Varför blir tomgången hög efter att ha kört i lite högre fart i nån mil?

johan1989
2 april 2008 · 215 Inlägg

Hej!
Jag har en volvo 740 -90 med en b230f. När jag har kört i 110-120km/h i nån mil blir tomgången hög (1400r/pm) varför gör den så? Jag har bytt tomgångsmotor 2 gånger. Detta är väldigt irriterande när man stannar och hör motorn som står och rusar.

FixarKlasse Chef
2 april 2008 · 87 Inlägg

Märkligt..men de känns som att de kan vara ett försök av styrboxen att kyla ner motorn lite grann...
De e ju självinlärning på dom dära så dom e ganska smarta..
Låter troligast i mina öron men annars vet ja inte..vågar inte lova detta!

Vänliga Hälsningar Klas Östling
Volvo V70 T5 "Sleeper" (2001)
Polyphony
4 april 2008 · 60 Inlägg

hmm.. drar den mycket bensin? kan också vara så att det pumpas mer bensin till motorn. vet faktiskt inte men kolla om den drar ovanligt mycket. vet ju att det är en volvo men det kan ju vara så att den får för mycket bensin.

johan1989
6 april 2008 · 215 Inlägg

Jå den tar faktiskt rätt mycket tycker jag, vad ska man göra för att åtgärda det? Kan det vara nått fel med lmm? eller lambda sonden?

Sharky
6 april 2008 · 10 287 Inlägg

Hmmm, måhända en dålig tempgivare till sprutet som tycker att motorn är för varm.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Galloper-Lasse
6 april 2008 · 8 Inlägg

Tjenar jag tror jag kan säga vad du har för problem du har en Vakumpump motor som siter under insugsröret den kan häga sig när du har kört lite hårdare än vanligt den öppnar för vevhusvent och då tror boxen nått annat.. värt att kolla dom som drar tungt husvagn bla.. har haft detta problem.
demont tvätta och smörj axlen igen !

henke_99 Offroad Racing
6 april 2008 · 3 122 Inlägg

Det kan ju vara nåt fel. men vissa bilar gör faktiskt så för o kyla motorn efter hård körning, har själv läst detta men minns inte vilken bil det var hmm

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Swinge Kung
7 april 2008 · 191 Inlägg

Bilen tyckte det va skoj att rusa motorn lite så han gör det även på tomgång smile

Luddtussen Rally ludde
7 april 2008 · 213 Inlägg

Kan vel fylla in att i förrgår när jag körde hem och låg i 120 börjar jag känna att han inte motorbromsar alls.
Kopplade ur för att se om han varvade rätt, men då stack han upp till varvstopp. Gasade på som vanligt ett tag till sen försvann det.

Men när jag parkerade bilen hade den en Tomgång på 2 000 varv, Dagen efter funkade den normalt igen.
Helsjukt,,,,

Not, Har en VW Golf III -95 Som gått 24 000 Mil.
Standard motorn med 90 Hästar


Så verkar inte vara märkesrelaterat kanske?

////////RallyLudde////////
johan1989
7 april 2008 · 215 Inlägg

Vars sitter tempgivaren till sprutet? Kanske skulle prova byta den och kolla motorn till vakumpumpen:)

johan1989
20 april 2008 · 215 Inlägg

Den här motorn till vakumpumpen, det är inte den som även kallas tomgångsmotor?
Vars sitter tempgivaren till sprutet?

johan1989
21 april 2008 · 215 Inlägg

Ingen som kan säga? Jag skulle behöva hjälp med att hitta felet.

496SS_KIM
21 april 2008 · 2 Inlägg

Kolla insugs packningen min betedde sig så när den var kass och drog tjuvluft

Senast redigerat av volvo_kimsan (21 april 2008)

volvo____
21 april 2008 · 60 Inlägg

jag har samma problem på min 740 gle, på min är det är så simpelt att det bara är gasreglaget som hakar upp sig efter man har kört hårt ett tag (varför vet jag inte) tomgången blir runt 1300 - 16000rpm men går ner efter ett tag. men jag har löst det genom att snurra fjädern på gasreglaget ett extra varv så att det alltid ska gå i botten. dock blir gaspedalen lite tyngre, men de gör väll inge, jag menar gaspedalen ska väll ändå mest bara vara botten wink

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
Jimmy_N Makaronborrare
21 april 2008 · 993 Inlägg

Passar på att låna denna tråden lite. Har en 740 87a med 230k och pierburg förgasare. Har helt plötsligt också fått problem med att tomgången ligger på 1500-1600rpm. Började efter att jag var ute och lekte lite i lördagskväll. När jag sladdade lite så gick det hål i avgassystemet. Kan ett trasigt avgassystem göra så att tomgången blir högre när det inte blir rätt mottryck eller var det en av burnouterna som gjort att något blivit knas i motorn? tongue

Senast redigerat av calibra1992 (21 april 2008)

johan1989
21 april 2008 · 215 Inlägg

Du har väl förgasare på din så jag tror inte att det är de felet på min:)

Jimmy_N Makaronborrare
21 april 2008 · 993 Inlägg

dunka_dunka skrev:
Du har väl förgasare på din så jag tror inte att det är de felet på min:)

Nej jag är medveten om att det inte lär vara samma fel men av bekvämlighetsskäl så lånade jag tråden ändå för att slippa starta ytterligare en 740 med hög tomgång tråd tongue Ren lathet smile

johan1989
22 april 2008 · 215 Inlägg

Jag menade inte dig, jag menade volvo____

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang