Nollvisionen blev ett misslyckande

MrTobias
29 december 2007 · 1 297 Inlägg

Sverige är ett löjligt land när det gäller det mesta. Ser inget själ till att någon ska komma undan när de kör berusade. Alkolås i bilar är en skitbra ide, gör de till en lag så är det ingen som har rätt att klaga. Alla får stå för det själva, är inte det rättvist? Sen de som monterar ur/inte använder får böter på 20 tusen. Nog fan skulle de avskräcka 99%. Nog har jag dragit ner på hastigheten då bötrarna har blivit svindyra. Idag är det skrämmande mycket folk som kör berusade. Skrämmande många som blir dödade av dessa.

MrTobias
29 december 2007 · 1 297 Inlägg

Holiace skrev:

richardoo290 skrev:

Holiace skrev:

Man ska inte köra påverkad, så enkelt är det... 10000:- som går till... VV?

klart man inte ska!    och istället för att bötfälla 10% av dem som gör det kan man sätta in ett alco-lås  som tar bort 98% av dem som kör fulla...

Om man gjorde det skulle man tvångsbesiktiga alla bilar under det året och installera Alkolås...

Hur skulle det gå till?!

Man lägger till lagen. Man sätter ett datum. Sen kontrolleras det allt eftersom at besiktningen/flygande besiktning.

Sushikocken Sleeper
29 december 2007 · 3 084 Inlägg

NÄ! SÄNK TILL 30km/h PÅ ALLA Vägar!!!

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
MrTobias
29 december 2007 · 1 297 Inlägg

Sushikocken skrev:
NÄ! SÄNK TILL 30km/h PÅ ALLA Vägar!!!

är väl inget ironiskt inlägg mot alkolås idén?

Sushikocken Sleeper
29 december 2007 · 3 084 Inlägg

MrTobias skrev:

Sushikocken skrev:
NÄ! SÄNK TILL 30km/h PÅ ALLA Vägar!!!

är väl inget ironiskt inlägg mot alkolås idén?

nja... ang alkolås så såg jag nått om att införa det för sånna som blivit straffade för rattfylla, tycker det lät bättre än att alla som sköter sig också ska behöva, då får man ju knappt käka chokladpraliner..

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
29 december 2007 · 2 456 Inlägg

Inse facktum att vi kommer dö i alla våra dagar på ett eller annat sätt å då e ju det högre riska att halka i badkaret ... men det förs det ju ej statestik på smile

Bara inse att vi ej e odödliga i vår vardag oavsätt om vi är bakom ratten på våra bilar eller någonstans dör vi ej borde varit då ödet slår till.

//SWIH

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
MrTobias
29 december 2007 · 1 297 Inlägg

Sushikocken skrev:

MrTobias skrev:

Sushikocken skrev:
NÄ! SÄNK TILL 30km/h PÅ ALLA Vägar!!!

är väl inget ironiskt inlägg mot alkolås idén?

nja... ang alkolås så såg jag nått om att införa det för sånna som blivit straffade för rattfylla, tycker det lät bättre än att alla som sköter sig också ska behöva, då får man ju knappt käka chokladpraliner..

Problemet är att det är långt låångt ifrån alla som sköter sig. Angående lagar om ALLT så håller jag med om att det är löjligt. Snart får man inte andas utan att klara sig undan böter. Men i det här fallet så är det rätt logitskt att ha alkolås i ALLA bilar. Ser ingen anledning till att man inte ska ha det. Ni får hitta på någon bra anledning om jag ska kunna ändra mig smile

blacken
29 december 2007 ·

MrTobias skrev:

Sushikocken skrev:

MrTobias skrev:

är väl inget ironiskt inlägg mot alkolås idén?

nja... ang alkolås så såg jag nått om att införa det för sånna som blivit straffade för rattfylla, tycker det lät bättre än att alla som sköter sig också ska behöva, då får man ju knappt käka chokladpraliner..

Problemet är att det är långt låångt ifrån alla som sköter sig. Angående lagar om ALLT så håller jag med om att det är löjligt. Snart får man inte andas utan att klara sig undan böter. Men i det här fallet så är det rätt logitskt att ha alkolås i ALLA bilar. Ser ingen anledning till att man inte ska ha det. Ni får hitta på någon bra anledning om jag ska kunna ändra mig smile

en anledning kan du få. det kommer att tas fram möjligheter att lura systemen, och dom anordningar/attiraljer KOMMER att användas av dom som anser sig att "behöva" dom dvs dom som vill köra på fyllan. Jag som nykter fordonsförare SKA inte behöva att betyngas mer ekonomiskt än vad jag redan gör, för att koppla in en sådan mojick på mina fordon kommer att kosta alldeles för mycket. Och sedan så kan man även ta i betraktande driftsäkerheten i sådant skit, mao dom kommer att strula så det skriker om det.

Phaetoon
29 december 2007 · 8 156 Inlägg

Man kanske skulle göra så att dom som installerar alkolås i sina bilar skulle kunna dra av en massa på skatten?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
tobee
29 december 2007 · 735 Inlägg

richardoo290 skrev:

tobee skrev:

richardoo290 skrev:
pensionärer är de inget fel på? varför gnäller ni på dem?
ok om dom nu har dålig syn vet dom om det och kör tex: inte där det är mkt trafik, och dem tar det lite lugnare.. dem är inblandade i minst olyckor.. så gnäll inte på dem för att dem har dålig syn!   de som orsakar mest olyckor är unga förare som ofta kör för fort och inte hinner reagera när nått händer. och alcoholpåverkade!

jag lägger min röst på att man ska sätta in ett alcohol-lås i varje bil! en riktigt bra en så folk inte kan pilla bort dem.

Absolut INTE! Dom som orsakar flest olyckor är unga förare OCH 70+are statistiskt sett. Dom som kör säkrast är, om jag inte minns fel, kvinnor i 30-50 årsåldern.

Jag kan säga att dom gånger det varit nära för mig så har dom flesta syndabockarna varit äldre människor.

För mindre än en vecka sen mötte jag ett äldre par i en kurva i 80 årsåldern som åkte på min sida av vägen. Hade jag inte nitat och åkt långt in på vägkanten hade det smällt i 70km/h+, denna förare reagerade inte ens...

I sommras var det exempelvis en dam som helt plötsligt fick för sig att åka rakt över en 90-väg. Då var det bara jag och hon på vägen samt bra sikt åt båda håll, hon hade stått å väntat i minst 10 sekunder så jag blev lite överaskad men hann även då bromsa...

Jag är alltid rädd för dessa försiktiga pensionärer för man vet aldrig var dom tar vägen.

din erfarenhet ja, läs på lite om verkligheten

Hade du läst lite nogrannare i mitt inlägg så vad det precis vad jag hade gjort. Jag styrkte statistiken med mina egna erfarenheter bara

alain www.bimmerpower.org
29 december 2007 · 3 995 Inlägg

alain skrev:
Så länge jag inte är mer packad än vad polisen är, då kan jag köra bil.
Så var det i Frankrike innan.
Nu, det är anorlunda. Alla som är tagen berusad får inte sätta sig i en bil utan alkolås, inköpt och montering av en sådan är på egen bekostnad. antingen gör du det eller du blir av med körkort och inte köra bil.
Det är mycket hårdare nu på tiden.
De har satsa mycket på att polisen ska synnas när man kör bil. Det är mycket bättre än dom jävla fotoskåp som kostar mer än vad det smakar.

jag tycker att det jag skrev är den bästa lösning mot alla som vill köra bil med alkohol i blodet. det är en chans att lära sig. antingen dricka eller köra. inte båda och.
Tillägg: Dom som har monterad alkolås är mycket nöjda.

Senast redigerat av alain (29 december 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
brillmongo
29 december 2007 · 874 Inlägg

Ja man kan ju inte tvinga alla sveriges bilister att sätta in alkolås framförallt inte på egen bekostnad, det säger väl sig självt egentligen. Bara tanken är ju skrattretande lol

Nä, antingen får de sponsra en sådan aktion. Eller om de nu kommer införa det på det mest logiska sättet. Se till att alla nya bilar som säljs i detta land är utrustade med alkolås. Och därmed succesivt införa det. Det kommer ta tid, men det är ju heltklart den mest logiska vägen att välja, i så fall.

Jag menar man kan ju inte tvinga nåt på folk som de själva måste betala, hehe det vore ju som att de helt plötsligt kom ut och sa till oss alla att etanol konvertera - för miljöns skull. Hur kul skulle det vara, på en skala?

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
alain www.bimmerpower.org
29 december 2007 · 3 995 Inlägg

brillmongo skrev:
Ja man kan ju inte tvinga alla sveriges bilister att sätta in alkolås framförallt inte på egen bekostnad, det säger väl sig självt egentligen. Bara tanken är ju skrattretande lol

Nä, antingen får de sponsra en sådan aktion. Eller om de nu kommer införa det på det mest logiska sättet. Se till att alla nya bilar som säljs i detta land är utrustade med alkolås. Och därmed succesivt införa det. Det kommer ta tid, men det är ju heltklart den mest logiska vägen att välja, i så fall.

Jag menar man kan ju inte tvinga nåt på folk som de själva måste betala, hehe det vore ju som att de helt plötsligt kom ut och sa till oss alla att etanol konvertera - för miljöns skull. Hur kul skulle det vara, på en skala?

***************'
Varför?? ska det inte kunna tvinga folk som dricker att montera en sådan på egen bekostnad. du får välja, körkort med alkolås eller spritt utan körkort. Det fungerar i Frankrike och tycker att det ska finnas här också.
Statistiken med antal dödsolykor med alkohol i Frankrike har gått ner ca 70% det senast år.
Jag kalla det för framgång.
Hoppas att de inför detta system i Sverige så fort som möjligt och kunna acceptera en bättre sätt mot nollvisionen.

Senast redigerat av alain (29 december 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Batta
29 december 2007 · 1 353 Inlägg

GurraG skrev:

skyen skrev:
såg på ett program på tv:n. där var de 80-90 äringar som inte hade något körkort och hade kört hela sitt liv. en av dom kunde bara se på ett öga. detta var i och för sig i england, men ändå.

Så för att dom bara ser på ett öga så är dom sämre chaufförer?? Konstigt att jag isåfall fick ta körkort efter att jag förlorat synen på ena öget efter en olycka när jag va liten, är jag då sämre bilförare??

Personer med syn på endast ett öga har väl nedsatt eller inget djupseende? = svårt att bedömma avstånd på mötande bilar tex. ?

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
John87 Stolt Volvoägare
29 december 2007 · 4 913 Inlägg

Batta skrev:
Personer med syn på endast ett öga har väl nedsatt eller inget djupseende? = svårt att bedömma avstånd på mötande bilar tex. ?

Avståndsbedömning har jag inga problem med, det är vidvinkelsynen som är värst.
Man lär sig dock köra säkert med det.

Och ja, jag ser bara på ett öga. Halvblind sen födseln tyvärr.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
golf_greatpower
29 december 2007 · 257 Inlägg

Det är inte farten som dödar , utan smällen tongue

"Why do we kill people who are killing people to show that killing people is wrong?"
bazooka_
29 december 2007 · 406 Inlägg

Sushikocken skrev:
NÄ! SÄNK TILL 30km/h PÅ ALLA Vägar!!!

Hahaha skulle det bli så skulle jag sälja bilen och lämna tillbaka körkortet,

:DPlattan i mattan:D
Mack Forum- och sitemoderator
29 december 2007 · 26 167 Inlägg

golf_greatpower skrev:
Det är inte farten som dödar , utan smällen tongue

Eller som det heter på engelska: "It's not the speed that kills you - it's the sudden stop"
Har för mig det var så i alla fall tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Lincoln Trucker
29 december 2007 · 234 Inlägg

AirOne skrev:

golf_greatpower skrev:
Det är inte farten som dödar , utan smällen tongue

Eller som det heter på engelska: "It's not the speed that kills you - it's the sudden stop"
Har för mig det var så i alla fall tongue

It's not The fart that kills - it's The smell...

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det
MrTobias
29 december 2007 · 1 297 Inlägg

blacken skrev:

MrTobias skrev:

Sushikocken skrev:
nja... ang alkolås så såg jag nått om att införa det för sånna som blivit straffade för rattfylla, tycker det lät bättre än att alla som sköter sig också ska behöva, då får man ju knappt käka chokladpraliner..

Problemet är att det är långt låångt ifrån alla som sköter sig. Angående lagar om ALLT så håller jag med om att det är löjligt. Snart får man inte andas utan att klara sig undan böter. Men i det här fallet så är det rätt logitskt att ha alkolås i ALLA bilar. Ser ingen anledning till att man inte ska ha det. Ni får hitta på någon bra anledning om jag ska kunna ändra mig smile

en anledning kan du få. det kommer att tas fram möjligheter att lura systemen, och dom anordningar/attiraljer KOMMER att användas av dom som anser sig att "behöva" dom dvs dom som vill köra på fyllan. Jag som nykter fordonsförare SKA inte behöva att betyngas mer ekonomiskt än vad jag redan gör, för att koppla in en sådan mojick på mina fordon kommer att kosta alldeles för mycket. Och sedan så kan man även ta i betraktande driftsäkerheten i sådant skit, mao dom kommer att strula så det skriker om det.

Folk kommer lura systemet och när de åker fast ska de svida! Idag är det accepterat att köra berusad. Vet inte exakt vad bötrarna ligger på men runt 3000? Vilket skämt! Phaetoon hade en bra idé. De med alkolås får dra av på skatten, kanske så pass mycket att det blir billigare att ha alkolås i bilen? Anledningen varför de höjde trafikskatten var för att vi som kör bil ska få betala för läkarkostnader för andra bilister. dvs de som väljer att inte köra bil ska slippa de- Många av de kostnader kommer från alkohol i trafiken. Det skulle betyda att trafikskatten inte behövde vara lika hög. Sen att det kommer strula, det är ett problem. Hade de strulat i min bil så hade jag antagligen pillrat bort det efter ett tag. Sen åka på 20 000 i böter för de vore taskigt. Man får helt enkelt komma på en så bra lösning att det inte strular.

Senast redigerat av MrTobias (29 december 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang