tips på väghållningssats volvo 740 GLT

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 december 2007 · 10 427 Inlägg

Dom där chassisatserna som GE Motorsport säljer verkar funka bra på 740s och 940s vad jag läst på Svenska Volvo 7-900klubben.

Själv köpte jag en sats om fyra st Jamex 40mm sänkfjädrar och fyra nya
Sachs Advantage (lite finare gasdämpare, men inte nån sportvariant) stötdämpare.
Funkar bra på GLTn! Kört 300 mil med grejerna än så länge.

Sen är det ju bra att komplementera med polybussningar OCH grova krängningshämmare.
23mm kränghämmare fram och 19mm bak är dom grövsta originalgrejerna som går att få tag på.

21/19 är standard på 740 Turbo & alla 940 sedaner från 1993 eller nåt

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 december 2007 · 10 427 Inlägg

newkie skrev:
Skulle säga, byt till vilken annan bil som  hälst istället så har du bättre väghållning, och förmodligen mindre fyrkantig bil tongue

Nu ska vi inte vara såna wink Måste ju vara lite sport över det hela!
Ska ju ha en bil som är ökänd för sin väghållning som har bra/acceptabel väghållning lol
Man ska inte göra det lätt för sig! cool

kenyaboss
17 december 2007 · 196 Inlägg

steifan skrev:
Dom där chassisatserna som GE Motorsport säljer verkar funka bra på 740s och 940s vad jag läst på Svenska Volvo 7-900klubben.

Själv köpte jag en sats om fyra st Jamex 40mm sänkfjädrar och fyra nya
Sachs Advantage (lite finare gasdämpare, men inte nån sportvariant) stötdämpare.
Funkar bra på GLTn! Kört 300 mil med grejerna än så länge.

Sen är det ju bra att komplementera med polybussningar OCH grova krängningshämmare.
23mm kränghämmare fram och 19mm bak är dom grövsta originalgrejerna som går att få tag på.

21/19 är standard på 740 Turbo & alla 940 sedaner från 1993 eller nåt

man får tacka för tipsen  smile

Tomas_H
17 december 2007 · 486 Inlägg

steifan skrev:
Sen är det ju bra att komplementera med polybussningar OCH grova krängningshämmare.
23mm kränghämmare fram och 19mm bak är dom grövsta originalgrejerna som går att få tag på.

Sen finns det även 24mm krängare på KG. Märkbar skillnad! big_smile

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Volvo_Mannen Volvoskadad
17 december 2007 · 6 017 Inlägg

Tomas_H skrev:

steifan skrev:
Sen är det ju bra att komplementera med polybussningar OCH grova krängningshämmare.
23mm kränghämmare fram och 19mm bak är dom grövsta originalgrejerna som går att få tag på.

Sen finns det även 24mm krängare på KG. Märkbar skillnad! big_smile

någon som vet om den krängningshämmaren passar till 940?

Jonas
turboforssen Telge Drifting Team
17 december 2007 · 5 398 Inlägg

vad frå det kosta då finns ett företag i usa som tillvärkar väghållning detaljer till 240/740 så du kan nästa få den å gå som en formelet bil:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Erixzon
17 december 2007 · 51 Inlägg

Vad är det för ställe?? hemsida?

turboforssen skrev:
vad frå det kosta då finns ett företag i usa som tillvärkar väghållning detaljer till 240/740 så du kan nästa få den å gå som en formelet bil:P

Volkswagen Passat 1.8t "Erixzon" (2001)
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 december 2007 · 10 427 Inlägg

Tomas_H skrev:

steifan skrev:
Sen är det ju bra att komplementera med polybussningar OCH grova krängningshämmare.
23mm kränghämmare fram och 19mm bak är dom grövsta originalgrejerna som går att få tag på.

Sen finns det även 24mm krängare på KG. Märkbar skillnad! big_smile

En polare har en sån! Den bilen är stummare än min i fronten!
Han har visserligen alla polybussningar där fram.

Borde nog passa 940 till 100% (nån som undrade).
Gäller bara att ha passande bussningar till hållarna mot karossen. (som man får med iofs)

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 december 2007 · 10 427 Inlägg

Nibornnoxire skrev:
Vad är det för ställe?? hemsida?

turboforssen skrev:
vad frå det kosta då finns ett företag i usa som tillvärkar väghållning detaljer till 240/740 så du kan nästa få den å gå som en formelet bil:P

http://www.ipdusa.com/

Finns grova krängningshämmare och lite roliga stag m.m.

Tomas_H
17 december 2007 · 486 Inlägg

http://www.trianglesunlimited.com/index.php
Här finns oxå mycket schyssta grejer. Någon som har beställt liknande delar från USA och har någon koll på vad frakten ligger på?

//Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
turboforssen Telge Drifting Team
17 december 2007 · 5 398 Inlägg

Tomas_H skrev:
http://www.trianglesunlimited.com/index.php
Här finns oxå mycket schyssta grejer. Någon som har beställt liknande delar från USA och har någon koll på vad frakten ligger på?

//Tomas

presis den menade jag:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
kenyaboss
18 december 2007 · 196 Inlägg

kanon med ännu mera tips smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
21 december 2007 · 10 427 Inlägg

Ett annat bra tips är att registrera sig på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum.
Sen läsa igenom 'Väghållningstråden', ligger klistrad under Allmänt.
Intressant!

Senast redigerat av steifan (21 december 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang