3082
Sök

Volvo 240, 2liter milen?!

7 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
Hej, jag har nydligt fått körkort osv. Jag kör runt i en volvo 244, men det finns ett problem. Den tar ungefär 1,8 - 2liter milen?! det är inte så roligt! ;D
Så jag tänkte höra med er vad man kan göra för att dra ner på bränsleförbrukningen?
Jag vet att man kan byta själva nålen och kudden i förgasaren. Men jag var förbi volvo idag, det skulle visst kosta närmare 1000kr. Nog för att det är säkert värt det i längden, dem sa på bilprovningen att man skulle kunna dra ner på bränsleförbrukningen 6-7dl per mil om man böt själva nålen och kudden(munstycke?) i förgasare. Så det är ju isof värt det i längden.. Men det borde inte kosta så mkt : )
Är det någon som vet något annat man kan göra åt det, för att den ska dra lite mindre bränsle?

/mvh K

Rörpulare
1 453 Inlägg
20 mars 2008
Fan min 144 drar 1.3+ undra om de e samma skit problem... för de e ju bara en b20 ifs förgasare men borde kunna dra ner litegranna väl?

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

2 118 Inlägg
20 mars 2008
tryck in choken smile nämen.. hmm, lustigt fel.. inget munstycke som fastnat i öppet läge då ? hur är det med förgasarolja i gasaren ? plocka bort gasaren och rengör den. min 240 med B23A drog ca 0.9-1.2L/mil

D.i.l.l.i.g.a.f

Åke
20 Inlägg
20 mars 2008
men äru galen... du kan väl inte gå in på volvo å kolla pris på sånna där grejjer?  byt hela förgasarn.. sitter i 4 skruv..finns väl i vilket garage som helst.. och byt tänd-delrar på en gång så går den på 1 liter milen sen..

11 Inlägg
20 mars 2008
kallstarter o ivrig högerfot får vilken bil som helst o dricka bensin smile  men sen e de ju dom vanliga slitage delarna man kan byta så mår både bil o förare bättre

Fartdåre
53 Inlägg
20 mars 2008
byt te weber fögasare ¨å slipp skiten med membran å sånt äckligt!

6 Inlägg
3 april 2008
bytte förgasare på min gammla 242 b23a kommer inte ihåg hur de förändrade bränsle förbrukningen men bilen vart starkare, den drog i alla fall 1,3 l/mil innan bytning.. min volvo jag har nu drar 1,0 l/mil blandad körning 0,8 l/mil landsvägs körning.. B230F

310 Inlägg
3 april 2008
Har du kollat så det finns förgasarolja i osv?

Tändinställning kan va en hitt att göra också + fräscha tänddelar.

Edit: Vad hade du för avgasvärden på senaste besiktning?
Senast redigerat av PH_ (3 april 2008)

volvoraggare
4 776 Inlägg
3 april 2008
volvo är fan svindyra ju  dom tar ju för fan betalt för fikarasterna och för fikabrödet ju  nä ut te biltema och köp en  ny förgasare

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

The one and only
1 091 Inlägg
3 april 2008
ironhead skrev:
volvo är fan svindyra ju  dom tar ju för fan betalt för fikarasterna och för fikabrödet ju  nä ut te biltema och köp en  ny förgasare

Biltema säljer inga förgasare wink Men en rep.sats till förgasare finns att köpa på biltema för en hundring har jag för mig, men då ingår inte nålen.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

volvoraggare
4 776 Inlägg
3 april 2008
Volvo Knugen skrev:
ironhead skrev:

Biltema säljer inga förgasare wink Men en rep.sats till förgasare finns att köpa på biltema för en hundring har jag för mig, men då ingår inte nålen.

lite dålig stil  dom säljer ju allt annat som rä till bilar då kan dom ju sälja förgasare också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

699 Inlägg
3 april 2008
mekonomen har en satts för 3-400 har jag för mig smile

Bilgalen elektriker :)

Sök