5241
Sök

Byta 1.5l till 1.6 Vtech Motor i Honda Civic!

Hjultomte
1 500 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
Som rubriken säger vill jag göra men i brist på kunskap så undrar jag om någon vet vad som behövs göras.

Vill inte få svar som det blir dyrt eller köp en vtech. Tycker om min kaross på civicen o reg plåten ^^ men vill ha mer drag i den.

Behöver inte vara dra den kabeln dit o den dit utan mer i stora drag.

Tack på Förhand

//TooS

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

892 Inlägg
18 januari 2008
Antar att du inte har sökt ang. motorbyte i forumet förut?

Kort sagt, vill du att den ska klara besiktningen så skiter du i att byta motor eller "köper en V-Tech". Sorry, du ville inte höra det, men det är lite den bistra sanningen...

Kanske nån vill/orkar förklara mer ingående som har mer vetskap om ämnet...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

1 827 Inlägg
18 januari 2008
Den rullar lätt igenom besiktningen med en B16 (för jag antar att det är Dohc VTEC du är ute efter)?

Jag vet en som har en kvaddad Civic VT med allt du behöver för att swappa B16 i din bil för 10000:- Men vet du hur du ska göra?

Angående hur du ska göra... Tja köp den bilen och byta allt som inte passar. Är i grova drag Motor, växellåda, drivaxlar, ECU, kabelhärva, motorfästen mm mm, men allt ingår ju i den bilen.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 januari 2008
Är det inte enklare med en D16Z5? Bättre tryck än B16a upp till 6500rpm.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 948 Inlägg
22 januari 2008
e du seriös? big_smile b16a2 e ju för fan 10 ggr bättre än en gammal d16...

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 januari 2008
Visst är B16 en bättre motor på många sätt och vis, men man bör inte stirra sig blind på hästkrafterna. Dessutom bör man komma ihåg att D16 dohc motorn ofta ger betydligt mer än vad det står på pappret. Följande graf är från en helt standard D16A9 som borde ha 130hk utan katten.
http://i205.photobucket.com/albums/bb187/Tahiti_Manalishi/vtivs16v.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök