Volvo 850 T5 (225hk) Vs Saab 9-3 (210hk)

RobinG
12 januari 2008 · 35 Inlägg

Hammarslag skrev:

glnrt skrev:
MEN det skulle ha varit bättre och jämföra en 9000 AERO med (225hk) med en 850 T5 (225hk).
Saaben har mer vrid. Så jag skulle nog tro på Saaben.

Vet redan att min 9000 aero "drar" (åker ifrån men knappast jättefort) 850 T5or ifrån ungefär samma "tidsepok".

Mycket nerklankande på saabarna här men vill se den volvo motor dom plockar ur 650hk ur med orginal kolvar och stakar + kammar! vilket gjordes i ett saab labb i trollhättan eller om det var sthlm. (Knappast optimal lösning men det gick, men det är däremot välkänt att Tronic5 motorn (den ja har tex) att stakar kolvar och kammar är goda till 500hk, driftsäkert!

Men ja gillar helt klart volvo med, varit sugen på en 850R till o från. Gillar 90tals bilar, ifrån 93-98 typ, anser att dom snyggaste modellerna gjordes då. Börjar nog bli gammal

Du snackar " orginal " saker. Men du har lite trimm saker i din bil. kanske de som gjorde skillnaden. sen som viktore lagt ut i tidigare , att de har med vikt osv att göra.

No R
_SpoRRen_
12 januari 2008 · 25 Inlägg

saab? va e det?..  850 is tha shit..  kompisen hade en 850 glt.. han körde ifrån ganska många turbo bilar.. såsom 850 turbo bl a.

Senast redigerat av _SpoRRen_ (12 januari 2008)

Lo_row
12 januari 2008 · 154 Inlägg

_SpoRRen_ skrev:
saab? va e det?..  850 is tha shit..  kompisen hade en 850 glt.. han körde ifrån ganska många turbo bilar.. såsom 850 turbo bl a.

Vill se bevis på en glt som kör ifrån turbo bilar först, innan jag tror på det !

Kör automat så är du smart ;)
_SpoRRen_
12 januari 2008 · 25 Inlägg

man tror det inte ne.. vi blev själv ganska paffa... men det e sant

AxlSam
12 januari 2008 · 1 497 Inlägg

_SpoRRen_ skrev:

    saab? va e det?..  850 is tha shit..  kompisen hade en 850 glt.. han körde ifrån ganska många turbo bilar.. såsom 850 turbo bl a.

Lo_row skrev:

Vill se bevis på en glt som kör ifrån turbo bilar först, innan jag tror på det !

Jag med tack!

Och berätta gärna vilka turbobilar den körde ifrån roll

Senast redigerat av AxlSam (12 januari 2008)

ESTRANDBERG88 Hojmek
12 januari 2008 · 748 Inlägg

_SpoRRen_ skrev:
saab? va e det?..  850 is tha shit..  kompisen hade en 850 glt.. han körde ifrån ganska många turbo bilar.. såsom 850 turbo bl a.

Kör ifrån en 850 turbo med en GLT!?!? haha yeah right

_SpoRRen_
12 januari 2008 · 25 Inlägg

skit samma..  tro va ni vill..  men varför ska man bry sig å ta sig tid att skriva här på forumet om man ljuger....

AxlSam
12 januari 2008 · 1 497 Inlägg

Skriver man i forumet skall man kunna förklara sig också smile

Och ge lite mer fakta.

Senast redigerat av AxlSam (12 januari 2008)

zander
12 januari 2008 · 371 Inlägg

sudden86 skrev:
saaben helt klart.

Spöade min polares S60 T5 härom morgonen efter jobb..så gott de kändes:o)
Saaben har bättre vrid i höga hastigheter. bättre respons..

Why drive M-Power when you can drive Ecopower!;o)

Säker på det var en t5a ? smile.. 93-aero kör man ifrån lätt men inte s60 t5 för min del.. (kör lika med nya 93a. dvs 250? v6 ? lr va den nu har smile

Life is a bitch, then u die
Rosenqvist
12 januari 2008 · 147 Inlägg

Spelar Roll?

Audi S4
Lo_row
12 januari 2008 · 154 Inlägg

_SpoRRen_ skrev:
skit samma..  tro va ni vill..  men varför ska man bry sig å ta sig tid att skriva här på forumet om man ljuger....

Klart vi tror dig, om vi får bevis för saken wink

Kör automat så är du smart ;)
Hammarslag Inläggskritiker
12 januari 2008 · 990 Inlägg

Lo_row skrev:

_SpoRRen_ skrev:
saab? va e det?..  850 is tha shit..  kompisen hade en 850 glt.. han körde ifrån ganska många turbo bilar.. såsom 850 turbo bl a.

Vill se bevis på en glt som kör ifrån turbo bilar först, innan jag tror på det !

Möjligtvis om det är en bil med rasad turbo så gick det säkert, men inte med en fungerade turbo.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
J-P-R DO IT LOW STYLE
12 januari 2008 · 1 342 Inlägg

Hammarslag skrev:

Thiger_84 skrev:
En orginal saab går bättre än en orginal volvo, föredrar dock volvo.
Skulle bägge bilarna köra 402 m så tror jag saaben vinner, om lådan håller hela sträckan wink

Det är känt att saabs lådor är dåliga, men det gäller ifrån årsmod 1998 och neråt. dvs bilar äldre än 10år, dom nya funkar finfint.

Mja, det där är väl ändå en rätt kraftig överdrift. Nog håller dem 6vxl lådorna i NG9-3 bättre än dem gamla. Resten är i princip samma skit som förut.

ErikAxelsson
12 januari 2008 · 517 Inlägg

Dessa diskussioner är enligt mig ganska onödiga. De dyker upp flera ggr i veckan och det är allt som oftast samma visa.

-Frågar du en Volvo-ägare är ju givetvis 850:in snabbat, för den har mer slimmad grill.
-Frågar du däremot en Saab-ägare så vinner 9-3:an utan att ens gasa, för den har vrid nog att flytta ett hus.

Allt handlar ju om att Saab/Volvo-ägare hela tiden ska vara bättre än varandra.

Ställ en fråga om audi 1,8t vs. Golf Gti så kan vi ju se om det går lika fort att fylla 4 sidor?

Ps. Vill inte verka bitter på något sätt, men visst har jag en poäng? Jag gillar ju er gorgare lika bra ändå, så nu drar vi ett sträck över det här o slutar tjata om vilken svenssonbil som är sportigast. ds.

AxlSam
12 januari 2008 · 1 497 Inlägg

ErikAxelsson skrev:

Dessa diskussioner är enligt mig ganska onödiga. De dyker upp flera ggr i veckan och det är allt som oftast samma visa.

-Frågar du en Volvo-ägare är ju givetvis 850:in snabbat, för den har mer slimmad grill.
-Frågar du däremot en Saab-ägare så vinner 9-3:an utan att ens gasa, för den har vrid nog att flytta ett hus.

Allt handlar ju om att Saab/Volvo-ägare hela tiden ska vara bättre än varandra.

Ställ en fråga om audi 1,8t vs. Golf Gti så kan vi ju se om det går lika fort att fylla 4 sidor?

Ps. Vill inte verka bitter på något sätt, men visst har jag en poäng? Jag gillar ju er gorgare lika bra ändå, så nu drar vi ett sträck över det här o slutar tjata om vilken svenssonbil som är sportigast. ds.

Men vissa tycker att det är ett kul diskussionsämne  wink
Så låt dem hålla på då!

Personligen bryr jag mig inte alls om en Volvo skulle köra om min Saab.
Är nöjd med den varesig jag ligger före eller efter.

ErikAxelsson
12 januari 2008 · 517 Inlägg

AxlSam skrev:
ErikAxelsson skrev:

Dessa diskussioner är enligt mig ganska onödiga. De dyker upp flera ggr i veckan och det är allt som oftast samma visa.

-Frågar du en Volvo-ägare är ju givetvis 850:in snabbat, för den har mer slimmad grill.
-Frågar du däremot en Saab-ägare så vinner 9-3:an utan att ens gasa, för den har vrid nog att flytta ett hus.

Allt handlar ju om att Saab/Volvo-ägare hela tiden ska vara bättre än varandra.

Ställ en fråga om audi 1,8t vs. Golf Gti så kan vi ju se om det går lika fort att fylla 4 sidor?

Ps. Vill inte verka bitter på något sätt, men visst har jag en poäng? Jag gillar ju er gorgare lika bra ändå, så nu drar vi ett sträck över det här o slutar tjata om vilken svenssonbil som är sportigast. ds.

Men vissa tycker att det är ett kul diskussionsämne  wink
Så låt dem hålla på då!

Personligen bryr jag mig inte alls om en Volvo skulle köra om min Saab.
Är nöjd med den varesig jag ligger före eller efter.

Då har dom inte mycket att göra en lördagkväll, precis som jag;)

Men det är som du säger..

Jag ger mig=)

AxlSam
12 januari 2008 · 1 497 Inlägg

ErikAxelsson skrev:

Då har dom inte mycket att göra en lördagkväll, precis som jag;)

Men det är som du säger..

Jag ger mig=)

Samma här du.

Sicket liv man har här.

Dagen efter dagen innan helgen wink


Oj, blev nästan lite svårt för mig själv där lol

Trevlig helg på er!

Vitamin
12 januari 2008 · 719 Inlägg

Saabarna brukar inte hänga på så länge

Xuri One Man Clan
12 januari 2008 · 4 287 Inlägg

Hammarslag skrev:

glnrt skrev:
MEN det skulle ha varit bättre och jämföra en 9000 AERO med (225hk) med en 850 T5 (225hk).
Saaben har mer vrid. Så jag skulle nog tro på Saaben.

Vet redan att min 9000 aero "drar" (åker ifrån men knappast jättefort) 850 T5or ifrån ungefär samma "tidsepok".

Mycket nerklankande på saabarna här men vill se den volvo motor dom plockar ur 650hk ur med orginal kolvar och stakar + kammar! vilket gjordes i ett saab labb i trollhättan eller om det var sthlm. (Knappast optimal lösning men det gick, men det är däremot välkänt att Tronic5 motorn (den ja har tex) att stakar kolvar och kammar är goda till 500hk, driftsäkert!

Men ja gillar helt klart volvo med, varit sugen på en 850R till o från. Gillar 90tals bilar, ifrån 93-98 typ, anser att dom snyggaste modellerna gjordes då. Börjar nog bli gammal

Finns en från Gbg som kör 721 hk med volvo orignal kolvar och volvo orginal kamaxlar...
Finns några finnar som kör 700 hk med volvo orginal vevstakar från b23 (de vill grejer är byggda innan 84)

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
AxlSam
12 januari 2008 · 1 497 Inlägg

Hammarslag skrev:

Vet redan att min 9000 aero "drar" (åker ifrån men knappast jättefort) 850 T5or ifrån ungefär samma "tidsepok".

Mycket nerklankande på saabarna här men vill se den volvo motor dom plockar ur 650hk ur med orginal kolvar och stakar + kammar! vilket gjordes i ett saab labb i trollhättan eller om det var sthlm. (Knappast optimal lösning men det gick, men det är däremot välkänt att Tronic5 motorn (den ja har tex) att stakar kolvar och kammar är goda till 500hk, driftsäkert!

Xuri skrev:

Finns en från Gbg som kör 721 hk med volvo orignal kolvar och volvo orginal kamaxlar...
Finns några finnar som kör 700 hk med volvo orginal vevstakar från b23 (de vill grejer är byggda innan 84)

Och i båda fallen har vi tagit exempel på motorer som ligger utanför
trådskaparens fråga smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang