Volvo 850 T5 (225hk) Vs Saab 9-3 (210hk)

Syst3m
5 februari 2008 · 1 079 Inlägg

Eureka skrev:
Att ni orkar ?
Men för mig är det inte motorn som spelar någon större roll utan hur bilen ser ut och visst S60 ser ok ut men Volvo är fortfarande "traktor" känsla och Gubb bil´s stuk...  släng dig i en S80 V8 och kör runt inte en jävel bryr sig, däremot när en fin Aero rullar fram vänder sig folk det har jag aldrig upplevt i en Volvo big_smile
Men återigen så har vi ju det där med att Saab är en bil med personlighet något som Volvo tappade redan på åkern utanför Visby på vetefältet

För det första har jag svårt att tro folk som vänder sig för en Saab Aero då det inte är så stor skillnad på en vanlig saab och en sådan. Isf måste aeron vara stylad och om det åker en stylad s60 R vänder fler folk på sig än aeron garanterat.

För det andra så har enn Volvo aldrig varit på din åker utanför Visby. Saab personligt - ja om man tycker att en blandning av GM-bilar resulterar i personlighet, så, host host. En Volvo har mer personligthet; t.ex. stod de på sig med kantigheten.

Fredrik-79
5 februari 2008 · 2 164 Inlägg

Syst3m skrev:

Eureka skrev:
Att ni orkar ?
Men för mig är det inte motorn som spelar någon större roll utan hur bilen ser ut och visst S60 ser ok ut men Volvo är fortfarande "traktor" känsla och Gubb bil´s stuk...  släng dig i en S80 V8 och kör runt inte en jävel bryr sig, däremot när en fin Aero rullar fram vänder sig folk det har jag aldrig upplevt i en Volvo big_smile
Men återigen så har vi ju det där med att Saab är en bil med personlighet något som Volvo tappade redan på åkern utanför Visby på vetefältet

För det första har jag svårt att tro folk som vänder sig för en Saab Aero då det inte är så stor skillnad på en vanlig saab och en sådan. Isf måste aeron vara stylad och om det åker en stylad s60 R vänder fler folk på sig än aeron garanterat.

För det andra så har enn Volvo aldrig varit på din åker utanför Visby. Saab personligt - ja om man tycker att en blandning av GM-bilar resulterar i personlighet, så, host host. En Volvo har mer personligthet; t.ex. stod de på sig med kantigheten.

Du är inte så insatt va?
Har för mig att alla rutor på volvo S40/V50 passar rakt av på en ford focus!
Har inte fått de riktigt bekräftat än!

Men å andra sidan så den som har mest gemensamt med ett gm syskon är ju cadillac BLS men då är den ju bygd på saabs bil.
En vectra har inte mycket gemensamt med saaben.
Kanske saker som bromsar, lite chassi detaljer och några andra komponenter.
Men som sagt de är inte de vi diskuterar.

Om man ser just motor mässigt så är ju inte LS850 motorn i saaben den stabilaste som suttit i en saab direkt. Men den ar ju en av världens mest avancerade motorstyr system.
Sen att de beror mycket på hur förhållanderna runt omkring är, hur varm motorn är och vilket bränsle de är hur bra bilen ska prestera så är ju de saker som spelar in med.
Men är de optimalt så har inte en 850 T5 nån chans mot en 2,0T i en 9-3ss.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Aerodynamik ...
5 februari 2008 · 7 120 Inlägg

Eureka skrev:
Men för mig är det inte motorn som spelar någon större roll utan hur bilen ser ut och visst S60 ser ok ut men Volvo är fortfarande "traktor" känsla och Gubb bil´s stuk...  släng dig i en S80 V8 och kör runt inte en jävel bryr sig, däremot när en fin Aero rullar fram vänder sig folk det har jag aldrig upplevt i en Volvo big_smile

Det där kan jag hålla med om smile


http://www.garaget.org/archive/5068/73971/73971-669305.jpg

http://www.nordic-tuning.co.uk/resources/Saab-9-3-OG-intro.jpg

big_smile

Senast redigerat av Aerodynamik (5 februari 2008)

viktore
5 februari 2008 · 187 Inlägg

Fredrik-79 skrev:

Syst3m skrev:

Eureka skrev:
Att ni orkar ?
Men för mig är det inte motorn som spelar någon större roll utan hur bilen ser ut och visst S60 ser ok ut men Volvo är fortfarande "traktor" känsla och Gubb bil´s stuk...  släng dig i en S80 V8 och kör runt inte en jävel bryr sig, däremot när en fin Aero rullar fram vänder sig folk det har jag aldrig upplevt i en Volvo big_smile
Men återigen så har vi ju det där med att Saab är en bil med personlighet något som Volvo tappade redan på åkern utanför Visby på vetefältet

För det första har jag svårt att tro folk som vänder sig för en Saab Aero då det inte är så stor skillnad på en vanlig saab och en sådan. Isf måste aeron vara stylad och om det åker en stylad s60 R vänder fler folk på sig än aeron garanterat.

För det andra så har enn Volvo aldrig varit på din åker utanför Visby. Saab personligt - ja om man tycker att en blandning av GM-bilar resulterar i personlighet, så, host host. En Volvo har mer personligthet; t.ex. stod de på sig med kantigheten.

Du är inte så insatt va?
Har för mig att alla rutor på volvo S40/V50 passar rakt av på en ford focus!
Har inte fått de riktigt bekräftat än!

Men å andra sidan så den som har mest gemensamt med ett gm syskon är ju cadillac BLS men då är den ju bygd på saabs bil.
En vectra har inte mycket gemensamt med saaben.
Kanske saker som bromsar, lite chassi detaljer och några andra komponenter.
Men som sagt de är inte de vi diskuterar.

Om man ser just motor mässigt så är ju inte LS850 motorn i saaben den stabilaste som suttit i en saab direkt. Men den ar ju en av världens mest avancerade motorstyr system.
Sen att de beror mycket på hur förhållanderna runt omkring är, hur varm motorn är och vilket bränsle de är hur bra bilen ska prestera så är ju de saker som spelar in med.
Men är de optimalt så har inte en 850 T5 nån chans mot en 2,0T i en 9-3ss.

MVH

F

Förstår att saab ligger dig varmt om hjärtat, men om vi skippar märkesfejden och ser till fakta så kan du glömma att en T5a inte skulle ha "en chans" mot 9-3an.

John87 Stolt Volvoägare
5 februari 2008 · 4 913 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Men är de optimalt så har inte en 850 T5 nån chans mot en 2,0T i en 9-3ss.

Du jämför en bil från år 94-97 med en bil som började tillverkas -03 eller när det nu va?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Pikey
5 februari 2008 · 2 283 Inlägg

John87 skrev:

Fredrik-79 skrev:
Men är de optimalt så har inte en 850 T5 nån chans mot en 2,0T i en 9-3ss.

Du jämför en bil från år 94-97 med en bil som började tillverkas -03 eller när det nu va?

Det är en väldigt knepig jämförelse...
Jämför i så fall 9-3 Aero 04 mot t.ex. S60 T5/R så blir det mer jämt.

R.I.P. Michael Jackson!
Fredrik-79
5 februari 2008 · 2 164 Inlägg

John87 skrev:

Fredrik-79 skrev:
Men är de optimalt så har inte en 850 T5 nån chans mot en 2,0T i en 9-3ss.

Du jämför en bil från år 94-97 med en bil som började tillverkas -03 eller när det nu va?

Nej för Trionic 8 och aluminium motorn kom inte förrän till NG9-3 och de är efter -02
Hade de varit en B205R med 205hk så hade du fortfarande inte haft nån chans. Den kom efter -00 för övrigt.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
John87 Stolt Volvoägare
5 februari 2008 · 4 913 Inlägg

Fredrik-79 skrev:

John87 skrev:

Fredrik-79 skrev:
Men är de optimalt så har inte en 850 T5 nån chans mot en 2,0T i en 9-3ss.

Du jämför en bil från år 94-97 med en bil som började tillverkas -03 eller när det nu va?

Nej för Trionic 8 och aluminium motorn kom inte förrän till NG9-3 och de är efter -02
Hade de varit en B205R med 205hk så hade du fortfarande inte haft nån chans. Den kom efter -00 för övrigt.

Du fattade inte poängen va?
Vi tar det igen då.

Du jämför nu en bil från -94 med en bil från -02 eller en från -00...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
viccoA
5 februari 2008 · 3 110 Inlägg

Har haft en 9-3 Aero och just nu har jag en S80 T6 som vinterbil. Har kört 850 T5, V70 R, V70 2,4i och en hel del andra Volvosar.

Sanning 1: Ingen av nämnda bilar är oerhört snabb orginal, tvärt om, flertalet är fruktansvärt slöa. Både Saab och Volvo går som dom skall med tanke på hästarna men det är fortfarande bruksbilar vi pratar om. En 9-3 Aero accar inte så mina nackhår reser sig över 5000 varv, visst jag gäspar inte heller, men upphetsad blir jag inte. En 850 T5 spinner lite grann när man släpper upp kopplingen och det ålar och har sig i doserade kurvor med fullgas... Båda bilarna går som de ska med tanke på att de har strax över 200 hk.

Sanning 2: Det finns dom som gillar Volvo, det finns dom som gillar Saab, det finns dom som gillar både och, varför göra allt man kan för att övertyga varandra om att man har rätt...


Hoppas nu att ni tar det hela med en smula ironi och självdistans smile

Senast redigerat av viccoA (5 februari 2008)

Husssar Blivande servicetekniker
5 februari 2008 · 117 Inlägg

Bilarna är ju inte direkt byggda för att köra i 300km/h i. Dom är ju byggda för att ha bra register. Saab har ju lyckats otroligt bra med sitt mellanregister medan volvo är jävligt starka.

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!
Mr_Gear Biltokig
5 februari 2008 · 870 Inlägg

villon skrev:

Rushman skrev:
Volvo gör traktorer, Saab gör jetplan... wink btw så är Saab ruskigt snabba runt 80-160km/h

Saab må göra Jetplan, men det är volvo som gör motorerna till dem!

En liten justering; Det är amerikaner som gör motorn, men volvo som spikar ihop bitarna... wink

Sen måste jag säga att detta ständiga smutskastande fram och tillbaka från vissa personer börjar bli lite tröttsamt, jämför tidsintervaller helt enkelt så är saken löst. I detta fallet är det till Saabens fördel, i ett annat fall kunde det varit Volvo - Lär er leva med det och lämna sandlådan!

Senast redigerat av Mr_Gear (5 februari 2008)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
kylspray
5 februari 2008 · 159 Inlägg

haha. så roande att läsa sånna här trådar.tongue

Har både 9-3 Aero och en 850 T5'a

Jag yttrar mig dock inte om vem som vinner för jag anser det helt beror på föraren när det skiljer så lite

Måste även lägga till att Saaben är roligare att köra..wink

Nissan Qashqai "Qajjan" (2018)
Ford Escort RS Cosworth "Motorsport edition" (1992)
MawE
5 februari 2008 · 517 Inlägg

_SpoRRen_ skrev:
saab? va e det?..  850 is tha shit..  kompisen hade en 850 glt.. han körde ifrån ganska många turbo bilar.. såsom 850 turbo bl a.

Lo_row skrev:
Vill se bevis på en glt som kör ifrån turbo bilar först, innan jag tror på det !
skit samma..

_SpoRRen_ skrev: tro va ni vill..  men varför ska man bry sig å ta sig tid att skriva här på forumet om man ljuger....

Varför blåsa miljontals aktieägare för att sedan ta sälja sin egna aktier, ta hem vinsten, för att sedan ändå hamna i fängelse x antal år???? Lika dumt.. eller hur ? syftar såklart på  Kenneth Lay och Jeffrey Skilling som var företagsledarna i Enron... Åkte in på 200 år i fängelse totalt...

så ja varför orka bry sig att skriva på lilla garaget.org för att inte tala sanning... mohaha

Senast redigerat av MawE (5 februari 2008)

/Martin - Wolfsburg GTI
Volkswagen Golf GTI "Joanne" (2003)
Mr_Gear Biltokig
5 februari 2008 · 870 Inlägg

John87 skrev:

Fredrik-79 skrev:
Men är de optimalt så har inte en 850 T5 nån chans mot en 2,0T i en 9-3ss.

Du jämför en bil från år 94-97 med en bil som började tillverkas -03 eller när det nu va?

Han jämför de bilarna eftersom trådskaparen EFTERLYSTE just detta... Jämför din 850 T5 med Saabs motsvarande från samma tillverkningsperiod om du hellre vill det då: Saab 9000 Aero med 225hk(94-98) så ser du att skillnaden är ännu större! Där Saaben dels har fler hk än specat och dessutom 100Nm mer i vrid än volvon trots 1cyl och 200cc mindre cylindervolym...
Saab 9000 Aero 0-100 = 6.55s
Volvo 850 T5 0-100 = 7.5s

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
John87 Stolt Volvoägare
5 februari 2008 · 4 913 Inlägg

Mr_Gear skrev:

John87 skrev:

Fredrik-79 skrev:
Men är de optimalt så har inte en 850 T5 nån chans mot en 2,0T i en 9-3ss.

Du jämför en bil från år 94-97 med en bil som började tillverkas -03 eller när det nu va?

Han jämför de bilarna eftersom trådskaparen EFTERLYSTE just detta...

Såg inget om en SS iofs.

Och jag har varken sagt bu eller bä angående någon av modellerna.
Vet vad min bil är god för, och har en bra hum om vad Saab's bilar är goda för.
Det räcker för mig. Behövs ingen pajkastning i någon av riktningarna.

Det jag gjorde var att frågesätta hans jämförelse, inget annat.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Mr_Gear Biltokig
5 februari 2008 · 870 Inlägg

John87 skrev:

Mr_Gear skrev:

John87 skrev:
Du jämför en bil från år 94-97 med en bil som började tillverkas -03 eller när det nu va?

Han jämför de bilarna eftersom trådskaparen EFTERLYSTE just detta...

Såg inget om en SS iofs.

Och jag har varken sagt bu eller bä angående någon av modellerna.
Vet vad min bil är god för, och har en bra hum om vad Saab's bilar är goda för.
Det räcker för mig. Behövs ingen pajkastning i någon av riktningarna.

Det jag gjorde var att frågesätta hans jämförelse, inget annat.

Nej, det du gjorde var att ifrågasätta trådskaparens jämförelse wink jag gav dig bara en relevant jämförelse då den som fanns inte var något du tyckte var rättvist - drog då upp detta exempel eftersom det verkade vara exakt vad du efterlyste... och i och med att du ignorerade det fullständigt så var det uppenbarligen Exakt rätt jämförelse jag gjorde lol
Anledningen till att SS nämns är för att i og9-3 så hade motorn 205hk och det var när nya 9-3 kom som den fick 210hk

Senast redigerat av Mr_Gear (5 februari 2008)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Eureka
6 februari 2008 · 23 Inlägg

Syst3m skrev:
För det första har jag svårt att tro folk som vänder sig för en Saab Aero då det inte är så stor skillnad på en vanlig saab och en sådan.

Nej är man blind är det ju inte lätt, skillnaden är såpass stor att det märks i alla fall.. skillnad på en S60 buissnes och en S60 T5 ser man absolut inte..  inte heller R knappt.

Syst3m skrev:
En Volvo har mer personligthet; t.ex. stod de på sig med kantigheten.

Men när du sätter dig i en Volvo så är det som att sitta i en traktor, onödigt stort och väldigt tråkigt!
När var det Volvo avförskaffade kasettbandspelaren?  2007 ? smile


Ps. snygg avatar du har.. det är en Mitsubishi Galant va ? smile   ironi!!


Tillbaka till tråden nu!
Som ovan skriver, en del gillar Volvo och en gillar Saab...  och det är väl jävligt bra, inte vore det kul om alla körde Saab eller bara Volvosar!

Senast redigerat av Eureka (6 februari 2008)

Audi S5 4,2 V8 "S5 V8" (2011)
Eureka
6 februari 2008 · 23 Inlägg

viktore skrev:
Förstår att saab ligger dig varmt om hjärtat, men om vi skippar märkesfejden och ser till fakta så kan du glömma att en T5a inte skulle ha "en chans" mot 9-3an.

Nja man skall väl inte överdriva, börjar bli som Ducati´s själ jämfört med en japps hoj som jag hellre kör.. men alltid retar det någon smile
Jag står ändå fast vid att Saab känns mer personligare "utifrån min personlighet"

Att en T5 har en chans visst, men den spöar för den delen inte en 9-3 Aero SS
Jag har själv haft en S60 T5 04:a och inte fan gick den bättre än vad min 9-3a gör, 40 hk mindre men något gör den snabbare, kanske beror det på att S60n är tyngre!

Audi S5 4,2 V8 "S5 V8" (2011)
Fredrik-79
6 februari 2008 · 2 164 Inlägg

Vikten mellan S60 och 9-3ss tror jag är ganska lika.
Skilljer nog inte jätte mycket men 9-3ss är nog lite lättare bara.
Beror mer på styr systemet och hur effekt kurvan är genom hela registret.
Saabs egna T8 system är ju väldigt extremt i hur avancerat de i förhållande till hur lite man ändå får ut i effekt. Men de kanske är just de som är skillnaden!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Sjuhundra40
29 april 2008 · 27 Inlägg

Tror det är kanske jämt men i slutändan vinner volvon!!!smile och håller bäst! sabbens växellåda pallar inte hästar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang