hackande s70

kimen12
16 december 2007 · 94 Inlägg

har en s70 turbo 97.

när ja gasar för fullt på 4 o5 laddar den cirka 1,4 så börjar bilen hacka.laddet sjunker snabbt,släpper alltid gasen så vet inte vad som händer sen.
men när ja kör på tvåan laddar den runt 1 bar och då små hakar den lite vid fullt laddtryck och laddmätaren flyger upp o ner..

vad kan de vara?
hittar inga slangar som är knas.

tacksam för svar!!

Maniac__870 TP Performance
17 december 2007 · 113 Inlägg

byta rotor och fördelarlock, jag hade det problemet och ingen viste vad det var så jag började felsöka och kom fram till det... har du annat än orginal stakar i?? annars så ska nog tänka på vad du laddar 1,4 är inte bra!!!! alldeles för högt så om du har riktigt otur så kan du ha krökt vevstakarna.... men testa fördelare och rotor först det är det billigaste alternativet och kolla samtidigt tändstiften.

Mvh: Maniac__870

Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!
TP Performance.
kimen12
17 december 2007 · 94 Inlägg

har orginal stakar i. men vissa säger att motorn klarar de?

några fler tips på vad de kan vara?

Christian S
17 december 2007 · 4 816 Inlägg

Orginal stakar klarar inte 1,4 i ladd, max 1,2 är rekomenderat och det finns dom som krökt stakarna med mindre ladd än så.

Verkar som den bryter för att det är för högt laddtryck, vad har du gjort för att öka laddtrycket?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
kimen12
17 december 2007 · 94 Inlägg

de är ju de ja inte vet. förre ägaren sa att den inte var chippad,installera en laddtrycksmätare o då såg ja att den ladda så mycket.
har hört av mig till olika chip firmor men ingen vet något om den här bilen.
börjar få panik för att ja vet inte vad ja ska göra.??

Wiechert tysk.
18 december 2007 · 592 Inlägg

Kan man inte felkalibrera sånna ganska rejält också har jag för mig?

1.4 laddar den inte om du inte ens märkt tidigare att den var "chippad" osv.

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
kimen12
19 december 2007 · 94 Inlägg

de var första gången  ja satt i en turbo bil.

något förslag?

Christian S
19 december 2007 · 4 816 Inlägg

Du kan ju börja med att kolla hur mycket wg-stången är inskruvad samt om det sitter ett T-kors eller liknande på någon av slangarna till TCV:n.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
kimen12
19 december 2007 · 94 Inlägg

som sagt första gången i en tubo bil. vad är wg stång?vart sitter den?

nu är de säkert många som tror att ja är dum i huvudet va?

billy IT-Tekniker
19 december 2007 · 376 Inlägg

Åk till tex autotech och låt dem kolla över motorn.. se om det sitter något chip, någon pysventil eller liknande..
Låter nästan som om den är bonne-trimmad med tex pysventil och då får den inte tillräckligt med bränsle för det laddtrycket.

Volvo V70 "Greyline" (1999)
kicker_simon DJ SiMON "JOREQ"
19 december 2007 · 61 Inlägg

de kan vara vattenpumpen som inte orkar driva laddtrycket så den hackar

volvo 740 racing
Christian S
19 december 2007 · 4 816 Inlägg

kicker_simon skrev:
de kan vara vattenpumpen som inte orkar driva laddtrycket så den hackar

?
Vad har vatten pumpen med laddtrycket att göra?

kimen12 skrev:
som sagt första gången i en tubo bil. vad är wg stång?vart sitter den?

nu är de säkert många som tror att ja är dum i huvudet va?

Det är inte så lätt ibörjan wink

wastegate stången sitter på tryckklockan och sitter fast på armen till spjället på wg:ten och gör så att den öppnar, wg stången är justerbar och man ställer grundladdtrycket (förspänningen innan den börjar öppna) med den men vissa skruvar in den för att på så vis öka laddtrycket.
wastegaten sitter förövrigt på turbon.

Du råkar inte bo i GBG eller i närheten? isåfall skulle jag kunna ta en snabb titt.

billy skrev:
Låter nästan som om den är bonne-trimmad med tex pysventil och då får den inte tillräckligt med bränsle för det laddtrycket.

misstänker också det

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
kimen12
20 december 2007 · 94 Inlägg

då får ja ut och se om ja hittar något i helgen!

vad är pysventil? inte samma som dump antar ja..
bonne-trimmad?

nej tyvär bor ja inte där,bara 40 mil ifrånsmile men ett jätte tack ändå!!!!!

Christian S
21 december 2007 · 4 816 Inlägg

Här är en typ av pysventil http://www.blocket.se/vi/12774443.htm?ca=15_s , finns lite olika varianter, finns lite trådar angående pysventil här på forumet men kortfattat kan man säga att det är inte att rekomendera att sätta en pysventil på en bil som är orginal då den kommer få förlite bränsle i förhållande till laddtrycket och risken för motorhaveri är rätt stor om man skruvar upp det för mycket.

Bonntrim, någon som satt dit ett T-kors som också göra att den laddar mer än den ska eller en pysventil istället för att göra det seriöst och skaffa ett chip som desutom ger mer effekt + att du slipper oroa dig för motorhaveri.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
kimen12
27 december 2007 · 94 Inlägg

Christian S skrev:
Här är en typ av pysventil http://www.blocket.se/vi/12774443.htm?ca=15_s , finns lite olika varianter, finns lite trådar angående pysventil här på forumet men kortfattat kan man säga att det är inte att rekomendera att sätta en pysventil på en bil som är orginal då den kommer få förlite bränsle i förhållande till laddtrycket och risken för motorhaveri är rätt stor om man skruvar upp det för mycket.

Bonntrim, någon som satt dit ett T-kors som också göra att den laddar mer än den ska eller en pysventil istället för att göra det seriöst och skaffa ett chip som desutom ger mer effekt + att du slipper oroa dig för motorhaveri.

hittade inget tkors el pysventil ialf.

för att hitta wg-stången måste man plocka ne turbon då?
och hur mycket ska den vara inskruvad på ett ungefär så ja vet när ja väl fattar vad de är..??

Ponuts
27 december 2007 · 220 Inlägg

kicker_simon skrev:
de kan vara vattenpumpen som inte orkar driva laddtrycket så den hackar

moahahaha
kanske kolvuppstötarfjädrarna som e slut?

JonJen
27 december 2007 · 74 Inlägg

om bara laddtrycket är uppskruvat så får den antagligen inte tillräckligt me bränsle å "spikar"..  om du har riktigt otur så kan ju en vevstake ha gett vika, men då borde den gå dåligt hela tiden..

Chevrolet bel air "sommarbilen" (1964)
kimen12
27 december 2007 · 94 Inlägg

men hur hittar ja wg-stången?

X-L-R-8
27 december 2007 ·

kimen12 skrev:
har en s70 turbo 97.

när ja gasar för fullt på 4 o5 laddar den cirka 1,4 så börjar bilen hacka.laddet sjunker snabbt,släpper alltid gasen så vet inte vad som händer sen.
men när ja kör på tvåan laddar den runt 1 bar och då små hakar den lite vid fullt laddtryck och laddmätaren flyger upp o ner..

vad kan de vara?
hittar inga slangar som är knas.

tacksam för svar!!

Har du pillat på bilen ?

Christian S
28 december 2007 · 4 816 Inlägg

kimen12 skrev:
men hur hittar ja wg-stången?

Du kollar uppe på turbon, där går det en stång mellan wastegateklockan och armen till spjället.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang