6368
Sök

Avgasutsläpp på flygplan, Vet någon?

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
hur fungerar det med flygplans motorerna?, är deras förbränning renad någonting eller går skiten rakt ut ? eller hur fungerar det där?
med tanke på att dom släpper ut ganska mycket va?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
2 februari 2008
Avgasrening, typ katalysator som på en bil eller hur tänker du då ?

Iom passagerarmängden blir det per person mindre än biltrafik, har även av piloter hört att en lång flygresa  till exempelvis Thailand skulle motsvara åratal av egen bilkörning i utsläppt dock.
Senast redigerat av SaabLejon (2 februari 2008)

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
Ja ja menar det att om dom bidrar mkt till klimatskiten eller om dom är bättre än bilar.. Jo visst det rymmer ju flera personer i ett flygplan. Stämmer.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

4 554 Inlägg
2 februari 2008
om alla i planet skulle ta bilen samma sträcka skulle inte jorden må så bra har ja för mig att nån sa...

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
2 februari 2008
ExXtr3me skrev:
Ja ja menar det att om dom bidrar mkt till klimatskiten eller om dom är bättre än bilar.. Jo visst det rymmer ju flera personer i ett flygplan. Stämmer.

Klart de gör och alla långa transporter därtill.
Men i & med globaliseringen samt kapitalismen är transporters utsläpp en delikat problematik.

Edti: la in quote /Edit
Senast redigerat av SaabLejon (2 februari 2008)

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
Okej, shit alltså. Många har blivit tokiga pga miljöproblemen.. tongue Haha ^^XD

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
2 februari 2008
Kanske mera girigheten som varit med och skapat miljöproblemen.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

539 Inlägg
2 februari 2008
bort med alla farthinder på våra svenska vägar istället.... alla vet att flygplan kommer alltid behövas

12 086 Inlägg
2 februari 2008
Min fakta kan va lite osäker men jag har hört att en jetmotor har ett bränsle/luft förhållande på 1 till 150.
O det är ju bra, men de krävs ett par hästkrakter för att hålla ett sånt där as i luften..
Men många flygbolag försöker ju köra ekonomisk och inte flyga halvfulla plan mm.

2 126 Inlägg
2 februari 2008
Tycker det är värre med alla båtar som kår sina dieslar utan rening!!!
E ju inte dom minsta motorerna samt det finns riktigt många av dom!

DFFL
9 020 Inlägg
2 februari 2008
JapMax skrev:
Min fakta kan va lite osäker men jag har hört att en jetmotor har ett bränsle/luft förhållande på 1 till 150.
O det är ju bra, men de krävs ett par hästkrakter för att hålla ett sånt där as i luften..
Men många flygbolag försöker ju köra ekonomisk och inte flyga halvfulla plan mm.

Plus att de inte tankar fullt när det bara behövs halva plus lite buffert = Mindre vikt, sparar pengar och mindre utsläpp.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
2 februari 2008
Det är intressant hur de redovisar bränsleförbrukningen på passagerarflygplan.
De nämner förbrukningen per passagerare.
T.ex. Airbus A330-200: Bränsleförbrukning 0,0230 liter/passagerkilometer.
Om personbil med 5 passagerare drar 0,9/mil blir det 0,018 liter/passagerkilometer.
Jag är inte så slängd i matte men personbilen tar väl 30-40% mindre än flygplanet vid dessa förhållanden?
Detta flygplan får rum med 338 passagerare, om det skulle köra utan passagerare får man en förbrukning
på 7,7 liter/kilometer. Personbilen med bara förare får en förbrukning på 0,09/kilometer.

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
3 februari 2008
problemen i dag är att flygplanen flyger snabbare en 600km/h och där går en kraftig gräns mellan hur mycket kraft som behövs, för att flyga i 800-900 så behövs det bra mycket mer effekt en att flyga i 600km/h, i något program som jag såg sa sa en flygplansutveklare på nasa att flygplanen om 10-15år kommer inte längre ha jet motorer utan propelrar då dem e mycket mer effektivare i lägre hastigheter dvs upp till ca 500-600km/h,

Ja fraktfartyg e väl inte så renliga av sig ett 80-90 meters fraktfartyg bränner ca 6000liter diesel per dygn i en fart av 10-12knop (ca 20-25km/h) då kan man ju undra vad dom större 300 meters container fartygen drar

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

294 Inlägg
3 februari 2008
JapMax skrev:

Fel.

En jetmotor, dvs de som drivs av bränslet jeta1, (fotogen) har ungefär jobbar med ungeför samma luft/bränsle förhållande som en dieselmotor  dvs ca 12/1.
bensinplan kör 14,7/1
De flesta mindre propeller plan, som oftast är bensinsdrivna,  har sällan eller aldrig avgas rening, ofta är de helt utan ljuddämpare.

det enda som monteras på avgasrören är turbo,

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

294 Inlägg
3 februari 2008
ExXtr3me skrev:
hur fungerar det med flygplans motorerna?, är deras förbränning renad någonting eller går skiten rakt ut ? eller hur fungerar det där?
med tanke på att dom släpper ut ganska mycket va?

Skiten går rakt ut.

t ex i en jetmotor så bygger hela principen på att "avgaserna" skall ha så högt flöde ut som möjligt... (det är ju det som driver)
att sätta någon sorts rening där skulle skapa många problem, först att hitta ett material som renar utan att brunna upp för de 3-4000 graderna det är i utloppet, sen skall det ju rena utan att förstöra flödet, vilken är väldigt viktigt beroende på vilka höjder du vill flyga, och även om man skulle lyckas med detta, så skulle motorn bli svagare, och behöva förbruka mera bränsle för att uppnå erfoderlig effekt. och då är vi tillbaka på ruta ett.

på propellerplan förekommer det sällan avgasrening, en turbo är ofta det enda man ser.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

1 661 Inlägg
3 februari 2008
Inte helt  topic men hyffsat coolt, ex karlshamns kraft har tre st pannor som drar 70 ton olja i timmen alltså 210ton olja/h. Endast en av pannorna har full rening och en av dem är helt utan. I dessa har man eldat olja som är den äckligaste som går att få tag i, tjock som asfalt och det skitigaste du kan hitta. (många fartyg kör på detta med) Tur att vi har Kärnkraft och inte behöver använda dessa allt för ofta.
sorry för OT
MVH

Sök