2613
Sök

Jag får inte ihop det.

120 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
#1
Hej!

När jag kör upp för en snötäckt backe brukar jag oftast inte komma upp med 1:ans växel. Brukar fungera med tvåans eller treans däremot.

Varför är det så?

Däcken snurrar väl lika fort vilken växel jag än har vid en viss given hastighet?

4 506 Inlägg
15 februari 2008
#2
Hur menar du med att du inte kommer upp?
Orkar den inte eller spinner det bara?

Kan du andas kan du dö.

2 337 Inlägg
15 februari 2008
#3
Lägre växel = mer mos = mer hjulspinn = inte komma upp för backen?

DFFL
9 020 Inlägg
15 februari 2008
#4
Kanske för att du inte lika lätt får spinn i trean som i ettan?

Men ta mig inte på orden, jag är korkad.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Körv
3 535 Inlägg
15 februari 2008
#5
Bilen är ju starkare på 1ans växel såklart..

Truckdriving Man

120 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
#6
Spinner gör den.

Men asså, om jag kör upp för backen i 8km/h på ettans växel så får jag spinn,
kör jag upp med 3:ans växel i 8km/h så kommer jag upp.
Tror jag.
ska det vara så, lr har jag kanske misstagit mig på farterna!

Dr Snuggles
956 Inlägg
15 februari 2008
#7
Bara för att det varvar jävligt mycket mindre på 3ans växel = att du inte får spinn på hjulen lika lätt som på 1an ..

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

120 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
#8
ok

3 235 Inlägg
15 februari 2008
#10
Du kan ju alltid backa i en uppförsbacke (om bilen är framhjulsdriven)
Då vilar det mesta av bilens vikt på drivhjulen, och däcken får bättre grep.

Funkar alltid klockrent för mig när jag inte kommer upp till huset med framvagnen först.


2 126 Inlägg
15 februari 2008
#11
Du har högre varv på motorn vid 8km/h i ettan än vad du har vid 8km/h i trean - lägre varv =mindre kraft =mindre risk för hjulspinn!

Trodde man fick lära sig det i trafikskolan, att vid halt väglag alltid hög växel i, då det finns mindre chans att få sladd då!

Likadant när man kör off road och vill undvika att sätta sig i leran!


Dr Snuggles
956 Inlägg
16 februari 2008
#12
Racso skrev:
Bara för att det varvar jävligt mycket mindre på 3ans växel = att du inte får spinn på hjulen lika lätt som på 1an ..

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"


Sök