6810
Sök

Växelstrul Golf III

338 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
Har lite problem med växlarna på min Golf, är svårt att hitta backen på den, får i 1'an istället oftast. Någon som kan förklara hur man gör för att justera växellägena på den? En steg-för-steg guide skulle uppskattas smile Vet vart bulten man ska släppa på sitter iaf, men sen har jag ingen aning om hur man justerar.

Finns det något annat som kanske kan vara boven i dramat?

Växellådan har varit nerplockad vid ett kamkedjebyte och efter det uppstod felet. Kopplingen är bytt för ett år sen och den är frisk.

4 554 Inlägg
8 december 2007
är nog ungefär samma som på min, om du följer växelstången så finns det i änden än klämma lossa den så kan du justera i sidled

338 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
En klämma? :S Jag vet att det går två stänger/vajrar fram till lådan. Den ena ska man kunna justera vad jag fattat genom att lossa en bult och göra något som jag inte vet vad tongue

4 554 Inlägg
8 december 2007
jassu har du wire växelstyrning då vet jag faktiskt inte

338 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
Okej, ingen annan som har koll på detta?

338 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
Sådär ja, nu fick man flyttat på vajern iaf. Muttern hade kärvat fast så jag fick skruva bort vajern och så.

Dessvärre hjälper det inte alls att justera på vajern, något måste ha gått sönder. Nästan alltid när man försöker få i backen så kommer 1'an istället. Funkar fint att växla med växelföraren på lådan. Så felet borde ju sitta i länkaget mellan spak och låda någonstans. Någon som har nån aning?
Senast redigerat av chilibyte (9 december 2007)

338 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Pratade nyss med pappa och han sa att höljet runt om vajern inte får lov att lossa från vajern när man växlar, men på bilen så sitter höljet i en position mest hela tiden och vajern åker in och ut mest hela tiden. Kan detta ha något med det att göra? Pappa har ingen större koll på VW nämligen.

338 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Någon som har koll på om det är lungt att lossa på sidledsvajern och försöka justera in den? Verkar vara min enda lösning nu när jag provat allting snart verkar det som.

945 Inlägg
10 december 2007
tycker att det läter som att länkaget är slitet, kolla upp på nätet va ett nytt kostar smile.
hur känns växelspaken, är den typ "sladdrig"?

blinka blått om du vill rejsa!

338 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Tror inte det kan vara slitet då det funkade hur bra som helst för bara en månad sen.
Något sladdrig är den, bussningarna har nog sett bättre dagar tongue Ska testa att byta dom någon dag här. Men mest nyfiken på om man kan lossa justeringen till den andra vajern utan att något kajkar ihop helt om man skulle råka montera det en millimeter för snett. För det känns helt klart som att allting hamnat snett efter det monterades ihop senast.

945 Inlägg
10 december 2007
chilibyte skrev:
Tror inte det kan vara slitet då det funkade hur bra som helst för bara en månad sen.
Något sladdrig är den, bussningarna har nog sett bättre dagar tongue Ska testa att byta dom någon dag här. Men mest nyfiken på om man kan lossa justeringen till den andra vajern utan att något kajkar ihop helt om man skulle råka montera det en millimeter för snett. För det känns helt klart som att allting hamnat snett efter det monterades ihop senast.

oki, vågar inte svara på d, e väl kanske bäst att ringa vag å fråga.
Tecken på slitet länkage är att spaken blir jävligt sladdrig, om du förstår.
sen så är det ju så med slitna prylar, så länge man ger fan i att plocka bort dom så funkar det klockrent. Sen så pillar man bort nåt för att byta nån annan grej, sen så får man aldrig tillbaka den där jaävla plastbiten exakt på det sät som den vart insliten på. Åsså funkaer det "helt plötsligt" inte. Tro mig saker kan paja även fast bilen bara har stått still I know!

338 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
TTTTT skrev:
chilibyte skrev:

oki, vågar inte svara på d, e väl kanske bäst att ringa vag å fråga.
Tecken på slitet länkage är att spaken blir jävligt sladdrig, om du förstår.
sen så är det ju så med slitna prylar, så länge man ger fan i att plocka bort dom så funkar det klockrent. Sen så pillar man bort nåt för att byta nån annan grej, sen så får man aldrig tillbaka den där jaävla plastbiten exakt på det sät som den vart insliten på. Åsså funkaer det "helt plötsligt" inte. Tro mig saker kan paja även fast bilen bara har stått still I know!

Som tur var var jag så uttråkad att jag var tvungen att prova den muttern där och se på tusan så fungerade det näst intill perfekt att växla nu wink

945 Inlägg
10 december 2007
fan va schysst.....ba å gasa tills d rasar nu ra...bra jobbat mannen

Sök