Marlboroman's 850 Turbo -94

Efter ett par år i förvaring så är det dags att byta till en originalmotor och få den igenom besiktningen. Dessutom ska både in- och utsidan få sig en liten uppsnyggning är det tänkt.
  • 25 Följare
  • 164 404 Visningar
  • Projektet avslutat 20 oktober 2012
Zippo_
7 april 2009 · 330 Inlägg

Ser riktigt fint ut, är ditt tryckrör där dumpen är fastsvetsad i egentillverkat eller finns dom färdiga o köpa ? smile

mvh

Marlboroman
7 april 2009 · 8 234 Inlägg

Tryckrör och det är byggda just för min bil och finns inte att köpa.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
26 april 2009 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850090426.jpg

Rev ner fjäderbenen för ett tag sen för att byta till biffigare fjäderbensgummin. Ena dämparen så ut att va sne, men när jag väl fick isär fjäderbenet så visade det sig som tur va att det rakt.

I övrigt så har jag tråcklat vidare med downpipen, provmonterade tryckrören, gjort ett litet stag som håller i oljekylaren så den förhoppningsvis inte nöter mot ac-kylaren. Slangarna till okjekylaren passade inte. Den ena går att vålda på plats, men den andra är helt off.

Men nu ska grenröret och det rivas bort så jag kan prova om det går att få ner downpipe den vägen och sen ska vanliga grenröret och turbon upp en sväng för att måtta ett rör mellan den turbon och röret över motorn. Ska passa på att borra upp hålen i flänsen till grenröret nu med.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
30 april 2009 · 8 234 Inlägg

Fortsatt att ödsla lite tid på bruksbilarna, men idag har jag fått i nya bussningarna till växelväljarna och spakstället.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500904301.jpg
Satte i dem i växelväljarna först, men det gjorde ingen egentlig skillnad.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500904302.jpg
Gamla och nya bussningar till spakstället. Och efter att dessa hade bytts så vart det en klar skillnad.

Imorrn är väl tanken att bulta på grenrör, turbo och lite annat och börja göra klart för uppstart så långt det går och få ner den på hjul så jag kan rulla fram den en liten bit.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
High-Octane "Bilskadetekniker"
1 maj 2009 · 276 Inlägg

du har inte bilder på när du byter dom i spaksället? var de besvärligt?
så stor skillnad så man borde köpa egna?smile

Marlboroman
1 maj 2009 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500905011.jpg
Besiktningstubon har letat sig tillbaks på plats. Tänk om hx40in hade varit sådär liten, va enkelt allt hade varit big_smile

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500905012.jpg
Sanas ju fortfarande en hekl del prylar och är dammigt, men börjar likna nåt igen.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500905013.jpg
Ena tryckröret hänger fortfarande ner lite, men ska korta av ett rör lite grann så går röret fritt från kylarslangen och så hamnar röret rakt

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500905014.jpg
Sista tryckröret som behövs mellan 18T'n och resten av rören.

High-Octane: Nej, det vart inga bilder då, skulle ha behövt minst en arm till då för att kunna få nå vettiga bilder. Det är inte alls svårt, det kan va lite knepigt att komma åt i vissa lägen i alla fall om man gör som jag och inte lossar spakstöället från vajrarna. Men jag vet inte om det hade blivit så stor tidsvinst att lossa stället från vajrarna.
En sån här sats kostar ju lite, men jag anser det va värt det. Det vart en helt annan känsla i spaken, det är ju fortfarande lite glapp i själva spakstället och så, men största delen av glappet speciellt i sidled är ju borta nu.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
2 maj 2009 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500905021.jpg
Plockade bort förvärmningen till vevhusventilationen. Dels kör jag inte på vintern, och dels så kanske man kan få upp laddtrycket liiiiiiiite tidigare när man slipper en vacuumledning som går mellan insug och ionloppsrör.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500905022.jpg
I övrigt så har jag fotsatt att plocka tillbaks och koppla in saker. Nu är det bara slangarna till oljekylaren som saknas, sen kan jag ställa ner den på alla 4.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Hammarslag Inläggskritiker
2 maj 2009 · 990 Inlägg

Rykte förvärmningen till spjällhuset på min 9000, gjorde ingen märkbar skillnad iaf smile

450hk måste väl gå snabbt o nå ? och inte så kostsamt ?

På saabarna byter man bara spridare, soppa pump turbo programvara 3" avgas ´s så har man 400 driftsäkra (motormässigt)

Nåt som är jävligt dumt är att motorn sitter felvänd i 850, nån som vet varför dom satte motorn åt det hållet ? det lär ju knappast optimal lufttillförsel/kylning till turbon när den sitter mot torpedväggen typ :-S ?



Förövrigt ! en skoj bil blir det med 450hk smile fast det är ju lätt o nå 450, men sen skiljer det ju på 450 på en maskin och 450 på en annan maskin, val av kammar osv, det går ju att snåla o köpa GLT kammar lr nåt sånt, eler så köper man rejäla direkt så motorn får andas ut

Senast redigerat av Hammarslag (2 maj 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Marlboroman
2 maj 2009 · 8 234 Inlägg

Inte så kostsamt..? Mja, vet inte riktigt om jag kan hålla med på den punkten vad gäller just min maskin, och då har jag ändå byggt billigt. Sorgligt men sant så är det väl lite som så att volvos femmor låter fränt, men i vissa avseenden lämnar de en del att önska.

Att motorn sitter som den gör skulle jag tippa på beror på platsbrist. Skulle grenröret sitta på andra sidan så finns ingen plats för avgassystemet. Sen skulle insuget bli rätt knepigt för att få plats med. Kylning får den ju underifrån, men sen får man ju skära bort en list för att öka på luftflödet under huven. Sen scoopet jag har gör en jäkla nytta.

Ja, karaktären kan ju skiljer grymt beroende på receptet, får väl se hur den blir. Skulle vela ha cat kammar istället för glt-kammarna, men gllt-kammar fanns på hyllan och cat's kammar kostar 8000, och med ett hål i plånboken va ju valet enkelt big_smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Hammarslag Inläggskritiker
2 maj 2009 · 990 Inlägg

Kommer ju gå som fan sen iaf, volvo motorerna är ju faktiskt lite svagare än saab motorerna tongue
Men å andra sidan så håller volvos lådor bättre. hugget som stucket.
Ja race kammar är dyra, ja har 276/10.4 kostar 6500 tror ja.
Finns ett alternativ annars det är att köpa gamla 9000 kammar o stoppa i, fast det är ju iofs inte i närheten.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Marlboroman
2 maj 2009 · 8 234 Inlägg

Vitblocken lämnar som sagt en del att önska, det är inte så stabila som de hade behövt vara för höga effektuttag. Visst går det att få dem att hålla, men att stifta eller fodra om är inte helt riskfritt. Sen har ju saab hållt sig långt framma vad det gäller motorstyrning, vilket också är ett handikapp då styrsystemet i 850 till stora deklar bara går på vad som är inprogrammerat, och inte vad som händer i praktiken.
Att lådorna håller bättre, ja det det kanske de gör. Men det är så länge man inte missar växlarna, de hänger med långt när man trimmar, men en felväxling kan va allt som krävs för att det ska bli dags för en ny låda.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
3 maj 2009 · 2 853 Inlägg

ser riktigt nice ut kollat genom hela tråden, men då kan man fråga dig om lite tips då ja planerar att inköpa en 850r o trimma den. Eller är vanliga modellen mer vänlig för de, det är väl bara en extra boost på r dvs, 15sek av 25hk mer:P va jag googlat mig till.

Ser grymt nice ut, du löser allt me motorn sj ?

Marlboroman
3 maj 2009 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500905031.jpg
Ägnat mnig åt att plocka i inredning idag så det är gjort.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500905032.jpg
Nya mattor fram. Gamla mattan fick ju kastas pga fuktskador och gummimattorna har blivit ersatta av lättare å snyggare varianter.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500905033.jpg
Har ju plockat bort i stort sett alla annan isolering, se det lilla som sitt på insidan av plsten ovanför knäna på båda sidor fick strycka på foten, minmal viktbesparing, men ändå big_smile

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500905034.jpg
Lär tvätta klädseln och torka bort allt damm och sätta i högtalare igen så ska det väl se lite vettigt ut i alla fall.

pattilatti2: Hade köpt en vanlig istället, dels är dem billigare och det lilla som skiljer rent tekniskt byts ändå ut om man ska börja trimma, i alla fall om man har lite värre planer.

Så mycket som möjligt i alla fall. Portningen och det med toppen, all svetsning, stifta om tryckplattan och borrning av blocket har lämnats bort då jag saknar kunskap / utrustning för såna saker. Men i övrigt så har jag gjort allt själv.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Hoglund_
5 maj 2009 · 40 Inlägg

jävligt fint bygge, lär ju bli klipp i maskineriet. de vita fälgarna med de röda bromsarna såg jävligt bra ut big_smile

ja har en fråga till dig som har trimmat en 850. ja har själv rivit isär min nu och lämnat in på borrning och nya lager, kolvar och stakar blir de, ja har även glt kamaxlar, andra spridare, japagrenrör, och lite smått och gott och tänkte köra med ca 1,5 i laddtryck vet ej vad mkt hk de blir men så tänkte ja byta kopling i den för originalet kommer garanterat inte hålla? rätta mig om ja har fel, och tänkte höra med dig ifall du vet något om kopplingen på dessa? behövs de starkare tryckplatta mm?
väldigt tacksam för svar, om du har något vill säga smile

keep up the good work smile

livet börjar vid 260
Joas_86
5 maj 2009 ·

Hoglund_ skrev:
jävligt fint bygge, lär ju bli klipp i maskineriet. de vita fälgarna med de röda bromsarna såg jävligt bra ut big_smile

ja har en fråga till dig som har trimmat en 850. ja har själv rivit isär min nu och lämnat in på borrning och nya lager, kolvar och stakar blir de, ja har även glt kamaxlar, andra spridare, japagrenrör, och lite smått och gott och tänkte köra med ca 1,5 i laddtryck vet ej vad mkt hk de blir men så tänkte ja byta kopling i den för originalet kommer garanterat inte hålla? rätta mig om ja har fel, och tänkte höra med dig ifall du vet något om kopplingen på dessa? behövs de starkare tryckplatta mm?
väldigt tacksam för svar, om du har något vill säga smile

keep up the good work smile

Tjena.

Kan ge dig lite tips big_smile

LG speed har billiga stakar.
Tänkte du köra med öd kolvar ?

Du kan köra med en 707 tryckplatta ifrån audi rs4.
R lamell funkar perfekt.
Ladda 1.5 kilo beror på vilken turbo du har ?

Sen mkt hästar ska du ha ?

Lycka till mannen !

Hammarslag Inläggskritiker
9 maj 2009 · 990 Inlägg

Klockrent bygge blir det iaf, bland det tuffaste Volvo och Saabar med löjligt mycket effekt, gärna fwd som drar rwd bilar smile
Ser fram emot lite crusing i sommar med eller emot konkurerande bilmärke smile

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
trollis
10 maj 2009 ·

nice bygge har precis kollat igenom alla 12 sidor o det är sant det går inte att sluta bygga big_smile.. ska du inte prova besikta med Exstraktor grenröret? jag ska prova med min o se om den går igenom:P.. men men nice bygge detta följes=D

Marlboroman
11 maj 2009 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500905101.jpg
Nu är det egentligen bara sista tryckrörsdelen och batteriet som saknas, sen är det dags att prova att få liv i den smile

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500905102.jpg
Plockade ur insatsen till ljudddämparen, inte konstigt att den inte låter nåt när röret bara är 1,5" lol

Hoglund_: Beror ju på vad du tänkt köra med för snurra. Det är ju en väldigt skillnad i vrid om du ska ladda 1,5 med originalturbon eller om du ska göra det med nåt stort. Kan ju faktiskt räcka med en R-koppling. 707 + r-lamell som jag kör håller ju långt, men är ingen roliga vardagskombination, framförallt inte om man kör mycket i stan / köer. Finns ju några alternativ på kopplingar däremellan med, men till syvende och sist så beror det ju på hur mycket vrid du får ut motorn.

Hammarslag: Den dagen jag blir klar så, men det finns lite orosmoln på himmelen nu. Imorrn så är det ibnte omöjligt att jag får besked om att jag blir uppsagd. Och blir det så, ser det tungt ut i fortsättningen. Men det löööser sig.
Det vi tappar i starten tar vi igen med lägre transmissionsförlust big_smile
Jag ser mest fram emot att få köra lite. Har inte blivit många mil under 2008 sad

trollis: Nej, det är svårt. Ibland har man ju perioder när man egentligen inte ens vill se bilen men sen får man upp näsan över ytan och sätter igång igen. Jodå, ska besiktas med det grenröret + turbon, men ska inte besikta igen förrens i höst om inte lokala lagen är av annan åsikt. Nackdelen är ju risken för föreläggande om reg.besiktning, men den eventualiteten har jag planerat för.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
12 maj 2009 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850090512.jpg

Hämtade sista rörbiten idag och satte dit den och kolla över alla slangklämmor och så. Satte tillbaks batterihyllan, sen va det bara att lasta dit batteriet och provstarta.

Men... Det hade ju varit för enkelt...

Jag har ju måttat ut tryckröret på kalla sidan utan nåt batteri på plats eftersom jag ändå ska flytta det. Men nu visade det sig att tryckröret är ivägen så det inte går att ha battiet på originalplatsen. Så imorrn lär jag försöka få tag i sista delarna som behövs för att kunna flytta batteriet. Hade ju kunnat köra med startkablar bara för att kolla så den startar, men måste ju i vilket fall flytta batteriet om man jag vill kunna åka.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
trollis
12 maj 2009 ·

okej.. sant vissa dagar går allt åt skogen sen kan motivationen vara på topp men då har man inga grejjor eller pengar:P.. okej tror jag kommer att ha svårt att besikta min efter som den är helbilsgodkänd. men jag ska nog härma dig ang tryckröret till insuget, dels för att orginal ser kasst ut sen att det håller bättre än orginal smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang