Volvo 940 laddtryck

Jens_940
11 augusti 2008 · 128 Inlägg

Så genom att montera en 1,0 bars wastegate och ladda ca 0,6 så ska den bli som en fulltryckare = från 135hk till ca 160hk? Bara genom det bytet......



Jens

Marcus_89 Biltokig elektriker
11 augusti 2008 · 3 352 Inlägg

Ja

Du ska ställa in laddet efter den växeln den går tyngst på, alltså 5:an wink Annars om den laddar 0,6 på 2:an så kanske den laddar 0,7 på 5:an sen wink

Ricky
11 augusti 2008 · 1 062 Inlägg

Jens_940 skrev:
Så genom att montera en 1,0 bars wastegate och ladda ca 0,6 så ska den bli som en fulltryckare = från 135hk till ca 160hk? Bara genom det bytet......



Jens

ja om jag har fattat det helt rätt. de skiljer bara tryckklockan så...

du kan beställa laddtrycks mätare från denna sidan http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=59


eller så här biltema


/Rikard

Senast redigerat av Ricky (11 augusti 2008)

Ricky
11 augusti 2008 · 1 062 Inlägg

lånar tråden lite. nån som vet hur många häst man får med chip, 0.8 i ladd och 3tums ? smile

Jens_940
11 augusti 2008 · 128 Inlägg

Ricky skrev:
lånar tråden lite. nån som vet hur många häst man får med chip, 0.8 i ladd och 3tums ? smile

Finns olika chip. Vilket chip tänker du på?

Jens

Ricky
11 augusti 2008 · 1 062 Inlägg
TobbeTT
11 augusti 2008 · 948 Inlägg

Ricky skrev:
detta http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=460

billigt chip.. hmm lite konstigt att dom bara har skrivit vad mkt effekt det ger och inte hur mkt man kan ladda, jag skulle köra med ett vikingchip fungera bra för mig iallaf och som svar lite drygt 200hk borde man får ungefär körde en sån setup för några år sen

_fillan_ med lem
11 augusti 2008 · 1 925 Inlägg

Marcus_89 skrev:
0,6 laddar en fulltryckare och du ska INTE ladda mer utan chip. Om du inte har stor lust att renovera motorn då.

kan du förklara för mig varför man ska renovera motorn för att man kör med mer än 0,6 i laddtryck ?
jag laddar 1,5 peakar 1,7 med min o det funkar kanon

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Marcus_89 Biltokig elektriker
11 augusti 2008 · 3 352 Inlägg

Jag skulle säga 180-190hk ungefär.

Ricky
11 augusti 2008 · 1 062 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Jag skulle säga 180-190hk ungefär.

det är inte dåligt genom göra så lätta grejer smile

Marcus_89 Biltokig elektriker
11 augusti 2008 · 3 352 Inlägg

Nej, på så sätt är stressfläkt tacksamt smile

Lindberg88
11 augusti 2008 · 1 418 Inlägg

_fillan_ skrev:

Marcus_89 skrev:
0,6 laddar en fulltryckare och du ska INTE ladda mer utan chip. Om du inte har stor lust att renovera motorn då.

kan du förklara för mig varför man ska renovera motorn för att man kör med mer än 0,6 i laddtryck ?
jag laddar 1,5 peakar 1,7 med min o det funkar kanon

Org stakar?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Marcus_89 Biltokig elektriker
11 augusti 2008 · 3 352 Inlägg

_fillan_ skrev:

Marcus_89 skrev:
0,6 laddar en fulltryckare och du ska INTE ladda mer utan chip. Om du inte har stor lust att renovera motorn då.

kan du förklara för mig varför man ska renovera motorn för att man kör med mer än 0,6 i laddtryck ?
jag laddar 1,5 peakar 1,7 med min o det funkar kanon

Jag menar att utan chip så kommer det spika om man laddar mer. Vilket kan resultera i mindre trevliga ras.

Men har du chip så kan du ju ladda mer. Om nu ic, turbo, stakar, kolvar osv klarar det wink

Senast redigerat av Marcus_89 (11 augusti 2008)

sinaen
12 augusti 2008 · 32 Inlägg

volvodrifter skrev:
antingen försvinner det med ett chip så va det på min 945a jag hade då försvann det när jag satte i ett chip... men det kan även vara en laddtrycksvakt som spärrar den sitter oftast antingen vid luftfiltret eller under instrumentbrädan då pyser man bara slangen som gr te den så e det problemet löst

Jag förstår inte riktigt var det till mig du menade att min volvo inte startar. för den startar inte med orginalchippet nu heller.
pysventilen kan jag inte satt fel

var sitter laddtrycksvakten som du menar och vad menar du med att pysa slangen? och vad är det då som försvinner?

Volvo 940 Turbo "Yoshii" (1998)
Xuri One Man Clan
12 augusti 2008 · 4 287 Inlägg

_fillan_ skrev:

Marcus_89 skrev:
0,6 laddar en fulltryckare och du ska INTE ladda mer utan chip. Om du inte har stor lust att renovera motorn då.

kan du förklara för mig varför man ska renovera motorn för att man kör med mer än 0,6 i laddtryck ?
jag laddar 1,5 peakar 1,7 med min o det funkar kanon

Utan att bilen är chippad SKA man inte ladda mer än max 0.6 för efter de så kommer de att börja spika...att du laddar 1.5 bar utan å köra chippat...nja antingen ljuger du eller också märker du inte att bilen helt plötsligt hugger/tappar effekt när de spikar å gör du inte de så skulle jag nog inte ens köpt en gräsklippare du använt... att ladda över kilot med orginal turbo ger bara en sak...mer slitage på både spisen å på turbon... ger säkert mindre effekt också för du bara värmer upp allting...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
BMW-Power83
12 augusti 2008 · 29 Inlägg

Xuri skrev:

_fillan_ skrev:

Marcus_89 skrev:
0,6 laddar en fulltryckare och du ska INTE ladda mer utan chip. Om du inte har stor lust att renovera motorn då.

kan du förklara för mig varför man ska renovera motorn för att man kör med mer än 0,6 i laddtryck ?
jag laddar 1,5 peakar 1,7 med min o det funkar kanon

Utan att bilen är chippad SKA man inte ladda mer än max 0.6 för efter de så kommer de att börja spika...att du laddar 1.5 bar utan å köra chippat...nja antingen ljuger du eller också märker du inte att bilen helt plötsligt hugger/tappar effekt när de spikar å gör du inte de så skulle jag nog inte ens köpt en gräsklippare du använt... att ladda över kilot med orginal turbo ger bara en sak...mer slitage på både spisen å på turbon... ger säkert mindre effekt också för du bara värmer upp allting...

Kan man allyså ladda 1.0 max med org turbo och chip? laddar själv 0.8 nu men tänkte höja lite.. Hur stor blir skillnaden på 0.2 bar egentligen? märks det nåt ens??? Och sen en annan fråga. Har 2.5" avgassystem på nu och har tänkt att byta till grövre, från turbon då. Är det värt det? Blir det nån skillnad?

MVH/Joni

I´d rather push a BMW than drive an Audi!!!
Framhjulsdrift är för bögar och kärringar!!!
Audi har en viktfördelning som en slägga med träskaft!!!
FWD suger get ***!!!
Xuri One Man Clan
12 augusti 2008 · 4 287 Inlägg

BMW-Power83 skrev:

Xuri skrev:

_fillan_ skrev:

kan du förklara för mig varför man ska renovera motorn för att man kör med mer än 0,6 i laddtryck ?
jag laddar 1,5 peakar 1,7 med min o det funkar kanon

Utan att bilen är chippad SKA man inte ladda mer än max 0.6 för efter de så kommer de att börja spika...att du laddar 1.5 bar utan å köra chippat...nja antingen ljuger du eller också märker du inte att bilen helt plötsligt hugger/tappar effekt när de spikar å gör du inte de så skulle jag nog inte ens köpt en gräsklippare du använt... att ladda över kilot med orginal turbo ger bara en sak...mer slitage på både spisen å på turbon... ger säkert mindre effekt också för du bara värmer upp allting...

Kan man allyså ladda 1.0 max med org turbo och chip? laddar själv 0.8 nu men tänkte höja lite.. Hur stor blir skillnaden på 0.2 bar egentligen? märks det nåt ens??? Och sen en annan fråga. Har 2.5" avgassystem på nu och har tänkt att byta till grövre, från turbon då. Är det värt det? Blir det nån skillnad?

MVH/Joni

Från 0.8 till 1 bar kan de bli rätt stor skillnad men från 0.8-1.2 bar tror jag inte de är många hk man får....kanske inte hk utan något mer vrid.... jag tyckte inte de gav något med grövre avgas på min när den var standard...  har du redan grövre avgas så skulle inte jag bytt men de är upp till var och en...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Marcus_89 Biltokig elektriker
12 augusti 2008 · 3 352 Inlägg

BMW-Power83 skrev:

Xuri skrev:

_fillan_ skrev:

kan du förklara för mig varför man ska renovera motorn för att man kör med mer än 0,6 i laddtryck ?
jag laddar 1,5 peakar 1,7 med min o det funkar kanon

Utan att bilen är chippad SKA man inte ladda mer än max 0.6 för efter de så kommer de att börja spika...att du laddar 1.5 bar utan å köra chippat...nja antingen ljuger du eller också märker du inte att bilen helt plötsligt hugger/tappar effekt när de spikar å gör du inte de så skulle jag nog inte ens köpt en gräsklippare du använt... att ladda över kilot med orginal turbo ger bara en sak...mer slitage på både spisen å på turbon... ger säkert mindre effekt också för du bara värmer upp allting...

Kan man allyså ladda 1.0 max med org turbo och chip? laddar själv 0.8 nu men tänkte höja lite.. Hur stor blir skillnaden på 0.2 bar egentligen? märks det nåt ens??? Och sen en annan fråga. Har 2.5" avgassystem på nu och har tänkt att byta till grövre, från turbon då. Är det värt det? Blir det nån skillnad?

MVH/Joni

Du kan absolut INTE ladda 1 bar med orginal chip. Kommer spika en hel del och även de spikningarna man inte hör kan vara farliga wink Slutar väl med ett hål i nån av kolvarna wink Men chippar du så kan du ladda 1 bar så länge det inte spikar wink

Över 1 bar ska man inte ladda  om man har en intercooler med plastgavlar på sin 940, går gärna sönder då wink Turbon börjar också pumpa varmluft vilket man bara förlorar på.

BMW-Power83
12 augusti 2008 · 29 Inlägg

Nej! det blev lite fel i mitt förra inlägg! Har chippat, men kör med org turbo!smile Men går det att spänna org. wg till 1.0 bar, eller måste man byta?

mvh/Joni

I´d rather push a BMW than drive an Audi!!!
Framhjulsdrift är för bögar och kärringar!!!
Audi har en viktfördelning som en slägga med träskaft!!!
FWD suger get ***!!!
Marcus_89 Biltokig elektriker
12 augusti 2008 · 3 352 Inlägg

Ok, ja du kan ladda 1 bar med chip, förutsatt att det inte börjar spika då. Skaffa en graderad laddtycksmätare så du ser var du laddar. Kolla om den är justerbar, annars kan du pysa upp laddet eller skaffa en ställbar wastegate-klocka

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang