volvo 740 "hackar" vid acceleration |FIXAD :D

blacken
21 januari 2008 ·

eett annat "knep" att kolla bränslepumpen är, starta bilen och låt den stå på tomgång, ställ dig ungeför en meter ifrån förardörren, om du då tydligt hör bränslepumpen arbeta så är den slut eller bra på "G" så att säga. Och om den jobbar med ett tydligt "rasslande" ljud är också tecken på att den börjar att luncha och vill bytas ut. smile

Kesler
21 januari 2008 · 3 650 Inlägg

blacken skrev:
eett annat "knep" att kolla bränslepumpen är, starta bilen och låt den stå på tomgång, ställ dig ungeför en meter ifrån förardörren, om du då tydligt hör bränslepumpen arbeta så är den slut eller bra på "G" så att säga. Och om den jobbar med ett tydligt "rasslande" ljud är också tecken på att den börjar att luncha och vill bytas ut. smile

ok, jag vet inte riktigt har försökt lyssna tidigare men inte säker på ifall de e den som låter lr nåt annat..sen så hör jag inte tankarmaturen heller när jag vrider på tändningen..men när jag testade med batteri mot pumpen så hörde man att den funka :S

kan iofs vara som draike skrev att kabeln kan ha gått av nånstans..men vart gåt kabeln? går den mellan tankarmaturen och främre pumpen lr?

blacken
21 januari 2008 ·

Kesler skrev:

blacken skrev:
eett annat "knep" att kolla bränslepumpen är, starta bilen och låt den stå på tomgång, ställ dig ungeför en meter ifrån förardörren, om du då tydligt hör bränslepumpen arbeta så är den slut eller bra på "G" så att säga. Och om den jobbar med ett tydligt "rasslande" ljud är också tecken på att den börjar att luncha och vill bytas ut. smile

ok, jag vet inte riktigt har försökt lyssna tidigare men inte säker på ifall de e den som låter lr nåt annat..sen så hör jag inte tankarmaturen heller när jag vrider på tändningen..men när jag testade med batteri mot pumpen så hörde man att den funka :S

kan iofs vara som draike skrev att kabeln kan ha gått av nånstans..men vart gåt kabeln? går den mellan tankarmaturen och främre pumpen lr?

Enklaste att kolla tankpumpen är att starta bilen och mät om du får spänning till tankpumpen.
Huvudpumpen kan du även kolla genom att låt bilen gå på tomgång, böj dig under bilen vid pumpen, om du tydligt hör att den har ett "rasslande" ljud, ellet att du hör pumpen "jobba" tydligt så är den nog villig att pensioneras. Är den frisk så ska man knappt höra att den arbetar, ett litet dovt väsande typ ska det höras om den.

Senast redigerat av blacken (21 januari 2008)

Kesler
27 januari 2008 · 3 650 Inlägg

Har vart iväg på både biltema och micro efter fördelarlock..men modellen som ska passa b230f passar inte min!! det finns bara 1 modell till b230f å den e inte samma som till min bil, så snubben på micro trodde att dom bytt motor i min volvo..

nån som kan hjälpa mig å förklara vad man ska göra??

edit: kanske attdom bytt hela fördelarn?

Senast redigerat av Kesler (27 januari 2008)

Kesler
4 februari 2008 · 3 650 Inlägg

Vad är detta?

kontakt (1) passar in i (2) som sitter precis under insuget (på insuget)

http://uppladdning.net/bilder/0/436ab8fa23e7d7c5cc0921436635a16c.JPG


Kontakten verka ha lossnat, men vågar inte trycka in den förrän jag vet vad det är..

Farleykarley
5 februari 2008 · 406 Inlägg

Kesler skrev:
Har vart iväg på både biltema och micro efter fördelarlock..men modellen som ska passa b230f passar inte min!! det finns bara 1 modell till b230f å den e inte samma som till min bil, så snubben på micro trodde att dom bytt motor i min volvo..

nån som kan hjälpa mig å förklara vad man ska göra??

edit: kanske attdom bytt hela fördelarn?

För de första så hade killen som skrev att det finns ett filter under på bilen, vid förarplatsen, och bak vid tanken rätt. För det sitter ett filter på vardera ställe.

Sedan antar jag att du fått rätt fördelarlock, fast till fel 230F.. Den motorn som sitter i Volvo 240tex har en B230F den med, men har fördelaren fram, nere vid blocket. Antar att det är en sådan du fått?
Den du har på 740in däremot är väl bakomnterad bakom ventilkåpan, in
mot torpedväggen?

Har konstigt nog exakt samma fel på min polares 745:a.. Bytte också tankarmaturen för att den la av i svängar. Sen blev den så här som din, att den gick fint när den var kall, men sen börja den hacka. Har heller inte löst det..

Kan dock rekommndera att du byter alla tänddelar i vilket fall, även om du inte ser några sprickor eller liknande.
Det där är ju slitdetaljer som blir sämre med åren och milen, så det skadar ju inte att byta fördelare, rotor, tändkablar, tändstift, luftfilter och bränslefilter i vilket fall. Det är ju bara en nödvändig service för att bilen skall gå bättre..
O de kostar inte många kronor..

Sj har man bytt allt på den där 745:an nu, inklusive alla givare.. Men han verkar inte gå för det.. Har ett bränslefilter kvar att byta, så får vi se sen..

Lycka till!

MVH

Senast redigerat av Karlie (5 februari 2008)

Mercedes 280S "W108. S-klasse" (1972)
Volvo 745 GLT "Militärarn" (1991)
Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
FULLGAS Mångsysslare
5 februari 2008 · 303 Inlägg

hade en 760 88- som betedde sig då , bytte bränslefilter och bränslepumps relä på den så gav den med sig
kan ju inte säga om de e felet på just din bil men samma typ av fel

mvh // matte

Volvo C70 CAB "CHIFEN FEL MEN ENDÅ RÄTT" (2000)
Kesler
5 februari 2008 · 3 650 Inlägg

Karlie skrev:

Kesler skrev:
Har vart iväg på både biltema och micro efter fördelarlock..men modellen som ska passa b230f passar inte min!! det finns bara 1 modell till b230f å den e inte samma som till min bil, så snubben på micro trodde att dom bytt motor i min volvo..

nån som kan hjälpa mig å förklara vad man ska göra??

edit: kanske attdom bytt hela fördelarn?

För de första så hade killen som skrev att det finns ett filter under på bilen, vid förarplatsen, och bak vid tanken rätt. För det sitter ett filter på vardera ställe.

Sedan antar jag att du fått rätt fördelarlock, fast till fel 230F.. Den motorn som sitter i Volvo 240tex har en B230F den med, men har fördelaren fram, nere vid blocket. Antar att det är en sådan du fått?
Den du har på 740in däremot är väl bakomnterad bakom ventilkåpan, in
mot torpedväggen?

Har konstigt nog exakt samma fel på min polares 745:a.. Bytte också tankarmaturen för att den la av i svängar. Sen blev den så här som din, att den gick fint när den var kall, men sen börja den hacka. Har heller inte löst det..

Kan dock rekommndera att du byter alla tänddelar i vilket fall, även om du inte ser några sprickor eller liknande.
Det där är ju slitdetaljer som blir sämre med åren och milen, så det skadar ju inte att byta fördelare, rotor, tändkablar, tändstift, luftfilter och bränslefilter i vilket fall. Det är ju bara en nödvändig service för att bilen skall gå bättre..
O de kostar inte många kronor..

Sj har man bytt allt på den där 745:an nu, inklusive alla givare.. Men han verkar inte gå för det.. Har ett bränslefilter kvar att byta, så får vi se sen..

Lycka till!

MVH

Jag har ett sånt fördelarlock som sitter på ventilkåpan, ja, mot torpedväggen, och jag har både testat att köpa ett sånt nytt(2ggr) och plockat likadana lock från skroten från 740 som har just den..men locken stämmer inte.

Rotor, tändkablar, stift och spole har jag redan bytt, ska testa byta bränslefilter också..
tänkte utesluta locket eftersom jag inte hittar ett passande och ge mig på tempgivaren istället=)

Ingen som kan förklara vad det är på bilden?

pimpad740
5 februari 2008 · 812 Inlägg

mysko att de inte passar men prova att byta hela fördelaren och så sätter du dit de nya locet på den när den fortfarande är lös..  lycka till hoppas du får igång den snart

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
pimpad740
5 februari 2008 · 812 Inlägg

kan ju berätta för dig att kontakten som låssnat är till kallstarten som du frågar om vad det ät..  ger extra soppa vid start men dom kan hänga sig så bilen får för mkt soppa så den kan vara dän tagen av den anledningen

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
Kesler
5 februari 2008 · 3 650 Inlägg

Jo e riktigt trött på allt som krånglar, tänkte byta tempgivaren först innan man ger sig på hela fördelaren.

jasså ere kallstarten, de tackar vi för, och den ska sitta i kontakten rakt under insuget ( på insuget) ?

turboforssen Telge Drifting Team
5 februari 2008 · 5 398 Inlägg

var  i stockholm bor du ? råkar jag få tid över å du inte bor allt för långt från mig kan jag komma å kolla på den

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Kesler
6 februari 2008 · 3 650 Inlägg

turboforssen skrev:
var  i stockholm bor du ? råkar jag få tid över å du inte bor allt för långt från mig kan jag komma å kolla på den

bor på kungsholmen..men ska ialf prova att byta den där givarn först å om de inte funkar så..ja då vet jag inte tongue

760turbo
6 februari 2008 · 220 Inlägg

kollat svänghjulsgivaren? sitter mellan växellådan och blocket. dom kan spöka som fasen, har haft det problemet på en kompis bil att den typ där när man gasar fullt, men det visade sig vara den givaren.

Kesler
6 februari 2008 · 3 650 Inlägg

760turbo skrev:
kollat svänghjulsgivaren? sitter mellan växellådan och blocket. dom kan spöka som fasen, har haft det problemet på en kompis bil att den typ där när man gasar fullt, men det visade sig vara den givaren.

ok, har fått tipset av rätt många nu, så får la titta på den..måste man hissa upp bilen lrhur kommer man lättast åt?

760turbo
6 februari 2008 · 220 Inlägg

bara öppna huven och kolla mellan blocket och växellådan så sitter det en givare där

Kesler
8 februari 2008 · 3 650 Inlägg

760turbo skrev:
bara öppna huven och kolla mellan blocket och växellådan så sitter det en givare där

okej, fan kikade idag men hittade ingen :S hur ser den ut?

760turbo
8 februari 2008 · 220 Inlägg

det är en svart liten sak med en kabel, i bak kant på motorn mellan blocket och växel lådan, det kan va 2 st oxå. om det är 2 så finns det givetvis 2 kablar smile

Senast redigerat av 760turbo (8 februari 2008)

Kesler
8 februari 2008 · 3 650 Inlägg

760turbo skrev:
det är en svart liten sak med en kabel, i bak kant på motorn mellan blocket och växel lådan, det kan va 2 st oxå. om det är 2 så finns det givetvis 2 kablar smile

okej, fan jag hittar fortfarande inte den tongue har ju bensinvärmaren å kablar å slangar tillden i vägen..får la ta bort värmaren tongue

Kesler
11 februari 2008 · 3 650 Inlägg

Problemet löst! Nu funkar bilen!

Det var tempgivaren till sprutet som va fel.

Tack till alla som svarat!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang