Alister skrev:
Fast skillnaden är att
jag förstår tekniken. Jag kan använda den korrekt och sedan göra vettiga bilder som ser bra ut.
Jag tror ingen här vet det, och allra minst kan hantera tekniken. Ska man överdriva tekniken så kan man ju göra det på ett smakfullt sätt.
Jag tror någon har drabbats av en släng storhets vansinne..?

(Inte illa menat!)
Urkas skrev:
...Och så som sagt, rent tekniskt så är en HDR-bild egentligen en 32-bit floatbild och inget annat. Alltså inget som en jpg klarar överhuvudtaget.
Det är precis där du fortfarande skjuter stolpe ut! Du må kunna mycket, men du har spånat in på en massa teknik och antal bitar. HELT FEL! (Sorry!)
För att förstå HDR, måste man förstå en kameras begränsningar. När man förstår kamerans begränsningar (= Kamerans dynamiska område.) kan man börja jobba på att utöka detta område. Och det är kärnan i vad en HDR bild är!
HDR= High Dynamic Range! Ett högre dynamiskt område än kameran själv kan prestera (Med en exponering)
DET HAR INGENTING MED ANTAL BITAR ATT GÖRA!!!!!!!
Man kan göra en HDR i svartvitt! Hur många bitar är det..? (Skit i att svara det är ovesäntligt.)
Det är bild innehållet (Det du ser med ögat) inte antalet bitar i bildfilen som avgör om det är HDR eller ej.
"32-bit floatbild" må vara nått som grafiker jobbar med, men det är INTE det som avhandlas här.
Här är (nästan) 100% av bilderna i jpg, och de flesta är HDR.
När Sonys nya 24 M-pix C-mos sensor endast är 12 bitars (<-se, bitar igen) duger den inte åt Nikon, så nikon tar fram en egen, som lagrar det den ser i 14 bitar... Jätte bra! Men båda kamerorna spottar ändå ut bildfiler som är 8 bitars (Alternativt RAW). I den nivån är det helt OK att Nikon vill ha mera info för processorn att jobba med, Men processorn spottar ändå ut en jpg i 8 bitar per kanal..?
Ett bildbehandlings program (3D-studio) kan producera en bild med en jädra massa bitar... Vad skoj!!! Bildfilen blir
mycket större, tar
mycket mera plats på disken. Kan vara nyttigt under processen. Lägger man in solstrålar, reflexer m.m. så kan programet nytja de extra bitarna till att göra slut resultatet bätre. MEN... Slut resultatet blir ändå en JPG i 8 bitar/kanal.
Lite gran som när jag gör en HDR av tre exponeringar i Photoshop. PSD filen blir lätt över 100Mb, men slut resultatet blir ändå en jpg på ca 3-6Mb...
Men du menar förstås att allt arbete jag lagt ner på bilden. Först rigga upp kameran, så jag kan ta tre exponeringar på samma motiv, sedan maskera så jag får korekt exponering på så väl himmel, som mörkare partier i skugga, rätt exponerade, allt i en och samma bild. I och med att jag sparar slut resultatet som jpg, då är det ingen HDR..?
Är det så du menar? ("Alltså inget som en jpg klarar överhuvudtaget")
För om jag skulle spara det som en "32-bit floatbild", skulle jag inte kunna posta bilden här... Fan, jag skulle inte ens kunna skicka den till Kodakfoto för framkalning. Deras site online skulle inte ta den...
Näe, alla som postat här, stora som små, unga som gamla, har postat nått helt annat (Alla i .jpg) för HDR fungerar bara med "32-bit float bilder..." tyvär kan inte Internet explorer/Mozilla/Opera visa dessa.
Eller...
Kan det vara att det bara är EN person i tråden som..? Näe, kan inte stämma..

Processen för att göra HDR i PS..? Först väljer man bilder? Sedan väljer man 16 bitar?
Va inte bilderna 16 bitars från början? Att ta en 8 bitars bild och sedan välja att visa/spara den som 16 bitars, låter som ett fruktansvärt slöseri med hårddisk utrymme..?
Men alla har vi våra sätt!