4109
Sök

Vilket steg hade ni tagit till dB drag, Mutant, MTX, Carpower???

10 Inlägg
21 december 2007
Jo jag har läst hans tester som han gör, och jag backar inte upp hans siffror som han får fram, det han får fram är vad stegen lämnar i hans bil just då inget mer.

vw_performance skrev:
PeterTrenneborn skrev:
det är klart att jag känner mig träffad.
Det står i hans inlägg,

Hämtat från soundpressure-forumet ...
Peter.T
SL-A3000 lämnar följande.

4,6 ohm 823w max
2,3 ohm 1234w max
1,15 ohm 1578w max

Och det svarar du med,
den här killens mätningar är inte speciellt säkra om du inte har förstått det. han mäter alltså flera kW staka slutsteg på ett batteri med en högtalare som last.. medans dom andra angivelserna du pratar om är mot en motståndslast förmodligen.

Hur skulle du då känna dig????

ärligt talat så läste jag inte ens den biten av inlägget. jag ville bara ha bekräftat om han refererade till lazzat, eftersom jag sett att det förekom "tattar" mätning av steg där. därför skrev jag som jag skrev. sorry om det misstolkats, men nu vet du iaf hur det ligger till.

har du läst hans tester? dom är ju bra på ett sätt, man ser ju hur mkt steget lämnar när det används som det är tänkt, på en högtalare, och de allra flesta kör ju med ett batteri.. men dom saknar betydelse om man ska jämföra mot ordinarie spec på andra steg.. ska det vara en rättvis jämförelse ska man ju ha med THD och alla ska vara mätta på samma sätt..

10 Inlägg
21 december 2007
Jag kan inte hjälp vad min Chef går ut med, och det ända han går ut med är dom siffrorna som det står i pappret att dom ska lämna, om det är förtal eller inte det kan inte jag avgöra.
Sedan så kan inte jag hjälpa att jag inte är i närheten av dom siffrorna när jag kör steget i min bänk.
Men du får gärna komma med ett steg så kan vi testa det, så får du se med egna ögon.
Och sedan varför ska jag dela ut minna uppmätta siffror hit och dit. om någon frågar om jag har siffror på ett steg och jag har mätt upp det steget så får dom uppgifterna.

Svårare än så är det inte.
+ Att det finns några på vårat forum soundpressure.com
Mvh,

Peter.T

MrCalle skrev:
Du Får ursäkta Peter men dina "tester" kan jag inte ta på allvar just pga av detta.
Ted ( din Chef ) går ut med att SL-A3000 lämnar 3000wrms till de kunder han har sålt dem till. Är då detta då lögn? Säger han bara det för att få sälja?

Sen har du mätt ett steg som då skulle lämna dessa siffror som du anger, ingen annan hart fått dessa siffror. Så vidare inte man jobbar för er/med er.

Ska man tala om förtal osv... tänk då lite om vad du talar om innan du går på grabbar på forumet.
Senast redigerat av PeterTrenneborn (21 december 2007)

Team Autohifi!
865 Inlägg
21 december 2007
PeterTrenneborn skrev:
Jag kan inte hjälp vad min Chef går ut med, och det ända han går ut med är dom siffrorna som det står i pappret att dom ska lämna, om det är förtal eller inte det kan inte jag avgöra.
Sedan så kan inte jag hjälpa att jag inte är i närheten av dom siffrorna när jag kör steget i min bänk.
Men du får gärna komma med ett steg så kan vi testa det, så får du se med egna ögon.
Och sedan varför ska jag dela ut minna uppmätta siffror hit och dit. om någon frågar om jag har siffror på ett steg och jag har mätt upp det steget så får dom uppgifterna.

Mvh,

Peter.T

MrCalle skrev:
Du Får ursäkta Peter men dina "tester" kan jag inte ta på allvar just pga av detta.
Ted ( din Chef ) går ut med att SL-A3000 lämnar 3000wrms till de kunder han har sålt dem till. Är då detta då lögn? Säger han bara det för att få sälja?

Sen har du mätt ett steg som då skulle lämna dessa siffror som du anger, ingen annan hart fått dessa siffror. Så vidare inte man jobbar för er/med er.

Ska man tala om förtal osv... tänk då lite om vad du talar om innan du går på grabbar på forumet.

Jo Peter det köper jag med.
Men i annonsen som kunden svarade på står det klart och tydligt att "Vi har mätt upp steget" och sen när han får svaret om effekten så säger Ted att steget lämnar 3000wrms.

Tycker du inte då att det rimmar dåligt att en annan kille på samma företag går ut med hel andra upgifter?

Det du bör då skriva om du gör din tester är följande:
I MIN TEST BÄNK LÄMNAR DETTA STEG FÖLJANDE ---------!

Detta betyder då att din test bänk är lika unik som den andra grabbens bil du talade om.

Det finns mätningar som är stanardliserade typ CEA metoden och en sådan mätning är intressan, vad du får ut i din bänk är ju endå bara i din bänk.
Hela världens slutsteg tillverkare kommer ju inte skicka steg till dig i vart fall för att få sina steg up mätta där, de vill ju endå ha dem under kontrollerade former och på ett sett som kan repligeras.

Ska man mäta i sin bänk bör man ju ställa sig up och säga att följande steg har jag mätt enligt "min metod" på detta sett och fått fram följande.
Då är det ett typ av test så vidare du kan få samma resultat igen i din bänk med en låtsäga felmarginal på 1%.
Och mina resultat skall inte gämförsa med ex. CEA mätningar.
Sen kan det ju vara intressant vad CEA som alla större tillverkare använder sig av har angivit på rep. slutsteg.

Du måste lika väl som alla andra förstå att det du går ut med på ett forum kommer läsas av folk som kanske inte har din kundskap inom ämnet, de kanske inte förstår att denna mätning är i din bänk och har ingen verklighets anknytning såvidare inte du gör flera test på väldigt många anrda slutsteg.

"There can only be one"
205 Inlägg
21 december 2007
http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=279 här har ni svaret på de effektangivelser som Ted upplyst kunden om.

Varken Peter eller någon annan som har med DD Sverige/soundpressure står för vad Sinus live eller i detta fall Carbonize påstår att steget lämnar. Vi litar på våra egna mätningar när vi rekomenderar bashögtalare till våra kunder av den enda anledningen att stegtillverkarna för det mesta anger momsochlitetillsiffror på sina produkter även om de använder sig av CEA2006 normen.

Powercube som används av CEA2006 är för övrigt  baserat på ett mätsystem som mäter vid 1000hz, se http://www.audiograph.se/subpages/techn … _specs.htm samt http://www.cea2006.com/ för mer info och är kanske det bästa mätsystemet som finns om du vill få fram på papper om ett steg låter bra eller inte till musik.

Dock anser jag att dina egna öron är bättre mätare för detta, men både CEA2006 och dina öron ointressanta mätsysstem för att få fram den absoluta maximala effekten steget kan leverea vid 60Hz och vid en fast last, som dock Peters mätningar är gjorda med. Med dessa max uttag kan man skapa sig egna åsikter om tillverkarens RMS uppgifter som finns tryckta i manualer och på nätet...vi har i alla fall vår syn klar på dessa. smile
Senast redigerat av Naughty Tee (22 december 2007)

10 Inlägg
21 december 2007
MrCalle skrev:
PeterTrenneborn skrev:

Mvh,

Peter.T

MrCalle skrev:

Men i annonsen som kunden svarade på står det klart och tydligt att "Vi har mätt upp steget" och sen när han får svaret om effekten så säger Ted att steget lämnar 3000wrms.

Tycker du inte då att det rimmar dåligt att en annan kille på samma företag går ut med hel andra upgifter?

Detta betyder då att din test bänk är lika unik som den andra grabbens bil du talade om.

Det finns mätningar som är stanardliserade typ CEA metoden och en sådan mätning är intressan, vad du får ut i din bänk är ju endå bara i din bänk.
Hela världens slutsteg tillverkare kommer ju inte skicka steg till dig i vart fall för att få sina steg up mätta där, de vill ju endå ha dem under kontrollerade former och på ett sett som kan repligeras.

Ska man mäta i sin bänk bör man ju ställa sig up och säga att följande steg har jag mätt enligt "min metod" på detta sett och fått fram följande.
Då är det ett typ av test så vidare du kan få samma resultat igen i din bänk med en låtsäga felmarginal på 1%.
Sen kan det ju vara intressant vad CEA som alla större tillverkare använder sig av har angivit på rep. slutsteg.

Du måste lika väl som alla andra förstå att det du går ut med på ett forum kommer läsas av folk som kanske inte har din kundskap inom ämnet, de kanske inte förstår att denna mätning är i din bänk och har ingen verklighets anknytning såvidare inte du gör flera test på väldigt många anrda slutsteg.

Hur många andra mätningar räknar du med för att det ska bli verklighets anknytet?
Och CEA har obegränsat med ström till sinna mätninggar och en Volt som inte sjunker under den angivna. och så har ju alla i en bil wink tänkte inte på det.

Sedan så när jag mäter stegen så gör jag det vid 60Hz inte 1kHz. under 10sec.
Och jag kan uprepa mätningarna om och om igen.
Men jag kan förstå om du inte tror på det eller vill tro på det.

Men jag undrar en sak bara.
Om nu Sinus live steget lämnar 3000w rms vid 2 ohm och kostar 4490kr
Varför kostar US Amps AX 3200 DE 24990kr som oxå lämnar 3000w rms fast vid 1ohm.
vilket då gör att det lämnar bara 1500w rms i 2ohm.
Kan det vara så att Sinus live steget kanske inte lämnar det dom säger att det ska?
utan dom har gjort en klassiker med siffrorna på steget, typ 750w rms 1500w musik 3000w peak. ända skilnade är att dom skriver 3000w rms

Det jag kan säga är att DD Z1 steget lämnar 4188w MAX på ett batteri men det lämnar bara 2000w rms det vill säga ren sinus våg i MIN BÄNK på ett batteri. medans fabriken säger att det ska vara 3000w rms. Men min max siffra är ÖVER den angivna rms siffran så det är inte omöjligt att steget lämnar det. om man har samma förutsätningar som fabriken har när dom mäter steget.

Det är bara att höra av dig om du vill testa ett steg för att se med egna ögon.
Sedan så är det flera fabrikat som jag gör mätningar åt, för dom vill veta om siffrorna stämmer.

Så frågan är vilket som är mer värklighets troget?

Mvh,

Peter.T
Senast redigerat av PeterTrenneborn (21 december 2007)

Team Autohifi!
865 Inlägg
21 december 2007
Naughty Tee skrev:
http://forum.soundpressure.com/showthread.php?t=209 här har ni svaret på de effektangivelser som Ted upplyst kunden om.

Varken Peter eller någon annan som har med DD Sverige/soundpressure står för vad Sinus live eller i detta fall Carbonize påstår att steget lämnar. Vi litar på våra egna mätningar när vi rekomenderar bashögtalare till våra kunder av den enda anledningen att stegtillverkarna för det mesta anger momsochlitetillsiffror på sina produkter även om de använder sig av CEA2006 normen.

Powercube som används av CEA2006 är för övrigt  baserat på ett mätsystem som mäter vid 1000hz, se http://www.audiograph.se/subpages/techn … _specs.htm samt http://www.cea2006.com/ för mer info och är kanske det bästa mätsystemet som finns om du vill få fram på papper om ett steg låter bra eller inte till musik.

Dock anser jag att dina egna öron är bättre mätare för detta, men både CEA2006 och dina öron ointressanta mätsysstem för att få fram den absoluta maximala effekten steget kan leverea vid 60Hz och vid en fast last, som dock Peters mätningar är gjorda med. Med dessa max uttag kan man skapa sig egna åsikter om tillverkarens RMS uppgifter som finns tryckta i manualer och på nätet...vi har i alla fall vår syn klar på dessa. smile

Nej Ted har inte hänvisat till någon tråd på något forum utan via mail sagt till denna kund att det ska lämna detta enligt "Hans/era" mätningar.
Sen så Är det Sinus Live eller Profihi som äger Sinus Live att dessa siffror ska gälla för dessa produkter inte Carbonize, ( Vi är endast importör av detta märke! )

Saken är ju denna att det är bara "DD" folk som hävdar detta om Sinus och deras slutsteg, kan inte förstå varför ni har ett stådant horn i sidan på dessa produkter?

Sen är CEA 2006 en bra metod för att det gämställer alla steg och ett generellt mätverktyg som gör att en kund kan genföra olika produkter.
Att det är det bästa settet att anger exakt vad som händer i var mans bil sen är inte något som jag har påstått. CEA2006 är ju godtaget av hela världen som ett OK sett att mäta slutsteg så varför inte i Sverige?

Team Autohifi!
865 Inlägg
21 december 2007
PeterTrenneborn skrev:
MrCalle skrev:
PeterTrenneborn skrev:

Mvh,

Peter.T

Hur många andra mätningar räknar du med för att det ska bli verklighets anknytet?
Och CEA har obegränsat med ström till sinna mätninggar och en Volt som inte sjunker under den angivna. och så har ju alla i en bil wink tänkte inte på det.

Sedan så när jag mäter stegen så gör jag det vid 60Hz inte 1kHz. under 10sec.
Och jag kan uprepa mätningarna om och om igen.
Men jag kan förstå om du inte tror på det eller vill tro på det.

Men jag undrar en sak bara.
Om nu Sinus live steget lämnar 3000w rms vid 2 ohm och kostar 4490kr
Varför kostar US Amps AX 3200 DE 24990kr som oxå lämnar 3000w rms fast vid 1ohm.
vilket då gör att det lämnar bara 1500w rms i 2ohm.
Kan det vara så att Sinus live steget kanske inte lämnar det dom säger att det ska?
utan dom har gjort en klassiker med siffrorna på steget, typ 750w rms 1500w musik 3000w peak. ända skilnade är att dom skriver 3000w rms

Det jag kan säga är att DD Z1 steget lämnar 4188w MAX på ett batteri men det lämnar bara 2000w rms det vill säga ren sinus våg i MIN BÄNK på ett batteri. medans fabriken säger att det ska vara 3000w rms. Men min max siffra är ÖVER den angivna rms siffran så det är inte omöjligt att steget lämnar det. om man har samma förutsätningar som fabriken har när dom mäter steget.

Det är bara att höra av dig om du vill testa ett steg för att se med egna ögon.
Sedan så är det flera fabrikat som jag gör mätningar åt, för dom vill veta om siffrorna stämmer.

Så frågan är vilket som är mer värklighets troget?

Mvh,

Peter.T

Det räcker väll med att du gör en gemförelse med CEA gent i mott dina mätningar, då ser man ju en klarhet i detta, eller?

Sen att köra en genförelse mellan US Amps steg & Sinus, är det då inte samma sak att genföra en Seat mot en Ferarri? båda kan ha samma effekt i motorn men Ferarrin kostar 5-10ggr mer!
Du säljer ju steg i denna pris klass och borde veta att det är skilnad på en produkt för 25.000kr & en för 5000kr oavsett om det ska lämna samma effekt ( även om det bara skulle vara på papper)

Sinus stegen ska ju inte konkurera med era DD eller US Amps. men du nåsta förstå att det finns en stor kundgrupp som vill ha steg för några tusen lappar som levererar en del effekt. alla har nog inte 10.000kr eller mer att kasta på ett slutsteg.

Sen ang. mätningar så är det Audiograph som ska göra våra mätningar, andra "garagemätningar" gör ju alla i vart fall med varierande resultat.

Hur tycker du att det skulle se ut om jag setter mig i vår el verkstad och börjar mäta DD steg till höger och vänster och skriver om mina "resultat"? de kanske inte alltid är dem som du har kommit fram till.
Nu skulle jag aldrig göra det eftersom DD intresserar mig Noll, ni har er kund grupp och vi har våran med Sinus, det är ju endå så att de som köper ett DD steg köper det för att de vill ha det, lika så med Sinus.
Sen är det ju up till var och en att döma är detta något för mig eller inte?

10 Inlägg
22 december 2007
Det handlar inte om Sinus live. Du får sälja hur många du vill, det är inte det de handlar om. Om folk är nöjda så är det kanon.
Det jag reagerade på var det som skrevs om mätningarna.
Sedan kunde det ha handlat om vilket steg som hälst för mig.
Jag gör mätningarna lika oavsett om det är något jag säljer eller inte.
Vad skulle jag tjäna på att fiffla med siffrorna? Det skulle komma fram förr eller senare.
Men det är som du säger, det är i min bänk och det ända den mätningen gör är att den ger en hint om vad steget går för vid 60Hz på ett batteri vid 4.6ohm 2.3ohm och 1.15ohm.
Det betyder inte att det är dom siffrorna som gäller för steget.

Du får gärna mäta DD steg i din elverkstad om du vill, och du får skriva till höger och vänster om det oxå.
Jag skulle inte säga något om det, under förutsättning att du gör mätningarna på samma sätt som du skulle göra med dina egna märken. Det vill säga opartiskt.

Sedan så skulle jag själv välja Sinus före en del andra märken som finns i Sverige utan att tänka två gånger. Har sålt det själv en gång.

Ja jag säljer steg från 2000kr och upp till 29000kr.
Men den stora skillnaden i priset är effekten ut.
Priset för ett bra/riktigt bra steg så bör ligga mellan 3-7kr per watt eller mer.
Då brukar stegen hålla vad det står i pappret.
Så ett bra steg på 3000watt bör ligga mellan 9-21000kr.
Och ett bra steg på 1500w bör ligga mellan 4500-10500kr

Men bara för att jag nu säljer DD, Audio Control mm så verkar du utgå ifrån att jag tycker att allt annat är skit.
Vilket jag inte gör, för då skulle jag vara trångsynt.
Det finns mycket bra saker där ute.

Sen så är jag intresserad av vad andra märken har, för att se och
Kunna jämföra med vad som är bättre/lika eller sämre än det jag själv säljer.
Och genom detta kunna rekommendera kunder till vad dom är ute efter, oavsett om det är något jag själv säljer eller en kollega i branschen säljer.
Det är ofta jag rekommenderar andra märken än det jag själv säljer,
För det vickiga är att KUNDEN är nöjd och får en bra service.
Så jag tycker bara att det är tråkigt att du är ointresserad av DD, bara för att det är DD.

Team Autohifi!
865 Inlägg
22 december 2007
Det som är problem när man gör denna typ av mätningar är ju den att du gör en mätning, sen skriver du om den och resultatet och ALLA som ser din mätning gör en gemförelse med andra steg då och deras CEA mätning.
Det är inte på lika vilkor då för ett steg men det är något alla som gör sina mätningar "glömmer" att informera om när de pupliserar sina resultat.

Sen om ett steg kostar mer eller mindra måsta ha att göra med mer än effekten?
Du ska kanske lägga in element som "Handbyggt" "komponentval" " tillverkningsland" etc...

Problemet med denna tråd var just denna att era mätningar ställes i relation till andra steg och dreas CEA mätningar, var det en mätning som du hade gjort i din bänk som var resultatet på de andra stegen så hade det ju varit en helt annan sak, Men så var det ej och det var det som killen från början hajade till på och som du sen vart förbannad över.

Det finns endel som har som ett intresse att mäta steg fram och till baka men när det verkligen gäller så är det helt ointresant eftersom du måsta mäta så väldigt många steg och få just din metod gjordtjänd av hela branchen som endå CEA är.
Skulle ett steg lämna sen mindre i bilen som 99% av alla steg gör pga. förlite ström osv.... så är det dock endast ett sett att setta värde på ett steg.
MAn gör ju denna typ av mätningar på ett sett som är kontrollerat och kan göras om vart som i hela världen, din mätning kan man ju bara göra i din bänk.
Där av så skulle du ha skrivit "I MIN TEST BÄNK LÄMNAR DETTA STEG FÖLJANDE "

Det betyder då inte att ett steg är underspecat utan att du har andra typer av mätmetoder som för branchen inte är än gjordtjända men det ger dig en riktlinje.
Men den riktlinjen är ju bara för dig, den "garagemätningen" som snubbe 2 sen gör är ju lika induviduell som din, den informationen kommer sällan ut, eller rättare sagt den kommer aldrig ut.

10 Inlägg
22 december 2007
Du får tro vad du vill, men jag kan ju säga att jag inte är ensam om att göra det på det här viset i branschen och då pratar vi inte om Sverige. Och det som skiljer CEA från min bänk är att jag inte har obegränsat med ström och att jag inte har ohm talen 8 4 2 1. och en dator som ritar ut en "kub" utan jag har hög effekts motstånd på 4,6 2,3 1,15 och DMM mätare, ohms lag och en miniräknare penna och papper.

Jag vet en kille i Tyskland som kör USamp Kove och DD, han har en liknade bänk som jag, och vi får liknande värden med en diff på max +-5%
+ att det är några fabriker som vill göra en sådan bänk som jag har, p.g.a. att vi gör våra tester på nya modeller i den och kollar om siffrorna kan stämma.
Och det är inte alltid dom gör det så då får dom göra om.
Men jag vet inte vad du har för bakgrund inom elektronik eller hur många års erfarenhet du har, för att uttala dig om att det inte går att göra en lika dan bänk som jag har.

Bara för att branschen/tillverkarna säger att vi gör så här, betyder det att de är det enda RÄTTA sättet att göra en sak på?

Detta var mitt sista inlägg i den här debatten om vad som är rätt och fel eller vad det nu är.
Det enda jag hoppas på är att kunderna blir nöjda med det dom handlar.

God Jul.

Team Autohifi!
865 Inlägg
22 december 2007
Peter,

Jag har 16års erfarenhet av bilstereobranchen och jag vet mycketväll att andra gör sina mätningar på lite olika sett.
Skilnaden är dock att de gör sina mätningar för internt bruk inte för att vem som helst ska läsa detta och setta de testerna i fel sammanhang vilket händer här nu.
(dock mera vanligt att man skriver om dem idag än förr i tiden)

Skulle steg 1 gemföras med en CEA mättning mot steg 2 med CEA mätning så skulle det vara lungt, lika så om Steg 1 & steg 2 ställs imott varandra i din bänk mätning.
Men nu ställer man steg1 med din bänkmätning mot steg 2 mot CEA vilket blir fel.
Och det är ju där denna "debatt" går ut på.
Ska man mäta steg mot varandra så ska det var på lika vilkor, att göra något annat är ju helt I**** det måste ju du endå hålla med om.

Sen om din bänk så har en sådan "löst " ihoppsatt system att mäta på så finns det för många saker som spelar roll.
Ex. Dina motstång/batteri/mm och det är just sådana saker som man har försökt att koma ifrån när man satte denna CEA standard.
Sen att det skiljer från var mans verklighet håller jag fullt med om, där finns inga fasta motstång eller obegränsat med ström osv..... men det är ju inte det som debateras utan vilken mätning som skall ställas mot vilken.

Man kan gnata hur länge som helst i detta ämne och vi kan lämna detta nu om så önskas.

Önskar dig en God jul du med.

6 851 Inlägg
22 december 2007
Jag tycker att MrCalle och PeterTrenneborn  kan ta detta via PM då det enbart just nu handlar om vem som har mest rätt eller inte..!!

Man kan helt enkelt enbart säga att alla som mäter slutsteg mäter på olika sätt.
Senast redigerat av TT-Avant (22 december 2007)

8 156 Inlägg
22 december 2007
God jul på er allesammans och välkommen till forumet PeterTrenneborn!
Jag skulle väldigt gärna se mer av den här diskussionen och helst i en annan tråd.
Men bäst kanske vore om ni tog den diskussionen privat.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

172 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
Nej diskutera på ni... ;P Bara roligt att läsa. Tror det får bli MTX steget, har aldrig testat dem så de ska bli kul å se vad dem går för.smile

MvH

"There can only be one"
205 Inlägg
22 december 2007
Huckstar, om du seriöst vill ha råd angående steg för dB bör du lyssna på folk som hållit på med dB/crank längre än de flesta på detta forum hunnit leva. Jag kan lova att Peter är en av dessa. Detta säger jag med risk för att få smisk av Peter då jag indirekt kallar honom för gammal gubbe, trots att han är rena pojken om man jämför med min egen ålder wink 

Calle du har så rätt när du anser att det vore kanon om alla kunde hålla sig till CEA standarden när de anger effekten på stegen men sanningen är att det inte ens är 50% av tillverkarna som gör detta. Däremot även om alla skulle hålla sig till CEA så är denna mätmetod inte når att rekomendera när man letar dB steg då är "Tattarmätningar" av typ Peters metod mer av intresse. Så länge de görs på liknande vis och tydligt berättar hur de gjorts.

Dock får alla intreserade i detta ämne dra sina egna slutsatser om detta och ha sig en riktig God Jul och Gott nytt dB år smile
Senast redigerat av Naughty Tee (22 december 2007)

10 Inlägg
22 december 2007
Phaetoon skrev:
God jul på er allesammans och välkommen till forumet PeterTrenneborn!
Jag skulle väldigt gärna se mer av den här diskussionen och helst i en annan tråd.
Men bäst kanske vore om ni tog den diskussionen privat.

Tackar och tack det samma.

Jag anser att vi har skrivit klart i vad vi anser om detta.
Och det är ingen som har rätt eller fel i denna fråga.
Det är 2 olika mät metoder för att ta reda på hur mycket watt man får ut ur steg.

Mvh,

Peter.T

Team Autohifi!
865 Inlägg
22 december 2007
Naughty Tee skrev:
Calle du har så rätt när du anser att det vore kanon om alla kunde hålla sig till CEA standarden när de anger effekten på stegen men sanningen är att det inte ens är 50% av tillverkarna som gör detta. Däremot även om alla skulle hålla sig till CEA så är denna mätmetod inte når att rekomendera när man letar dB steg då är "Tattarmätningar" av typ Peters metod mer av intresse. Så länge de görs på liknande vis och tydligt berättar hur de gjorts.

Dock får alla intreserade i detta ämne dra sina egna slutsatser om detta och ha sig en riktig God Jul och Gott nytt dB år smile

Det håller jag fullt med om och jag hoppas att det min mening inte var att fråga setta Peters mätningar utan att man genförde den om en anna typ av mätning.

God jul på dig!

172 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
Naughty Tee skrev:
Huckstar, om du seriöst vill ha råd angående steg för dB bör du lyssna på folk som hållit på med dB/crank längre än de flesta på detta forum hunnit leva. Jag kan lova att Peter är en av dessa. Detta säger jag med risk för att få smisk av Peter då jag indirekt kallar honom för gammal gubbe, trots att han är rena pojken om man jämför med min egen ålder wink 

Ja, det är folk som du och Peter man vill få svar ifrån då ni har mycket egna erfarenheter av saker och ting.. smile

Och jag lyssnar på er nåt annat har jag inte sagt. wink

God Jul och Gott Nytt år! cool

Sök