Trimma En VAG 1,8T med följande, tips ideér och erfarenheter tack :)

tsdi Egenföretagare
1 januari 2008 · 2 496 Inlägg

Inte riktigt imorrn men om ett tag måste stallet utökas i A4an och jag har lite ideér på vad man kan göra, så ni kan ju säga till om det är något som borde läggas till och något som bordes tas bort, och vart borde man hamna i effekt ? / Prestanda

Kommer det att hålla ?
Kritiska delar man borde byta ?

Chip eller mapning ? (man kanske måste mappa om man byter delar ?)
Större Ic
Spridare
2,5" från Turbon
2,5" Downpipe
Lagom Turbo som laddar relativt tidigt då den ska vara mjuk att köra och inte som en gammal saab (ideer mottages gärna)


Mvh Emil

Senast redigerat av tsdi (1 januari 2008)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Ellertz Norrlänning
2 januari 2008 · 1 453 Inlägg

ja är inte så jäkla superduktig på de här, men ja har för mig att stakarna på passat 1.8 t är ganska klena,  och eftersom de är VAG de också, så antar ja att de är samma, så dom tror ja du behöver byta, sen tror ja effekten borde hamna runt 250 hkr smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
The_Dude
2 januari 2008 · 550 Inlägg

tsdi skrev:
Inte riktigt imorrn men om ett tag måste stallet utökas i A4an och jag har lite ideér på vad man kan göra, så ni kan ju säga till om det är något som borde läggas till och något som bordes tas bort, och vart borde man hamna i effekt ? / Prestanda

Kommer det att hålla ?
Kritiska delar man borde byta ?

Chip eller mapning ? (man kanske måste mappa om man byter delar ?)
Större Ic
Spridare
2,5" från Turbon
2,5" Downpipe
Lagom Turbo som laddar relativt tidigt då den ska vara mjuk att köra och inte som en gammal saab (ideer mottages gärna)


Mvh Emil

Hej.

Allting hänger på hur mycket effekt du vill ha. Upp till 300 hk så behöver du inte byta delar inne i motorn.


Efter 300 hk så kommer du att mista körbarhet, då blir dom brutala pga lite motorvolym.

Om du börjar byta delar så måste bilen mappas.
Du kan ju titta på vad jag har gjort så får du en uppfattning om effekt mm. Och vad som behöver bytas för att nå dit.
Jag håller på att byta turbo igen och kommer till att snudda 300hk.

dj_padde
2 januari 2008 · 1 813 Inlägg

ägde en skoda 1,8T innan räckte bara att chippa bilen till 193hk sen höl inte kopplingen länge.. visst det håller kanske för många men det sliter nog en del på den. köpte en ny på fastone.se tror jag sidan hette en förstärkt efter den satt i så gick bilen bra=) visst körde på lite högre ladd än man kanske skulle med.. men vad jag vet så kopplingen bör bytas först! dom ska väl stå emot max 200hk orginal kopplingen på 1,8T

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
mickecorrado Bilplåtslagare
2 januari 2008 · 1 036 Inlägg

dj_padde skrev:
ägde en skoda 1,8T innan räckte bara att chippa bilen till 193hk sen höl inte kopplingen länge.. visst det håller kanske för många men det sliter nog en del på den. köpte en ny på fastone.se tror jag sidan hette en förstärkt efter den satt i så gick bilen bra=) visst körde på lite högre ladd än man kanske skulle med.. men vad jag vet så kopplingen bör bytas först! dom ska väl stå emot max 200hk orginal kopplingen på 1,8T

Detta stämmer koppling och svänghjul är mycket dåliga. Räcker med enbart chipp som denna bil var trimmad med och svänghjulet såg ut såhär.
http://www.garaget.org/gallery/archive/11924/20628/11924-110863.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/11924/20628/11924-110864.jpg

Smoke Tires Not Drugs.
NickeR32
2 januari 2008 · 870 Inlägg

Hej tsdi!

Har egentligen bara två tips, http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=24030, kolla lite där, finns nog en del tips... Det andra är att verkligen inte lämna iväg det till tex Dahlbäck, bara mitt förslag... Tror jag hittade din bil där, 1.8 T 2001, för att få ca 213hk och 340Nm (byta av E-prom) kostar det 6688:-... Det kan man ju leva med, men då får du den bara såkallat "chippad". Om man jämnför med andra chipsfirmor, typ Its Fun så kostar ett chip där 4900, då får du 210hk och 320Nm! Du får i princip lika "bra" motor för 1788:- billigare från Its Fun. MEN å andra sidan finns det fler alternativ hos Dahlbäck! I princip samma som det första alternativet (chip) fast nu även med en special bränslespridare, (vilket ger 3hk och 25Nm) och kostar då hela 16875:-! Men redan då rekomenderar Dahlbäck att byta koppling, vilket dom tar 8400:- plus moms, vilket är 10500! så då räknar vi 27375:- för 3hk och 25Nm. Haha det är ju nästan som om man skulle trimma en sugmotor lol Så mitt tips, beställ från USA och fixa själv (Om du inte redan tänkte göra de) Tack för mig och mitt lagom långa svar smile Nice A4 btw!


//Nicke smile

Kristian_L
2 januari 2008 · 1 893 Inlägg

Vill bara inflika med att bara för att man hittar samma rova i både skoda o audi, behöver de inte ha övriga drivlinan identisk. det är mycket möjligt att det sitter en kraftigare kopling i en audi med samma motor, redan från början. Kan till och med skilja på skoda, eller audi, från en årsmodell till nästa. Jag säger det inte för att hakka på skoda, eller prisa audi. Utan för att du bör ta reda på exakt vad du har under huven, så du inte går och slänger ut +10'000:- på en ny kopling, när det kanske inte alls behövs.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
NickeR32
2 januari 2008 · 870 Inlägg

Kristian_V skrev:
Vill bara inflika med att bara för att man hittar samma rova i både skoda o audi, behöver de inte ha övriga drivlinan identisk. det är mycket möjligt att det sitter en kraftigare kopling i en audi med samma motor, redan från början. Kan till och med skilja på skoda, eller audi, från en årsmodell till nästa. Jag säger det inte för att hakka på skoda, eller prisa audi. Utan för att du bör ta reda på exakt vad du har under huven, så du inte går och slänger ut +10'000:- på en ny kopling, när det kanske inte alls behövs.

Jo visst är det sant som du säger, men Dahlbäck rekomenderar att byta koppling på just den bilen tsdi har, vid 216hk och 365Nm... Så antagligen är det inte någon starkare...

FrankTheTank
2 januari 2008 · 15 Inlägg

en vän till mig bytte sitt svänghjul på sin golf 4 gti mot ett corrado g60 svänghjul. (passar rakt av) och sen en sachs lamell+ tryckplatta från en vw caravelle diesel. sjukt stum och go koppling! hade ungefär 240 hk i sin bil. aldrig något problem. och så blev han ju kvitt dubbelmasse svänghulet också. kostade inte mycket pluring.. gav 1000:- för svänghjulet kommer ej ihåg kopplingskittet dock, men inte dyrt.

tsdi Egenföretagare
2 januari 2008 · 2 496 Inlägg

Tack så jätte mycket för alla väldigt utförliga svar !

Riktigt hjälptfullt allihopa !

Och som NickeJ89 Listat ut tänkte jag plocka delarna från usa eftersom jag har kontakter genom racingen där så blir det riktigt riktigt billigt med frakt osv.

Och ja kopplinge glömde jag totalt för den är slut i bilen redan nu ( bilen är orginal och har rullat 16000mil :S )

Vad rekomenderar ni för koppling ? vill kunna sitta i bilköer osv utan att få trängingverk i benen, men det ska ju ändå hålla för uppemot 250-300häst

Sedan har jag ingen aning om vad mappning skulle gå på ?
Tanken är nämligen att ta hem delar från usa och sedan mappa den i sverige efter dom delarna som sitter på bilen då.

Fortfarande så vill jag ha förslag på passade turbo som är "körbar" och inte har fördröjning så laddet kommer upp mot 3000varv utan den ska ladda så tidigt som möjligt smile

Senast redigerat av tsdi (2 januari 2008)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
The_Dude
2 januari 2008 · 550 Inlägg

tsdi skrev:
Tack så jätte mycket för alla väldigt utförliga svar !

Riktigt hjälptfullt allihopa !

Och som NickeJ89 Listat ut tänkte jag plocka delarna från usa eftersom jag har kontakter genom racingen där så blir det riktigt riktigt billigt med frakt osv.

Och ja kopplinge glömde jag totalt för den är slut i bilen redan nu ( bilen är orginal och har rullat 16000mil :S )

Vad rekomenderar ni för koppling ? vill kunna sitta i bilköer osv utan att få trängingverk i benen, men det ska ju ändå hålla för uppemot 250-300häst

Sedan har jag ingen aning om vad mappning skulle gå på ?
Tanken är nämligen att ta hem delar från usa och sedan mappa den i sverige efter dom delarna som sitter på bilen då.

Fortfarande så vill jag ha förslag på passade turbo som är "körbar" och inte har fördröjning så laddet kommer upp mot 3000varv utan den ska ladda så tidigt som möjligt smile

Ring Chipcenter i växjö www.chipcenter.cc så får du ett pris på mappning.  Dli teknik har bättre kopplingar men du får leva med att den blir mer tungtrampad. Monterade en sådan i förra veckan, men det blir inte astungt.

Sen får du satsa på en KKK04 då kommer nu nära 300 hk.

jocke_gronberg
15 januari 2008 · 4 586 Inlägg

en invändig motortvätt kanske skulle vara något med ifall den gått med servicen longlife. en på jobbet fick sin motor tät vid 12.000 då han hade kört med långa serviceintrevaller

stefftech
15 januari 2008 · 33 Inlägg

hadde en 1,8t på 260 hk de du skall passa dig förblandannat är uppet filter luft massomätaren klarar inte de å kopplingen sen hadde jag problem med att turbon lossade hela tiden

allt löser sig
Karlzzon Bil och MC guru
15 januari 2008 · 272 Inlägg

tsdi skrev:
Tack så jätte mycket för alla väldigt utförliga svar !

Riktigt hjälptfullt allihopa !

Och som NickeJ89 Listat ut tänkte jag plocka delarna från usa eftersom jag har kontakter genom racingen där så blir det riktigt riktigt billigt med frakt osv.

Och ja kopplinge glömde jag totalt för den är slut i bilen redan nu ( bilen är orginal och har rullat 16000mil :S )

Vad rekomenderar ni för koppling ? vill kunna sitta i bilköer osv utan att få trängingverk i benen, men det ska ju ändå hålla för uppemot 250-300häst

Sedan har jag ingen aning om vad mappning skulle gå på ?
Tanken är nämligen att ta hem delar från usa och sedan mappa den i sverige efter dom delarna som sitter på bilen då.

Fortfarande så vill jag ha förslag på passade turbo som är "körbar" och inte har fördröjning så laddet kommer upp mot 3000varv utan den ska ladda så tidigt som möjligt smile

Nu förtiden finns det väldigt vettiga kopplings kitt som ersätter original dubbelmasse svänghjul och har en kraftigare koppling som följer med.....till det tvärställda (golf, A3, TT, Skoda) börjar priserna på 4995kr för ett helt kitt med stålsvänghjul och till de rakställda är det lite dyrare men det finns ändå vettiga alternativ.

Mvh

Karlzzon

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
XeroZ
15 februari 2008 · 7 Inlägg

Filter bytes alltid
Turbo -97 195 hk
Turbo 98- 220 hk
Luftmängdmätare -97 220 hk
Avgassystem 220 hk
Intercooler 250 hk
Grenrör 250 hk
Konfilter 260 hk
Spridare 260 hk
Spjällhus 280 hk
Kamaxlar 300 hk
Modifierat topplock 330 hk Större insug- och avgaskanaler.


Du kan läsa om allt på http://www.nordicaudi.com/

Lupo_raz
15 februari 2008 · 33 Inlägg

www.dli-teknik.se kan hjälpa dig hitta en prisvärd koppling och svänghjul, riktigt humana priser.

tsdi Egenföretagare
15 februari 2008 · 2 496 Inlägg

Lupo_raz skrev:
www.dli-teknik.se kan hjälpa dig hitta en prisvärd koppling och svänghjul, riktigt humana priser.

Mjo men 20papp ? köper ju nästan alla delar i usa så det blir nog en koppling därifån med, någon speciell att rekomendera ? big_smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang