Gatreggade Grupp B bilar?

carl-hampus Bad decisions make good stories
30 januari 2008 · 86 Inlägg

Har suttit å nördat mig lite snabbt om gamla grupp B. har förstått att några av de gamla grupp B bilarna gick att få som vägreggade versioner ex Lancia Delta S4 och Audi Sport Quattro (den som är kortare än vanliga ur quattron) båda dessa bilar har mittmonterade motorer på ca 600 BHP. stämmer detta och var finns dessa bilar att beskåda. eller är detta bara en "myt" som har uppstått för att några som har aldedes för mycket pengar byggt om sina "vanliga" bilar till grupp B replikor med mittmotor?

(tror även att det fanns en version av renault 5 turbo som heter Renault 5 Maxi Turbo som ska vara grupp B versionen)

Finns en sport quattro som hans dahlbäck (Dahlbäck racing) ska ha eller haft, det ska vara en äkta grupp B bil. men är det bara en gammal grupp B som har kommit till sverige eller såldes verkligen dessa bilar till privat personer?

www.dahlbackracing.se kolla på galleri och titta på sport quattron sjukt grym bil!

bazooka_
30 januari 2008 · 406 Inlägg

Sportquattron har motorn fram är jag nästan säker på, Står en sån vid dahlbäck i skyltfönstret när man åker förbi där vet inte om han har byggt den själv men däremot hade Lancia S4 mittmotor, Finns lite filmer på youtube om Grupp B, Får dagens WRC att se lite klent ut, http://www.youtube.com/watch?v=nYhiJeRPgdw

:DPlattan i mattan:D
MrTobias
30 januari 2008 · 1 297 Inlägg

bazooka_ skrev:
Sportquattron har motorn fram är jag nästan säker på, Står en sån vid dahlbäck i skyltfönstret när man åker förbi där vet inte om han har byggt den själv men däremot hade Lancia S4 mittmotor, Finns lite filmer på youtube om Grupp B, Får dagens WRC att se lite klent ut, http://www.youtube.com/watch?v=nYhiJeRPgdw

Tack för den videon. Satt med gåshud genom hela, fyfan vilka bilar smile Undra hur många åskådare som dog per race, väldigt många lekte med döden smile

Opelmadness German cars, quality and beyond
30 januari 2008 · 8 197 Inlägg

Det knepiga är att dagens wrc-bilar går inte långt från lika bra som dessa gamla vidunder. hmm
Men det är mycket roligare att se dom gamla bilarna... Det är inte så "för mycket" teknik i dom. Vanliga manuella lådor och allt sånt.. Fan va grymma dom är!
Dagens wrc har gått för långt. Snart bestämmer bilen hur man ska köra. Likaså med formel 1.. Inte kul alls.

EDIT: Har faktiskt åkt i en äkta grupp B Audi S1 sport quattro.. wink Gick rejält kan jag lova.

Senast redigerat av Irmscher Vectra (30 januari 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
MrTobias
30 januari 2008 · 1 297 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Det knepiga är att dagens wrc-bilar går inte långt från lika bra som dessa gamla vidunder. hmm
Men det är mycket roligare att se dom gamla bilarna... Det är inte så "för mycket" teknik i dom. Vanliga manuella lådor och allt sånt.. Fan va grymma dom är!
Dagens wrc har gått för långt. Snart bestämmer bilen hur man ska köra. Likaså med formel 1.. Inte kul alls.

EDIT: Har faktiskt åkt i en äkta grupp B Audi S1 sport quattro.. wink Gick rejält kan jag lova.

Det var för många som dog när de inte hade några begränsningar på bilarna sad

cossiebool
30 januari 2008 · 176 Inlägg

Finns fortfarande en hel del kvar, i uddevalla har "rolle" en gatreggad sport quattro, sen finns ju äkta till salu...http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=2204437&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=1900&makeModelVariant1.modelId=16&vehicleCategory=Car&segment=Car&minFirstRegistrationDate=1985-01-01&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=2

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...
Ford sierra 4x4 cosworth "White-Trash" (1992)
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
30 januari 2008 · 2 258 Inlägg
Sump Runk Rätt O Slätt!
cossiebool
30 januari 2008 · 176 Inlägg
Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...
Ford sierra 4x4 cosworth "White-Trash" (1992)
bazooka_
30 januari 2008 · 406 Inlägg

MrTobias skrev:

bazooka_ skrev:
Sportquattron har motorn fram är jag nästan säker på, Står en sån vid dahlbäck i skyltfönstret när man åker förbi där vet inte om han har byggt den själv men däremot hade Lancia S4 mittmotor, Finns lite filmer på youtube om Grupp B, Får dagens WRC att se lite klent ut, http://www.youtube.com/watch?v=nYhiJeRPgdw

Tack för den videon. Satt med gåshud genom hela, fyfan vilka bilar smile Undra hur många åskådare som dog per race, väldigt många lekte med döden smile

Ja jag får gåshud själv, hörde du vad killen i början säger då? Att dom hade kört samma distans som ett F1 lopp och snabbaste grupp b bilen var fyra sekunder efter den långsamaste F1, men grupp b bilarna körde på grus och inte på asfalt som F1, Då kan man ju börja förstå hur fort det gick=) Det som satte stopp för grupp b var en rad svåra olyckor och till slut när Henri Toivonen har jag för mig at han hette iaf när han och hans kartläsare dog i lancian som Henri körde, den brann upp, tidigare hade han sagt att det gick för fort "man klarar inte av farten"

:DPlattan i mattan:D
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
30 januari 2008 · 2 258 Inlägg

bazooka_ skrev:

MrTobias skrev:

bazooka_ skrev:
Sportquattron har motorn fram är jag nästan säker på, Står en sån vid dahlbäck i skyltfönstret när man åker förbi där vet inte om han har byggt den själv men däremot hade Lancia S4 mittmotor, Finns lite filmer på youtube om Grupp B, Får dagens WRC att se lite klent ut, http://www.youtube.com/watch?v=nYhiJeRPgdw

Tack för den videon. Satt med gåshud genom hela, fyfan vilka bilar smile Undra hur många åskådare som dog per race, väldigt många lekte med döden smile

Ja jag får gåshud själv, hörde du vad killen i början säger då? Att dom hade kört samma distans som ett F1 lopp och snabbaste grupp b bilen var fyra sekunder efter den långsamaste F1, men grupp b bilarna körde på grus och inte på asfalt som F1, Då kan man ju börja förstå hur fort det gick=) Det som satte stopp för grupp b var en rad svåra olyckor och till slut när Henri Toivonen har jag för mig at han hette iaf när han och hans kartläsare dog i lancian som Henri körde, den brann upp, tidigare hade han sagt att det gick för fort "man klarar inte av farten"

http://www.youtube.com/watch?v=zkLH56Jx6qI

Där finns anledningen till att de tog slut

Sump Runk Rätt O Slätt!
Opelmadness German cars, quality and beyond
30 januari 2008 · 8 197 Inlägg

MrTobias skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Det knepiga är att dagens wrc-bilar går inte långt från lika bra som dessa gamla vidunder. hmm
Men det är mycket roligare att se dom gamla bilarna... Det är inte så "för mycket" teknik i dom. Vanliga manuella lådor och allt sånt.. Fan va grymma dom är!
Dagens wrc har gått för långt. Snart bestämmer bilen hur man ska köra. Likaså med formel 1.. Inte kul alls.

EDIT: Har faktiskt åkt i en äkta grupp B Audi S1 sport quattro.. wink Gick rejält kan jag lova.

Det var för många som dog när de inte hade några begränsningar på bilarna sad

Jo, det vet jag. Var nog 11 eller 12 år när dom satte stopp för dessa monsterbilar. hmm
Toivonen och kartläsaren strök med, som bazooka skrev. Plus att vår egen Lars Erik Thorp dog när han blev ihjälkörd av en rallybil som blåste av vägen då. Ironiskt, men sant och tragiskt. Han var Tina Thörners kille, och en jävligt bra rallyförare.
Alla utom Audi S1 hade mittmonterad motor... Renault 5 Maxi Turbo2 , Lancia 032, Lancia Delta S4,  Peugeot 205 Turbo EVO16, Citroën BX4TC.
Men det är otroligt grymma bilar. Skulle vara kul att se hur t.ex en Impreza skulle sett ut som grupp B.. big_smile

EDIT: Apropå Sport Quattro. En polare har kortat en Audi GT Coupé och håller på att montera breddare nu. Blir feeet! smile

Senast redigerat av Irmscher Vectra (30 januari 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
bazooka_
30 januari 2008 · 406 Inlägg

En av dom olyckor jag skrivit om  http://www.youtube.com/watch?v=0IiANJ5EZMc

:DPlattan i mattan:D
Opelmadness German cars, quality and beyond
30 januari 2008 · 8 197 Inlägg

bazooka_ skrev:
En av dom olyckor jag skrivit om  http://www.youtube.com/watch?v=0IiANJ5EZMc

Usch... neutral Hemskt. Minns att jag såg det på tv. hmm Kommer ihåg det så väl... Fy fan vilken läskig krasch.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Moser .-ϻΘϨƎЯ
30 januari 2008 · 1 313 Inlägg

Grupp B... synd att man inte kan åka tilbaka i tiden å uppleva det. var ju bara barnet när de sluta sad

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
carl-hampus Bad decisions make good stories
30 januari 2008 · 86 Inlägg

ja det hade varit grymt kul att se.... själv är man född 2 år för sent för att ens ha kunnat märka av grupp B.. vilken dröm det skulle vara att få åka med eller provköra en sån bil.

bazooka_
31 januari 2008 · 406 Inlägg

Jo jag var själv bara 3 år när det lades ner, men kommer inte ihåg nått av det, men bilarna var ganska extrema för sin tid. Nästan inga begränsningar, bara "Gör en bil som tar sig igenom stäckan så fort som möjligt" var ju tankegången då,

:DPlattan i mattan:D
KHRacing
31 januari 2008 ·

Citroen BX Gruppe B hade frontmotor :-)

Gti_Gurra
14 februari 2010 · 41 Inlägg

Fanns ju både Peugeot 205 t16 och Frod RS200 som gatversioner å big_smile

Senast redigerat av Gti_Gurra (14 februari 2010)

KimVsWorld Mästare
14 februari 2010 · 2 947 Inlägg

Renault 5 Turbo 2 är väl någon rally-version? Finns som gatreggad har varit med i bilsport t.ex.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Froborg
14 februari 2010 · 323 Inlägg

Alla grupp-b bilar måste har byggts i 200ex för civila marknaden för att dom skulle få tävla med modellen.

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang