sänkning volvo 850

TurboThim
13 april 2008 · 37 Inlägg

måste man byta dämpare när man säker en 850 60 40mm ?

tacksam för snabbt svar

Volvo 854 T-5R T-Gul -1995
Volvo 850 T-5R "T-Gul" (1995)
andreasgustavsson
13 april 2008 · 819 Inlägg

Nej behövs inte

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
NeonX
14 april 2008 ·

men det blir inte bra utan:rolleyes:

anderzohn bilbytarkung
14 april 2008 · 196 Inlägg

NeonX skrev:
men det blir inte bra utan:rolleyes:

varför inte??har ju absolut inge värde

sponsor:
RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB
Mercedes E220D AMG "Anderzohn" (2014)
NeonX
15 april 2008 ·

anderzohn skrev:

NeonX skrev:
men det blir inte bra utan:rolleyes:

varför inte??har ju absolut inge värde

om fjädern är kortare och hårdare, får dämparen mindre yta att jobba på...vore det inte bättre att ha en dämpare som är gjort för den längden/hårdheten...rätta mig om jag har fel men orginaldämparen är juh i så fall i nedtryckt läge villket innebär att vid en någolunda hård "smäll" är chansen betydligt störe att den "bottnar" jag är ingen banbilsvetare men det säger sig väll rätt självklart att det inte blir bra, även om det går. det går att köra utan fjädrar eller utan dämpare också...men det bli inte bra. eller?

anderzohn bilbytarkung
15 april 2008 · 196 Inlägg

NeonX skrev:

anderzohn skrev:

NeonX skrev:
men det blir inte bra utan:rolleyes:

varför inte??har ju absolut inge värde

om fjädern är kortare och hårdare, får dämparen mindre yta att jobba på...vore det inte bättre att ha en dämpare som är gjort för den längden/hårdheten...rätta mig om jag har fel men orginaldämparen är juh i så fall i nedtryckt läge villket innebär att vid en någolunda hård "smäll" är chansen betydligt störe att den "bottnar" jag är ingen banbilsvetare men det säger sig väll rätt självklart att det inte blir bra, även om det går. det går att köra utan fjädrar eller utan dämpare också...men det bli inte bra. eller?

du lär aldrig få en orginal dämpare att bottna med en 60mm sänkning..ja åker själv med kapade fjädrar å inte ens med mina sänkningar som ja har haft på mina bilar har stötdämparn bottnat..

sponsor:
RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB
Mercedes E220D AMG "Anderzohn" (2014)
NeonX
15 april 2008 ·

anderzohn skrev:

NeonX skrev:

anderzohn skrev:

varför inte??har ju absolut inge värde

om fjädern är kortare och hårdare, får dämparen mindre yta att jobba på...vore det inte bättre att ha en dämpare som är gjort för den längden/hårdheten...rätta mig om jag har fel men orginaldämparen är juh i så fall i nedtryckt läge villket innebär att vid en någolunda hård "smäll" är chansen betydligt störe att den "bottnar" jag är ingen banbilsvetare men det säger sig väll rätt självklart att det inte blir bra, även om det går. det går att köra utan fjädrar eller utan dämpare också...men det bli inte bra. eller?

du lär aldrig få en orginal dämpare att bottna med en 60mm sänkning..ja åker själv med kapade fjädrar å inte ens med mina sänkningar som ja har haft på mina bilar har stötdämparn bottnat..

okay, då är det väll bara att tuta å köra...får läsa på lite mer om hela grejjen, har svårt att tro att de bara slänge me dämpare för skojs skull ( läs : tjäna mer pengar ) om inte det var nödvädigt överhuvudtaget...

Noiseprojekt
15 april 2008 ·

NeonX skrev:

anderzohn skrev:

NeonX skrev:
men det blir inte bra utan:rolleyes:

varför inte??har ju absolut inge värde

om fjädern är kortare och hårdare, får dämparen mindre yta att jobba på...vore det inte bättre att ha en dämpare som är gjort för den längden/hårdheten...rätta mig om jag har fel men orginaldämparen är juh i så fall i nedtryckt läge villket innebär att vid en någolunda hård "smäll" är chansen betydligt störe att den "bottnar" jag är ingen banbilsvetare men det säger sig väll rätt självklart att det inte blir bra, även om det går. det går att köra utan fjädrar eller utan dämpare också...men det bli inte bra. eller?

Nej bottnar gör den ju inte men det blir f**n inte bra!
hade bara sänkfjädrar på min Audi 80 (40mm) hade 235/40/17 innan sänkningen så gick skärmkanterna fritt..
men med sänkning så slog jag sönder skärmkanterna (rostiga) för att dämparen inte "hann" med att trycka ifrån vid smällen

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
15 april 2008 · 764 Inlägg

du bör köpa nya stötdämpare också, iaf om du tycker att väghållningen spelar någon roll. Visst det går att köra med original stötdämpare, men dels blir livslängden kortare eftersom stötdämparen får ett annat arbetsläge, dels får du betydligt bättre väghållning med en (förhoppningsvis) hårdare eftermarknadsstötdämpare.

mvh

Wasaki
15 april 2008 · 291 Inlägg

anderzohn skrev:

NeonX skrev:

anderzohn skrev:

varför inte??har ju absolut inge värde

om fjädern är kortare och hårdare, får dämparen mindre yta att jobba på...vore det inte bättre att ha en dämpare som är gjort för den längden/hårdheten...rätta mig om jag har fel men orginaldämparen är juh i så fall i nedtryckt läge villket innebär att vid en någolunda hård "smäll" är chansen betydligt störe att den "bottnar" jag är ingen banbilsvetare men det säger sig väll rätt självklart att det inte blir bra, även om det går. det går att köra utan fjädrar eller utan dämpare också...men det bli inte bra. eller?

du lär aldrig få en orginal dämpare att bottna med en 60mm sänkning..ja åker själv med kapade fjädrar å inte ens med mina sänkningar som ja har haft på mina bilar har stötdämparn bottnat..

Mina dämpare bottnar med orginal fjädrar varje gång ja åker över en sten....big_smile

Marlboroman
15 april 2008 · 8 229 Inlägg

Man msåte väl inte, men om dämparna är slut (vilket de antagligen är) så får du riva fjäderbenen 2 gånger, men iofs så är det ju kul att skruva. Det är ju ingen nackdel på nåt vis att byta dämpare samtidigt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang