Sharky
29 mars 2008
· 10 287 Inlägg
Ivan0 skrev:
Jag undrar bara om man på något sätt själv kan koppla in sin dator i bilen uttag för att se hur mjukvaran är uppbyggd?
I princip inte alls. Man kan via en modern bils diagnosuttag koppla in sin dator med ett separat hårdvarutillbehör samt specialprogramvara i datorn och på så sätt göra det som en bilverkstad kan göra, dvs läsa och nollställa felkoder, testköra vissa funktioner i bilen etc men att via detta interface se hur programvaran är uppbyggt är inte rimligt.
Ivan0 skrev:
För hur har dessa trimföretag komma fram till sina produkter??
- Köpa/byteshandla med andra chiptillverkare
- Industrispionage
- Anställa personer med specifik kunskap om hur en viss biltillverkare gör sina program
- Egenutveckla emulatorer och utvecklingsmijlöer
- Köpa in emulatorer och utvecklingsmiljöer från företag som har specialiserat sig på att ta fram sådan för fordon
Ivan0 skrev:
Är det väldigt komplex mjukvara vi pratar om eller?
Både ja och nej. Komplex i så måtto att alla system i en modern bil pratar med varandra och alla gränssnitt och interworking descriptions mellan enhetena måste hållas konsistenta vid en ändring i en enhet. Komplexa också i så måtto att det är ofta krypterad kod och maskinvarunära kod som kräver full kontroll över vad hårdvaran gör. Men själva funktionaliteten för att tex styra ut en spridare till rätt öppningstid är i sig själv basic.
Annars så rekommenderar jag samma som Corpze och Bumpe, dvs börja från rätt ände - dvs förstå hur en förbränningsmotor fungerar och hur man trimmar en sådan.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI