4051
Sök

Basen slutar att fungera?

229 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
#1
Är i det närmsa klar med mitt bygge i bagaget på bilen och har stött på ett litet märkligt fenomen. Förmodligen inte så märkligt egentligen. Men när jag lyssnar på musik på vanlig volym funkar allting precis hur bra som helst, men så fort jag höjer volymen så slutar basen att fungera. Sen sänker jag och vips så är ljudet tillbaka. För mig låter detta som ett jord problem av nåt slag!! Eller är det så att en konding borde ta plats?
Jorden har jag tagit vid de klassika bältesspännet (V40). Visserligen är väl jordkabeln inte av den grövsta kalibern. Men tycker det borde räcka. Tilläggas ska också göras att lamporna blinkar en del när man spelar så högt det går innan basen slutar fungera. En annan konstig liten grej som jag märkte idag, om jag bara kör framhögtalarna och basen, bara lyssnar på dom vänstra högtalarna så slutar basen fungera men slår jag över och lyssnar på dom högra så.. vips då funkar det. Många frågor men hoppas det finns nån som vart ute för nåt liknande

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--

1 058 Inlägg
1 januari 2008
#2
Andreas_o_r skrev:
Är i det närmsa klar med mitt bygge i bagaget på bilen och har stött på ett litet märkligt fenomen. Förmodligen inte så märkligt egentligen. Men när jag lyssnar på musik på vanlig volym funkar allting precis hur bra som helst, men så fort jag höjer volymen så slutar basen att fungera. Sen sänker jag och vips så är ljudet tillbaka. För mig låter detta som ett jord problem av nåt slag!! Eller är det så att en konding borde ta plats?
Jorden har jag tagit vid de klassika bältesspännet (V40). Visserligen är väl jordkabeln inte av den grövsta kalibern. Men tycker det borde räcka. Tilläggas ska också göras att lamporna blinkar en del när man spelar så högt det går innan basen slutar fungera. En annan konstig liten grej som jag märkte idag, om jag bara kör framhögtalarna och basen, bara lyssnar på dom vänstra högtalarna så slutar basen fungera men slår jag över och lyssnar på dom högra så.. vips då funkar det. Många frågor men hoppas det finns nån som vart ute för nåt liknande

jag skulle tro att det behövs ett bättre batteri! ingen löjlig konding!

om du misstänker jorden så får du väl kontrollera att det verkligen är plåtrent på karossen (eller vart du nu monterat den) och att den sitter ordentligt fast, samt att kabelskorna är ordentligt klämda!

vad har du för grejer och hur har du kopplat, och hur grova kablar har du?

PoLoud =D

2 126 Inlägg
2 januari 2008
#3
Hade liknande problem innan men det löste sig när jag bytte till grövre Kabel!!!
Prova med det först!
Och ett nytt bättre batteri är att föredra innan du tänker på kondensator!


trucken
563 Inlägg
2 januari 2008
#4
det är så här att ditt steg behöver minst 12 volt för att funka normalt, när du spelar och lamporna blinkar kommer du under 12 volt. då försöker stegen ändå leverera och blir varma. och i slutstegen finns skyddskretsar mot överhettning och stänger steget. antagligen har du dålig jord, i kombination med för klen kabel, och dåligt batteri.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

202 Inlägg
2 januari 2008
#5
Steget får helt enkelt för lite ström. Ha samma area på + & - kabeln.
Och som "vw_performance"  säger, sätt i ett bra batteri.

229 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#6
Så sammantfattnings vi kan man säga, Köp ett bättre batteri och grövre jord kabel.
Annars är allt kopplat enligt konstens alla regler hade andra grejer i förrut men nu när jag bytt till lite bättre grejer så blev det tydligen för mkt. Pluskabeln är bra till tagen i storlek men som sagt inte jorden. Nytt batteri är inhandlat nu under dagen 74ah och även grövre jord kabel. hoppas på att avhjälpa problemt med detta. Tack så mkt för alla svar. Skriver ikväll och berättar resultatet. Gå gärna in på min sida och kolla in bygget under projekt

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--

9 108 Inlägg
2 januari 2008
#7
Jordkabeln ska vara lika grov som kabeln till batteriet så det kan nog räcka med ny jordkabel. Är det samma får du köpa grövre doningar helt enkelt wink


6 851 Inlägg
2 januari 2008
#8
vad driver du med steget? har du rätt ohm på basen i förhållande till steget?


229 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#9
TT-Avant skrev:
vad driver du med steget? har du rätt ohm på basen i förhållande till steget?

Steget är ett Magnat traxx 660. Lite info om det som jag hittade på nätet

"Uteffekt RMS 2 x 160 W ( max 2 * 330 ) 4 Ohm 14,4 volt
Uteffekt RMS 2 x 220 W ( max 2 * 450 ) 2 Ohm 14,4 volt
Uteffekt RMS bryggkopplat 1 x 440 W ( max 1 * 800 ) 4 Ohm 14,4 volt
Frekvensgång 5-100.000 Hz ( -3 dB)
Signal/brusförhållane > 105dB ( A-vägt )
Ingångskänslighet 400mV - 4Volt
Bass Boost 45 Hz + 6 dB
Avsäkrad med 50 Amp ( 2*25 Amp )
Justerbart lågpassfilter 50-200 Hz 12 dB/oct
Storlek 349 * 60 * 280 mm l*h*b"


Jag kör det bryggkopplat och basen är ju somsagt en rockford power 10:a
Har bytt batteri och jord kabeln nu ikväll resultatet blev väl lite bättre men knappt märkbart. Den största skillnaden va att lamporna slutade blinka så förbannat.
Så fort basen får joba lite på högre volymer så slutar den fungera.
Kan det va HU??? Testat med 2 olika kenwood, modell nyare. Men får hem en ny stereo imon så då får vi testa med den. Alla inputs är välkomna jag har kört fast helt.

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--

6 851 Inlägg
2 januari 2008
#10
Och basen kör du i 4ohm hoppas jag?


229 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#11
TT-Avant skrev:
Och basen kör du i 4ohm hoppas jag?

Hur vet jag det......   roll  *Skäms lite*

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--

6 851 Inlägg
2 januari 2008
#12
Har du en eller 2 spolar på basen, alltså har du 2 eller 4 högtalarkablar anslutningar (eneklt förklarat)
Jag kollade på BRLs hemsida och på POWER 10", den hade 2x2ohms spolar. Så för att driva din bas i 4ohm måste du ha kopplat dem i serie (alltså ena spolens + till andraq spolens -, sedan + och - som vanligt)
Oj va jag krånglar till det för dej nu, kanske?


229 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#13
Förstår hur du menar och det är inte så jag kopplat för basen är ju mycket riktigt 2 spolig. men du menar alltså så här,, Skickar upp en liten härlig 2minuters bild i paint.

http://www.garaget.org/gallery/archive/57265/221048_73erq8.jpg

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--

4 767 Inlägg
2 januari 2008
#14
Har ni tänkt på att bilens orginalkabel, som går mellan batteriets minuspol och bilens chassi, inte är dimentionerad för en massa stereo? Byt ut den mot en REJÄLT (70mm2 skadar inte) dito när du ändå håller på. smile

Alla drar världens kablar från pluspolen, men glömmer bort just ovanstående kabel wink

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

229 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#15
Erick skrev:
Har ni tänkt på att bilens orginalkabel, som går mellan batteriets minuspol och bilens chassi, inte är dimentionerad för en massa stereo? Byt ut den mot en REJÄLT (70mm2 skadar inte) dito när du ändå håller på. smile

Alla drar världens kablar från pluspolen, men glömmer bort just ovanstående kabel wink

Mvh
Erick

Tack för inputen.. .gjorde just detta idag vid batteri bytet för att helt enkelt vara på den säkra sidan. smile

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--

6 851 Inlägg
2 januari 2008
#16
Andreas_o_r skrev:
Förstår hur du menar och det är inte så jag kopplat för basen är ju mycket riktigt 2 spolig. men du menar alltså så här,, Skickar upp en liten härlig 2minuters bild i paint.

http://www.garaget.org/gallery/archive/57265/221048_73erq8.jpg

Nje det va inte så jag menade. du tar alltså från ena spolens + till andra spolens -  med en kabel. Sedan kopplar du de + och - som är kvar in som vanligt på + och - på steget. Då har du kopplat basen och spolarna i serie. Om du har kopplat alla + på basen till + på steget och lika med - så har du paralell kopplat basen och det klarar inte ditt steg av i bryggat läge, antar jag.


229 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#17
Hänger med, en kabel från ena plussen till den andra minus på basen sen dom två som är kvar kopplar jag in på slutsteget.. och som du säger så klarar ju givetvis inte mitt steg av de som det är kopplat nu. Tusen tack för hjälpen skriver imon när det är färdigkopplat med hur denna historia slutar.. cool
Senast redigerat av Andreas_o_r (2 januari 2008)

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--

6 851 Inlägg
3 januari 2008
#18
Nu säger jag inte att detta ÄR felet, men det KAN vara det..

PS: Vad har du för CD spelare? har du separat SUB lågnivå ut på den?
Senast redigerat av TT-Avant (3 januari 2008)


162 Inlägg
3 januari 2008
#19
Andreas_o_r skrev:
Så sammantfattnings vi kan man säga, Köp ett bättre batteri och grövre jord kabel.
Annars är allt kopplat enligt konstens alla regler hade andra grejer i förrut men nu när jag bytt till lite bättre grejer så blev det tydligen för mkt. Pluskabeln är bra till tagen i storlek men som sagt inte jorden. Nytt batteri är inhandlat nu under dagen 74ah och även grövre jord kabel. hoppas på att avhjälpa problemt med detta. Tack så mkt för alla svar. Skriver ikväll och berättar resultatet. Gå gärna in på min sida och kolla in bygget under projekt

Vad har du köpt för batteri?

229 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
#20
TT-Avant skrev:
Nu säger jag inte att detta ÄR felet, men det KAN vara det..

PS: Vad har du för CD spelare? har du separat SUB lågnivå ut på den?

Då så Nu är det kopplat rätt på basen å tror ni inte på f*n att det spelar som aldrig förr...
tongue Tusen tack för hjäpen TT-avant: Allting funkar klockrent nu och spelar toppen. Power basen från rockford och focal k2 power.. hur tipp topp som helst. Nu är det så fort ekonomin tillåter ett nytt steg till framsystemet. Nya stereon anlänt på posten idag med, Pioneer Fh-p6600r. Förresten TT-Avant, jag körde/kör med kenwood med separat sub utgång. Tack för hjälpen big_smile

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--


Sök