Guide: Enkel framvagns inställning.

isakare
30 december 2007 · 272 Inlägg

Jag har gjort en liten enkel guide med bilder hur man kan ställa framvagnen.
Den hittar ni här http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=36679 text finns till varje bild, ställ frågor i den här tråden.

Åker helst på is =)
Masterworks
30 december 2007 ·

Hur gör du med felaktig thrustvinkel eller fel i caster då?

isakare
30 december 2007 · 272 Inlägg

Masterworks skrev:
Hur gör du med felaktig thrustvinkel eller fel i caster då?

Då lämnar jag in bilen på fyrhjulsinställning, det här är ju bara en simplare justering om man bytt styrled på vinterholken eller nått.

Åker helst på is =)
Masterworks
30 december 2007 ·

Okey, då e jag med! smile

Phaetoon
30 december 2007 · 8 156 Inlägg

Trevligt! Den där guiden kan jag ha nytta av ganska så snart. Ska troligen byta framvagn på en Amazon wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
speedshop
30 december 2007 · 246 Inlägg

Fyra pallbockar o två snören.
Så ställer jag ..
Fanns i nån artikel från bilsport för x antal år sen funkar....

gorre
30 december 2007 · 250 Inlägg

varför så komplicerat finns ett enklare sätt som funkar fint på t.ex vinter bilen
mät avståndet mellan fälgkanterna  i "bakre" kanten sen så gör du samma i  främrekanten altså mellan fälgarna så gjorde dom för i dom mest basic verkstäderna funkar kanon.men det är något mer presision i isakare guiden.
hoppas ni förstod.
men annars en väldigt fin guide.

BMW635_Robban
30 december 2007 · 1 277 Inlägg

Betala 500kr för att få det gjort med laserprecision...men har man mekplats och grejer och är snål så kan man ju smutsa ner sig lite och göra det själv smile

Phaetoon
30 december 2007 · 8 156 Inlägg

Det är ju oftast trevligare att meka själv och lägga 500:- på något trevligt till en själv istället?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
isakare
30 december 2007 · 272 Inlägg

gorre skrev:
varför så komplicerat finns ett enklare sätt som funkar fint på t.ex vinter bilen
mät avståndet mellan fälgkanterna  i "bakre" kanten sen så gör du samma i  främrekanten altså mellan fälgarna så gjorde dom för i dom mest basic verkstäderna funkar kanon.men det är något mer presision i isakare guiden.
hoppas ni förstod.
men annars en väldigt fin guide.

Problemet med dagens bilar är att man inte kommer åt att mäta mellan fäljkanterna, det är därför jag gjort mig en sticka.

Och det finns en massa andra sätt att ställa in den, det här var mitt sätt, det är givetvis helt fritt att använda nått annat sätt eller lämna in bilen.

Åker helst på is =)
isakare
30 december 2007 · 272 Inlägg

Phaetoon skrev:
Det är ju oftast trevligare att meka själv och lägga 500:- på något trevligt till en själv istället?

Du har fattat nöjet med att pyssla med sin bil smile

Att ställa in den själv spar ju inte barar lite pengar, det ger oxå kunskap och lite problemlösningar.
Hur får jag loss den här rostiga styrleden ??
Hur mycket ska jag skruva ??
Hur lyckas jag få ratten rakt ??

Åker helst på is =)
Masterworks
30 december 2007 ·

isakare skrev:

Phaetoon skrev:
Det är ju oftast trevligare att meka själv och lägga 500:- på något trevligt till en själv istället?

Du har fattat nöjet med att pyssla med sin bil smile

Att ställa in den själv spar ju inte barar lite pengar, det ger oxå kunskap och lite problemlösningar.
Hur får jag loss den här rostiga styrleden ??
Hur mycket ska jag skruva ??
Hur lyckas jag få ratten rakt ??

Att ratten hamnar snett beror ofta på att bakvagnen står snett,
flytta inte ratten utan att vara säker på att styrstagen sitter
tillräckligt inskruvade!!! 

Bara ett tips! smile

Senast redigerat av Masterworks (30 december 2007)

isakare
30 december 2007 · 272 Inlägg

Själva mätstickan är bra till andra saker oxå, om man tex. gör karossjobb och behöver mäta från olika punkter.

Åker helst på is =)
gorre
30 december 2007 · 250 Inlägg

isakare skrev:

gorre skrev:
varför så komplicerat finns ett enklare sätt som funkar fint på t.ex vinter bilen
mät avståndet mellan fälgkanterna  i "bakre" kanten sen så gör du samma i  främrekanten altså mellan fälgarna så gjorde dom för i dom mest basic verkstäderna funkar kanon.men det är något mer presision i isakare guiden.
hoppas ni förstod.
men annars en väldigt fin guide.

Problemet med dagens bilar är att man inte kommer åt att mäta mellan fäljkanterna, det är därför jag gjort mig en sticka.

Och det finns en massa andra sätt att ställa in den, det här var mitt sätt, det är givetvis helt fritt att använda nått annat sätt eller lämna in bilen.

okej de var så trångt.
då var det ju en perfekt "uppfining" du har gjort

Owzer Rallykalle och kabeltattare
30 december 2007 · 422 Inlägg

Jag ska lätt tillverka en sån smile

En fråga bara, när du snurrar hjulet, hissade du upp bilen då eller rullade du bilen frammåt?

Har man som mig ett brett men kort garage, så har jag bara 1 meter till dörren när bilen står med arslet mot väggen. Kan inte rulla han så långt.

För att hissa upp bilen är ingen ide, hjulvinklarna ändras ju när bärarmarna är i olika positioner.

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
isakare
31 december 2007 · 272 Inlägg

Owzer skrev:
Jag ska lätt tillverka en sån smile

En fråga bara, när du snurrar hjulet, hissade du upp bilen då eller rullade du bilen frammåt?

Har man som mig ett brett men kort garage, så har jag bara 1 meter till dörren när bilen står med arslet mot väggen. Kan inte rulla han så långt.

För att hissa upp bilen är ingen ide, hjulvinklarna ändras ju när bärarmarna är i olika positioner.

Man måste rulla den, och det kan ju bli lite knepigt i ditt garage, men det borde gå, ett normalt halvt däck är ju runt 90 cm, men du kanske måste öppna dörrarna wink
Lyfter man bilen, för att justera exvis, så måste den rullas en bit för att hjulen ska hamna i rätt vinkel innan man mäter igen.

Åker helst på is =)
Torpan91
27 april 2011 · 23 Inlägg

hej någon som vet vad framvagns inställning kostar? yikes

te_wik Forummoderator
27 april 2011 · 12 813 Inlägg

Torpan91 skrev:
hej någon som vet vad framvagns inställning kostar? yikes

Bara framvagn brukar gå på 500-1000kr.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Torpan91
27 april 2011 · 23 Inlägg

te_wik skrev:

Torpan91 skrev:
hej någon som vet vad framvagns inställning kostar? yikes

Bara framvagn brukar gå på 500-1000kr.



Mvh Tommy

okej tack så mycket smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang