Törs man prova kinadäck?

enpatte
11 april 2008 · 498 Inlägg

Normalt sett skulle jag köpa ett europeiskt lågprisdäck typ barum sava o.s.v till bruksbilen.
Men pga av akut pengabrist så verkar ju ett billigt kinadäck lockande?

Har tittat på 2 ex. goodride

http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifendire … amp;Achse=
och
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifendire … amp;Achse=

Av vad jag kan hitta i testväg så har de lite sämre våtgrepp som precis alla andra kinadäck, så frågan är ju törs man prova någon av dessa till en bil som man ska sitta och åka till och från jobbet med??

Kan ju även tillägga att bilen(passaten) med största sannolikhet kommer att bytas bort till höstan.

Senast redigerat av enpatte (11 april 2008)

RPMDennis
11 april 2008 · 319 Inlägg

Om du tar de lugnare till en början. Men om du vid något tillfälle kan testa och köra på vått underlag så att du känner dig trygg med däcken. //Dennis

Corvair65 Stolt pappa
11 april 2008 · 161 Inlägg

Jag har kört på Goodride i 3 år och har hittills inga klagomål. Köpt dom till både Pickisar och personbilar.

Tomten Tomten
16 april 2008 · 1 065 Inlägg

nankang. har hört bra om dom.
fick mina idag. så har inte hunne skaffa mig egen uppfattning än

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
richardoo290 VOLVO for life..
16 april 2008 · 2 113 Inlägg

köp inte kinesiskt! låt de kosta lite istället!
fan kina växer väll tillräkligt utan vår hjälp?

men men, köp du dig en bil från japan o däck/leksaker från kina precis som alla andra så är dom snart så mäktiga att dem bara behöver fisa så dör hela västvärlden ut.. kolla börserna.. i väst sjunker det.. i öst går de +


roll

unpatterned
16 april 2008 · 294 Inlägg

Fossorna skrev:
kan tipsa dig om tng star preformer:)

Samma här,
riktigt nöjd med mina!

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Mortalis VW-nörd?
17 april 2008 · 4 332 Inlägg

Kan ju ta Vi Bilägares årliga tester av däck, här jämför de bland annat TNG star performer med continantals premiumcontact2, Gislaved speed 606, nokian hakka V, michelin Primacy HP, Hankook Optimo K406 m.fl.

Det är klaaaar skillnad bland de olika däcken, som kontrast. TNG är SÄMST av alla däck mot vattenplaning på rak väg och vattenplaning i kurva.

TNG når vattenplaningsgränserna här på 74,9kph resp 0,286g. De bästa däcken har runt 85 kph och 0,4g.

Hanterbarheten på våt väg så är återigen TNG i botten, acceleration på våt väg, 1.5km sträcka når TNG på 76 sekunder, bästa däcken runt 70s.
Bromsning på våt väg. 62,6m och här mäks störst skillnad, men de bästa ligger runt 55-60m, sämst här är dock klart Hankook (med sina 67m).

På torr väg är dock TNG ungefär likvärdigt med de dyrare däcken. Bullernivån är också den bra.

När däcken slitits ner till 4mm är TNG fortfarande i botten, undantag för Hankook som är klart mkt sämre ju mer de slits.

Tänkte bara jag kunde upplysa om riskerna med billiga däck, däck är det billigaste sättet att göra bilkörandet säkrare...Firestone är ju ett alternativ som brukar gå att få rätt billigt och är rätt jämförbart med Goodyear

TurbOla Reservdansk
20 april 2008 · 6 271 Inlägg

Hoho, det där var hårt slag under bältet för min del som precis köpt 4st TNG Star Performer däck på inrådan av däcksäljaren, som menade på att de är relativt hårda, håller längre än många märkesdäck, och går bra.

Haft Hankook Ventus Sport K104 225/40 R18 på innan, fick vattenplaning vid 70km/h på en relativt ny väg. Lyckades som tur är återfå greppet, men jag kände att jag då ville byta däck.
Antingen får man lita till det bra mönsterdjupet, eller köra lugnt när det regnar alltså! big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
scorpio-94
20 april 2008 · 162 Inlägg

enpatte skrev:
Normalt sett skulle jag köpa ett europeiskt lågprisdäck typ barum sava o.s.v till bruksbilen.
Men pga av akut pengabrist så verkar ju ett billigt kinadäck lockande?

Har tittat på 2 ex. goodride

http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifendire … amp;Achse=
och
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifendire … amp;Achse=

Av vad jag kan hitta i testväg så har de lite sämre våtgrepp som precis alla andra kinadäck, så frågan är ju törs man prova någon av dessa till en bil som man ska sitta och åka till och från jobbet med??

Kan ju även tillägga att bilen(passaten) med största sannolikhet kommer att bytas bort till höstan.

Detta säger väl allt om grepp m.m.
Ju lägre siffra desto bättre.

Goodride H600     

Testresultat dacktest.com 
Betyg: 1-best 6-worst  Ø3.5
Grepp på torr vägbana   3.0
Bromsförmåga på torr vägbana   3.0
Grepp på våt vägbana   4.6
Bromsförmåga på våt vägbana   4.7
Grepp på snö   5.2
Körkomfort   3.1
Ljudnivå (i bilen)   2.5
Ljudnivå (yttre)   2.6
Slitbana   3.0
Antal körda kilometer  14.627

Chriss3
20 april 2008 · 58 Inlägg

Har kört en sommar med nankang och vart positivt överaskad så kan rekomendera dem om man ska köpa billiga däck... därimot så kan jag inte rekomendera maxxis, riktiga skitdäck! riktigt dåligt fäste på vått underlag och obalans i däcken.

Tomten Tomten
20 april 2008 · 1 065 Inlägg

har nu kört ca 10 mil med mina nankang.
mycket tysta och än så längre bra grepp

BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
FLindgren
20 april 2008 · 5 089 Inlägg

ja man får ju vad man betalar för. däcken är ju din livförsäkring;) alla däck funkar på torrt underlag. men det är på väta som lågprisdäcken visar sitt rätta jag.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
elmer
20 april 2008 · 325 Inlägg

unpatterned skrev:

Fossorna skrev:
kan tipsa dig om tng star preformer:)

Samma här,
riktigt nöjd med mina!

kan också rekommendera dem, prisvärda. men slits lite väl snabbt kanske, kan bero på körstilen förståss.. dock rekommenderar jag dem ej på snö! lol

Nissan X-Trail "SUV" (2005)
Mazdakillen Motormontör
20 april 2008 · 437 Inlägg

Jag har kört med Nankang i typ 2 säsonger och de har funkat klockrent.
visst de var me de däcken jag råkade ut för min hemska olycka men det berodde nog på fler faktorer än däcken, underkylt vägunderlag i kombination med väta å lite för hög fart å plötslig undanmanöver .
Men annars så kan jag VARMT rekomendera Nankang NS2.
Körde bla bana sommaren 2007 på japmeet med min 323F som desutom inte var speciellt uppdaterad väghållning på annat än nya dämpare bak gick kanonfint varv efter varv efter varv.
Körde 2*45 minuter å efter kanske 35 minuters piskande runt banan började man märka att bilen började glida ytterst lite i sidled så jag kom upp lite ofrivilligt på curmbsen med ena hjulparen men annars så inte en tendens till släpp eller något sånt.
De kommer få sitta på min MX3 nu oxå.
Mycket bra däck kan jag säga, har även åkt i spöregn utan att köra speciellt mycket långsammare å det gick riktigt bra.
Har Nankang 205/40-17 som ska på Mx3an så fort jag har fått hem nya fälgar.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Syst3m
20 april 2008 · 1 079 Inlägg

Enligt mig och många som kan mkt om däck: Alla däck som säljs funkar prima att användas i Sverige, pga. dessa "höga" hastigheter vi har här. Men ska du bila i Europa bör du köpa riktiga däck.

Greatsnyggo saabtok
20 april 2008 · 1 306 Inlägg

Kör på nakang och  de funkar  hur bra som helst , inge slirig eller tendens till vattenplaning   när de är våt ute  än  mer än andra ja hafft som varit dubbel så dyra.

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Fogel RELEASE ME!!
20 april 2008 · 188 Inlägg

Greatsnyggo skrev:
Kör på nakang och  de funkar  hur bra som helst , inge slirig eller tendens till vattenplaning   när de är våt ute  än  mer än andra ja hafft som varit dubbel så dyra.

håller med har nankang ns2 kanon däck

release Me!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang