2321
Sök

Tips till motortrimm Volvo 850 t5

Drinking Buddy
89 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#1
Tjena !

Tänkte att det är dags att starta ett projekt att trimma motorn så hade tänkt mig någonting såhär :
Mitsubishi 19T turbo , Bosch 968 spridare , 850 Glt kammar (sitter redan på) , Verdi stakar , JT komplett avgas , S70 R koppling/urtrampningslager och förstås mappa motorn.

Är det nåt mer ja bör tänka på ? Tänkte lite på btr/soppapump eller räcker den ?
Läste också i nån tråd att några rekommenderar s60 grenrör mendans andra
säger att det är meningslöst att byta till det ?


Tack på förhand

/ Martin

Lämna ditt bakomflutna före dej.

8 267 Inlägg
10 februari 2008
#2
Större soppapump och 3" lmm-hus, en annan ic vore inte heller dumt. S60T5 ("japangrenrör) är helt klart värt att satsa på. Det gör en jäkla skillnad på låg / mellanvarv. S60R grenröret är jag dock mer tveksam till, det är till toppar med annan form på kanalerna. Ställbar btr kan va ide med, dock lite beroende på vad du siktar på i effekt.


Forummoderator
10 576 Inlägg
10 februari 2008
#3
Finns det nån bild på japangrenröret?

Du har ju ett koncept som med små justertingar skulle ge dig 500hk. Byt t19 mot en 3176R(eller en K24 om 360hk klingar lagom) och som nänts ovan i med en maffig IC.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 267 Inlägg
10 februari 2008
#4
http://www.boostedbadger.nu/20051022/PA180633.JPG
Det undre är ett japangrenrör.

http://www.boostedbadger.nu/20051022/PA180634.JPG
Skillnaden mellan dem syns bäst i collectorn. Orginalgrenröret har väggar ändå upp till flänsen...

http://www.boostedbadger.nu/20051022/PA180635.JPG
...vilket inte japangrenröret har.


Drinking Buddy
89 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#5
hade tänkt o sikta på kanske 400 hk ?! Räcker en 19T så långt ?

Lämna ditt bakomflutna före dej.

Troligen galen...
567 Inlägg
10 februari 2008
#6
Flashrider skrev:
hade tänkt o sikta på kanske 400 hk ?! Räcker en 19T så långt ?

19t är lite för liten för 400hk. På BF98 kanske du kan få 340-350hk, och på E85 kanske 370-380hk, och dessa siffror är under förutsättning att maskinen mappas av nån som har koll.

Vill du ha 400hk får du leta efter en större turbo...

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
10 februari 2008
#7
Tja, vill du vara riktigt jävlig så kan du ju alltid inhandla en T47-88 turbo med bosch 1600cc spridare och en rejäl intercooler och en lite vassare kam och ny topp? smile

Fast, kanske kostar runt 35.000 dollar..

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Drinking Buddy
89 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#8
3'' lmm hus är inga konstigheter att bygga själv ?

Lämna ditt bakomflutna före dej.

Drinking Buddy
89 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#9
Siarnaq skrev:
Tja, vill du vara riktigt jävlig så kan du ju alltid inhandla en T47-88 turbo med bosch 1600cc spridare och en rejäl intercooler och en lite vassare kam och ny topp? smile

Fast, kanske kostar runt 35.000 dollar..

som sagt ovan tänkte sikta på 400hk eller iaf 350+ verkar lagom för mej smile

Lämna ditt bakomflutna före dej.

Norrlänning
1 453 Inlägg
10 februari 2008
#10
torpis skrev:
Finns det nån bild på japangrenröret?

Du har ju ett koncept som med små justertingar skulle ge dig 500hk. Byt t19 mot en 3176R(eller en K24 om 360hk klingar lagom) och som nänts ovan i med en maffig IC.

500 hk är väl lite att ta i ? dom har ju trots allt bara 225 original tongue

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Troligen galen...
567 Inlägg
11 februari 2008
#11
Ellertz skrev:
500 hk är väl lite att ta i ? dom har ju trots allt bara 225 original tongue

Jag tror att det Torpis menar är att med de nya delar som trådskaparen tänkt slänga in i maskinen så är det inte så mycket mer som behövs för att plocka ur 500hk ur maskinen.


Sen att det krävs oändligt mycket mer för att få ner 500hk i gatan jämfört med 350hk är en annan sak...tongue

Drinking Buddy
89 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#12
nån som kan tipsa om bra ställen runt linköpings trakten som sysslar med balansering av vevaxlar etc ? smile

Lämna ditt bakomflutna före dej.

Norrlänning
1 453 Inlägg
13 februari 2008
#13
mebben skrev:
Ellertz skrev:
500 hk är väl lite att ta i ? dom har ju trots allt bara 225 original tongue

Jag tror att det Torpis menar är att med de nya delar som trådskaparen tänkt slänga in i maskinen så är det inte så mycket mer som behövs för att plocka ur 500hk ur maskinen.


Sen att det krävs oändligt mycket mer för att få ner 500hk i gatan jämfört med 350hk är en annan sak...tongue

tror de blir svårt ändå ja.. vet många som blivit besviken efter bromsbänken med liknande delar dom trådskaparen tänkt slänga i..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!


Sök