Volvo 850 T5 (225hk) Vs Saab 9-3 (210hk)

henrik350
12 november 2008 · 26 Inlägg

airflow skrev:

henrik350 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=5ZpT8UlzacI

Skriv till "Phonic" och fråga om han är lika nöjd med 850:ins låda.
För hans lådor höll då inte för några 450 hästar. Finns många måndags exemplar av både saab och volvo-lådor, så det där videoklippet tycker jag är ganska värdelöst.

själv tycker jag att dett klippet var ganska roligt tongue

Volvo S60 (2003)
airflow Avstängd
12 november 2008 · 653 Inlägg

Rand skrev:
att folk tror du saab va ju roligt..

Eeh ?? :S

Jag har rätt i vad jag än säger.
VrT5
12 november 2008 · 198 Inlägg

airflow skrev:
Alltid kul o läsa om volvoÄgare m.m när dem skriver massa okunniga inlägg om saabarnas växellådor smile
Det är inte hästarna som dödar lådan det är vridet .

konstigt att dom har gjort de på ett tv program också dom sa att volvons låda håller för ca 500hk orginal och saabens kommer jag inte ihåg men över 400hk va de juh inte iaf

henrik350
12 november 2008 · 26 Inlägg

det e ju bara att inse, att dom som har en saab kommer ju att skriva att, åå klart att en saab drar en volvo och tvärt om. Jag tror inte vi kommer någonstans i detta:P men eftersom att jag e en volvo älskare så tror jag också att volvon vinner:P

Volvo S60 (2003)
airflow Avstängd
12 november 2008 · 653 Inlägg

henrik350 skrev:
det e ju bara att inse, att dom som har en saab kommer ju att skriva att, åå klart att en saab drar en volvo och tvärt om. Jag tror inte vi kommer någonstans i detta:P men eftersom att jag e en volvo älskare så tror jag också att volvon vinner:P

Har du kollat där till vänster vad jag har för bil ? wink

Jag har rätt i vad jag än säger.
henrik350
12 november 2008 · 26 Inlägg

haha jo men då borde du se mitt klipp så kanske du ändrar dej haha tongue

Volvo S60 (2003)
VrT5
12 november 2008 · 198 Inlägg

de är ju bara att kolla på filmen och inse att volvons låda är bättre. jag tror nog att dom som har gjort programmet är kunniga nog för att veta också.

airflow Avstängd
12 november 2008 · 653 Inlägg

VrT5 skrev:
de är ju bara att kolla på filmen och inse att volvons låda är bättre. jag tror nog att dom som har gjort programmet är kunniga nog för att veta också.

Haha, nej jag tror såna som gör såna program är precis värdelösa på bilar egentligen tongue
Och så fattar jag inte varför dem säger att saaben förlorar en massa i växlingarna. Hur snabbt det går o växla har väl ändå inte med hållbarheten o göra ?

Jag har rätt i vad jag än säger.
henrik350
12 november 2008 · 26 Inlägg

nä men föraren sjävl säger ju att hans växellåda inte håller ?

Volvo S60 (2003)
airflow Avstängd
12 november 2008 · 653 Inlägg

henrik350 skrev:
nä men föraren sjävl säger ju att hans växellåda inte håller ?

Jag såg aldrig i filmen att den gick sönder iaf smile

Jag har rätt i vad jag än säger.
Mange_GVe
12 november 2008 · 338 Inlägg

airflow skrev:

VrT5 skrev:
de är ju bara att kolla på filmen och inse att volvons låda är bättre. jag tror nog att dom som har gjort programmet är kunniga nog för att veta också.

Haha, nej jag tror såna som gör såna program är precis värdelösa på bilar egentligen tongue
Och så fattar jag inte varför dem säger att saaben förlorar en massa i växlingarna. Hur snabbt det går o växla har väl ändå inte med hållbarheten o göra ?

Har kört ifrån polarens saab 900 2,0t 185hk -94 med min 850 glt 170hk just på grund av hans krånglande växellåda, för igentligen borde jag inte ha en chans tongue

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 november 2008 · 13 746 Inlägg

henrikh skrev:
850 turbo med automat verkar det dock inte samma drag i. Jag åkte ikapp på motorvägen med en när jag körde 300E:n och 850n lyckades aldrig komma om och jag blev j*vligt förvånad.

Vad gör en 850 turbo automat  0-100 på?? Någon som vet på rak arm?

0-100 tar 2dagar ungefär

testade mot en rejält ny 9-5 2.3turbo vet inte om det var manuellt eller aut
men jag hade det ganska tufft kör endå autotech steg 3
visst min gick liiite bättre dock har jag momentbegräsning på 1-2:ans växlar som gör att den bara laddar 0.9bar istället för 1.2bar som den gör på 3:an och 4:an (aut)

automaten förstör rejält för den är döds seg på 850 största nackdelen är att 3:an inte åker i förens 120-130blås sad med sportläget i

men intervaller 120-230 är min rätt så snabb men sen är dom döda 250 gör min inte mycket mer är dock inte så sugen att ligga och pressa speciellt länge
brukar slå av när man inte direkt ser någon hastighetsökning

volvon är hur som helst riktigt stabil och hållbar
saabens lådan är rena skiten
men med så liten skillnad 0-100 och så liten effekt skillnad är det enbart föraren som det hänger på

börjar man trimma så är jhu helt klart 850 det bästa alternativet då man slipper lägga ut 60K på en låda för att kunna ha 500hk

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 november 2008 · 13 746 Inlägg

airflow skrev:

VrT5 skrev:
de är ju bara att kolla på filmen och inse att volvons låda är bättre. jag tror nog att dom som har gjort programmet är kunniga nog för att veta också.

Haha, nej jag tror såna som gör såna program är precis värdelösa på bilar egentligen tongue
Och så fattar jag inte varför dem säger att saaben förlorar en massa i växlingarna. Hur snabbt det går o växla har väl ändå inte med hållbarheten o göra ?

jo det har det eftersom saab lådan är extremt skör så behövs det inte ens en halv miss för att lådan ska vara skrot
när man har bytt några lådor håller man nog igen
för det finns roligare saker att byta än en växelåda
men jag byter hellre 2lådor på en saab 9000
än 1st 850 låda sad

men det är knappast någon nyhet att saab har haft/har problem med hållbarheten på växellådorna

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Donvito
12 november 2008 · 964 Inlägg

När folk ändå lägger upp videor på när volvon kör ifrån saaben kan jag passa på att lägga upp en video där saaben kör ifrån volvon trots att saaben har mindre effekt. http://www.youtube.com/watch?v=EjDOdDtnm68

Det är mycket prat om växellådorna, visst kan det hända att volvon är bättre på den punkten, men jag tycker nog att saabarna har långt mycket bättre motorer med tanke på hållbarhet osv.

Volvo P1800 (1965)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo Pv (1957)
T_modee
12 november 2008 · 482 Inlägg

Hehe som volvo galning hoppas ja att volvon vinner så klart smile

Fredrik-79
12 november 2008 · 2 164 Inlägg

Bara en fråga till alla volvo fantaster om lådor.
Hur många av era lådor har fått tåle vridmoment över 420 Nm vid steg 1?
Vid steg 3 är de dags för kopplingen och då är de över 450 Nm om man tar bästa kopplingen från saab.
Mitt tips är saab vinner på bättre vrid i botten.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Fogel RELEASE ME!!
12 november 2008 · 188 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Bara en fråga till alla volvo fantaster om lådor.
Hur många av era lådor har fått tåle vridmoment över 420 Nm vid steg 1?
Vid steg 3 är de dags för kopplingen och då är de över 450 Nm om man tar bästa kopplingen från saab.
Mitt tips är saab vinner på bättre vrid i botten.

MVH

F

word plus att det e mycket skit snack om lådorna ok dom va kassa i og 900an men den slutade tillverkas
-94
så ni får hitta nått nytt o klaga på för det e GANSKA ut tjatat..

release Me!!
henrik350
12 november 2008 · 26 Inlägg

Fogel skrev:

Fredrik-79 skrev:
Bara en fråga till alla volvo fantaster om lådor.
Hur många av era lådor har fått tåle vridmoment över 420 Nm vid steg 1?
Vid steg 3 är de dags för kopplingen och då är de över 450 Nm om man tar bästa kopplingen från saab.
Mitt tips är saab vinner på bättre vrid i botten.

MVH

F

word plus att det e mycket skit snack om lådorna ok dom va kassa i og 900an men den slutade tillverkas
-94
så ni får hitta nått nytt o klaga på för det e GANSKA ut tjatat..

min polare hade en saab 93 turbo med steg ett chipp, men hans låda höll bara i 10000 mil tills han bytta  till viggen lådan koppling och drivaxlar mm, de behöver man inte på en 850 som har ett steg ett och som bara gått 10000:P

Volvo S60 (2003)
Xuri One Man Clan
12 november 2008 · 4 287 Inlägg

Fogel skrev:

Fredrik-79 skrev:
Bara en fråga till alla volvo fantaster om lådor.
Hur många av era lådor har fått tåle vridmoment över 420 Nm vid steg 1?
Vid steg 3 är de dags för kopplingen och då är de över 450 Nm om man tar bästa kopplingen från saab.
Mitt tips är saab vinner på bättre vrid i botten.

MVH

F

word plus att det e mycket skit snack om lådorna ok dom va kassa i og 900an men den slutade tillverkas
-94
så ni får hitta nått nytt o klaga på för det e GANSKA ut tjatat..

Polarns bil som vart en årsmod 96-98 rasade på motorvägen vid lugn körning..16K mil..


Btw de är väl skit samma om ni har 420 nm vid steg ett... en volvo låda rasar inte av så lite tongue

Vet flera som kör 35-500hk å 500nm+ på std volvo m56 lådor å de håller

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Joo
12 november 2008 · 741 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=r6r2JUDH_Qs

Volvo;s bilar konstruerade för pensionärer? puttra i stan bil ju yikes

Men seriöst så bör inte saaben vinna med tanke på effekt och vikt! men jag har ingen aning..

Senast redigerat av Joo (12 november 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang