Solfilm - TipsTråden

Slugg0
12 oktober 2015 · 49 Inlägg

Jimmyfl skrev:
Tjena tänkte tona min Volvo V70 men har inte den blekaste aningen vilken styrka jag ska ha eller vart man kan få tag på solfilm av bra kvalité. Det jag söker är solfilm som är ganska mörk men som inte är till några problem när det är mörkt ute och man behöver backa smile

Har kollat på biltemas solfilm men den verkade inte vara så bra vad det gäller kvalité på den.

är tacksam för alla tips smile

Känner inte till någon bra leverantör i Sverige jag kan rekommendera bortsett från möjligen mdpsupplies.se, som har SunTek- film, ett märke som är välkänt och helt OK kvalitets- och prismässigt (har inte provat dem själv dock, importerade min från USA med dyra fraktavgifter), men jag kan säga att om du inte har tonat bilrutor förut, lämna bort jobbet till nån som kan (För det är rätt svårt att få bra).

Annars skulle jag tipsa dig att kolla upp noga hur man gör innan och se till att rutorna är HELT rena och dammfria och montera i stängt garage där det inte dammar. (dammkorn ger bubblor i filmen).

Har testat biltemas dyraste film (klart bäst kvalitet av dem de har) och jag tyckte det funkade rätt bra (tonade bara sidorutorna på ena sidan på min V70). Visst finns det bättre film (lättare att jobba med och något klarare bild utåt, kan kännas en aningens grumlig från biltema, men inget som stör en vanlig svensson). Lagom toningsgrad på den med tycker jag. -Ganska ljusa och reflekterande, ger en blankare look än vanlig svart toning p.g.a. metalliserad film. Dock kan metalliserad film störa elektroniksignaler ibland (gps, telefon, radio). Inget jag märkte av i mitt fall, men jag tonade bara 2 sidorutor bak)

Vad gäller toningsgrad, skulle jag säga att ca 20% är rätt lagom. Ger bra insynsskydd och duglig sikt utåt när det är mörkt. Stör du dig inte på att man kan se in i bilen och vill ha bra sikt utåt kanske närmare 30% är bättre (ju högre tal, desto ljusare toning).

Senast redigerat av Slugg0 (12 oktober 2015)

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--
StoffeOneR
19 oktober 2015 · 50 Inlägg

Behöver akut hjälp med att sätta board på en VW Multivan 2015.

Så här ser det ut från insidan:

https://www.google.se/search?q=volkswag … h1u3WyM%3A


Den svarta "stången" i mitten är ca 3 cm från själva rutan så filmen måste gå där i mellan. Vad är lättast att göra? Skarva? Och hur i så fall? Väldigt knepig ruta! Tacksam för snabba svar

SOLFILM Ocean Race NR:1
20 oktober 2015 · 475 Inlägg

StoffeOneR skrev:
Behöver akut hjälp med att sätta board på en VW Multivan 2015.

Så här ser det ut från insidan:

https://www.google.se/search?q=volkswag … h1u3WyM%3A


Den svarta "stången" i mitten är ca 3 cm från själva rutan så filmen måste gå där i mellan. Vad är lättast att göra? Skarva? Och hur i så fall? Väldigt knepig ruta! Tacksam för snabba svar

Plocka bort plasten runt stången, koppla bort kabeln som går där, ta även bort backspegel! sedan skär du ut i filmen där som spegeln sitter fast!
Med vänlig hälsning Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
Torpen
2 mars 2016 · 72 Inlägg

Vart är bästa stället att köpa färdigskuren solfilm?
Solfilmskompaniet verkar vara skit.
Soya film funkar för vissa och för vissa inte alls.

Någon som vet nåt som funkar bra som man kan montera själv?
Vill ha färdigskuren.

Xelaz
13 februari 2017 · 40 Inlägg

Hej en fråga till solfilms kunniga!
Om man lämnar in bilen för montering av solfilm hos en professionell firma HUR bra resultat kan man förvänta sig?
Är det 100%igt resultat som gäller eller får man räkna me att de blir nån liten prick här o där?

Senast redigerat av Xelaz (14 februari 2017)

christAfer Wärmland
15 februari 2017 · 943 Inlägg

Xelaz skrev:
Hej en fråga till solfilms kunniga!
Om man lämnar in bilen för montering av solfilm hos en professionell firma HUR bra resultat kan man förvänta sig?
Är det 100%igt resultat som gäller eller får man räkna me att de blir nån liten prick här o där?

100%igt såklart. Ska se fabriksgjort ut. Du ska inte betala för luft/smutsbubblor (såvida det inte är svartjobb).

Ööööööööööööh.....
Xelaz
15 februari 2017 · 40 Inlägg

christAfer skrev:

Xelaz skrev:
Hej en fråga till solfilms kunniga!
Om man lämnar in bilen för montering av solfilm hos en professionell firma HUR bra resultat kan man förvänta sig?
Är det 100%igt resultat som gäller eller får man räkna me att de blir nån liten prick här o där?

100%igt såklart. Ska se fabriksgjort ut. Du ska inte betala för luft/smutsbubblor (såvida det inte är svartjobb).

Tack för svaret, då vet jag vad jag kan kräva/förvänta mig!

Mxrtin
3 mars 2017 · 176 Inlägg

Hur gör ni när backspegeln sitter på framrutan? Plockar ni bort den eller gör ni hål i filmen?

Crille88
5 mars 2017 · 1 353 Inlägg

Xelaz skrev:

christAfer skrev:

Xelaz skrev:
Hej en fråga till solfilms kunniga!
Om man lämnar in bilen för montering av solfilm hos en professionell firma HUR bra resultat kan man förvänta sig?
Är det 100%igt resultat som gäller eller får man räkna me att de blir nån liten prick här o där?

100%igt såklart. Ska se fabriksgjort ut. Du ska inte betala för luft/smutsbubblor (såvida det inte är svartjobb).

Tack för svaret, då vet jag vad jag kan kräva/förvänta mig!

Svaret är nej, du kan inte få ett 100% resultat då montering inte sker i vacum.
Det är helt omöjligt. Man siktar alltid på att försöka få det bästa resultatet såklart..
Gällande fabriksgjort så är det mörkt glas och du kan aldrig jämföra ett färgat glas med att montera en film utan minsta damm, för det finns för det första i luften omkring oss, och runt glaset i filtlisterna. Även bilar med gummilister har nåt dammkorn här och var..
Att lyckas spola bort allt med vatten precis innan man lägger dit filmen och även lyckas pressa ut varenda ett är inget man lyckas med...

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Mxrtin
5 mars 2017 · 176 Inlägg

Hur gör ni som sätter dit solfilm i framrutan när backspegeln sitter fast mot rutan?

Crille88
5 mars 2017 · 1 353 Inlägg

Mxrtin skrev:
Hur gör ni som sätter dit solfilm i framrutan när backspegeln sitter fast mot rutan?

Beror på hur, med en stor konsol med ex regnsensor och annan elektronik får man ibland sätta 2 bitar som slutar på var sida, är det bara en rund som absolut inte går få loss (lite olika där) så får man skära en cirkel med en rak linje mot rutans överkant

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Mxrtin
5 mars 2017 · 176 Inlägg

Crille88 skrev:

Mxrtin skrev:
Hur gör ni som sätter dit solfilm i framrutan när backspegeln sitter fast mot rutan?

Beror på hur, med en stor konsol med ex regnsensor och annan elektronik får man ibland sätta 2 bitar som slutar på var sida, är det bara en rund som absolut inte går få loss (lite olika där) så får man skära en cirkel med en rak linje mot rutans överkant

Jag har en rund utan elektronik. Skulle vara enklast om jag skulle ta borr den och sen sätta dit efter men vet inte hur man enkelt tar bort, och hur man limmar dit sen.

Multiroom
24 maj 2017 · 5 Inlägg

Jag har en BMW 525 Xdrive (Mörk grå) f10och vill tona bilen.
Min fråga till er hur många % ska man tona. Funderar på 90% men är det för mycket ?
Vad tycker ni ?

Mxrtin
24 maj 2017 · 176 Inlägg

Multiroom skrev:
Jag har en BMW 525 Xdrive (Mörk grå) f10och vill tona bilen.
Min fråga till er hur många % ska man tona. Funderar på 90% men är det för mycket ?
Vad tycker ni ?

90? Du menar 10% va?

Jag tycker 15% ser bäst ut!

Manny_Da_Man
24 maj 2017 · 37 Inlägg

Har gjort ett par toningsjobb vitt, och efter en sväng i den här tråden ville jag skriva lite. Angående huruvida man kan förvänta sig 100% vid bortlejning eller inte så finns det flera fall som hamnat hos allmänna reklamationsnämnden. De finns att hitta via lite googlande och det landar på att man får ta fyra fem dammkorn per ruta helt enkelt.  Testa gärna att göra ett så pass bra jobb,  det är inte så lätt. Tråkigt men sant. Antistatiskt och nedblött, baklängesrull av film osv,  du får ändå nånting på rutan hur du än gör.

Fabrikstonat är inte samma sak som att det sitter solfilm på rutan monterat i fabrik av nån mästerrobot i vaccum. Det man egentligen menar är att rutan i sig är tintad redan i tillverkningen, glaset är färgat. Det känns som att det är värt att nämna, du får bara 100% med tonat glas, aldrig med solfilm. Men vissa kommer nära 👍

Volvo 740 "Ylva" (1988)
Christian S
24 maj 2017 · 4 815 Inlägg

Mxrtin skrev:

Multiroom skrev:
Jag har en BMW 525 Xdrive (Mörk grå) f10och vill tona bilen.
Min fråga till er hur många % ska man tona. Funderar på 90% men är det för mycket ?
Vad tycker ni ?

90? Du menar 10% va?

Jag tycker 15% ser bäst ut!

exakt man anger hur mycket ljus den släpper igenom inte hur mycket den tar bort.

jag kör alltid mörkast möjliga dvs 5%

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Mxrtin
25 maj 2017 · 176 Inlägg

Manny_Da_Man skrev:
Har gjort ett par toningsjobb vitt, och efter en sväng i den här tråden ville jag skriva lite. Angående huruvida man kan förvänta sig 100% vid bortlejning eller inte så finns det flera fall som hamnat hos allmänna reklamationsnämnden. De finns att hitta via lite googlande och det landar på att man får ta fyra fem dammkorn per ruta helt enkelt.  Testa gärna att göra ett så pass bra jobb,  det är inte så lätt. Tråkigt men sant. Antistatiskt och nedblött, baklängesrull av film osv,  du får ändå nånting på rutan hur du än gör.

Fabrikstonat är inte samma sak som att det sitter solfilm på rutan monterat i fabrik av nån mästerrobot i vaccum. Det man egentligen menar är att rutan i sig är tintad redan i tillverkningen, glaset är färgat. Det känns som att det är värt att nämna, du får bara 100% med tonat glas, aldrig med solfilm. Men vissa kommer nära 👍

Ja precis, man kan inte förvänta sig ett 100% jobb om man inte är i vakum

Mxrtin
25 maj 2017 · 176 Inlägg

Christian S skrev:

Mxrtin skrev:

Multiroom skrev:
Jag har en BMW 525 Xdrive (Mörk grå) f10och vill tona bilen.
Min fråga till er hur många % ska man tona. Funderar på 90% men är det för mycket ?
Vad tycker ni ?

90? Du menar 10% va?

Jag tycker 15% ser bäst ut!

exakt man anger hur mycket ljus den släpper igenom inte hur mycket den tar bort.

jag kör alltid mörkast möjliga dvs 5%

Jag kör också 5% på min smile

Torpen
2 juni 2017 · 72 Inlägg
Mattias83
23 oktober 2017 · 44 Inlägg

Ska aldrig mer köpa tonings film från biltema. %&#&#¤" skräpet. Allvarligt, Har de tillverkat den filmen för att det är meningen man ska köpa ny från dom? Nu köpte jag all film i onödan då den redan är skrotad, ska det göras de va snyggt! Hur man än vrider o vänder så är det absolut omöjligt att få bort alla väck/bubblor med deras film.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang