Det tjuter i högtalarna när jag gasar

hewoshk
6 februari 2008 · 11 Inlägg

Jag har en BMW 528 e39 kaross, när jag gasar så tjuter det i högtalarna, ju högre varv desto högre tjutande,
jag såg att det fanns en liknande tråd men väldigt gammal, jag har testat allt som råds i förra tråden,
Jordningen
Inga kablar som korsar varandra
Störningsfilter
Nya kablar kvalitets kablage.

Slutsteget är av märket Rockford (dubbla) plus en kondensator.

HJÄLP!

Tack på förhand!

Tyskar kan göra bilar!
BMW 528 "X-Dream-Car-Audio" (2001)
patrik79
6 februari 2008 · 782 Inlägg

är det från alla högtalare? är det inte det så brukar det va någon ingång på stegen eller utgång från stereon som spökar. har du möjlighet så prova en annan stereo så du vet att felet sitter i bilen och inte i stereoutrustningen.

Enterprise
6 februari 2008 · 90 Inlägg

man kan tro att du kör med Tändstift som inte är störningsfria ?

Ztoffe
6 februari 2008 · 45 Inlägg

Hade samma fel själv. eller något liknande!

Det viner/tjuter i högtalarna när motorn är på, varför?

Vinande/tjutande störningar beror på att slutsteget och stereon inte har samma jordpotential mot batteriet eller att signalkabeln ligger för nära strömkabeln och på så sätt tar upp störningar. Om det knäpper när du byter låt på CD-spelaren samtidigt som det viner kraftigt när motorn är igång kan signaljorden vara trasig i CD-spelaren eller slutsteget. Trasig signaljord måste åtgärdas av serviceverkstad.

Åtgärder:
1. En bättre jordpunkt för slutsteget. Jordkabeln ska vara lika grov som strömkabeln och plåten ska slipas helt rent. Tänk på att inte jorda i punktsvetsad plåt. Huvudenhet och slutsteg ska helst ha samma jordpunkt.

2. Lågnivåkabeln och strömkabel ska dras på varsin sida om bilen, annars är risken för störningar stor.


funkar inte något av de så kan det t.om vara lågnivåutgången på stereon som har bränt! så var det i mitt fall! lycka till

alex_side Neerd
6 februari 2008 · 1 596 Inlägg

säkert att det inte är turbon som piper hahah=D xD

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
Xoff Volvo tönt... =)
6 februari 2008 · 2 344 Inlägg

Lol vad många trådar det finns om detta! sök!

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
red daddy
6 februari 2008 ·

alex_side skrev:
säkert att det inte är turbon som piper hahah=D xD

hmm turbon? ehh - uhhh?

Pliind
6 februari 2008 · 194 Inlägg

jag löste detta! HAHA! kanske fungerar för er också, medans jag satt å pilla bakom stereon så märkte jag att vinandet höll käften när jag ta lågnivån mot stereons chassi! efter mycket tänkande å spånande på dasset så sprang jag ner i alla hast å drog en liten jävla kabel mellan lågnivåns yttrehölje och stereon chassi smile bara så de fick kontakt! voila inge mer vinande smile hade hört av mig till nårdik.se och fick detta som svar.

De fenomen du beskriver bottnar i att du har spänningsskillnad mellan bilstereon och slutsteget. Jag rekommenderar dig att kontrollera och eventuell förbättra jordanslutning till slutsteg och bilstereo. Detta för om du t.ex. har 0,5 Volts spänningsfall till slutsteget påverkar det troligen effekten från steget.

Volvo V60 T4 "Polestar optimerad" (2020)
Tokken Team dBakuten
7 februari 2008 · 3 453 Inlägg

Sweeman skrev:
jag löste detta! HAHA! kanske fungerar för er också, medans jag satt å pilla bakom stereon så märkte jag att vinandet höll käften när jag ta lågnivån mot stereons chassi! efter mycket tänkande å spånande på dasset så sprang jag ner i alla hast å drog en liten jävla kabel mellan lågnivåns yttrehölje och stereon chassi smile bara så de fick kontakt! voila inge mer vinande smile hade hört av mig till nårdik.se och fick detta som svar.

De fenomen du beskriver bottnar i att du har spänningsskillnad mellan bilstereon och slutsteget. Jag rekommenderar dig att kontrollera och eventuell förbättra jordanslutning till slutsteg och bilstereo. Detta för om du t.ex. har 0,5 Volts spänningsfall till slutsteget påverkar det troligen effekten från steget.

Ja denna lösning av problemet är mycket vanlig. Det brukar fungera 9,5 gånger av 10..
Som sagt det går nästan att googla detta problem. Så många gånger har det diskuterats..

Senast redigerat av Tokken (7 februari 2008)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Izual
7 februari 2008 · 4 571 Inlägg

Tråd låst

Finns tonvis med trådar om detta

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang