Avgassystem i aluminium?

engolf
13 december 2007 · 3 235 Inlägg

Hej,

undrar om någon vet ifall avgassystem i aluminium kommer att hålla i längden?

Det är inte snack om en muskelbil, en 1,4 bensinare.

Det är väl bara att dra till en rörläggningsfirma, så kan de lätt och snabbt böja ett rör. Man slipper väl att tänka på rost, men undrar om aluminium tål sådana temperaturer?

twin_cam Smålänning
13 december 2007 · 7 877 Inlägg

Halvsats kan hålla (Bakre del), för där har temperaturen gått ner. Men till kat, eller precis efter så håller inte aluminium.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
jonTe
13 december 2007 · 5 710 Inlägg

engolf skrev:
Hej,

undrar om någon vet ifall avgassystem i aluminium kommer att hålla i längden?

Nej.
Hållfastigheten hos aluminium försämras drastiskt redan vid ~300°.
Däremot är det vanligt med vanliga stålrör som är belagda med aluminium som ett rostskydd.

MVH Jonas
..............
engolf
13 december 2007 · 3 235 Inlägg

Jag tänkte väl det.

Såg ett program på TV där de monterade ett system i alu på en muskelbil. Men det kanske var en utställningsbil, vet ej...

Men vad händer med aluminiumet då, smälter det, eller bara smulas sönder?

För aluminium börjar väl smälta vid ganska så höga temperaturer?

Jag får väl kanske bara provmontera en liten bit direkt efter katten och se hur länge den klarar sig...

v8rickard Gammelbilsnörd
13 december 2007 · 450 Inlägg

Varför tar du inte rostfritt ist? håller bra mycket bättre o vill du putsa går ju det fint med, är du säker på att det var alu o inte rostfritt som de hade på muskelbilen?

Germax
13 december 2007 · 12 086 Inlägg

Aluminum smälter vid 600 grader, det är den temperaturen en katalysator vanligtvis jobbar i. Så det är ingen bra ide.

engolf
13 december 2007 · 3 235 Inlägg

Japp, är helt säker på att det var aluminium...Hela bilen var byggd i alu, ramen, karossen, motorn osv.

Få se hur långt detta projekt kommer:)

engolf
13 december 2007 · 3 235 Inlägg

Jag har redan avgas i rostfritt, men man har ju alltid en tanke om att spara några kilon i bakhuvudet.

twin_cam Smålänning
13 december 2007 · 7 877 Inlägg

v8rickard skrev:
Varför tar du inte rostfritt ist? håller bra mycket bättre o vill du putsa går ju det fint med, är du säker på att det var alu o inte rostfritt som de hade på muskelbilen?

Rostfritt stål håller inte heller.
Dom brukar använda galvat eller varmförzinkat.

Kromet i det rostfria brinner upp och då rostar det värre än gammal japanplåt tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Sharky
13 december 2007 · 10 287 Inlägg

Que...

Vad har du tullat på nu....tongue

Krom har en smältpunkt på 1907 grader celcius.

Rostfritt stål funkar alldeles utmärkt. Bla till ventiler och avgassystem etc. (Dock får man hålla isär austenitiskt och martensitiskt rostfritt så att man får avgassystem som inte blir för spröda.)

/Göran

P.S Kolla bl a på Ferrita´s hemsida "
I rör och ljuddämpareplåt används rostfritt 18/8 stål (AISI 304, SIS 2333)."



twin_cam skrev:
Rostfritt stål håller inte heller.
Dom brukar använda galvat eller varmförzinkat.

Kromet i det rostfria brinner upp och då rostar det värre än gammal japanplåt tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
v8rickard Gammelbilsnörd
14 december 2007 · 450 Inlägg

ja så jäkla värdelöst tycker jag inte rostfritt kan vara..tongue Det används ju mycket i extrema miljöer bla. kärnkrafverk mm, där lär materialet då i vissa fall utsättas för mycket värme... " min teori" 

ett problem man däremot hör med rostfritt är att det spricker för att det är så hårt, hårdheten gör materialet oxå ganska svårbearbetet men skall vara fint att svetsa i... Nackdel: dyrt, tungt, o kan spricka. Fördel: Snyggt o fräscht big_smile

engolf
14 december 2007 · 3 235 Inlägg

Tungt, ja ..!
Avgasskiten väger ju säkert över 10 kilo...

twin_cam Smålänning
14 december 2007 · 7 877 Inlägg

Sharky skrev:
Que...

Vad har du tullat på nu....tongue

Krom har en smältpunkt på 1907 grader celcius.

Rostfritt stål funkar alldeles utmärkt. Bla till ventiler och avgassystem etc. (Dock får man hålla isär austenitiskt och martensitiskt rostfritt så att man får avgassystem som inte blir för spröda.)

/Göran

P.S Kolla bl a på Ferrita´s hemsida "
I rör och ljuddämpareplåt används rostfritt 18/8 stål (AISI 304, SIS 2333)."



twin_cam skrev:
Rostfritt stål håller inte heller.
Dom brukar använda galvat eller varmförzinkat.

Kromet i det rostfria brinner upp och då rostar det värre än gammal japanplåt tongue

Spröda va det nog jag tänkte på smile Farsan sa det när jag undrade om han kude fixa rostfria rör till mig. Han sa att rostfritt inte håller för temperaturen, och han har jobbat med det i 20 år smile Var nog som sagt spröda jag tänkte på tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Sharky
14 december 2007 · 10 287 Inlägg

Det håller skitbra för temperaturen. Välj rätt typ så slipper man få problem med att det blir sprött.

/Göran

Och min svärfar har byggt sodapannor sedan början på 60-talet.

twin_cam skrev:
Spröda va det nog jag tänkte på smile Farsan sa det när jag undrade om han kude fixa rostfria rör till mig. Han sa att rostfritt inte håller för temperaturen, och han har jobbat med det i 20 år smile Var nog som sagt spröda jag tänkte på tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
m_straat
14 december 2007 · 34 Inlägg

Smärre korrigeringar:

1) Kromet i RF brinner inte. Sprödheten uppstår då kornen växer. I ett galvat material kan däremot zinklagret "brinna upp" dvs oxidera vid hög temp. Se själva på galvade rör till skorstenar

2) Ren aluminium smälter vid 660 grader C, legeringar kan dock ha både mkt högre och mkt lägre smältpunkt. Volvo utvecklade en aluminiumlegering som kunde användas i bromsskivor. Här är problemet att karbidfasen växer över 350 grader C. Genom rätt blandning och värmebehandling kan man dock få ett material som klarar ca 450 grader under längre tid.

3) Största problemet med aluminum blir erosionskorrosion.

Min morfar var lastbilschaufför men min chef är professor i metalliska material på Chalmers. Dock ska det tilläggas att jag själv mest sysslar med plaster så jag reserverar mig för eventuella fel.

För övrigt: "Sharky for president!"

Varför? För att det går...
Mazda MX-5 "Miata" (1991)
rebell82
15 december 2007 · 118 Inlägg

Att rostfritt ska vara så sprött anser jag vara skitsnack. Jobbar som industrirörmontör och har fått höra från dom flesta gamla rävar att mina rostfria grenrör inte ska hålla. Alla byggda i 2343 el. 2333 austenitiskt rostfritt. Inget som spruckit än, trots 900 grader avgastemp och 15kg turbo utan stagning.

Men åter till originalfrågan i tråden. Jag och en kompis byggde ett catback i alu för en massa år sen bara för skojs skull. Det sprack rätt omgående framme vid katalysatorn, så den biten byttes ut. Men bakre delen håller än idag vad jag vet.

Sensmoral: Lyssna aldrig på en teoretiker. Alla kan läsa ett materialblad och rapa upp egenskaper hos ett materal, men egna erfarenheter är alltid mer värda.

"Blir less på folk som tror att kött växer på träd."
camaro67 Meister
15 december 2007 · 6 763 Inlägg

Men va det inte bara en 1.4liters maskin? Då ser jag inte vitsen i att lätta så lite.. Eller är de en racebil?

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Jollejas
15 december 2007 · 99 Inlägg

engolf skrev:
Japp, är helt säker på att det var aluminium...Hela bilen var byggd i alu, ramen, karossen, motorn osv.

Få se hur långt detta projekt kommer:)

Discovery? cool
American Hotrod? wink

Eller tvärtom!
camaro67 Meister
15 december 2007 · 6 763 Inlägg

Jollejas skrev:

engolf skrev:
Japp, är helt säker på att det var aluminium...Hela bilen var byggd i alu, ramen, karossen, motorn osv.

Få se hur långt detta projekt kommer:)

Discovery? cool
American Hotrod? wink

Alumitub? big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
engolf
15 december 2007 · 3 235 Inlägg

Nej, det var inte det episoden jag tänkte på, men den har jag också sett.
Det var en riktig muskelbil, och på den monterade de ett system i alu.
Dock vet jag inte helt säkert om HELA röret var i alu, eller bara den bakre.

Men jag tror att den bakre delen i alu på en 1,4 liters motor kommer att hålla. Då gäller det bara att satsa på lite bredare rör än original, så att värmen kommer lättare ut, och att tjockleken på rören inte ska vara för fattig.

Men jag återkommer med mer detaljer om projektet:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang