Marlboroman's 850 Turbo -94

Efter ett par år i förvaring så är det dags att byta till en originalmotor och få den igenom besiktningen. Dessutom ska både in- och utsidan få sig en liten uppsnyggning är det tänkt.
  • 25 Följare
  • 164 597 Visningar
  • Projektet avslutat 20 oktober 2012
Marlboroman
5 december 2008 · 8 234 Inlägg

High-Octane skrev:

Marlboroman skrev:
Rostfritt är lättare att hålla snyggt om man polerar, men tungt. Aluminium är lättare, men trökigare att hålla blankt om man polerar. Prismässigt är det ingen större skillnad.

okey ungefär de ja redan hade koll på dåsmile
Hur groft rör har du ner till turbon? från filtret..

Till "besiktningsturbon" så konar det från 70mm vid lmm till 60mm på turbon. Till nya turbon är det 90mm innerdiameter från luftiltret till mätelektroniken i lmm'en och sen är det 94mm inner resten av vägen ner till turbon (100 respektive 102mm ytterdiameter)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
WallinJR Det SKA gå!
6 december 2008 · 434 Inlägg

börjar se bra ut, kmr fortsätta följa med spänning på fortsättnigen:D

Kolla gärna in mitt VR6 Projekt.
Volvo 850 S 2.5 "Vinter Kälken." (1996)
Marlboroman
23 december 2008 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500812221.jpg
Vart ett litet ryck idag iaf, satta tillbaks fläkten på kylaren och bultade tillbaks den + ac-kylaren

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500812222.jpg
Höll på och måttade och funderade över ic-placering + tryckrör. Insåg att min plan för ic-fäste ser ut att spricka, så jag lär fundera ut nåt nytt

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500812223.jpg
If it dunt run, chrome it... Börjar polera lite prylar så det händer nånting iaf.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500812224.jpg
Kommer väl inte bli 100% när det är klart, men bättre än oxideringen i alla fall

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
nonno
12 januari 2009 · 511 Inlägg

ser jätte bra ut

?
Marlboroman
29 januari 2009 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850090129.jpg

Har inte gjort ett dugg på ett bra tag nu, men idag så kom en låda med de sista sakerna för att kunna bygga nya tryckrören som sådana. Är ju fortafarnde frågetecken på hur dump ska lösas med tiden får utvisa.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
High-Octane "Bilskadetekniker"
29 januari 2009 · 276 Inlägg

Marlboroman skrev:
http://www.boostedbadger.nu/bilder/850090129.jpg

Har inte gjort ett dugg på ett bra tag nu, men idag så kom en låda med de sista sakerna för att kunna bygga nya tryckrören som sådana. Är ju fortafarnde frågetecken på hur dump ska lösas med tiden får utvisa.

man kan inte göra allt alltid:cool:
den ena slangen ser stor ut! 4"?

Marlboroman
29 januari 2009 · 8 234 Inlägg

High-Octane skrev:

Marlboroman skrev:
http://www.boostedbadger.nu/bilder/850090129.jpg

Har inte gjort ett dugg på ett bra tag nu, men idag så kom en låda med de sista sakerna för att kunna bygga nya tryckrören som sådana. Är ju fortafarnde frågetecken på hur dump ska lösas med tiden får utvisa.

man kan inte göra allt alltid:cool:
den ena slangen ser stor ut! 4"?

Japp, en 4", den ska sitta mellan inloppsröret och lmm-huset. Tänkte ju köra med ett mindre hus först, å då köptes en reducering ( 4 - 3") men den behövs ju inte nu

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
7 februari 2009 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850090207.jpg

Fixat ic-fästen idag och börjat lite med tryckrören. Men lär plockan av gamla turbon / grenröret igen innan jag kan sätta igång på riktigt. Har dock insett att min ursprungliga plan på rördragningen sprack, oljestickan hamnade ivägen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
12 februari 2009 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500902111.jpg

Fick flytta in intercoolern, vart för trångt mot fronten. Vände bara på fästena och passade samtidigt på att flytta dem i sidled, annars hamnade inte ic'n nå ruiktigt mitt i hålet i fronten.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500902112.jpg

Rev bort besiktningsturbon med tillbehör, kastade ner HX'n och skulle sätta fast grenröret men gav upp till slut. Flänsen mot toppen har slagit sig liiiite, och precis lagom för att ställa till bekymmer. Och vanligtvis brukar det slinka på plats till slut, men nu hade jag varken tid eller ork att krångla mer. Jag har ju inga riktiga pinnbultar till detta grenrör, utan har bara kapade bitar gängstång, och utan fasningen som brukar vara på pinnbult så blir det väldigt svårt att trä på grenröret. Men ska ta tag i det.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
XtremeStreetR
12 februari 2009 · 167 Inlägg

Fan kommer bli skitgrymt detta:D fan så tråkigt med allt krångel som kommer bara, men men bilvärden är underbar så det är bara till att fortsätta kämpa:D

Överladd<3
Volvo v70R awd "Ghetto Sledge 2" (1998)
Marlboroman
12 februari 2009 · 8 234 Inlägg

Krånglar gör det alltid så fort man siktar lite högre och man ska börja bygga mycket. Sen blir det ju många gånger man får ta ett steg tillbaks och börja om. Men det är så det funkar.

Men allt sånt brukar glömmas bort så fort man kommer ut och kan åka en sväng big_smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
XtremeStreetR
12 februari 2009 · 167 Inlägg

Marlboroman skrev:
Krånglar gör det alltid så fort man siktar lite högre och man ska börja bygga mycket. Sen blir det ju många gånger man får ta ett steg tillbaks och börja om. Men det är så det funkar.

Men allt sånt brukar glömmas bort så fort man kommer ut och kan åka en sväng big_smile

Haha precis:D du har ju kommit jävligt långt nu, en annan har ju inte änns börja bygga ihop:P

Överladd<3
Volvo v70R awd "Ghetto Sledge 2" (1998)
High-Octane "Bilskadetekniker"
12 februari 2009 · 276 Inlägg

Marlboroman skrev:
http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500902111.jpg

Fick flytta in intercoolern, vart för trångt mot fronten. Vände bara på fästena och passade samtidigt på att flytta dem i sidled, annars hamnade inte ic'n nå ruiktigt mitt i hålet i fronten.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500902112.jpg

Rev bort besiktningsturbon med tillbehör, kastade ner HX'n och skulle sätta fast grenröret men gav upp till slut. Flänsen mot toppen har slagit sig liiiite, och precis lagom för att ställa till bekymmer. Och vanligtvis brukar det slinka på plats till slut, men nu hade jag varken tid eller ork att krångla mer. Jag har ju inga riktiga pinnbultar till detta grenrör, utan har bara kapade bitar gängstång, och utan fasningen som brukar vara på pinnbult så blir det väldigt svårt att trä på grenröret. Men ska ta tag i det.

attans! kastade ner HX:en;) kan tänka mig att de va ett jäkla meck? hmm ibland önskar man att volvo hade ställt motorn rakt! haha..
lycka till me fortsatt byggande!
ps. jag vred på nycklen i helgen:D

Marlboroman
12 februari 2009 · 8 234 Inlägg

XtremeStreetR: Men så har jag hållt på ett bra tag med. Kommer man bara igång så rullar det på för det mesta.

High-Octane: Ja, det är lite jobb, och inte blir det enklare av jag lär ha turbon liggandes som på bilden. Blir ganska svårt att komma åt och dra åt grenröret underifrån. Och på ovansidan så måste övre motorfästet + ena jordflätan tas bort för att det ska va möjligt att få ner turbo och grenrör.

Jaså? Kul att höra!

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
19 februari 2009 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500902191.jpg

Lyckats få dit grenrör, bytte 2 pinnbultar så slank det dit, brottade upp snurran och började med nya tryckrören. Vart en del funderande, mätande och prova lite olika saker. tyckte jag hade en variant som funkade, till jag stängde huven, eller snarare flörsökte. lösningen vart att vända ett rör åt andra håller och skarva på lite så gick det mycket bättre.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500902192.jpg

Är ju en hel del kvar att göra, men det är skönt att ha kommit igång åtminståne. på varma sidan är det till största del klart, på kalla sidan är det en hel del jobb kvar än.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Joas_86
20 februari 2009 ·

Duuuuuuu ser Marlboroman !

Du kan bara om du vill, hoppas lusten börja komma nu så man få se din kärra i sandviken m.fl ställen.
Dem tryckrören kommer bli jävligt snygga ska du se.


Vad är de mer som ska göras efter tryckrör ?


/jooooooas

Marlboroman
20 februari 2009 · 8 234 Inlägg

Lusten finns ju, men det är lite sämre med pengar, men det kanske löser sig för stunden nu hoppas jag. får väl se hur det ser ut när lönen kommer. Efter tryckrör så står wastegaterör / downpipe på listan, efter det så är det soppasystem. Sen är det ju en del småsaker som att flytta oljekylaren och en del sånt med som ska göras, sen är ju det ju klart motormässigt, sen är det bara aresten kvar.... big_smile

Men jag kommer ta ut den och åka i år oavsett, måste få åka lite så man inte tappar inspirationen helt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Joas_86
21 februari 2009 ·

Marlboroman skrev:
Lusten finns ju, men det är lite sämre med pengar, men det kanske löser sig för stunden nu hoppas jag. får väl se hur det ser ut när lönen kommer. Efter tryckrör så står wastegaterör / downpipe på listan, efter det så är det soppasystem. Sen är det ju en del småsaker som att flytta oljekylaren och en del sånt med som ska göras, sen är ju det ju klart motormässigt, sen är det bara aresten kvar.... big_smile

Men jag kommer ta ut den och åka i år oavsett, måste få åka lite så man inte tappar inspirationen helt.

Helt rätta tankar big_smile

Vad jobbar du som ?

Med dp wgrör fixa du väl utan pengar. Soppas system har du väl liggande eller ?

Annars går det att köra med original fast får köra med mindre hästar.

Oljekylaren är gjort på en dag, är väl bara nya slangar. de är också lätt big_smile

Detta kommer du vara klar med ganska snart ! (Positiva saker nu bara !) big_smile


Lycka till.

Marlboroman
21 februari 2009 · 8 234 Inlägg

Jag jobbar som reserv på stålverket här i byn. Lite enkelt så om nån är sjuk eller ledig så hoppar jag in istället för denne, men är alla där så då gör jag oftast inte så mycket.

För att kunna få wg / dp klar så lär jag ha ett par flänsar och ett flexrör, men det ska beställas så det förhoppningsvis finns hemma innan slutet av kommande vecka. Till soppasystemet så behövs ledningar, vet inte om jag ska dra med slang eller kopparrör och sen lär jag kika lite mer på exakt hur det ska dras. Största bekymret med oljekylaren just nu är att jag inte har nåt riktigt bra ställe att montera den på, så troligen blir det att såga sönder frontkorgen för att få plats och bygga fästen sen.

Rent motormässigt börjar det ju bli klart, men ser man till helheten är det mycket kvar. Men det går ju framåt i alla fall smile

Tackar smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
krutmats
21 februari 2009 · 1 892 Inlägg

Ojoj vilket underbart bygge!!  Du är en problemlösare!! Underbart!  Lycka till
Mvh/Mats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang