6081
Sök

140 hk och turbo? (850)

250 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
Tjena,
Har inget för mig numera och tänke därför slänga in en Turbo i min volvo 850 SE från 94.
Jag har mkt tid o vill lära mig mkt mer om bilar men är det någon bra ide?
Kan det skada motorn, går bilen genom vid besikting? Och  en till fråga, finns det något grenrör där turbon kan sitta vid min skruttiga motor?

mvh David

1 498 Inlägg
10 februari 2008
Byt bil den går aldrig igenom  besiktning med turbo konvertering

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 februari 2008
Det är aldrig försvarbart att turbokonvertera en bil som redan finns med turbo tyvärr. Det blir alltid billigast att byta bil, vill du ändå inte det så stoppa i en T5 turbomotor och börja lek därifrån

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

250 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
Okej, tack för svaren. Då ska jag försöka hitta en T5 motor. Varför går en turbokonvertering inte genom vid besktning? Är det farligt eller något?

1 827 Inlägg
10 februari 2008
Du får ju inte trimma din bil. All effektökning är otillåtet.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

7 120 Inlägg
10 februari 2008
Eisenhut skrev:
Du får ju inte trimma din bil. All effektökning är otillåtet.

Tur att du inte trimmat din bil då wink

8 297 Inlägg
10 februari 2008
DavidMartin skrev:
Okej, tack för svaren. Då ska jag försöka hitta en T5 motor. Varför går en turbokonvertering inte genom vid besktning? Är det farligt eller något?

Turbokonvertering av din motor går inte igenom av regelskäl. Att byta till en turbomotor får du inte heller igenom, då du dels måste ha ett intyg som volvo inte skriver ut + att du lär göra ett körcykelprov som i rubnda slängar kostar 50.000:-. Enda alternativet att kunna besikta din kaross lagligt med en turbomotor är att bygga om bilen så mycket att den räknas som ett ombyggt fordon. MEN... När du är klar med det bygget så har du lagt ut en massa pengar - som du istället hade fått en fin 850 med orginal turbomotor i.

Det är inte ekonomisk försvarbart att bygga om till turbomotor i din, tyvärr. Enda vettiga du kan göra är att spara ihop pengar, sälja bilen du har nu och köpa en turbo på istället.

Better than God \o/
1 886 Inlägg
10 februari 2008
torpis skrev:
Det är aldrig försvarbart att turbokonvertera en bil som redan finns med turbo tyvärr.

Mycket kloka ord!!! 

Undantaget är om man har en MYCKET fin, välvårdad och renoverad bil som man vill ha fart på. Men i regel är det bara MASSOR av onödigt arbete och problem, för att inte tala om alla pengar det kostar, med att turbokonvertera en "svenssonbil". 
Mitt förslag, sälj den du har och köp en sådan du VILL ha. smile
Senast redigerat av MrTurbo (10 februari 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
10 februari 2008
Hade de inte kommit nya regler om motorbyte i nyare bilar? Att de skulle vara ok i bilar fram till -98 eller nåt sånt...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Sök