1959
Sök

SBP kollar styrboxen...

Statligt anställd
215 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
Har hört ett ryckte som säger att SBP skall börja kolla styrboxen på de bilar som de besiktar. Någon mer som har hört detta fasansfulla rykte? Eller är det så att någon som kan svara på om det är sant eller ej?

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

371 Inlägg
11 januari 2008
Är det rimligt att de kan ha instrument för det till alla bilar egentligen? För det är väl inte universal direkt. Jaja, hoppas att det aldrig händer smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

440 Inlägg
11 januari 2008
det gör dem inte till 99,9%... går fordon och är ute alal nån dag på besiktningen och dem kolalr inte den.. vad ahr dte för betydelse?? mvh jim

jim ..

79 Inlägg
11 januari 2008
okej det tror jag inte en sekund på tex på min så sitter styrboxen under en planka under golvet  på passagerar sidan tar  typ en halvtimme o komma åt den bara o dom lär aldrig hitta den ens än mindre skruva fram den o än mindre riskera att bränna den då det kan kosta typ 5-10000 kr om dom råkar sabba den  , tror det är rent skitsnack faktiskt ///

speedfreak///

8 267 Inlägg
11 januari 2008
Lät som ett skaplig ljug från nån i alla fall. Blir ganska svårt om de ska kolla alla styrboxar. Klart.. de kan ju kolla plomberingar då, men det är ju inte helt säkert, och ska de kunna gå in och kolla programmeringen i alla boxar så lär de ha en väldig massa utrustning för att klunna täcka upp alla märken / modeller.

353 Inlägg
11 januari 2008
kan ju vara kul för dom som mappat/chippat orginal boxen själv har jag två boxar så vist kan dom börja med det jag bry mig inte:D

Statligt anställd
215 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
Nej, hoppas på att detta inte stämmer. Jag tillhör ju dem som har en ombyggd och mappad styrbox. hade ju inte varit allt för gött att få bilen underkännd på grund av styrboxen.

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

25 Inlägg
11 januari 2008
skulle iofs inte vara några problem att fixa utrustning så dom skulle kunna kolla vilken mjukvara som sitter i nyare bilar via diagnos utaget .är princip det bilvärkstäder har, brukar vara ganska samma utrusting för olika bilar, skiljer på mjukvaran och kontakter ..

men tor inte SBP skulle satsa dom pengarna då det skulle krävas ett antal burkar/station för att få nåt flyt i besiktningarna, sen kommer vi ju till komptitens  då dom bör veta vad dom ska titta efter vilket det brister helt på wink en får  ju  effekten diffa upp till 10% då biltillvärkarna ej kan garantera att det är precis det som stor i pappren och då dom inte effekt mäter bilarna så är det ju omöjligt att se om just dit chip ökar effekten mer .

The one who have gone to far is the only one who knows how far you can go........

197 Inlägg
11 januari 2008
Vad tänker dem när dem ser öppen sportluftfilter, komplett sportavgassystem med racekat, på en bil som inte är org. på många ställen?

Whitetrash
589 Inlägg
11 januari 2008
H.T skrev:
Vad tänker dem när dem ser öppen sportluftfilter, komplett sportavgassystem med racekat, på en bil som inte är org. på många ställen?

Har filter och nån jätteburk som slutburk på min och den gick igenom besiktningen så sent som i onsdags.

Värt att tillägga är dock att 850 SE inte är nått som trimmas, men så var det iaf.
Senast redigerat av __Marcus (11 januari 2008)

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

1 741 Inlägg
11 januari 2008
H.T skrev:

dom tänkte.. oh.. äntligen en bil som kommer vara rolig att köra big_smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Drifttekniker VA
580 Inlägg
11 januari 2008
Såg på TV om detta. Det som var på förslag var att de skulle kunna utföra en tjänst där de gick in och gjorde en fel diagnos av bilen, om det fanns något fel eller så. Men detta skulle va ett tillval som kostar extra. Alltså inget obligatoriskt. De skulle med andra ord ställa en oberoende fel diagnos istället för att verkstäder gör detta.
Senast redigerat av Lalla78 (11 januari 2008)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
11 januari 2008
Om dom skulle göra det så är det nog för att se vilka felkoder eventuellt som ligger, tror inte de kommer ha vare sig kompetens eller utrustning för att kolla av vilken mappning som ligger i.

Om de börjar med detta tror jag det blir handhållna felkodsavläsare a $9,9 på e-bay så ni kan nog vara lugna...

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Bamse940Ltt
11 januari 2008
men däremot kan SBP skicka en bil till tex volvo om dom har misstankar att bilen är trimmad av ngn anledning (då ska det självklart vara en volvo som besiktades).. tex kjolpaket, mätare i a-stolpen. sen vet jag ej hur dom beslutar att bilen ska in till den lokala volvo verkstaden. där får dom gå igenom o titta så att det sitter orginal delar i bilen.. så som tex turbo, luftmassemätare, spridare o så det sitter ordinal chip i den.. det är en lång lista att följa.

fick in en sådan bil på mitt jobb.. anledningen på den var kjolpaket, 4 mätare i a-stolpen, centrerade utblås. såg ut att kunna gå jätte fort. ungefär så.

bilen visade sig vara helt orginal i motorn. o inga följder.. var bara tuta o köra

/ Richard
Senast redigerat av Bamse940Ltt (12 januari 2008)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
12 januari 2008
Ock vad hände sedan? skulle vara intressant att veta?

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Bamse940Ltt
12 januari 2008
zovix skrev:
Ock vad hände sedan? skulle vara intressant att veta?

/Magnus

sorry fixat nu.. bilen var helt orginal i motorn. så bara tuta o köra

214 Inlägg
12 januari 2008
Det är ett falskt rykte.

Reglerna som gäller är de tillåter max 10% effektökning, misstänker besiktningsmannen mer effekt så kan han kräva reg.besiktning med anledning av "motor ändrad" och då är det ganska svårt att få bilen godkänd igen speciellt om den är helbilsgodkänd.

Men man kan ju alltid avbryta besiktningen..

SBP har blivit av med monopolet så nu snart kanske märkesverkstäderna kommer att besikta bilen och de har ju roliga testinstument.. wink

2 126 Inlägg
12 januari 2008
900 Power skrev:
Det är ett falskt rykte.

Reglerna som gäller är de tillåter max 10% effektökning,

Det är tillåtet med 20% ökning i hk och 10% höjning av vridmoment (Nm)!!

214 Inlägg
12 januari 2008
Big_JN skrev:
900 Power skrev:
Det är ett falskt rykte.

Jag de kör bilen i rullande landsväg efter bromsprovaren oxå wink big_smilecool

Så kanke det är, men slår de ner på den saken spelar det nog ingen roll om lagen säger 10% eller 20%..

Men du har säkert rätt, la inte in siffrorna så hårt när jag pluggade detta, då det ändå tolkas av besiktningsmannen.

2 126 Inlägg
12 januari 2008
900 Power skrev:
Big_JN skrev:
900 Power skrev:
Det är ett falskt rykte.

Jag de kör bilen i rullande landsväg efter bromsprovaren oxå wink big_smilecool

Så kanke det är, men slår de ner på den saken spelar det nog ingen roll om lagen säger 10% eller 20%..

Men du har säkert rätt, la inte in siffrorna så hårt när jag pluggade detta, då det ändå tolkas av besiktningsmannen.

Haha jo det hade varit nåt det!!! big_smile
Det e ju som du säger upp till besiktningsmannen att tolka! sad

Sök