Lönar det sig att beställa ett Alpine PDX-1.1000 från USA?

Potrovski
24 mars 2008 · 312 Inlägg

Nu när dollarn ligger så lågt är jag lite sugen på att beställa ett Alpine PDX-1.1000 monosteg. Pris i sverige är 9999kr och från Sonicelectronics.com får man det för 3600kr inkl. frakt till sverige och det finns ett alternativ där man kan kryssa i så att det skickas som "gift" Är det något att fundera över, har aldrig beställt från USA.

Tillkommer inga andra kostnader så känns det lönt att sälja DLS CAD 15 för att kopa ett PDX steg istället.

Potrovski
24 mars 2008 · 312 Inlägg

Tar man väl hand om grejjorna så går dem inte sönder, dessutom är det redig kvalitet på Alpine steg. Jag vet dock inte om PDX-1.1000 är bättre än DLS CAD 15, Alpine ger 1000RMS i både 2 och 4Ohm med 1%THD och DLS ger 1600RMS i 1Ohm med 1%THD. Är mitt steg kraftigare än Alpine steget?

Vill mest ha det för att de är Alpine och för att det är 20x26cm stort smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
24 mars 2008 · 10 427 Inlägg

Men om priset är såpass lågt från början så kanske det kan vara lönt att ta risken av en reparationskostnad pga 'utbliven' garanti?

Bjurran
24 mars 2008 · 41 Inlägg

Jag jobbar bl.a. som tullombud vid importärenden och avråder starkt från att tullklassa det som en gåva om du vill vara säker på att över huvudtaget få se din vara.

Potrovski
24 mars 2008 · 312 Inlägg

Bjurran skrev:
Jag jobbar bl.a. som tullombud vid importärenden och avråder starkt från att tullklassa det som en gåva om du vill vara säker på att över huvudtaget få se din vara.

Ajj då. Ja är väl inte så kul att betala 3500kr och aldrig så se sin pryl. Hur löser man smartast det här utan att det kostar skjortan. Vad är det för kostnader som tillkommer och hur höga blir dessa?

Bjurran
24 mars 2008 · 41 Inlägg

thesvensk skrev:

Bjurran skrev:
Jag jobbar bl.a. som tullombud vid importärenden och avråder starkt från att tullklassa det som en gåva om du vill vara säker på att över huvudtaget få se din vara.

Ajj då. Ja är väl inte så kul att betala 3500kr och aldrig så se sin pryl. Hur löser man smartast det här utan att det kostar skjortan. Vad är det för kostnader som tillkommer och hur höga blir dessa?

Till att börja med tillkommer moms precis som vanligt, sedan är det en tullavgift som tillkommer. Denna är procentuell och beror alltid på landet du handlar från och vad varan klassas som. Jag kan kolla upp procentsatsen under veckan när jag är tillbaka på kontoret.

Potrovski
24 mars 2008 · 312 Inlägg

Blir väl 5-6000kr allt som allt. sad

Bjurran
25 mars 2008 · 41 Inlägg

thesvensk skrev:
Blir väl 5-6000kr allt som allt. sad

Detta var inte det lättaste att klassificera men jag tror att det faller in under gruppen 8519 81 35 90, vilket dessvärre har hela 9,5 % tullsats.

E-30
25 mars 2008 · 1 050 Inlägg

thesvensk skrev:

Bjurran skrev:
Jag jobbar bl.a. som tullombud vid importärenden och avråder starkt från att tullklassa det som en gåva om du vill vara säker på att över huvudtaget få se din vara.

Ajj då. Ja är väl inte så kul att betala 3500kr och aldrig så se sin pryl. Hur löser man smartast det här utan att det kostar skjortan. Vad är det för kostnader som tillkommer och hur höga blir dessa?

Be företaget i USA att de istället tulldeklarerar varan som "USED ELECTRONICS" Max värde 45 Dollar.
Max försäkringsbelopp 45 dollar. Skriver du högre ett försäkringsbelopp, så får du betala tull & moms efter försäkringsbeloppet. Begagnade varor är momsbefriade i Sverige. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Potrovski
25 mars 2008 · 312 Inlägg

E-30 är du säker på att det fungerar då?

E-30
25 mars 2008 · 1 050 Inlägg

thesvensk skrev:
E-30 är du säker på att det fungerar då?

Jag är 110% "HELT SÄKER" se bara till att förklara för företaget exakt hur du vill ha det skickat. Har du förresten kollat om steget finns till salu hos e-bay.com
Det kanske är lite smidigare att föra en mail-dialog med en mindre återförsäljare. (eller privatperson)
De större företagen brukar inte vara så pigga på att fuska med tulldeklarationen. big_smile

Men om du ber dem att deklarera steget som "USED ELECTRONICS PARTS" eller "USED SPARE PARTS"
Då är det inga som helst problem. (Inga höga försäkringsbelopp) Max 45 Dollar. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
bluecowboy Skåne
25 mars 2008 · 91 Inlägg

E-30 har rätt, och beroende på var du bor så är det olika hur "hårda" tullen är. Har hört att Stockholm
skall vara allra värst. Har handlat bil/styling och elektronik delar hela våren och har hittentills inte fått
ett moms påslag. (Peppar peppar ta i trä).

Dollarn är ju helrätt - Ebay klockrent med kontrollen av säljare så oavsett så gör du en bra affär ju !

Lycka till !

BMW 540ia (1998)
E-30
25 mars 2008 · 1 050 Inlägg

Hittade det steget du söker, säljaren levererar runt hela planeten. Räkna med en fraktkostnad på ca $50.00 USD Totalpris $450.00 USD = 2.700:-SEK inkl frakt till Sweden.

http://cgi.ebay.com/ALPINE-PDX-1-1000-C … dZViewItem

Jag har redan mailat till säljaren, återkommer så fort han svarat. Se nedan. big_smile

Hi,
I'm very interested of your Alpine amplifier. Is it possible that you will declare the amplifier as a USED ELECTRONIC parts ? or else i have to pay very expensive taxes here in Sweden.
And the insurance value not marked higher than $45.00 USD. Can i send you payment via my P-PAL account ? How much is shipping cost to Sweden?

Best regards: Spencer Wood (E-30)

Senast redigerat av E-30 (25 mars 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Potrovski
25 mars 2008 · 312 Inlägg

Kollade upp eBay och verkar mer vettigt, dessutom samma pris och nya grejjor. Har lagt upp mitt DLS steg nu och hoppas det blir sålt fort, då blir det att köpa ett PDX-1.1000 eller PDX-1.600. Dock lönar det sig mest med ett 1000 då de är tusenlappen dyrare från USA jämfört med PDX-1.600 och 4000kr dyrare i sverige. Sjukt att de kan vara dessa prisskillnader.

Hur länge tror ni dollarn ligger lågt? Samt hur betalar man på eBay?

FreddeK
25 mars 2008 ·

Oj oj oj vad ni babblar.

fraktkostnad på 50usd?? nehe beställde nyss från usa och mitt paket vägde 2kilo och blev frakt på 60usd...undra vad ett steg väger?

Moms 25procent om den fastnar dvs...
Och om den fastnar i tullen så tillkommer 100kr i extra fraktavgift! varför...ingen aning men förjäkligt.

Sen att be ett företag skicka som gåva från usa är väldigt svårt då det är olagligt. har själv försökt men många blir sura då så jag skippar det!

Mvh Fredde

FreddeK
25 mars 2008 ·

thesvensk skrev:
Kollade upp eBay och verkar mer vettigt, dessutom samma pris och nya grejjor. Har lagt upp mitt DLS steg nu och hoppas det blir sålt fort, då blir det att köpa ett PDX-1.1000 eller PDX-1.600. Dock lönar det sig mest med ett 1000 då de är tusenlappen dyrare från USA jämfört med PDX-1.600 och 4000kr dyrare i sverige. Sjukt att de kan vara dessa prisskillnader.

Hur länge tror ni dollarn ligger lågt? Samt hur betalar man på eBay?

Smidigaste är ju helt klart paypal eller visa. men regga ett paypalkonto ...det har dom flesta handlarna som betalningsalternativ!

E-30
25 mars 2008 · 1 050 Inlägg

thesvensk skrev:
Kollade upp eBay och verkar mer vettigt, dessutom samma pris och nya grejjor. Har lagt upp mitt DLS steg nu och hoppas det blir sålt fort, då blir det att köpa ett PDX-1.1000 eller PDX-1.600. Dock lönar det sig mest med ett 1000 då de är tusenlappen dyrare från USA jämfört med PDX-1.600 och 4000kr dyrare i sverige. Sjukt att de kan vara dessa prisskillnader.

Hur länge tror ni dollarn ligger lågt? Samt hur betalar man på eBay?

Dollarn kommer att sjunka lite till, det beräknas att den kommer att ligga precis under 6:- detta kommer enl uppgift att ske under sommaren 2008.

Du betalar smidigast med Pay-Pal i USA. Du skaffar dig ett Svenskt Mastercard som du sedan ansluter till Pay-Pal. Se till att först skriva in dig som medlem hos: www.ebay.com (fråga om du ev, får ansluta dina föräldrars Mastercard till Pay-Pal) Smidigast är att göra detta i samband med tecknandet av medlemsskapet. Sedan är det bara att börja välja mellan KLIPPEN. big_smile (Rena rama Guldgruvan) tongue

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Potrovski
25 mars 2008 · 312 Inlägg

Så om man köper från eBay och betalar med Paypal så tillkommer inga tullavgifter, hur kan man vara säker på det? Jag är en fattig man och om det tillkommer massa oväntade avgifter och jag inte har råd att betala. Vad händer då?

Sokrates Eliminator
25 mars 2008 · 1 441 Inlägg

Nej du slipper inte tullavgiften pga av paypal.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
FreddeK
25 mars 2008 ·

thesvensk skrev:
Så om man köper från eBay och betalar med Paypal så tillkommer inga tullavgifter, hur kan man vara säker på det? Jag är en fattig man och om det tillkommer massa oväntade avgifter och jag inte har råd att betala. Vad händer då?

Tullen tillkommer oavsett...det där är bara ett betalningsalternativ. räkna såhär: varans pris i usa, frakt (frågar säljaren), moms 25 procent på varans pris och en hundring extra i frakt om paketet fastnar! räkna alltid med moms...alltid! bara bonus om du slipper det!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang