Vart får jag tag i en bra 12"? Bra å stabilt märke!

twin_cam Smålänning
20 januari 2008 · 7 877 Inlägg

Rigg0 skrev:

twin_cam skrev:
Blaupunkt Velocity Vw 300, http://www.blaupunkt.com/se/7606345000_main.asp

Blaupunkts basar är förbaskat trevliga, och ger bra tryck, och tål mycket effekt.
Att memran och kon är SYDDA OCH LIMMADE på dom istället för bara limmade som på dom flesta andra gör att hållbarheten blir bra smile

Kicker, DLS, m.fl gör fina grejer med, men är inte så haj påp deras sortiment, eller vad som är bäst av deras smile

A hört att dem ska vara helt ok! men går dem att jämföra med typ kicker å dls? Eller e dem mkt bättre?

Lirar väll i samma klass ungefär som Kicker, Rockford, DLS m.fl, men jag tror att ska du misshandla grejerna så håller nog dessa bättre smile

Är rejäla pjäser, och dom duger faktiskt bra till finlir.
Va med en polare och byggde med en Blaupunkt Vpw 460 (18 tum), och trots att vi matar halva effekten (Ja, blaupunkts monoblock är typ bland dom bästa, men dom kostar därefter wink ) då vi körde ett US-Blastersteg på 1000W RMS.
Hänger faktiskt med som en GAS 12:a typ till hårdrock med det ändå klena steget.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Morke
20 januari 2008 · 8 Inlägg

Har en 12" soundstreambas ur picasso serien, för liten låda just nu men den dunkar på bra. kolla på www.soundstream.se schyssta grejer enligt mig.
Specielt om man lider av kolfiber fetish så har dom kolfiber membran.

Rigg0
20 januari 2008 · 1 131 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Hade jag varit du så hade jag tittat på Kicker L5 eller L7 Då domma ger " Extremt " bastryck i öronen.
_Fillan_ har 2 st L5 tror jag o spelar 140 Decibel bas ( Vilket är tillräkligt mycket för att få ont i huvudet )
Sen hade jag drivit dessa basar med ett Rockford steg T10001bd
Men sen beror det ju på vad din plånbok erbjuder också som sagt.
Ska det smaka så kostar det

Dem basarna verkar sköna! men har redan ett Rockford steg 325W så funderar ppå att köpa ett till istället för att sälja det jag har å köpa ett större steg.. Men kicker basar på 300wrms? Finns det sådana? Isf något att ha? Kicker verkar juh vara ett solidt märke

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
Rigg0
20 januari 2008 · 1 131 Inlägg

k1mm0 skrev:

Rigg0 skrev:

k1mm0 skrev:
Såg förövrigt att dom kostar 800kr stycket nu.. smile

A sant! men kollat på dessa RE Audio SR 12 D2 e det dom du kollat på? dem verkar feta iaf! du menar på dem på 175wrms va? tittar på dem med 300wrms. Stor skillnad med 2 sådana? istället för 175orna?

jag har inte hunnit testa SR än eftersom dom inte finns på lager wink men jag tror att dom kommer prestera MKT bra..

och 175rms.. det är nog ganska underskattat tongue 


sen som han den andra skrev "140 db med 2st l5 Kicker" är inte spec högt..

A säkert underskattat! men väntar hellre på dem 300orna istället isf smile

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
k1mm0 tokfrans
20 januari 2008 · 982 Inlägg

Rigg0 skrev:

k1mm0 skrev:

Rigg0 skrev:

A sant! men kollat på dessa RE Audio SR 12 D2 e det dom du kollat på? dem verkar feta iaf! du menar på dem på 175wrms va? tittar på dem med 300wrms. Stor skillnad med 2 sådana? istället för 175orna?

jag har inte hunnit testa SR än eftersom dom inte finns på lager wink men jag tror att dom kommer prestera MKT bra..

och 175rms.. det är nog ganska underskattat tongue 


sen som han den andra skrev "140 db med 2st l5 Kicker" är inte spec högt..

A säkert underskattat! men väntar hellre på dem 300orna istället isf smile

dom ska jag då testa med GLÄDJE iaf.. smile

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Rigg0
20 januari 2008 · 1 131 Inlägg

twin_cam skrev:

Rigg0 skrev:

twin_cam skrev:
Blaupunkt Velocity Vw 300, http://www.blaupunkt.com/se/7606345000_main.asp

Blaupunkts basar är förbaskat trevliga, och ger bra tryck, och tål mycket effekt.
Att memran och kon är SYDDA OCH LIMMADE på dom istället för bara limmade som på dom flesta andra gör att hållbarheten blir bra smile

Kicker, DLS, m.fl gör fina grejer med, men är inte så haj påp deras sortiment, eller vad som är bäst av deras smile

A hört att dem ska vara helt ok! men går dem att jämföra med typ kicker å dls? Eller e dem mkt bättre?

Lirar väll i samma klass ungefär som Kicker, Rockford, DLS m.fl, men jag tror att ska du misshandla grejerna så håller nog dessa bättre smile

Är rejäla pjäser, och dom duger faktiskt bra till finlir.
Va med en polare och byggde med en Blaupunkt Vpw 460 (18 tum), och trots att vi matar halva effekten (Ja, blaupunkts monoblock är typ bland dom bästa, men dom kostar därefter wink ) då vi körde ett US-Blastersteg på 1000W RMS.
Hänger faktiskt med som en GAS 12:a typ till hårdrock med det ändå klena steget.

Men tror inte dem passar mitt steg, den basen ligger på 750wrms? mitt steg ligger på 325wrms. Så letar efter  basar som ligger på runt 300wrms smile

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
Rigg0
20 januari 2008 · 1 131 Inlägg

Morke skrev:
Har en 12" soundstreambas ur picasso serien, för liten låda just nu men den dunkar på bra. kolla på www.soundstream.se schyssta grejer enligt mig.
Specielt om man lider av kolfiber fetish så har dom kolfiber membran.

Kollat en hel del på soundstream btw, å det verkar vara sköna grejer, Men e dem verkligen så bra? Snygga är dem iaf smile

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
busfabror www.ljudbyggaren.se
20 januari 2008 · 504 Inlägg

Kolla på Audiotop WF12.4 kostar 995-/st du hittar info på länken och dom säljs av bl.a. Ljudbyggaren i Helsingorg. Kanske kan vara något...

http://www.audiotop.it/wf/wf12.html

Lycka till med byggandet !

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
20 januari 2008 · 5 042 Inlägg

Rigg0 skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Hade jag varit du så hade jag tittat på Kicker L5 eller L7 Då domma ger " Extremt " bastryck i öronen.
_Fillan_ har 2 st L5 tror jag o spelar 140 Decibel bas ( Vilket är tillräkligt mycket för att få ont i huvudet )
Sen hade jag drivit dessa basar med ett Rockford steg T10001bd
Men sen beror det ju på vad din plånbok erbjuder också som sagt.
Ska det smaka så kostar det

Dem basarna verkar sköna! men har redan ett Rockford steg 325W så funderar ppå att köpa ett till istället för att sälja det jag har å köpa ett större steg.. Men kicker basar på 300wrms? Finns det sådana? Isf något att ha? Kicker verkar juh vara ett solidt märke

Ja tror att Kicker CompVR CVR102 ligger på 350 wrms om jag inte är ute och cyklar smile
Dom pumpar på ganska så duktigt ja då min polare har 2st sånna och helvetet brakar lös när han vrider upp wink
Ska se om jag kanske kan ordna en Video på dom inspelat med riktig kamera bra kvalitet imorgon kanske. Till dessa spelar han med Signat LAB 4 Steg

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (20 januari 2008)

C H E V R O L E T <3
Rigg0
20 januari 2008 · 1 131 Inlägg

k1mm0 skrev:

Rigg0 skrev:

k1mm0 skrev:

jag har inte hunnit testa SR än eftersom dom inte finns på lager wink men jag tror att dom kommer prestera MKT bra..

och 175rms.. det är nog ganska underskattat tongue 


sen som han den andra skrev "140 db med 2st l5 Kicker" är inte spec högt..

A säkert underskattat! men väntar hellre på dem 300orna istället isf smile

dom ska jag då testa med GLÄDJE iaf.. smile

Hör av dig om du testar dem! smile Annars vart kan man åka å provlyssna på dem? Bor i Trollhättan typ 8 mil ovanför Göteborg närmaste återförsäljaren?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
Rigg0
20 januari 2008 · 1 131 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

Rigg0 skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Hade jag varit du så hade jag tittat på Kicker L5 eller L7 Då domma ger " Extremt " bastryck i öronen.
_Fillan_ har 2 st L5 tror jag o spelar 140 Decibel bas ( Vilket är tillräkligt mycket för att få ont i huvudet )
Sen hade jag drivit dessa basar med ett Rockford steg T10001bd
Men sen beror det ju på vad din plånbok erbjuder också som sagt.
Ska det smaka så kostar det

Dem basarna verkar sköna! men har redan ett Rockford steg 325W så funderar ppå att köpa ett till istället för att sälja det jag har å köpa ett större steg.. Men kicker basar på 300wrms? Finns det sådana? Isf något att ha? Kicker verkar juh vara ett solidt märke

Ja tror att Kicker CompVR CVR102 ligger på 350 wrms om jag inte är ute och cyklar smile
Dom pumpar på ganska så duktigt ja då min polare har 2st sånna och helvetet brakar lös när han vrider upp wink
Ska se om jag kanske kan ordna en Video på dom inspelat med riktig kamera bra kvalitet imorgon kanske. Till dessa spelar han med Signat LAB 4 Steg

Najs! smile hör av dig om du fixat fram en video på ljudet! smile
Men mitt steg ligger på 325wrms blir det inte jobbigt för steget att driva en bas på 350wrms? Dock har steget lirat upp emot nästan 400 tror jag enligt brl...

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
20 januari 2008 · 5 042 Inlägg

Rigg0 skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

Rigg0 skrev:

Dem basarna verkar sköna! men har redan ett Rockford steg 325W så funderar ppå att köpa ett till istället för att sälja det jag har å köpa ett större steg.. Men kicker basar på 300wrms? Finns det sådana? Isf något att ha? Kicker verkar juh vara ett solidt märke

Ja tror att Kicker CompVR CVR102 ligger på 350 wrms om jag inte är ute och cyklar smile
Dom pumpar på ganska så duktigt ja då min polare har 2st sånna och helvetet brakar lös när han vrider upp wink
Ska se om jag kanske kan ordna en Video på dom inspelat med riktig kamera bra kvalitet imorgon kanske. Till dessa spelar han med Signat LAB 4 Steg

Najs! smile hör av dig om du fixat fram en video på ljudet! smile
Men mitt steg ligger på 325wrms blir det inte jobbigt för steget att driva en bas på 350wrms? Dock har steget lirat upp emot nästan 400 tror jag enligt brl...

Det kan bli det. Men det är ju inget som säger att det inte blir det.
Rockford har ju Riktiga watt & inga Kalle anka watt så skulle inte förvådna mig om det går att spela med dessa basar utan problem smile
Men som sagt ska kolla detta imon om jag får tillfälle att spela in hans ljud wink

C H E V R O L E T <3
Rigg0
20 januari 2008 · 1 131 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

Rigg0 skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

Ja tror att Kicker CompVR CVR102 ligger på 350 wrms om jag inte är ute och cyklar smile
Dom pumpar på ganska så duktigt ja då min polare har 2st sånna och helvetet brakar lös när han vrider upp wink
Ska se om jag kanske kan ordna en Video på dom inspelat med riktig kamera bra kvalitet imorgon kanske. Till dessa spelar han med Signat LAB 4 Steg

Najs! smile hör av dig om du fixat fram en video på ljudet! smile
Men mitt steg ligger på 325wrms blir det inte jobbigt för steget att driva en bas på 350wrms? Dock har steget lirat upp emot nästan 400 tror jag enligt brl...

Det kan bli det. Men det är ju inget som säger att det inte blir det.
Rockford har ju Riktiga watt & inga Kalle anka watt så skulle inte förvådna mig om det går att spela med dessa basar utan problem smile
Men som sagt ska kolla detta imon om jag får tillfälle att spela in hans ljud wink

Så sant! A gör så smile

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
vw_performance Greve
20 januari 2008 · 1 058 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Hade jag varit du så hade jag tittat på Kicker L5 eller L7 Då domma ger " Extremt " bastryck i öronen.
_Fillan_ har 2 st L5 tror jag o spelar 140 Decibel bas ( Vilket är tillräkligt mycket för att få ont i huvudet )
Sen hade jag drivit dessa basar med ett Rockford steg T10001bd
Men sen beror det ju på vad din plånbok erbjuder också som sagt.
Ska det smaka så kostar det

för det första är det L7 fillan har, och för det andra är det 15"are...

PoLoud =D
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
20 januari 2008 · 5 042 Inlägg

vw_performance skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Hade jag varit du så hade jag tittat på Kicker L5 eller L7 Då domma ger " Extremt " bastryck i öronen.
_Fillan_ har 2 st L5 tror jag o spelar 140 Decibel bas ( Vilket är tillräkligt mycket för att få ont i huvudet )
Sen hade jag drivit dessa basar med ett Rockford steg T10001bd
Men sen beror det ju på vad din plånbok erbjuder också som sagt.
Ska det smaka så kostar det

för det första är det L7 fillan har, och för det andra är det 15"are...

Skrev ju för det första " tror " då jag inte orkade gå in på hans sida för att titta...

C H E V R O L E T <3
Nismodea
21 januari 2008 · 137 Inlägg

jag lyssnade på en Dragster bas i höstas den lirade snuskigt bra!
Har haft en del rockford och dylikt innan men gillade dragster basen helt klart.
http://www.bilradiohuset.se/sv/article/ … r_dwe126_1

Det finns inget som heter FÖR mycket bas......
Drjohndeere
21 januari 2008 · 127 Inlägg

ja sejer pioners basar. har precis bedstället en pioneer 12" på 400 Wrms för 855Kr

BilstereoSEX
21 januari 2008 · 210 Inlägg

Du skulle kolla o lyssna på Pioneer TS-W3001D4 !!!
Spelar såååå bra med tanke på vad dom kostar !.........ca 2000

MVH   B i M

melodic_death_metal
21 januari 2008 · 622 Inlägg

BilstereoSEX skrev:
Du skulle kolla o lyssna på Pioneer TS-W3001D4 !!!
Spelar såååå bra med tanke på vad dom kostar !.........ca 2000

MVH   B i M

men nu var det som så att han ville ha en bas med ca 300 wrms, o inte 1000 wrms wink

Rigg0
21 januari 2008 · 1 131 Inlägg

Nismodea skrev:
jag lyssnade på en Dragster bas i höstas den lirade snuskigt bra!
Har haft en del rockford och dylikt innan men gillade dragster basen helt klart.
http://www.bilradiohuset.se/sv/article/ … r_dwe126_1

Verka najs! ska kolla upp det, tack för tipset!

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang