Efter ett par år i förvaring så är det dags att byta till en originalmotor och få den igenom besiktningen. Dessutom ska både in- och utsidan få sig en liten uppsnyggning är det tänkt.
Idag hämtades den "hem". Var ju längesedan man körde den och det tog ett tag innan man kom in sig med koppling och så. Men sen så rullade det på hela vägen till garaget. Tvätt står högt upp på listan över saker som ska göras, men det får vänta ett litet tag.
Sista bilden på motorrummet med den här motorn...
...för om allt flyter på så åker den ur imorgon. Dock saknas lite delar och en hylsa jag lär ha, så den andra motorn lär inte läggas i förrens i mitten av kommande vecka som det ser ut just nu.
Nej den röda ska väll skrotas och den svarta få en originalmotor och säljas vidare? Om jag förstått det rätt :p
Du har förstått tanken bakom det hela. Oklart än vad som kommer att hända med motorn som jag plockar ur den svarta. Antingen säljs den eller så blir det ett nytt projekt till våren.
Har donat vidare idag, men hann inte få ur motorn. Men det är inte så mycket kvar. Den andra motorn är inte klar att lyfta över än heller. Hoppas att kunna lyfta ur motorn ur den svarta på onsdag. Motivationen lyste med sin frånvaro idag och det gick åt en del tid till annat. Bland annat att svära över att jag en gång i tiden verkar ha trott att det inte spelar något roll åt vilket håll ena bulten till generatorn satt - idag vet jag att det spelar roll... Men som tur är så går det ju fort att plocka av insuget.
Alltid kul att vara efterklok Lycka till med nya motorn sen.
"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
Den gjorde motstånd in i det sista, men till slut så åkte motorn ur.
Grundtanken var ju att lyfta över mtor och låda som ett pakket från donatorbilen. Men då lådan i donatorn verkade tveksam så fick jag offra tid på att flytta över lådan mellan motorerna.
En massiv mängd svordomnar över konstruktionen av motorfästena bland annat och en hel del trixande så sitter det nu en helt vanlig turbofemma i maskinrummet. Imorgon är det dags att ta tag i det där med att kolla in allt igen.
Förutom att den ska få donera lite tänddelar så kommer den där motorn att få stå orörd ett bra tag framöver.
"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
Japp, men nu blir det ju ett avbrott då några dagar då min chef har någon ide om jag msåte jobba, fast jag har sagt att jag har annat för mig
Har likadant här. Måste byta bromsslangar på min men har inte tid då jag jobbar... Får väl vara glad för att man har ett jobb iallafall
"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
Hann förbi garaget en snabbis innan jobbet igår så jag hann hänga upp avgassystem och lite annat småplock
Snart så. Nu är det bara ett par saker som ska kollas, och sen kan jag ställa ner den på marken igen och koppla in dem sista grejjerna om jag inte råker ut för fler tidsödande saker. Har varit en massa pyssel med drivaxlar, byta oljefilter, sätta tillbaks bränsleledningar, sätta i kontakter och annat. Förhoppningen inför imorgon är att få ner den på hjulen igen och koppla in det sista och helst sätta tillbaks frontkorgen.
Vart ett litet ryck idag med. Det är ju inte mycket kvar att göra nu egentligen, men jag har ju hela tiden kommit på nya små saker som lär fixas och donas när jag ändå är igång som tar tid. Så även fast jag är närmare uppstart så åkte jag ändå hem från garaget med en liten känsla av besvikelse då jag gärna hade hunnit göra mer. Sista slangarna och att försöka få dit luftburken står högst upp på listan över saker som ska göras imorgon.
Nya tätningar till slangarna till oljekylaren, att inte byta ut dessa kan bli dyrt i slutänden.
Detsamma gäller även clipsen som håller fast slangarna. Dessa är engångsartiklar. Det finns många exempel på folk som försökt återanvända dem och som snabbt får lära sig att clipsen då ger med sig och man skjuter loss slangarna och tömmer motorn på olja fort med ras som följd. När man satt dit dem nya så brukar jag dra ett buntband eller en slangklämma runt som extra säkerhet att clipset håller sig på plats.
Allt inkopplat och klart. Bara att sätta i batteriet och hälla i olja i motorn. Men...
Jag är ju kung på att snubbla på mållinjen och så även idag. Har ju inte hunnit med det tidigare även om det funnits med i planeringen, men idag så tänkte jag ge mig på vänster drivaxel. Den vill inte låsa sig i lådan. Höll på men fick inte till det. Så imorgon lär jag börja med den. Sen ska det i olja i motor + låda, i med batteriet och en sista koll av allt och förhoppningsvis start. Men det återstår att se...
Idag var det dags. Idag var allt inkopplat, kollat och klart.
13:21 - Sista koll och tändning på för att kolla så att det inte läker bensin när pumpen går.
13:23 - Start. Motorn går igång fint och går bra.
13:27 - &#&%%¤&#¤%!"#&%!%&½"#&%"#%&½"&#%!!!!!!!!!!!! Bara att slå av... Motorn gick fortfarande fint och så, men ett oljedropp under mtorn tog effektivt död på glädjen.
13:29 - Krälar in under bilen för att bekräfta vart läckaget kom ifrån. Och precis som jag fruktade: bakre vevaxeltätningen läker.
Sätter fast denna förmaning på rutan till garagegrannarna och börjar fundera över alternativen *suck*
Så frågan som det kommer funderas på under kvällen är om den bara ska sättas ut 5000:- billigare än vad jag tänkt eller om jag ska gå upp tidigt imorgon och bara bita ihop och börja plocka ur motorn - igen... Men då blir det inget roligt schema närmaste dagarna.
Dagen kan sammanfattas med denna bild. Efter ett kort övervägande igår och snabb insikt så vad det bara att ta sig till garget i tid idag och börja riva ur motorn och göra ett försök att byta packboxen. Så i 7-tiden så var motorn ur och låda + koppling bortplockat. Imorgon är det jakt på delar som gäller och om allt av någon anledning skulle flyta på så ska motorn hängas tillbaks och börja koppla in allt. Igen... *suck*
Var ut till garaget nu på förmiddagen och plockade av svänghjulet och tog bort packboxen. Vart en rejäl rengöring av kortsidan på blocket, svänghjulet och i spränkåpan på lådan. Vad gäller packboxen så var den felmonterad. Men det kommer bild på den ikväll.
Masen_Racing skrev:
Varför inte göra det på plats?
Ser ingen större vinst i det. Skillnad om jag bara skulle ha bytt låda. Då hade jag bara ryckt ut den via hjulhuset. Känns bara som att det blir trängre och krångligare att få bort och framförallt få dit växellådan om man tar den via hjulhuset. Sen har jag bara erfarenhet av att lyfta ur motorerna, så jag antog att det skulle gå fortare att göra som man är van istället för att prova nåt nytt nu när det ska gå så fort som möjligt.
jetta16v skrev:
Skulle vara kul om du fick ordning på den, sälj inte
Har ju inte plats för den egentligen, och den har ju ändå bara stått och jag har dessutom redan sålt av en hel del grejjer till den. Jag lär inte få tillbaks gnistan heller. I slutänden ser det i nuläget ut att vara bäst att sälja och kanske bygga nåt nytt till våren.