Volvo 940 laddtryck

945turbo_
18 december 2007 · 122 Inlägg

Hej undrar hur man får bort laddtrycksstyrningen på en volvo 945 turbo? Lite irreterande när den slår ifrånsad

anderzohn bilbytarkung
18 december 2007 · 196 Inlägg

köpa ett chip kanske??

sponsor:
RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB
Mercedes E220D AMG "Anderzohn" (2014)
81an
18 december 2007 · 566 Inlägg

Har du LTT? byt wastgate..

Andreas 940 -utan 940
19 december 2007 · 1 728 Inlägg

Vad jag vet finns det ingen laddtrycksspärr i 940: Det är elektroniken som slår ifrån när det spikar för att rädda motorn, alternativt luftmassemätaren som "bottnar".

Sharky
19 december 2007 · 10 287 Inlägg

I 940 (LH2.4) så sitter en programvarumässig begränsning i orginalchippet som mäter signalen från AMM vid ca 3000-3500 rpm och slår av spridarna om signalen blir för hög. Detta var ursprungligen konstruerat som ett skydd för automatlådan men levde uppenbarligen kvar i alla chip från Volvo.

Man skall skilja detta från knackgivaren som påverkar tändläget. När tändboxen detekterar spikning så backar tändboxen tändläget med 5 grader och när spikning upphör så höjer boxen tändningen med 1 grad per 3 vevaxelvarv om jag kom ihåg rätt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
945turbo_
19 december 2007 · 122 Inlägg

Okej har ett trimchip som jag köpte för nån vecka sen. Skrev nummer och allt från styrboxen men bilen startar inte med annat chip. Inte ens bränslepumpen startar:S Men om jag nu köper ett annat chip så ska detta försvinna?

Sharky
19 december 2007 · 10 287 Inlägg

Vem köpte du chippet av?

Man måste skriva av både box.numret och numret på etiketten på orginalchippet för att man skall vara säker på att det blir rätt.

Har du provat att den startar om du sätter tillbaka orginalchippet?

Jag säger inte att du har vänt chippet fel - men det går och jag har sett folk göra det med egna ögon. Deesutom har jag sett fall där man har vikt ben på chippet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Andreas 940 -utan 940
19 december 2007 · 1 728 Inlägg

Sharky skrev:
I 940 (LH2.4) så sitter en programvarumässig begränsning i orginalchippet som mäter signalen från AMM vid ca 3000-3500 rpm och slår av spridarna om signalen blir för hög. Detta var ursprungligen konstruerat som ett skydd för automatlådan men levde uppenbarligen kvar i alla chip från Volvo.

Man skall skilja detta från knackgivaren som påverkar tändläget. När tändboxen detekterar spikning så backar tändboxen tändläget med 5 grader och när spikning upphör så höjer boxen tändningen med 1 grad per 3 vevaxelvarv om jag kom ihåg rätt.

/Göran

Ok, tack för klargörandet. smile

945turbo_
19 december 2007 · 122 Inlägg

Okej KLRacing.se köpte jag det. Det stog bara numret på styrboxen på den sidan. Ja den startar med originalchippet direkt efter. Sitter markering precis som på originalchippet så tror inte det är felvänt.

anderzohn bilbytarkung
19 december 2007 · 196 Inlägg

köp här istället http://www.vikingchip.com/ funkar kanon

sponsor:
RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB
Mercedes E220D AMG "Anderzohn" (2014)
sinaen
11 augusti 2008 · 32 Inlägg

några synpunkter på hi-tunings chip..?

bytte bränslechip och den startar inte, det kan ju kanske dock vara jag som satt pysventilen fel men det fanns inga andra ställen att sätta den på....
har inte haft möjlighet att byta till orginalchippet så det ska jag testa imorgon smile

Volvo 940 Turbo "Yoshii" (1998)
volvodrifter
11 augusti 2008 · 342 Inlägg

antingen försvinner det med ett chip så va det på min 945a jag hade då försvann det när jag satte i ett chip... men det kan även vara en laddtrycksvakt som spärrar den sitter oftast antingen vid luftfiltret eller under instrumentbrädan då pyser man bara slangen som gr te den så e det problemet löst

Jens_940
11 augusti 2008 · 128 Inlägg

Ursäkta men måste låna tråden lite!

Jag har en volvo 940 LTT -96. Och vad jag vet och hört så är det ända som skiljer wastegaten.

Jag funderar på att skaffa en från BSR men de har lite olika till 940 ltt - 0,6 . 0,8 . 1,0 . 1,2.
Vilken ska jag ha om jag vill ha bilen som en fulltryckare?

Om vi säger att jag byter wastegaten. Får jag då "bara sådär" ca 160hk som i en fulltryckare? Inga andra grejer man behöver ta itu med? Jag mena, det är ju ca 25hk vi pratar om... Och hamnar laddtrycket direkt runt 0,5-0,6 som en fulltryckare genom att byta den eller krävs justeringar?

(Kan tillägga att jag kanske senare ska skaffa chip från BSR (205hk) om det har någon betydelse vilken wastegate jag ska välja!)

Mycket tacksam för svar!


Jens

Marcus_89 Biltokig elektriker
11 augusti 2008 · 3 352 Inlägg

0,6 laddar en fulltryckare och du ska INTE ladda mer utan chip. Om du inte har stor lust att renovera motorn då.

Jens_940
11 augusti 2008 · 128 Inlägg

Marcus_89 skrev:
0,6 laddar en fulltryckare och du ska INTE ladda mer utan chip. Om du inte har stor lust att renovera motorn då.

Jag har absolut INTE lust att renovera motorn!!! Men en fulltryckare laddar ju 0,6 orginal, och det är ju inte "på gränsen". Byter jag wastegate på min så kan vi säga att min är en fulltryckare, aight?
Och då ska jag väl klara av att ladda 0,6??

Men frågan var egentligen vilken av dem jag ska ha? Alltså BSR 0,6 . 0,8 . 1,0 . 1,2
Och ställs laddtrycket automatiskt om jag byter eller måste man själv byta?
Hur blir det med effekten? Blir det 160hk som en fulltryckare då om jag byter wastegate eftersom den nu blir en fulltryckare då??


Mvh, Jens

Måste veta!!!

Ricky
11 augusti 2008 · 1 062 Inlägg

Jens_940 :

om du tex köper en tryckklocka som är 1.0 så kan du justera den upp till 1.0 genom att skruva på stången,så vill du inte att den ska ladda mer än 0.6 så skruvar du bara tills du har 0.6 i ladd.

Senast redigerat av Ricky (11 augusti 2008)

Jens_940
11 augusti 2008 · 128 Inlägg

Ricky skrev:
Jens_940 :

om du tex köper en tryckklocka som är 1.0 så kan du justera den upp till 1.0 genom att skruva på stången,så vill du inte att den ska ladda mer än 0.6 så skruvar du bara tills du har 0.6 i ladd.

Okej så det är så enkelt? : )

Men eftersom jag kanske ska chippa senare (205hk BSR) och då brukar man ladda 1 bar, då klarar jag mig med en 1,0 ? Det lär dröja innan jag chippar men då ska det fungera med en 1,0 så länge?

Tack så mycket för svar!

Jens

Ricky
11 augusti 2008 · 1 062 Inlägg

Jens_940 skrev:

Ricky skrev:
Jens_940 :

om du tex köper en tryckklocka som är 1.0 så kan du justera den upp till 1.0 genom att skruva på stången,så vill du inte att den ska ladda mer än 0.6 så skruvar du bara tills du har 0.6 i ladd.

Okej så det är så enkelt? : )

Men eftersom jag kanske ska chippa senare (205hk BSR) och då brukar man ladda 1 bar, då klarar jag mig med en 1,0 ? Det lär dröja innan jag chippar men då ska det fungera med en 1,0 så länge?

Tack så mycket för svar!

Jens

ja du klarar dej med 1.0bars klocka. japp d ska funka...   om du väntar nåra veckor att köpa tryckklocka så tills jag har provat min som jag har beställt från en sida som kostar bara halva priset av med dom från bsr kostar.  så kan du köpa sådan istället för att köpa en dyr från bsr för 1200-1300:-

Marcus_89 Biltokig elektriker
11 augusti 2008 · 3 352 Inlägg

Jens_940 skrev:

Ricky skrev:
Jens_940 :

om du tex köper en tryckklocka som är 1.0 så kan du justera den upp till 1.0 genom att skruva på stången,så vill du inte att den ska ladda mer än 0.6 så skruvar du bara tills du har 0.6 i ladd.

Okej så det är så enkelt? : )

Men eftersom jag kanske ska chippa senare (205hk BSR) och då brukar man ladda 1 bar, då klarar jag mig med en 1,0 ? Det lär dröja innan jag chippar men då ska det fungera med en 1,0 så länge?

Tack så mycket för svar!

Jens

Ett tips är att du köper en laddtrycksmätare innan du börjar pilla med laddet wink Så man ser vad man laddar tongue

Ricky
11 augusti 2008 · 1 062 Inlägg

Marcus_89 skrev:

Jens_940 skrev:

Ricky skrev:
Jens_940 :

om du tex köper en tryckklocka som är 1.0 så kan du justera den upp till 1.0 genom att skruva på stången,så vill du inte att den ska ladda mer än 0.6 så skruvar du bara tills du har 0.6 i ladd.

Okej så det är så enkelt? : )

Men eftersom jag kanske ska chippa senare (205hk BSR) och då brukar man ladda 1 bar, då klarar jag mig med en 1,0 ? Det lär dröja innan jag chippar men då ska det fungera med en 1,0 så länge?

Tack så mycket för svar!

Jens

Ett tips är att du köper en laddtrycksmätare innan du börjar pilla med laddet wink Så man ser vad man laddar tongue

Tack d glömde jag att säga;)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang