Spräck Myten om turbokonvertering för alltid, snälla!!

Streethawk Billjuds Wannabe
14 november 2008 · 1 771 Inlägg

Det är ju enkelt att svetsa, det svåra är att få det att hålla/ se till så det inte läcker/ samt få det att se bra ut. Mycket beror på vad för svets man använder, kör man med MiG så är det relativt enkelt om man får köra på lite provbitar först. Men TiG och pinnsvets är två saker som till och med jag drar mig för att göra.
Det svåra jag ser det i alltihopa är att få det att fungera som det ska, är en hel del som måste bytas/modifieras för att inte tala om vad man måste köpa. Man ska inte tro att man kommer så billigt undan som att bara lägga ut ca 10k så att säga.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
940turboplus Rapidoz
14 november 2008 · 688 Inlägg

JockeRX7 skrev:
Jag håller med dig där. Om man är osäker på att man klarar av det så är det nog så illa att man inte gör det. För man borde väll ha lite koll på vad tror att man klarar av eller inte.
Sen kan man alltid testa sig fram tills man når resultat utan att egentligen ha en susning om vad man gör.
Men det är väll inget jag skulle rekomendera direkt då det nog blir en dyr historia om saker går sönder för att man gjorde fel

eller så testar man så långt man kan och sen rådfrågar folk om det sista smile
Man behöver ju inte ge sig fan på att man ska göra exakt allt själv.
någon gång måste det ju bli den första tongue

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
940turboplus Rapidoz
14 november 2008 · 688 Inlägg

Streethawk skrev:
Det är ju enkelt att svetsa, det svåra är att få det att hålla/ se till så det inte läcker/ samt få det att se bra ut. Mycket beror på vad för svets man använder, kör man med MiG så är det relativt enkelt om man får köra på lite provbitar först. Men TiG och pinnsvets är två saker som till och med jag drar mig för att göra.
Det svåra jag ser det i alltihopa är att få det att fungera som det ska, är en hel del som måste bytas/modifieras för att inte tala om vad man måste köpa. Man ska inte tro att man kommer så billigt undan som att bara lägga ut ca 10k så att säga.

och cykla är också lätt, när man lärt sig roll

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
WolfZap Volvo-Beroende
14 november 2008 · 289 Inlägg

Var någon som skrev om hur svårt det är att kompsänka. Det är ju inte lätt, men man kan ju underlätta för sej med E85.

Volvo 760 TIC -84 B23ET
Kesler
14 november 2008 · 3 650 Inlägg

turbokonvertera ÄR ju lätt, i princip bara slänga dit en turbo! sen om det lirar bra lr ej är ju en helt annat sak!

Lurken_85
14 november 2008 · 832 Inlägg

Kesler skrev:
turbokonvertera ÄR ju lätt, i princip bara slänga dit en turbo! sen om det lirar bra lr ej är ju en helt annat sak!

Så tycker jag att det låter oxå, det är lätt att få dit en turbo men lite svårare att få den å gå så bra som den kan. Men jag tycker ju att om man har fått dit en turbo och allt som hör till å sen får igång bilen och den går hyffsat så har man kommit en bit på vägen iaf. Bara för att man inte köper alla värsting prylar på en gång så behöver väll inte det betyda att man har misslyckats eller?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Boostrider Försöker iaf
14 november 2008 · 1 998 Inlägg

När man turbokoncerterar så bör man ha en bredbandslamda så man ser om den går fett eller magert. Men inte många som köper en sådan å de har inget motoröra. Skiten spikar men de tycker den går så gött. Ställer på mer ladd å skiten spikar ännu värre å te slut rasar. Ska man snikkonvertera klarar man sig ofta med originalgrenrör och en svanhals. Men att bygga grenrör verkar ju inte så svårt till 4or iaf. Ska ju bygga te 6an å de verkar lite krongligare tongue

Att köra snik å e85 ä inget och rekomendera. Isåfall ska de mappas ordentligt och bredbandslamda behövs. Spikningarna "Försvinner" alltså de hörs sämre fast de spikar.

Kompsänka görs lättast genom  att köpa en mls pacning. Extra snik ä väl dubbla. Annars kan man köra med andra stakar eller svarva kolvar. Röra toppen har ja inte förstått mig på. Lär väl va bra mycke svårare?

Går ju köra med originalpackning också å sen svarvde kolvar. Men då kan man kanske ladda 0,5max. Oringa blocket å de lär hålla för dubbla.

Nu snackar ja mest om bmw då ja har mest kunskaper om detta. Volvo har ja fundera på å göra en motor som ska hålla en eller 2 månader. Snik å volvo verkar inte gå ihop...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Habobo
14 november 2008 · 198 Inlägg

Mycket läsbart och mycket kunskap för den som är intresserad av turbo. Grabbarna har bra fart på sina bilar.
http://www.savarturbo.se/

1332 - Överjävlig
MeloveGolf Vw trimmare
15 november 2008 · 2 995 Inlägg

JapMax skrev:
Förövrigt skulle den här tråden va så jävla fetlåst om de inte va en moderator som startat den,
var nu han kom ifrån? dök upp en solig dag som moderator?

Seriöst, hur många här har turbokonverterat en bil? Jag slår vad om att de är typ max 3-4 stycken.

vi verkar vara 3st här som äger turbokonverterade bilar....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
busta_rhyme
15 november 2008 · 54 Inlägg

Att "köpa sig en färdig turbobil istället", är som att skriva av någon annans prov när hela poängen är att lära sig nåt från början, dvs Trial and error. Försök och lär dig av misstagen, rätta till dessa NÄSTA gång och du blir bättre.. alla som ber folk köpa sig till det dom vill ha är att döda hela intresset för meka.. Men grymt skönt att se fler och fler inlägg från folk som verkligen är positiva och tycker man ska testa sig fram, precis som dom själva har gjort eller vill göra.. smile

Spindeln_Gbg
15 november 2008 · 155 Inlägg

Xuri skrev:
de beror helt och hållet på vilken bil de gäller....att köpa en gammal volvo 240 med b23 motor i och sen volvos förgasarturbosats begagnad kostar inte mycke,...med denna plockar man dock inte mer än kanske strax under 200 hk..men byt snurran och förgasaren till något annat  vettigt så har du en motor som pallar 300+...för 4-5 månader sen köpte jag en sån spis för 4000kr ...Komplett motor som var turbokonverterad med volvos/Gikturbos egna turbosats...+ en växellåda... sålde komplett turbosats för 3500kr... tycker inte jag e dyrt... behöver väl iofs kompsänka den lite men å lägga dit en tjockare toppapackning eller att ta upp förbränningsrummen lite i toppen kostar inte många kronor men e nog nödvändigt för dom effekterna

visst sen behöver man kanske annan koppling också

Annars kan du väl göra som ALLA skogs busarna gör ....
Borra hål i kolven så sänker du definitivt kompet för alltid   smilesmilesmile


Skoja bara

Jag har hellre AIDS än kör Volvo
Saab 900 "Talladega" (1997)
MilleN
17 november 2008 · 9 108 Inlägg

Sharky skrev:
Det lämpar sig alltid att ställa ett antal kontrollfrågor:

- Vad kan du göra själv, vad har du för verktyg, vana och lokaler.
- Vad har du för krav på laglighet
- Vad har du för krav på hållbarhet
- Vad har du för krav på körbarhet som daily driver året runt
- Vad tror du det kostar
- Vad kan du lägga ner på det max

/Göran

Det svaret borde komma automatiskt så fort ordet turbokonvertera finns i rubriken.. roll Kan man inte ge ett bra svar på alla punkter så ska man lära sig hantera den effekten som finns istället.

therealpinto
17 november 2008 · 39 Inlägg

Nu gör jag ett undantag för jag brukar inte skriva här. Men en dag med förkylning och inget att göra...

Det är rätt kul att se att en artikel jag skrev för snart 5 år sedan fortfarande är med och ställer till viss debatt. Dessutom i en tidning (Bilsport) som "ingen" läser (men alla vet ändå vad det står i den). Nåja.

Artikeln skrevs just för att döda myten om hur SVÅRT det är med turbokonvertering som odlats ett tag i Sverige, då, 2003/2004. Jag ville visa att det inte alls behöver vara svårt att få en enkel turbokonvertering i en hobbybil att fungera hyfsat för att ha skoj med.

De allra flesta motorer klarar överladdning på 0,2-0,4 bar utan inre ändringar. Det ger inga monstereffekter men fortfarande mycket mer än en sugmotortrimning för samma slant skulle ge. Tar man Pinton som exempel (Fords OHC-motor alltså) så lämnar den kanske 160-180 hk på 0,4 bar och får den bara tillräckligt med soppa och om man inte plågar den i toppfart eller med husvagn dagligen håller den så länge man vill.

Precis som det står i artikeln så går saker sönder när man börjar höja laddtrycket i parti och minut och inte tar hand om grejerna. Men den som kör sönder en turbokonvertering på det viset hade med stor sannolikhet kört sönder en original turbobil också.

Idag har det hänt saker framförallt när det gäller tillgången på prisvärda sprut, vettiga aggregat, intercoolers etc. så läget är ett annat. Å ena sidan tycker jag att "behovet" av simpla konverteringar med extraspridare är mindre (för ett MS eller motsvarande är så billigt) men å andra sidan är det nu mycket lättare att skaffa prylar som man inte alls kan hantera. Vem som helst med en slant på sitt PayPalkonto han handla turboaggregat för 600 hk och delar nog för att skjuta en 100-kronorsmaskin. 2003 var det bara ekonomiskt möjligt för de flesta att köpa begagnade standardaggregat.

Dessutom har effekthysterin fullkomligt spårat ur. Totalt. När jag fick ordning på Caprin första gången och bromsade 167 hk på hjulen var det en enorm effekt. Idag ska ALLA ha 600-hästars bruksbilar utan att passera gå.

Artikeln om turbokonvertering var tänkt som inspiration för att fler skulle våga börja skruva i bilar och faktiskt lära sig saker. Jag har lärt mig ENORMT mycket på de här åren och jag hoppas att många andra också gjort det.

Men knäcka "myten om att turbokonvertering är enkelt"? Nej, följ istället Skogenracings goda exempel och berätta vad ni lär er, ni som faktiskt vågar prova. Men starta på en vettig nivå med en bil och motor nu har råd att rasa och med sansad effekt. Det är inte ballt att köra ihjäl sig.

/Gustaf

Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
Dirtymike
19 november 2008 · 1 532 Inlägg

Volvo höll väl redan på med turbo när PVn fanns om jag inte minns fel!?

Jeep J20 (1978)
Galad8
23 november 2008 · 1 997 Inlägg

Intressant tråd.

Har turbokonvertering som projektarbete i skolan, så kommer börja med de så fort bilen blivit besiktad.

Henka_ Slav
23 november 2008 · 1 454 Inlägg

therealpinto skrev:
Nu gör jag ett undantag för jag brukar inte skriva här. Men en dag med förkylning och inget att göra...

Det är rätt kul att se att en artikel jag skrev för snart 5 år sedan fortfarande är med och ställer till viss debatt. Dessutom i en tidning (Bilsport) som "ingen" läser (men alla vet ändå vad det står i den). Nåja.

Artikeln skrevs just för att döda myten om hur SVÅRT det är med turbokonvertering som odlats ett tag i Sverige, då, 2003/2004. Jag ville visa att det inte alls behöver vara svårt att få en enkel turbokonvertering i en hobbybil att fungera hyfsat för att ha skoj med.

De allra flesta motorer klarar överladdning på 0,2-0,4 bar utan inre ändringar. Det ger inga monstereffekter men fortfarande mycket mer än en sugmotortrimning för samma slant skulle ge. Tar man Pinton som exempel (Fords OHC-motor alltså) så lämnar den kanske 160-180 hk på 0,4 bar och får den bara tillräckligt med soppa och om man inte plågar den i toppfart eller med husvagn dagligen håller den så länge man vill.

Precis som det står i artikeln så går saker sönder när man börjar höja laddtrycket i parti och minut och inte tar hand om grejerna. Men den som kör sönder en turbokonvertering på det viset hade med stor sannolikhet kört sönder en original turbobil också.

Idag har det hänt saker framförallt när det gäller tillgången på prisvärda sprut, vettiga aggregat, intercoolers etc. så läget är ett annat. Å ena sidan tycker jag att "behovet" av simpla konverteringar med extraspridare är mindre (för ett MS eller motsvarande är så billigt) men å andra sidan är det nu mycket lättare att skaffa prylar som man inte alls kan hantera. Vem som helst med en slant på sitt PayPalkonto han handla turboaggregat för 600 hk och delar nog för att skjuta en 100-kronorsmaskin. 2003 var det bara ekonomiskt möjligt för de flesta att köpa begagnade standardaggregat.

Dessutom har effekthysterin fullkomligt spårat ur. Totalt. När jag fick ordning på Caprin första gången och bromsade 167 hk på hjulen var det en enorm effekt. Idag ska ALLA ha 600-hästars bruksbilar utan att passera gå.

Artikeln om turbokonvertering var tänkt som inspiration för att fler skulle våga börja skruva i bilar och faktiskt lära sig saker. Jag har lärt mig ENORMT mycket på de här åren och jag hoppas att många andra också gjort det.

Men knäcka "myten om att turbokonvertering är enkelt"? Nej, följ istället Skogenracings goda exempel och berätta vad ni lär er, ni som faktiskt vågar prova. Men starta på en vettig nivå med en bil och motor nu har råd att rasa och med sansad effekt. Det är inte ballt att köra ihjäl sig.

/Gustaf

Grymt bra inlägg Gustaf. Det borde väl iaf ge svar åt de flesta här.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
XeptiQ Whatever :)
23 november 2008 · 1 652 Inlägg

therealpinto skrev:
Dessutom har effekthysterin fullkomligt spårat ur. Totalt. När jag fick ordning på Caprin första gången och bromsade 167 hk på hjulen var det en enorm effekt. Idag ska ALLA ha 600-hästars bruksbilar utan att passera gå.

hehe den tycker jag om.. vem vill ha en 600-hästars bruksbil? varför inte sikta in sig på t.ex Drifting eller aa helt enkelt köpa sig en riktig Camaro Z28 och leka med.. funakr lika bra.. enligt min svåger smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
tecman
23 november 2008 · 1 741 Inlägg

http://skogenracing.editboard.com/tekni … ar-t28.htm
Är bara att bygga grenrör, slänga in en tryckgivare och en extra spridare så är det klart!

Kolla länken så har ni en perfekt guide för dem som vill turbokonvertera sina vinterbilar som ändå ska dö förr eller senare...

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Jimm
24 november 2008 · 1 661 Inlägg

XeptiQ skrev:

therealpinto skrev:
Dessutom har effekthysterin fullkomligt spårat ur. Totalt. När jag fick ordning på Caprin första gången och bromsade 167 hk på hjulen var det en enorm effekt. Idag ska ALLA ha 600-hästars bruksbilar utan att passera gå.

hehe den tycker jag om.. vem vill ha en 600-hästars bruksbil? varför inte sikta in sig på t.ex Drifting eller aa helt enkelt köpa sig en riktig Camaro Z28 och leka med.. funakr lika bra.. enligt min svåger smile

Det trodde jag alla ville ha. wink

torpis Forummoderator
24 november 2008 · 10 572 Inlägg

therealpinto skrev:
Artikeln om turbokonvertering var tänkt som inspiration för att fler skulle våga börja skruva i bilar och faktiskt lära sig saker. /Gustaf

Tyvärr är folk för lata för att lära sig saker. Det är ju jobbigt att söka och lära sig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang