Marlboroman's 850 Turbo -94

Efter ett par år i förvaring så är det dags att byta till en originalmotor och få den igenom besiktningen. Dessutom ska både in- och utsidan få sig en liten uppsnyggning är det tänkt.
  • 25 Följare
  • 164 247 Visningar
  • Projektet avslutat 20 oktober 2012
Marlboroman
13 april 2008 · 8 233 Inlägg

Bottendelen gjorde iordning förra vinter. Helrenovering då den borrades upp 81,4mm, fick h-profilsstakar (spm) och en RN-vev som är 4,5kg lättare än orginalveven. Skulle bara maxa ut det som gick ur grejjerna jag hade på då. Men lagom till denna vinter så började målbilden förskjutas. Eftersom jag ändå hade bottendel som klarade en hel del så tedde sig gamla effektmålet runt 320-330hk för klent. Nytt mål på 400hk sattes upp.

Där nånstans började saker och ting spåra ur. Tydligen är man alledes för lättövertalad och målet ändrades till 450hk istället.

Första offret vart toppen då den behövde en portning. Ocginaltoppen räcker långt, men jag väl försöka få lite register också, och då lär det portas.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500711125.jpg

Nya ventiler och fjädrar införskaffades. att ventilerna har midja är för att minska arean som "är i ivägen" för flödet.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500711161.jpg

Börjar riva toppen. Volvos egna verktyg för denna operation är dyra, men har faktiskt varteftersom känts som en vettig investering då de kommit till användning ett par gånger nu.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850071205.jpg

Under tiden toppen va på bearbetning så ägnades en del tid att montera nya frambromsar. Det vart ett 325mm AP Racing-kit (dock beg)

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850071207.jpg

Hann även m,ed att plocka ner och byta bussningar i bakvagnen å snygga till den lite.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500712131.jpg

Även fälgarna fick sig en omgång i denna veva. Efter en lång funderare så pulerlackades dem vita (va nära att de blev guld istället)

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850071214.jpg

Eftersom innerskärmarna ändå vart söndertuggade av hjulen och de enligt omgivning var onödig vikt så slets de ut och hjulhusen målades istället. Nya bromsarna fram fyllde ut rätt bra bakom 18"

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500801231.jpg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500801232.jpg

Resultatet av portningen (toppen ligger uppochner om nån blev fundersam big_smile )

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500801311.jpg

En hög med rostfria delar som sedemera blev till ett grenrör.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500801313.jpg

Separat wastegate fick inhandlas, valet föll på Tial's 38mm.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850080215.jpg

"Skaplig" snurra i form av en Holset HX40 #16 inhandlades. Det är trångt som attan att få plast med en sån mellan motor / torpedvägg / vattenrö och annat som begränsar placeringen men det gick.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850080229.jpg

Eftersom hx:en bara är oljekyld så fick jag investera i en 19-raders oljekylare

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500804012.jpg

Toppen tillbaks i ett stycke. Förutom portningen så sitter det sug-motorkammar i den.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500804041.jpg

Grenröret innan helsvetsning

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500804045.jpg

Något trångt, men det går.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850080407.jpg

Metallisk racekat och en flexdel till nya downpipen.

Förutom att bygga motor så blir det en del mindre jobb åt insidan. Ska byta golvmattan mot en ny och gummimattorna på golvet får stryka på foten till förmån för en uppsättning Sparco-mattor som ser bättre ut. Ävemn insidan på huven har lackats, vilket skulle ha gjorts för längesen, men det har inte blivit av.

Senast redigerat av Marlboroman (20 oktober 2012)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
13 april 2008 · 741 Inlägg

gillar grenröret ser porrigt ut smile

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
John87 Stolt Volvoägare
13 april 2008 · 4 913 Inlägg

Tittat en del på din bil och funderat på när det kommer en projekttråd.

Bra initiativ smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
mebben Troligen galen...
13 april 2008 · 567 Inlägg

Ser spännande ut, det blir till att prenumerera på denna tråd...

Marlboroman
13 april 2008 · 8 233 Inlägg

Hertigen skrev:
gillar grenröret ser porrigt ut smile

Finns planer på polering längre fram, så det kanske blir porrigare ändå cool

John87 skrev:
Tittat en del på din bil och funderat på när det kommer en projekttråd.

Bra initiativ smile

Har inte velat dra igång nån tidigare då det inte hänt så mycket, men nu närmaste tiden så komemr det bli lite fart på bygget förhoppningsvis. Ska väl montera grenröret och turbon i början på kommande vecka och börja måtta in för alla rör å slangar bland annat.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
17 april 2008 · 8 233 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850080417.jpg

Det är inte lätt när det är svårt... Men till slut så sitter grenrör 2.1 på plats. Ska ta ner det igen imorgon för att göra ett par sista modifieringar för passningen skull, sen ska snurran hängas upp.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
phonic
17 april 2008 · 915 Inlägg

Jag har lika stor HX40 som dig, #16.. Du skrev att din var större än min på Gatbilar smile

Ser snajsigt ut!

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com
Marlboroman
18 april 2008 · 8 233 Inlägg

phonic skrev:
Jag har lika stor HX40 som dig, #16.. Du skrev att din var större än min på Gatbilar smile

Ser snajsigt ut!

phonic skrev:
HX40 med #14 avgashus

Står att du har #14 hus där så det va kanske inte så konstigt att jag trodde min va större;)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jip
18 april 2008 · 272 Inlägg

Tjena, najs projekt! Har några frågor,

Vilka spridare ska du köra med? 630cc? Vad plockar du LMM ifrån? Räcker inte orig T5-oljekylare till för att hålla hx40 under kontroll? Varifrån köper du racekatten?

wink

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!
Marlboroman
18 april 2008 · 8 233 Inlägg

jip skrev:
Tjena, najs projekt! Har några frågor,

Vilka spridare ska du köra med? 630cc? Vad plockar du LMM ifrån? Räcker inte orig T5-oljekylare till för att hålla hx40 under kontroll? Varifrån köper du racekatten?

wink

Har en uppsättning Precision 550cc @ 3 bar som jag köpte i ett tidigare skede vilka skulle räcka då, men eftersom planen ändrades så lär jag köra dem på högre tryck, troligen 4 bar och då ska de (rent matematiskt) ge runt 620-630cc. Lmm-huset är ett ombyggt 740 16V-hus (3"). Skulle jag ha kört med en orginal oljekylare så hade jag hellre byggt om till den nyare varianten som sitter på tråget. Orginalkylen räcker väl så länge man inte är ute och kör hårt lite längre sträckor, och det känns vettigare att försöka bygga att bygga bort ett eventuellt orosmoment. Katen komemr från: www.a-alt-avgassystem.se

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
phonic
18 april 2008 · 915 Inlägg

Marlboroman skrev:

jip skrev:
Tjena, najs projekt! Har några frågor,

Vilka spridare ska du köra med? 630cc? Vad plockar du LMM ifrån? Räcker inte orig T5-oljekylare till för att hålla hx40 under kontroll? Varifrån köper du racekatten?

wink

Har en uppsättning Precision 550cc @ 3 bar som jag köpte i ett tidigare skede vilka skulle räcka då, men eftersom planen ändrades så lär jag köra dem på högre tryck, troligen 4 bar och då ska de (rent matematiskt) ge runt 620-630cc. Lmm-huset är ett ombyggt 740 16V-hus (3"). Skulle jag ha kört med en orginal oljekylare så hade jag hellre byggt om till den nyare varianten som sitter på tråget. Orginalkylen räcker väl så länge man inte är ute och kör hårt lite längre sträckor, och det känns vettigare att försöka bygga att bygga bort ett eventuellt orosmoment. Katen komemr från: www.a-alt-avgassystem.se

Orginalkylet duger gott sålänge man inte ligger och pressar på en bana. ATM bänkade ju en bil med närmare 800hk och orginalkyl, jag menar det blir ju ganska så varmt i en bänk..
Jag hade istället köpt en oljetemp för att ha koll på oljan istället för att krabba med extern (och det har jag ju gjort ocksåwink

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com
Marlboroman
18 april 2008 · 8 233 Inlägg

phonic skrev:

Marlboroman skrev:

jip skrev:
Tjena, najs projekt! Har några frågor,

Vilka spridare ska du köra med? 630cc? Vad plockar du LMM ifrån? Räcker inte orig T5-oljekylare till för att hålla hx40 under kontroll? Varifrån köper du racekatten?

wink

Skulle jag ha kört med en orginal oljekylare så hade jag hellre byggt om till den nyare varianten som sitter på tråget. Orginalkylen räcker väl så länge man inte är ute och kör hårt lite längre sträckor, och det känns vettigare att försöka bygga att bygga bort ett eventuellt orosmoment.

Orginalkylet duger gott sålänge man inte ligger och pressar på en bana. ATM bänkade ju en bil med närmare 800hk och orginalkyl, jag menar det blir ju ganska så varmt i en bänk..
Jag hade istället köpt en oljetemp för att ha koll på oljan istället för att krabba med extern (och det har jag ju gjort ocksåwink

Lite där grejjen ligger, orginal räcker kanske, men jag vill va på den säkra sidan. Jag vill inte behöva sitta å snegla på oljetempmätaren om jag åker på banträff eller om jag är ute och härjar på nån rolig väg. Frågan är ju om den snurran enbart va oljekyld? Men visst räcker det med små kylare om man inte åker så långt, bekant kyler ju sin maskin med en HX60 med en typ 10 raders oljekylare, men då åks det bara 500m åt gången.

Så dyrt är det inte att bygga om så det motiverar att fortsätta åka med orginalkylaren och dessutom tror jag det är bättre i det långa loppet på gatan.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
18 april 2008 · 8 233 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850080418.jpg

Så nära, så långt borta, hade nästan turbon på plats n är jag kom på att jag glömt att vrida kompressorhuset... Mörker... Tog bort grenröret och ur med snurran igen. Pasade på att hamra till ett av rören som gick för nära toppen för att få lite mer mellanrum, och så ska jag passa på att borra upp och gänga hålen i flänsen vilket jag skulle ha gjort innan grenröret byggdes, men nya friska tag imorrn förhoppningsvis.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
red daddy
18 april 2008 ·

Snyggt bygge. Nästan porr... smile

phonic
18 april 2008 · 915 Inlägg

E ditt lagerhus bara oljekylt?? Jag har både vatten och olja men kör bara med oljekylning. Vissa påstår att lagerna går ner sig fort andra säger att vattnet mest är till för att se till så oljan inte koksas..

Sen tänker jag såhär, det är ingen lastbil som går på fulltryck 8h i sträck det är en bruksbil man gasar "ibland" med, man är ju inte dummare än att man kör lungt ett tag innan man härjar till det igen smile

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com
Marlboroman
18 april 2008 · 8 233 Inlägg

HX med vattenkylning är inte så vanligt. Enbart oljekylning är vanligare. Vattnet är till för att kyla men det ska ju inte spela nån roll så länge inte oljan blir så varm att den kokar. Oljan koksar f.ö inte om den håller tillräcklig hög temperatur.

Jag tänker såhär, att jag vill inte behöva släppa av för hög oljetemp om jag har nån på kornet, den ursäkten är ju tom sämre än klassikern: jag sköt loss en slang big_smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
phonic
18 april 2008 · 915 Inlägg

Marlboroman skrev:
HX med vattenkylning är inte så vanligt. Enbart oljekylning är vanligare. Vattnet är till för att kyla men det ska ju inte spela nån roll så länge inte oljan blir så varm att den kokar. Oljan koksar f.ö inte om den håller tillräcklig hög temperatur.

Jag tänker såhär, att jag vill inte behöva släppa av för hög oljetemp om jag har nån på kornet, den ursäkten är ju tom sämre än klassikern: jag sköt loss en slang big_smile

Haha ja du tänker rätt men jag undrar om inte den orginala vattenkylda oljekylaren är effektivare än en kalllufts? beror väl på placering iofs..

Återstår att se! smile

Senast redigerat av phonic (18 april 2008)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com
Marlboroman
19 april 2008 · 8 233 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500804191.jpg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500804192.jpg

Bara för sakens skull så tog jag ett par bilder för att jämföra storleken mellen 18T:n jag kört med annars och HX40in

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500804193.jpg

Bultat upp snurran riktigt nu, och har börjat måtta lite för tryckrör och inloppsrör, men jag kommer inte så långt eftersom delarna jag behöver skulle ha kommit igår, men får hoppas att de dyker upp på måndag istället

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
22 april 2008 · 8 233 Inlägg

Gått lite på tomgång senaste dagarna. Hållt på med diverse småpyssel och jagat delar. Men till helgen så ska det förhoppningsvis börja rulla på igen. Måste få lön så jag kan handla rördelar till downpipe samt en uppsättning däck, bland annat.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jip
22 april 2008 · 272 Inlägg

Kul att höra smile

Har du någon sida/forum där du har mer detaljerat projekt, tex när du renoverade bottendelen o sådant?

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang