OBS!! Se upp inför vårens fälginköp. ASA fälgar är på utgående.

E-30
23 januari 2008 · 1 050 Inlägg

Jag håller med föregående talare, den nya asiatiska designen är ej allt för tilltalande. Dock så har jag fattat ett visst tycke för den nya: ACE OXXO LUX.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
E-30
23 januari 2008 · 1 050 Inlägg

Louie skrev:
Jag har beställt Asa Ar1 8x18 o 9x18 till min e30! Har för mig att fabriken ligger i tyskland??
asa-wheels.de e deras adress!
Nu får man nog avbeställa dem då..lr??

Har du precis beställt ASA fälgarna, så råder jag dig att pruta på priset. detta eftersom ASA kommer att läggas ned för gott. (Kräv -25% på priset)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Losgard
23 januari 2008 · 1 688 Inlägg

Är det bara jag som tycker Oxxo Lux Black ser ut som en ful kopia på Asa Pirate med ett ägg mellan ekrarna? Undra vart modet är på väg egentligen roll

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Phaetoon
23 januari 2008 · 8 156 Inlägg

Koreanska ASA kommer nog att läggas ner, men tror du inte att dom kommer att tillverka fälgarna någon annanstans och sälja dom till högre pris?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
J-P-R DO IT LOW STYLE
23 januari 2008 · 1 342 Inlägg

Jag oroar mig inte så värst mkt. Designen är rätt klassisk med krysseker på Piraten, och chansen är rätt stor att det går att få tag via en annan tillverkare precis likadana fälgar.
Om inte så behöver man väl alltid lite variation och byta fälgar någon gång. Att köpa en reservfälg bara för att "om" skulle vara framme ser jag som onödigt, när det gäller dem flesta fälgtillverkare så byts modellerna ut med åren. Undantag klassiska fälgar främst BBS.

Så för min del som står med helt nya ASA Pirate fälgar så är jag inte värst ledsen, jag köpte mina fälgar för att det var dem jag ville ha, och nog fan passar dem bra på bilen.

E-30
23 januari 2008 · 1 050 Inlägg

Jag har slängt iväg en förfrågan till Amring, ang om att importen av ASA fälgar kommer att upphöra i år.
Enl uppgift, så är garantitiden hela två år på ASA:s fälgar. Har därför tillfrågat dem om hur de ställer sig till ett ev,garantianspråk, när aktuell fälg ej längre finns att tillgå på den Svenska marknaden?

Undrar om de då kommer att laga den bristfälliga fälgen, eller kanske istället ersätta den med en helt annan tillverkare. (då gäller det helt plötsligt 4st fälgar) big_smile

Väljer de att tex laga/lacka: 1-2 fälgar som drabbats av div lacksläpp, då lär den kostnaden hamna betydligt högre än vad en hel sats med nya fälgar går på.

Ska bli mkt intressant att se vad de svarar...(vilken knipa) big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Mobis
2 februari 2008 · 69 Inlägg

E-30 skrev:
Jag har slängt iväg en förfrågan till Amring, ang om att importen av ASA fälgar kommer att upphöra i år.
Enl uppgift, så är garantitiden hela två år på ASA:s fälgar. Har därför tillfrågat dem om hur de ställer sig till ett ev,garantianspråk, när aktuell fälg ej längre finns att tillgå på den Svenska marknaden?

Undrar om de då kommer att laga den bristfälliga fälgen, eller kanske istället ersätta den med en helt annan tillverkare. (då gäller det helt plötsligt 4st fälgar) big_smile

Väljer de att tex laga/lacka: 1-2 fälgar som drabbats av div lacksläpp, då lär den kostnaden hamna betydligt högre än vad en hel sats med nya fälgar går på.

Ska bli mkt intressant att se vad de svarar...(vilken knipa) big_smile

Får du något svar?

E-30
2 februari 2008 · 1 050 Inlägg

Tjena!

Joorå...jag har fått flera svar från Amrings fälgansvariga kvinna. Jag får dock dra ur henne svaren, lite i taget. big_smile Det har hitintills kommit fram, så mkt som att den 2 åriga Garantin. omgående bortfaller om fälgen är det minsta skadad vid monteringen av däcket. (fälgkanten) Om du likaså bättrar i typ stenskott eller dyligt, så bortfaller även då garantin. roll Använder du kemiskt avfettningsmedel eller spolar med högtryck, så bortfaller även då garantin. Vaxar du fälgarna med vanligt bilvax, så bortfaller även då garantin. roll Låter onekligen som att ASA fälgarna är bättre lämpade för att stå i ett Dockskåp. big_smile

Vad det sedan gäller utbyte av en framtida "GODKÄND" reklamation, så ser hon ej detta som något problem. Trots att importen av ASA fälgar har upphört? (jag förstår nästan varför) big_smilebig_smilebig_smile

Hon vill ej heller hjälpa mig som kund..till att ta fram rätt sorts klarlacks-stift för bättring (så ej lacken reser sig) Detta är enl uppgift EJ hennes bord? Undrar hur faan hon tänker egentligen? fälgarna får ej bättras med lackstift för då gäller ej garantin. Det bör ju innebära att så fort man fått ett stenskott, så är fabriksgarantin redan föbrukad, p.g.a att lacken är genombruten. Detta låter ju "fullständigt helidiotiskt"

Får man lite grövre stenskott på sina fälgar så tror väl fan att man bättrar dem? Tänk om bilindustrin skulle komma med samma "STOLLE-HYSS" bättrar du motorhuvens stenskott så försvinner garantin??? big_smile

På bilden här nedan, ser man tydligt hur extremt dålig klarlack som används vid ASA fabriken i Korea.
När man ser den skrämmande omfattningen av lacksläppen, så kan man inte annat än undra vad den Koreanska klarlacken består utav? "Rissav och potatisstärkelse". Jag har tamefaan ALDRIG tidigare sett något värre? Fälgarna är endast något år gamla & de ser ut som om de rullat i minst 30 år. big_smile
(Ej mina fälgar) men de lär väl snart se likadana ut...

http://www.garaget.org/gallery/archive/68151/246507_2k0g5q.jpg
SKRÄCKEXEMPEL på ASA fälgar som korroderat i klarlacken.

Senast redigerat av E-30 (2 februari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
BraveDave
9 mars 2008 · 1 Inlägg

Vad hände med den här tråden? Dog den bara helt ut..? Har själv varit intresserad att att köpa de fälgar som behandlas i tråden men såklart blivit lite skrämd nu när jag läst det som skrivits. Men gillade Racing GT och hade bestämt mig för den, men såklart kommer sånna här nyheter när man till slut lyckats bestämma sig för en fälg. Har börjat snegla lite mot Dotz Mugello som påminner väldigt mycket om Racing GT. är det någon som har någon bra info att ge angående Dotz eller kanske nå liknande fälgar ni kan tipsa om?

E-30
9 mars 2008 · 1 050 Inlägg

BraveDave skrev:
Vad hände med den här tråden? Dog den bara helt ut..? Har själv varit intresserad att att köpa de fälgar som behandlas i tråden men såklart blivit lite skrämd nu när jag läst det som skrivits. Men gillade Racing GT och hade bestämt mig för den, men såklart kommer sånna här nyheter när man till slut lyckats bestämma sig för en fälg. Har börjat snegla lite mot Dotz Mugello som påminner väldigt mycket om Racing GT. är det någon som har någon bra info att ge angående Dotz eller kanske nå liknande fälgar ni kan tipsa om?

Vid mitt senaste samtal med återförsäljaren, så framkom det att de nu är inne på "Slutspurten" vad det gäller försäljning av de kvarvarande ASA racing GT. De få satser som finns kvar är "Bottenskrapet" av tidigare reklamationer samt utbyten. Så här finns det verkligen god anledning att se upp. (2-3:e sortering)

Som du själv är inne på, så är "Dotz Mugello" en värdig utmanare vad det gäller design. Även ACE Luxe (Oxxo) påminner i vissa drag om ASA Racing GT. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Mobis
9 mars 2008 · 69 Inlägg

BraveDave skrev:
Vad hände med den här tråden? Dog den bara helt ut..? Har själv varit intresserad att att köpa de fälgar som behandlas i tråden men såklart blivit lite skrämd nu när jag läst det som skrivits. Men gillade Racing GT och hade bestämt mig för den, men såklart kommer sånna här nyheter när man till slut lyckats bestämma sig för en fälg. Har börjat snegla lite mot Dotz Mugello som påminner väldigt mycket om Racing GT. är det någon som har någon bra info att ge angående Dotz eller kanske nå liknande fälgar ni kan tipsa om?

Molway.com har en snygg fälg som liknar GT Racing. IA Mesh 2 heter den.

http://www.molway.com/shop_show_vara2.asp?ID=4636

Jag har beställt sådanna till min 850. Har dock ej fått de än

E-30
9 mars 2008 · 1 050 Inlägg

Mobis skrev:

BraveDave skrev:
Vad hände med den här tråden? Dog den bara helt ut..? Har själv varit intresserad att att köpa de fälgar som behandlas i tråden men såklart blivit lite skrämd nu när jag läst det som skrivits. Men gillade Racing GT och hade bestämt mig för den, men såklart kommer sånna här nyheter när man till slut lyckats bestämma sig för en fälg. Har börjat snegla lite mot Dotz Mugello som påminner väldigt mycket om Racing GT. är det någon som har någon bra info att ge angående Dotz eller kanske nå liknande fälgar ni kan tipsa om?

Molway.com har en snygg fälg som liknar GT Racing. IA Mesh 2 heter den.

http://www.molway.com/shop_show_vara2.asp?ID=4636

Jag har beställt sådanna till min 850. Har dock ej fått de än

Joorå..den ser verkligen tilltalande ut, men är ytterkanten polerad eller kromad? Tycker den ser kromad ut = "Big Problems" (Kromet spricker upp samt släpper på billigare fälgar.) Med tanke på priset 1,795:- så skulle jag nog hellre rekommendera en annan fälg utan kromdetaljer. Det är nästintill helt omöjligt att reklamera en skadad kromfälg. De har dessutom en mkt begränsad garantitid.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang