Har hört ett ryckte som säger att SBP skall börja kolla styrboxen på de bilar som de besiktar. Någon mer som har hört detta fasansfulla rykte? Eller är det så att någon som kan svara på om det är sant eller ej?
"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.
okej det tror jag inte en sekund på tex på min så sitter styrboxen under en planka under golvet på passagerar sidan tar typ en halvtimme o komma åt den bara o dom lär aldrig hitta den ens än mindre skruva fram den o än mindre riskera att bränna den då det kan kosta typ 5-10000 kr om dom råkar sabba den , tror det är rent skitsnack faktiskt ///
Lät som ett skaplig ljug från nån i alla fall. Blir ganska svårt om de ska kolla alla styrboxar. Klart.. de kan ju kolla plomberingar då, men det är ju inte helt säkert, och ska de kunna gå in och kolla programmeringen i alla boxar så lär de ha en väldig massa utrustning för att klunna täcka upp alla märken / modeller.
Nej, hoppas på att detta inte stämmer. Jag tillhör ju dem som har en ombyggd och mappad styrbox. hade ju inte varit allt för gött att få bilen underkännd på grund av styrboxen.
"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.
skulle iofs inte vara några problem att fixa utrustning så dom skulle kunna kolla vilken mjukvara som sitter i nyare bilar via diagnos utaget .är princip det bilvärkstäder har, brukar vara ganska samma utrusting för olika bilar, skiljer på mjukvaran och kontakter ..
men tor inte SBP skulle satsa dom pengarna då det skulle krävas ett antal burkar/station för att få nåt flyt i besiktningarna, sen kommer vi ju till komptitens då dom bör veta vad dom ska titta efter vilket det brister helt på en får ju effekten diffa upp till 10% då biltillvärkarna ej kan garantera att det är precis det som stor i pappren och då dom inte effekt mäter bilarna så är det ju omöjligt att se om just dit chip ökar effekten mer .
The one who have gone to far is the only one who knows how far you can go........
Såg på TV om detta. Det som var på förslag var att de skulle kunna utföra en tjänst där de gick in och gjorde en fel diagnos av bilen, om det fanns något fel eller så. Men detta skulle va ett tillval som kostar extra. Alltså inget obligatoriskt. De skulle med andra ord ställa en oberoende fel diagnos istället för att verkstäder gör detta.
Om dom skulle göra det så är det nog för att se vilka felkoder eventuellt som ligger, tror inte de kommer ha vare sig kompetens eller utrustning för att kolla av vilken mappning som ligger i.
Om de börjar med detta tror jag det blir handhållna felkodsavläsare a $9,9 på e-bay så ni kan nog vara lugna...
/Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
men däremot kan SBP skicka en bil till tex volvo om dom har misstankar att bilen är trimmad av ngn anledning (då ska det självklart vara en volvo som besiktades).. tex kjolpaket, mätare i a-stolpen. sen vet jag ej hur dom beslutar att bilen ska in till den lokala volvo verkstaden. där får dom gå igenom o titta så att det sitter orginal delar i bilen.. så som tex turbo, luftmassemätare, spridare o så det sitter ordinal chip i den.. det är en lång lista att följa.
fick in en sådan bil på mitt jobb.. anledningen på den var kjolpaket, 4 mätare i a-stolpen, centrerade utblås. såg ut att kunna gå jätte fort. ungefär så.
bilen visade sig vara helt orginal i motorn. o inga följder.. var bara tuta o köra
Reglerna som gäller är de tillåter max 10% effektökning, misstänker besiktningsmannen mer effekt så kan han kräva reg.besiktning med anledning av "motor ändrad" och då är det ganska svårt att få bilen godkänd igen speciellt om den är helbilsgodkänd.
Men man kan ju alltid avbryta besiktningen..
SBP har blivit av med monopolet så nu snart kanske märkesverkstäderna kommer att besikta bilen och de har ju roliga testinstument..