5991
Sök

Det måste vara bränslereläet som gått

alias_kladde
21 januari 2008
Trådstartare
Som rubriken lyder så måste det vara bränsle reläet som har gått sönder i den bmw som är på gården.

det är en bmw e30 320
motor m20b20 motorn.

Jag var ute och körde här om dan och sen kom jag hem och då när jag vred på tändningen så gick inte bränslepumpen igång igen. Jag blev lite fundersam på detta och bestämde mig att kringgå vissa problem jag fick på grund av just detta så jag drog en kabel till en knapp från plus på bränslepumpen och batteriet och lyckades starta den på det viset. Fast det var riktigt trögstartat.

Därför måste det vara bättre att koppla tillbaka det som det var för jag fick för mig att det reläet styr automat-choken. kan det inte vara så eller är jag helt ute och cyklar?

Någon som har prisuppgift på just detta relä?
eller övrigt, vet ni något om dess funktion?
Eller kan det vara nåt annat som spökar? Alla säkringar är hela och bränsle finns i tanken.
Kan man kolla reläna på något sätt.. jag tog bort det största reläet K10 tror jag det heter och det luktade bränt.

Tacksam för hjälp
MVH
Chris

Evolution Garage
394 Inlägg
22 januari 2008
Jag kan inte mycket om BMW's reläer, men generellt tror jag inte ett nytt kostar många hundralappar. Du ska defenitivt inte köra med tjuvkopplad bränslepump utan relä! Reläet ska nämligen slå av bränslepumparna om du krockar/voltar för att det inte ska pissa bensin så länge som tändningen är på.

Köp ett nytt relä och se om det funkar bättre.... dom har en livslängd på 5-10 år, så om det inte är bytt sen bilen var ny så är det nog dags ändå smile

Om du har ont om pengar så brukar det finnas gott om relän på skroten som du kan testa med smile
Senast redigerat av barrre (22 januari 2008)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

alias_kladde
22 januari 2008
Trådstartare
jo jag vet att de sköter just det där. men enligt meca och mekonomen skall ett sånt kosta runt 1000:- och uppåt och det känns fel för kollar man på biltema finns det ett sånt som skall kosta typ 20 spänn eller nåt.. och då är det enligt http://ee1394.com/bmw/docs/factory/repair/en/index1.htm som jag jämför det med.. och sen har jag sett det innan men jag är ju inte säker på att det är det.

alias_kladde
22 januari 2008
Trådstartare
Jag tänkte jag skulle byta det reläet som sitter i nu och koppla tillbaka det som det var innan.
funkar det då med det här reläet? http://www.biltema.se/products/product. … emId=88089
Själv är jag inte säker men det går ju åt att prova.

Nån som har en idé vad det kan vara för ett fel annars?

Evolution Garage
394 Inlägg
23 januari 2008
alias_kladde skrev:
Jag tänkte jag skulle byta det reläet som sitter i nu och koppla tillbaka det som det var innan.
funkar det då med det här reläet? http://www.biltema.se/products/product. … emId=88089
Själv är jag inte säker men det går ju åt att prova.

Nån som har en idé vad det kan vara för ett fel annars?

Det där är inget bränslerelä, så det kan du inte använda tyvärr.
Det var rackarns att det kostade så mycket som 1000:-... till Volvon kostade det 299:-.

Men som sagt... fixa ett på skroten!!!

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Sök