3330
Sök

Bilslusteg inomhus ?

21 761 Inlägg
5 januari 2006
Det beror på vilken laddare man har.

26 Inlägg
5 januari 2006
Om man har typ den här på 40A i laddström borde man väll kunna kräma på riktigt bra?
http://www.biltema.se/products/product. … emId=89312
Hur mycket ström drar en stereo (typ 1 bas och två mindre högtalare) med ett 400W monosteg och ett 2*200W när man inte kör på för fullt, dvs när man lyssnar på en ganska så låg nivå?
Man kan ju räkna ut med hjälp av ohms lag den maximala strömförbrukningen men det är svårt att uppskatta hur många watt stegen drar när man lyssnar...
Senast redigerat av kultingen (5 januari 2006)

859 Inlägg
6 januari 2006
kultingen skrev:
Om man har typ den här på 40A i laddström borde man väll kunna kräma på riktigt bra?
http://www.biltema.se/products/product. … emId=89312
Hur mycket ström drar en stereo (typ 1 bas och två mindre högtalare) med ett 400W monosteg och ett 2*200W när man inte kör på för fullt, dvs när man lyssnar på en ganska så låg nivå?
Man kan ju räkna ut med hjälp av ohms lag den maximala strömförbrukningen men det är svårt att uppskatta hur många watt stegen drar när man lyssnar...

Nu är jag inte säker på just biltemas laddare, men dom flesta behöver ha ett batteri anslutet för att funka/ge någon spänning överhuvudtaget. Du kan ju alltid köpa en ctek laddare, men det är det  ju knappast värt bara för att driva ett steg inomhus.

/Theo

864 Inlägg
6 januari 2006
vet en kompis som drev sin bilstereo med hjälp av en billaddare utan något batteri tillkopplat, minns dock inte vilket fabrikat det var av...
Senast redigerat av Tuffhaggman (6 januari 2006)

Mr
267 Inlägg
6 januari 2006
Hur nödvändiga känner folk sig egentligen?

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

Lastbilschaufför
186 Inlägg
6 januari 2006
Ja så smart är det inte med bilbatterier inne :S!
Sälj slutstegen och llt ni har och köp rejäla högtalare och spelare istället?
Verkar säkrare!

Ride Hard-Die Free!

2lateuloose
543 Inlägg
7 januari 2006
säkert? varför skulle det inte vara säkert? gelbatterier är kanske att föredra..
skulle aldrig sälja mitt slutsteg för en hemmastärkare! never!!

fast det beror väl på vad man har för slutsteg ahhii smile har väl aldrig haft så mycket folk som undrat vafaan jag hade för sorts konstigt hemmaslutsteg som var 1m långt!.. haha

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

4 554 Inlägg
8 januari 2006
ojajja.. nu ska vi fixa till de här:P de går utmärkt att ha batteri innomhus men ha de i en plast låda som pallar syran( t ex såna som sitter i båtar för marint bruk) de här med knallgas är kanske lite att tänka på om man inte har en intelligent laddare som stannar vid 14.4 volt(över den spänningen bildas knallgas) de va batteridelen.. för att du ska kunna spela länge utan att batteriet tar slut behöver du en laddare som ger en bra laddström. de här me 10A max i vägguttaget är inga problem finns ett förhållande som säger ju "högre spånning desto mindre ström behövs" vänder du på de vilket är de skom sker när du transformerar ner spänningen till 12 volt för steget är ju att du kan få ut rejält mycke mer än 10A på utgångarna.. men laddaren beror ju lite på va du har råd med.. stora laddare e inga billiga saker.... signaldelen rekomenderar jag väl skärmat då de är mycke störningar i hus från ledningarna i väggarna... (det är de du hör om du håller fingret mot rca ingångens pluspol... ett gott surr:)

343 Inlägg
16 september 2009
men jag har ett 12v steg bode det inte då gå att sätta ett moppe bateri som är på 12v och koppla in det rätt så bör la det funka eller?

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

1 435 Inlägg
16 september 2009
falkon93 skrev:
men jag har ett 12v steg bode det inte då gå att sätta ett moppe bateri som är på 12v och koppla in det rätt så bör la det funka eller?

Funkar kanske i nån minut på låg volym sedan tar batteriet slut..

156 Inlägg
16 september 2009
Annars så finns de ju syrafria batterier. men ja skulle köra billladdare då ja kör sån när ja laddade rc ackar förut med 6.5 amp..

343 Inlägg
16 september 2009
så man kan köra en ladare direkt på steget

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 september 2009
Nej det kommer inte att fungera, laddaren måste ha ett motstånd för att skicka ut ström. Så en laddare kopplat till ett batteri som driver steget fungerar! Eller så köper du en riktigt förstärkare gjord för 220V så blir det ännu bättre. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

343 Inlägg
16 september 2009
har det men det funkar inte för har typ liknande axu utag till bassen så tänkte att då moste det jo gå att koppla det via steget i stälet för då bräner man ju inte steget i förstarkan

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

50 Inlägg
16 september 2009
Laddare ska man defenitivt inte koppla till(Ej stabiliserat)Måste bli ett nätaggregat!

908 Inlägg
16 september 2009
Jag vet inte hur min 'gamla' kompis gjorde men han hade ett bilslutsteg inomhus.. kopplat via en förstärkare, sen dator mm. dock vet jag inte var ifrån han fick strömkällan..

297 Inlägg
17 september 2009
Beckstroem skrev:
Jag vet inte hur min 'gamla' kompis gjorde men han hade ett bilslutsteg inomhus.. kopplat via en förstärkare, sen dator mm. dock vet jag inte var ifrån han fick strömkällan..

men där har du ju nått.... leta upp en gamma hemmastärkare som inte funkar å sno strömförsörjningsdelen av den borde väl funka? för ofta konverterar ju den ner strömen in till 12 volt

343 Inlägg
17 september 2009
Jonathan_lindgren skrev:
Beckstroem skrev:

men där har du ju nått.... leta upp en gamma hemmastärkare som inte funkar å sno strömförsörjningsdelen av den borde väl funka? för ofta konverterar ju den ner strömen in till 12 volt

där sa du not ska tästa med det för falmoatt det inte orkar dra steget och bassen så moste det ju slå i från. men då är ju riksen att man bräner det så ska försöka få tag i ett batteri nu. tips vart man kan köppa biliga bateri kollade på biltema men dom skulle ha 500kr för ett bateri!?

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

7 Inlägg
17 september 2009
En jag känner har pluggat in sin utrustning till ett dator-nätagg och det fungerade finfint. Han drev då sin bilstereo inkl. 1x12" och 2 6x9or.

Det finns väldigt fina nätagg till datorer ute påmarknaden som klarar av att ge ut 750w och 60A på 12V linan. Så i mina ögon ser jag inga problem.

Men sen är det just det där med stabiliteten. Nätaggen är förmodligen inte lika bra under PEAKS i samma utsträckning som ett bilbatteri. Beror helt på hur hårt du tänkt pumpa.

Volvo S40 2.0T
A-Tech Step 3

343 Inlägg
17 september 2009
Simme88 skrev:
En jag känner har pluggat in sin utrustning till ett dator-nätagg och det fungerade finfint. Han drev då sin bilstereo inkl. 1x12" och 2 6x9or.

Det finns väldigt fina nätagg till datorer ute påmarknaden som klarar av att ge ut 750w och 60A på 12V linan. Så i mina ögon ser jag inga problem.

Men sen är det just det där med stabiliteten. Nätaggen är förmodligen inte lika bra under PEAKS i samma utsträckning som ett bilbatteri. Beror helt på hur hårt du tänkt pumpa.

någom som vet hur man kopplar det då?

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

Sök