säkringen går till radion volvo 740

vesuvio
8 mars 2008 · 11 Inlägg

Tjena!
Jag har ett litet problem säkringen till min stereo går så fort man vrider upp volymen högt.
Är inte det lite konstigt, säkringen borde ju palla max uteffekten av stereon?
Det sitter en 15A i precis som det står i instr. boken, vad kan vara fel?

Bommen Team Pro5
8 mars 2008 · 313 Inlägg

låter som att säkringen är för klen.

Med vänliga hälsningar / Best regards
Daniel Kronvall-Pedersen
Webmaster @ Team-Overdrive.tk
http://www.team-overdrive.tk
Volvo V70 (2004)
Drönirettab
8 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Vilka andra saker går på den säkringen?

15A ska absolut hålla för en vanlig bilstereo.

Eller är det säkringen på stereons egen pluskabel som du menar?

Senast redigerat av Drönirettab (8 mars 2008)

vesuvio
11 mars 2008 · 11 Inlägg

Det är en av bilens många säkringar (under askkoppen) och ligger på 15A precis som det står i manualen att det ska vara.

Pliind
12 mars 2008 · 194 Inlägg

hmm högtalarkabel tror jag inte då hade det bara vart jätte låg volym när man vrider på..

kör du på original kablage eller har du kopplat in stereon själv? har du lagt till andra saker som drar ström på den säkringen? har du kollat jorden? min gula (konstant) sitter på klockans säkring och min röda (plus) sitter på radions (fick dra egna efter ett inbrott...) och jag har då kunnat dundra på utan nå problem alls..

Volvo V60 T4 "Polestar optimerad" (2020)
rough_boy
12 mars 2008 · 811 Inlägg

Limma fast den så den inte går??

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
vesuvio
12 mars 2008 · 11 Inlägg

Sweeman skrev:
hmm högtalarkabel tror jag inte då hade det bara vart jätte låg volym när man vrider på..

kör du på original kablage eller har du kopplat in stereon själv? har du lagt till andra saker som drar ström på den säkringen? har du kollat jorden? min gula (konstant) sitter på klockans säkring och min röda (plus) sitter på radions (fick dra egna efter ett inbrott...) och jag har då kunnat dundra på utan nå problem alls..

Nu sitter det ett steg med baslåda i. Men den gick innan det också, det är inte senaste årsmodell på stereo men det borde ju inte spela nån roll driftspänningen är ju fortfarande 12v
Annars är bilen så gott som original smile

danne_83
12 mars 2008 · 60 Inlägg

lr så köper man en ny bil smile

BMW M135i (2013)
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
12 mars 2008 · 695 Inlägg

Sätt in en 20amp säkring så läser de sig nog de gjorde jag när jag hade fått nog av mina 15amp säkringar som gick stup i kvarten.. satt i en 20A så funka de jag har inte bytt på min på länge iaf.. min går till ciggtändaren också, kan det vara det som gör så att din säkring går eller du har ingen/inget kopplat i cigguttaget?

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
XIPS
12 mars 2008 · 27 Inlägg

Cigguttag brukar väl gå på samma säkring om jag minns rätt, och cigguttagen brukar strula rätt ofta, men det är ju oftast när man har nån laddare eller nått i. kan ju kanske koppla bort kablarna till cigguttaget å se om det funkar eller är lika dant.

4" spik funkar fint med annars, men inget tips mer än för sista utväg. smile

Senast redigerat av XIPS (12 mars 2008)

Skulle man skrivit något här?
rough_boy
12 mars 2008 · 811 Inlägg

Det märks att dom två sista som skrivit inlägg kör volvo  dom bara kommer med dumma bondmek tips  man ska alldrig montera större säkring än vad det ska vara säkringen sitter ju där av en anledning...  å va fan spik?  det e väl ingen lådbil?     roll

Senast redigerat av rough_boy (12 mars 2008)

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
XIPS
12 mars 2008 · 27 Inlägg

rough_boy skrev:
Det märks att dom två sista som skrivit inlägg kör volvo  dom bara kommer med dumma bondmek tips  man ska alldrig montera större säkring än vad det ska vara säkringen sitter ju där av en anledning...  å va fan spik?  det e väl ingen lådbil?     roll

Ja det finns ju i alla fall helt å hållet humorlösa personer här på garaget med! lol

Skulle man skrivit något här?
vesuvio
13 mars 2008 · 11 Inlägg

För volvo dudesen som tyckte jag skulle säkra upp till 20A vet jag inte om jag vågar göra det..det sitter ju 15A där av en anledning. Kablar för 20A o 15A lär ju vara av samma kvadrat men jag tror det finns elektronik som kan ta skada av för höga strömmar. Eller har jag fel?

volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
24 mars 2008 · 695 Inlägg

Jag hade de problemet på min att spelade man på stereon och skulle koppla något i cigg-uttaget så slocknade stereon.. satte in 20Amp säkring istället så funkar de felfritt jag har inte bytt min nu på länge iaf.. innan när jag hade 15amp så gick ju säkringarna ett i ett hela tiden men nu funkar det wink testa å se.. det som händer är ju bara att säkring går om det inte skulle funka.. annars skulle jag tippa på ett jordfel men kolla först med en 20 säkring går inte de så kolla jord..
Lycka Till!

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Volvo V70 "Classic" (2008)
Bjurran
24 mars 2008 · 41 Inlägg

Till att börja med vill jag ge er en liten varning, att säkra upp en krets vars säkring går är endast något man gör om man är helt hundra på exakt vad som sitter på den kretsen, aktuell kabelarea både före och efter säkringen, antalet kontaktpunkter där förluster kan uppstå osv. Jag har vid många tillfällen fått assistera folk med att byta hela kabelhärvor i bilar som brunnit efter sådana "tattarmek" att jag kommer aldrig rekomendera någon att prova det, då det till 99 % slutar med att den för starka säkringen blir sittandes kvar.

Hur som helst, Vad är det för stereo? Många av de stereoapparater som idag levererar 4x50 W klarar sig ändå med en 10 A på själva stereon eftersom RMS watten plus förluster oftast ligger under 10 A.
talar vi om en orginalstereo som drar såpass mycket ström bör du nog plocka ut den och ge den en sista färd till din kommuns återvinningscentral för elektronikskrot då du ändå inte får ut den effekten i vilket fall. Är det en ny stereo, vad sitter det för säkring på stereon (alternativt stereons kablage) och vad står det i din stereomanual att det ska sitta där?

vovlo_duett121
24 mars 2008 · 101 Inlägg

sätt dit en 20 bara, jag har kört med alldeles för mycke skit på en plutt kabel, men den höll ändå, så de är ingen fara. Händer de nått, så köper jag en ny bil åt dig, eller så får du ta min

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang