5995
Sök

gnisslande länkarm passat -97

136 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
japp. då fick man känna på den dåliga "VAG" framvagnen då, fått ett gnisslande ljud i framvagnen och förmodligen den undre länkarmen enligt vad jag fått höra, tydligen ska detta bero på att plasten som håller kulan/spindelleden har torkat ut och krymmt och därför ska det gnisslande ljudet uppstå, någon som har nån metod för att få bort det utan att byta ut den? har hört från vissa att smörja ska funka, men att man får göra det relativt ofta, vissa påstår att det inte hjälper alls, någon som har någon metod för detta som funkar?

tacksam för hjälp, annars får det bli en förstärknings satts, någon som har tips på en prisvärd sådan? finns väldigt varierande märken,konstruktioner och priser på marknaden,

VW Passat 1.8T. 97-

945 Inlägg
3 mars 2008
om gummit har pajat på spindelleden är den körd, bara att byta.
Och du är säker på att det är den som gnisslar, man brukar kunna få konstiga tendenser i väghållningen om den är kass, att bilen drar osv, det kan klonka om den när man kör i gropar.
tänkte att det aksnke är stötdämparlagrinegn som gnisslar, läter det bara när du svänger?

blinka blått om du vill rejsa!

136 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
nej det är bara gnissel inga probbs med väghållningen det som gör det hela mer irriterande, om jag tar och trycker på skrämen eller dörren eller dyl så jag får bilen att gunga sidleds så uppstår ett gnisslande ljud, en vän till mig som har en bilverkstad sa direkt att det var den undre länkarmen, och flera instämmer när jag rabblar det hela..

ingen som har samma problem och lyckats göra något åt det?

VW Passat 1.8T. 97-

2 337 Inlägg
3 mars 2008
Bara att byta så vitt jag vet. Hade samma problem på en -97 Passat TDI, hade den inne på verkstaden en jävla massa ggr, de smorde och hade sig, men det kom tillbaka direkt.

1 231 Inlägg
3 mars 2008
fan jag undrar om det inte är samma problem som jag har då , kan gnissla lite när jag kör oxå , tex när jag ska växla ner fårn växel x till växel x ... eller när jag kör på motorväg o kör allt från 110-150 så gnisslar det till ibland ... och låter även när jag kör lite hårdare i en sväng ...
undra fan om det inte är det då ?

vad kostar det att byta dom da ?till helt nya ...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 mars 2008
Skulle försöka åtgärda gnisselljud på den undre på en kundbil som han skulle sälja, totalt en halvliter smörja av alla de slag fattigare bytte vi till en ny, blev aldrig tyst...

2 337 Inlägg
4 mars 2008
Tigerofsweden skrev:
fan jag undrar om det inte är samma problem som jag har då , kan gnissla lite när jag kör oxå , tex när jag ska växla ner fårn växel x till växel x ... eller när jag kör på motorväg o kör allt från 110-150 så gnisslar det till ibland ... och låter även när jag kör lite hårdare i en sväng ...
undra fan om det inte är det då ?

vad kostar det att byta dom da ?till helt nya ...

Låter ju onekligen som det är samma problem. Kommer inte ihåg hur mycket det gick på, var ett par år sedan. Men antar att det går på nånstans runt 3-4000. Bara en gissning, dock.

261 Inlägg
4 mars 2008
ett inte fullt så seriöst sätt men ett väldigt bra sätt att få tyst på dom är att borra i en fettnippel i dom å smörja på det viset

1 231 Inlägg
5 mars 2008
å andra sidan fattar jag inte varför det skulle gnissla i länkarm när jag växlar ner från en växel till en annan och när jag kör på motorväg ... låter ju inte hela tiden på motorväg men d kan typ komma något litet ljud nån sekund , sen ökar man farten eller sänker så försvinner det typ ...

130 Inlägg
1 juli 2008
Jag har gnissel från vänstra sidan på min golf när ja kör i mindre gropar eller över torg som har stenar istället för asvalt och sånt. i större gropar gnisslar de inte och väghållningen verkar bra. Undrar vad man borde byta. samma sak eller? lönar de sej att byta till powerflex bussningar?

If it ain't broke, fix it 'til it is!

Sök