3579
Sök

Vilket slutsteg ska det bli? komigen och säg va ni tycker som kan detta! :)

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#1
Tja!
Har du ett tips på ett slutsteg till mina 12" basar? skriv då här eller säg vilket utav de två jag valt här nere..

Ska besluta mig om viket slutsteg det ska blir till mina 2 12" basar som ska sitta in bandpass låda..

Alt 1: u-Dimension GLOW 4075 ....4kanals....
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=2228
Nackdelar..
Hittar inga nackdelar, om inte märket är dåligt så grejerna paja direkt?


Alt2: ....Mono.... Sinus Live SL-A1500
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=1520
Nackdelar:
det kommer att spela lite högre med monosteget, men det lastas bara 2ohm av högtalarna...
Sen sitter basarna i bandpass med akustisk begränsning genom portarna, den spelar till en viss
gräns sen är det stopp oavsett effekten..
Så om du väljer monosteget så kommer det att dra med sig att du behöver byta basar ganska snart!
Sen när du bytt basar så kommer det att bli massor med bas och då kommer du märka att det fattas
ordentligt framsystem och slutsteg till det.... :-) Ja det medför hela tiden mer prylar...
Klart man vill ha massor med bas....hehe men då får du dock byta basar och använda en annan lådtyp..




De som ska uppfyllas är att de ska ge ut bra kräm till mina 12" på 4ohm..
Sedan om jag bygger om hatthylla eller liknande ska det gå att  kunna koppla så de får lite mer kräm oxå..

Känner någon till u-dimension steget? skulle vilja veta lite mer om det!
Mvh Kim
Senast redigerat av kimpan_90 (19 februari 2008)


2 911 Inlägg
19 februari 2008
#2
Sinus steget utan tvekan.

2 126 Inlägg
19 februari 2008
#3
Decibel skrev:
Sinus steget utan tvekan.

Håller med, om inte för att det e så jävligt snyggt att titta på! tongue


Skogsfan
649 Inlägg
19 februari 2008
#4
Med tanke på att, vad jag vet iaf, sinus live steget bara kan ge ut frekvenser under 150hz så är det nog inget steg som du kan använda till annat än basar.
Detta var iaf vad jag fick för mig när jag testade mitt tidigare ikväll. Dock drev det på mina två GAS 12" på 250wrms/st väldigt bra. Och då hade jag inte ens krämat på mer än halva volymen på steg och stereo.

Men hur bra är det egentligen att kombinera basar och fram/baksystem på samma steg? Med tanke på att det oftast behövs olika inställningar för båda sorterna högtalare.

Så mitt tips är sinus, har verkligen fått mycket bra kritik vad jag hört!
Sen så köp ett billigare slutsteg till hatthyllan om det behövs.
Senast redigerat av Faniskogen (19 februari 2008)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#5
Faniskogen skrev:
Med tanke på att, vad jag vet iaf, sinus live steget bara kan ge ut frekvenser under 150hz så är det nog inget steg som du kan använda till annat än basar.
Detta var iaf vad jag fick för mig när jag testade mitt tidigare ikväll. Dock drev det på mina två GAS 12" på 250wrms/st väldigt bra. Och då hade jag inte ens krämat på mer än halva volymen på steg och stereo.

Men hur bra är det egentligen att kombinera basar och fram/baksystem på samma steg? Med tanke på att det oftast behövs olika inställningar för båda sorterna högtalare.

Så mitt tips är sinus, har verkligen fått mycket bra kritik vad jag hört!
Sen så köp ett billigare slutsteg till hatthyllan om det behövs.

Okej, fick lite info från lite folk som jobbar me det här, så här skrev de..

"Sen får man ut max av SL-A1500 i  1ohms last.. med 2st 4ohms så blir det 2ohms last så du kommer
ju inte att kunna utnyttja det steget med de högtalarna..

Men med det bryggade u-Dimension steget så blir det optimalt med 1st 4ohms högtalare på varje bryggad halva.."


Sinus steget verkar vara omtalat här på garaget.. hm vafan ska man välja nu då hmm för om jag köper ett värre monosteg sen till nya basar i skuffen då har ju jag kvar ett fint 4 kanalssteg man kan köra fram och hatthyllans system.. de är svårt detta..
mvh kim


Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#6
Lite mer info om bas och ett nytt mejl från en som jobbar inom ljud..

Fakta om GAS Metal 12"

Bas: 12 tum. Polypropylen membran. Gummiupphängning. Kromad plåtkorg. 2-tums talspole. Impedans 4ohm. Känslighet 88dB. Frekvensomfång 25-3000Hz. Effekttålighet 500W max. 250W RMS. 50oz magnet.

Ja då är det helt klart lämpligt att inte mata dem med mer effekt än vad detta 4-kanalssteget ger bryggat!
drygt 2x200wrms..
Metall basarna funkar som du säger bra till en billig peng.. men det hade varit lagom med 4st till SL-A1500..

Så jag vet inte, allt gör mig bara förvirrad, vad ska man ha :S
Mvh Kim


Skogsfan
649 Inlägg
19 februari 2008
#7
kimpan_90 skrev:
Faniskogen skrev:
Med tanke på att, vad jag vet iaf, sinus live steget bara kan ge ut frekvenser under 150hz så är det nog inget steg som du kan använda till annat än basar.
Detta var iaf vad jag fick för mig när jag testade mitt tidigare ikväll. Dock drev det på mina två GAS 12" på 250wrms/st väldigt bra. Och då hade jag inte ens krämat på mer än halva volymen på steg och stereo.

Men hur bra är det egentligen att kombinera basar och fram/baksystem på samma steg? Med tanke på att det oftast behövs olika inställningar för båda sorterna högtalare.

Så mitt tips är sinus, har verkligen fått mycket bra kritik vad jag hört!
Sen så köp ett billigare slutsteg till hatthyllan om det behövs.

Okej, fick lite info från lite folk som jobbar me det här, så här skrev de..

"Sen får man ut max av SL-A1500 i  1ohms last.. med 2st 4ohms så blir det 2ohms last så du kommer
ju inte att kunna utnyttja det steget med de högtalarna..

Men med det bryggade u-Dimension steget så blir det optimalt med 1st 4ohms högtalare på varje bryggad halva.."


Sinus steget verkar vara omtalat här på garaget.. hm vafan ska man välja nu då hmm för om jag köper ett värre monosteg sen till nya basar i skuffen då har ju jag kvar ett fint 4 kanalssteg man kan köra fram och hatthyllans system.. de är svårt detta..
mvh kim

Ja nej det är ju helt sant som du skriver. Om du har 2 st 4Ohm basar(som även jag har) så kör du steget på 2Ohm och får då inte ut allt vad det kan prestera. Dock kan du även se det på detta viset:
Att om du i framtiden köper bättre basar, köp då antingen 2 st 2Ohm-basar/ 1st 2x2Ohm-bas eller någon annan konfiguration så att du får ned steget till 1Ohm.

Men som din konfiguration ser ut nu är väll då det andra steget ett bättre alternativ:)

Att lägga till är väll att jag inte är så jättehaj på billjud ännu men börjar få en uppfattning om det hela tongue

Update: angående ditt senaste inlägg. Vi verkar ha precis samma basar smile och kan säga att detta steg spelade skiten ur kadetten med dessa två basarna i med steget och stereon uppvridet på knappt hälften så ja, nog är det möjligen lite overkil med detta steg till dessa basar. Men nog drivs dem på fullt ut, och du har ju även framtiden rätt säkrad ifall du vill uppgradera din bas i bilen.
Fast även som du säger, du har också ett fint steg till framsystemet i framtiden ifall du köper 4kanalssteget. Så det du borde fundera på är nog vilken uppgradering som kommer göras först ungefär smile
Senast redigerat av Faniskogen (19 februari 2008)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#8
Faniskogen skrev:
kimpan_90 skrev:
Faniskogen skrev:
Med tanke på att, vad jag vet iaf, sinus live steget bara kan ge ut frekvenser under 150hz så är det nog inget steg som du kan använda till annat än basar.
Detta var iaf vad jag fick för mig när jag testade mitt tidigare ikväll. Dock drev det på mina två GAS 12" på 250wrms/st väldigt bra. Och då hade jag inte ens krämat på mer än halva volymen på steg och stereo.

Men hur bra är det egentligen att kombinera basar och fram/baksystem på samma steg? Med tanke på att det oftast behövs olika inställningar för båda sorterna högtalare.

Så mitt tips är sinus, har verkligen fått mycket bra kritik vad jag hört!
Sen så köp ett billigare slutsteg till hatthyllan om det behövs.

Okej, fick lite info från lite folk som jobbar me det här, så här skrev de..

"Sen får man ut max av SL-A1500 i  1ohms last.. med 2st 4ohms så blir det 2ohms last så du kommer
ju inte att kunna utnyttja det steget med de högtalarna..

Men med det bryggade u-Dimension steget så blir det optimalt med 1st 4ohms högtalare på varje bryggad halva.."


Sinus steget verkar vara omtalat här på garaget.. hm vafan ska man välja nu då hmm för om jag köper ett värre monosteg sen till nya basar i skuffen då har ju jag kvar ett fint 4 kanalssteg man kan köra fram och hatthyllans system.. de är svårt detta..
mvh kim

Ja nej det är ju helt sant som du skriver. Om du har 2 st 4Ohm basar(som även jag har) så kör du steget på 2Ohm och får då inte ut allt vad det kan prestera. Dock kan du även se det på detta viset:
Att om du i framtiden köper bättre basar, köp då antingen 2 st 2Ohm-basar/ 1st 2x2Ohm-bas eller någon annan konfiguration så att du får ned steget till 1Ohm.

Men som din konfiguration ser ut nu är väll då det andra steget ett bättre alternativ:)

Att lägga till är väll att jag inte är så jättehaj på billjud ännu men börjar få en uppfattning om det hela tongue

Update: angående ditt senaste inlägg. Vi verkar ha precis samma basar smile och kan säga att detta steg spelade skiten ur kadetten med dessa två basarna i med steget och stereon uppvridet på knappt hälften så ja, nog är det möjligen lite overkil med detta steg till dessa basar. Men nog drivs dem på fullt ut, och du har ju även framtiden rätt säkrad ifall du vill uppgradera din bas i bilen.
Fast även som du säger, du har också ett fint steg till framsystemet i framtiden ifall du köper 4kanalssteget. Så det du borde fundera på är nog vilken uppgradering som kommer göras först ungefär smile

Jasså, trevligt me samma basar smile
Perfekt sammanträffande nu när de gäller stegen smile

Men det är min fråga, vad kommer uppgraderas först hmm jag tror basarna kommer uppgraderas först.. och då funderar jag på antingen mono eller 4 kanaliga steget hmm

åh, va jag hatar köpångesten tongue hehe

Men lutar nu åt monosteget..
Bara att höra vidare va folket tycker smile
Tackar för infon du gav mig, hjälper  mycket big_smile
Mvh Kim


Skogsfan
649 Inlägg
19 februari 2008
#9
Haha ja det var ju ett rätt kul och passande sammanträffande!smile

Jag känner igen mig där vid köpångesten, jag är otrolig på att gå och grubbla på sådant själv.

Vilket du än väljer kommer nog hur som helst bli kanon i slutändan! Hoppas det går bra och ifall det är något du undrar över gällande steget eller basarna så släng iväg ett pm så kan jag ju försöka svara på det!

Tänk på att ha tillräckligt med ström också, sinussteget drar vad jag fått för mig en del ström. Själv har jag råkat ut för blinkande lampor och en del spänningsfall nu så lär uppgradera mig en del på den fronten också. Satte i steget först ikväll:D

Lycka till!
Senast redigerat av Faniskogen (19 februari 2008)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#10
Faniskogen skrev:
Haha ja det var ju ett rätt kul och passande sammanträffande!smile

Jag känner igen mig där vid köpångesten, jag är otrolig på att gå och grubbla på sådant själv.

Vilket du än väljer kommer nog hur som helst bli kanon i slutändan! Hoppas det går bra och ifall det är något du undrar över gällande steget eller basarna så släng iväg ett pm så kan jag ju försöka svara på det!

Tänk på att ha tillräckligt med ström också, sinussteget drar vad jag fått för mig en del ström. Själv har jag råkat ut för blinkande lampor och en del spänningsfall nu så lär uppgradera mig en del på den fronten också. Satte i steget först ikväll:D

Lycka till!

Precis smile

Jo jag får hoppas det, ja de ska jag göra kan jag lova smile

Jajust, blir ett nytt batteri i bilen men vet dock inte om de räcker till eller om det får bli en konding.. hmm men de är väl inte så farligt dyra?
Jasså, lät inge kul, va ska du göra på den fronten då? köpa konding osv?

Jasså, alltså du har samma monosteg och basar? smile
Mvh Kim


Skogsfan
649 Inlägg
19 februari 2008
#11
kimpan_90 skrev:
Faniskogen skrev:
Haha ja det var ju ett rätt kul och passande sammanträffande!smile

Jag känner igen mig där vid köpångesten, jag är otrolig på att gå och grubbla på sådant själv.

Vilket du än väljer kommer nog hur som helst bli kanon i slutändan! Hoppas det går bra och ifall det är något du undrar över gällande steget eller basarna så släng iväg ett pm så kan jag ju försöka svara på det!

Tänk på att ha tillräckligt med ström också, sinussteget drar vad jag fått för mig en del ström. Själv har jag råkat ut för blinkande lampor och en del spänningsfall nu så lär uppgradera mig en del på den fronten också. Satte i steget först ikväll:D

Lycka till!

Precis smile

Jo jag får hoppas det, ja de ska jag göra kan jag lova smile

Jajust, blir ett nytt batteri i bilen men vet dock inte om de räcker till eller om det får bli en konding.. hmm men de är väl inte så farligt dyra?
Jasså, lät inge kul, va ska du göra på den fronten då? köpa konding osv?

Jasså, alltså du har samma monosteg och basar? smile
Mvh Kim

Ja det blir nog antingen ett bättre batteri och en generator eller ett extra batteri och generator, får se vilken lösning som visar sig vara bäst och vad som är mest untött och slut på bilen:)
Kondning är nog ingen bra lösning på det problemet, finns ändå inte mer ström att ge än det som finns i batteriet så ett bättre eller extra batteri är nog det första steget vi skall ta till. Sedan när det är ordnat kan man ju alltid skaffa en kondning för de riktigt krävande basslagen om man känner för det:) så har jag fått för mig är den bästa lösningen:p

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#12
Det står helt stilla i mitt huvud, vad är bäst för mig? några förslag?

Mvh Kim


279 Inlägg
19 februari 2008
#13
Jag har steg till salu ^^


Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#14
Jocke0155 skrev:
Jag har steg till salu ^^

Jasså smile
Pm..

Några som kan tipsa eller hjälpa mig?
mvh kim


Team Autohifi!
865 Inlägg
19 februari 2008
#15
Helt klart så är det Sinus steget av dessa 2, µ-Dimension steget är inte ämnat till att driva 2st basar utan högst 1 bas med ett framsystem.
Sen att du inte utnytjar steget fullt är ju ingen nakdel, man köper inte en BMW M5 för att konstant köra den på fullgas ju;)
Du har större möjligheter med sinus steget om du ska byta basar i framtiden som det ändå låter som att du ska.
Glow steget spelar riktigt bra men mera hifi, så kör du på sinus steget.

Lycka till:D


Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#16
MrCalle skrev:
Helt klart så är det Sinus steget av dessa 2, µ-Dimension steget är inte ämnat till att driva 2st basar utan högst 1 bas med ett framsystem.
Sen att du inte utnytjar steget fullt är ju ingen nakdel, man köper inte en BMW M5 för att konstant köra den på fullgas ju;)
Du har större möjligheter med sinus steget om du ska byta basar i framtiden som det ändå låter som att du ska.
Glow steget spelar riktigt bra men mera hifi, så kör du på sinus steget.

Lycka till:D

Okej de va trevligt att höra smile

Jo precis, förstår hur du tänker, ganska så grön inom området..
Jo de verkar som det kommer bli ett set andra basar till senare pga att jag inte har en stor inkomst nu utan kommer bli bättre när man jobbar smile

Men hur ställer man inte in så att det spelar max då? känns som man skulle behöva en "Lär dig ljud kurs" tongue
Mvh Kim


Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#17
inga fler mer tips på slusteg som passar till mina basar? smile eller något utav de jag valt?

mvh kim



Sök