Civilpolisen på gatan...

Muttley
15 april 2008 ·

Mr_EmCom skrev:
Några tipps....

* Alltid rena bilar
* Om det är snöit så är deras alltid snöfria överallt
* Ofta extraspeglar och extraljus
* alltid tonade rutor
* Mer antenner
* på nära håll kan man skymta röd/blå ljus bak, framför backspegeln och i grillen
* Dragkrok

alltid tonade rutor tog du i lite smile finns massvis med civila utan toning även vanliga radiobilar.
mer antenner är de inte på nyare civilare, då misstänker ju folk att de är nått skumt, och på de nyare v70 jag har sett så kan man inte se röd blåa ljus bak eller fram. utan de ser helt ut som en vanlig v70. där ljuset satt inne i bromsljuset bak och i backspegeln, vilket man inte kunde se.

alexxe En gång till nu
15 april 2008 · 760 Inlägg

Enda som jag tänker på iaf e när de är Xenonljus Dvs snabbt man ser om de är blåskimrande lyktor i backspegeln i lite mörker--

fassan köpte en gammel 940 polisbil en gång i tiden, va bra med antenner och att den va typ högre än normalt, så allt som skrivs här kan man ju ta till sig om man nu råkar se små svarta streck på taket och att den är extremt hög med ca 1 cm högre frigång elle nått haha hmm big_smile

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
Opelmadness German cars, quality and beyond
15 april 2008 · 8 197 Inlägg

740glidarN skrev:
... polisen behöver inte nödvändigtvis har varesig extra speglar, antenner, tonade rutor eller annat utstickande, hörde av en på jobbet att hans polare blivit stoppad, polisbilen ifråga var en saab 9-3 och det roligaste var att det satt en dekal på bakrutan "Gubbar med liten *** kör saab-turbo" (ganska självförnedrande eller hur?).
Javisst det låter ganska sjukt, och ja det var säkert att det var en polis då han även fick böter.

HAHAHA!!! Sån dekal sitter det ju på min bil..  roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
zshoe Kokar ris
15 april 2008 · 923 Inlägg

Phaetoon skrev:
Polisen byter ju civilbilar lite då och då.
Dummare än så är dom ju inte

haha ja säg det till herr skr619 som har patrullerat här ute på värmdö sen moppetiden, som även alltid står utanför polisstationen vid en skylt där det står "P UTTRYCKNINGSFORDON"

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Larsson_Power Saabvilde!
15 april 2008 · 1 708 Inlägg

decib3L skrev:
Det kan ju vara så enkelt att dom har hyrbilar när exempelvis deras ordinarie bil är på verkstad smile

Hos mej alltså Robert wink

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
J_Storm
15 april 2008 · 294 Inlägg

Hade en video på datorn för ett tag där dom gjorde ett repotage om den "nya civilbilen" i stockholm. tyvärr har jag inte kvar den, hittade den på någon sida där dom skyter om att dom kör för fort och att dom har indragna körkort m.m ? någon som kanske vet vilken sida det är kan ju länka..

tänk på att dom byter bilarna mellan olika distrikt m.m med tongue

en grundregel jag har är att hålla koll på v70, 9-5 och Passat.
är jag det minsta osäker så är det bara att skicka iväg reggnummret till Vägvärket (71456)

Senast redigerat av J_Storm (15 april 2008)

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"
Smajly
15 april 2008 · 3 059 Inlägg

MrTobias skrev:
de har alltid dragkrok, aldrig takräcke (de ska kunna dra släp/ingen ska kunda ta tag i takräcket).
Ofta ett sort skydd över dragkroken (de slog benen i den när de skulle ta ut hunden)
flera antenner
tonade rutor bak
"dvd skärm" i mittkonsollen som ofta syns utifrån.

Öhh.. ingen ska kunna ta tag i takräcket?? Det är det dom har railsen till då eller... Sitter tkrails på många av dom bilarna.


Sen behandlas bilarna lite olika av olika personer (förövare) och dylikt så man ser ganska snabbt på många av dom att dom är lite buckliga här o där..

Senast redigerat av Smajly (15 april 2008)

Lindberg88
15 april 2008 · 1 418 Inlägg

Det där med alltid tonade rutor är något som inte stämmer, här i ljusdal är båda civilarna otonade (1 passat och en v70)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
decib3L Körv
15 april 2008 · 3 535 Inlägg

Larsson_Power skrev:

decib3L skrev:
Det kan ju vara så enkelt att dom har hyrbilar när exempelvis deras ordinarie bil är på verkstad smile

Hos mej alltså Robert wink

Haha, därför jag aldrig blir stoppad då big_smile Dom kommer kanske ingenstans smile

Truckdriving Man
Masaru hater
15 april 2008 · 656 Inlägg

höga i bakänden brukar de också vara, vet inte om det är nått med fjädringen eller chassit bara hmm

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...
Chrill27
15 april 2008 · 553 Inlägg

tkd_rille skrev:

Mr_EmCom skrev:
Några tipps....

* Alltid rena bilar
* Om det är snöit så är deras alltid snöfria överallt
* Ofta extraspeglar och extraljus
* alltid tonade rutor
* Mer antenner
* på nära håll kan man skymta röd/blå ljus bak, framför backspegeln och i grillen
* Dragkrok

alltid tonade rutor tog du i lite smile finns massvis med civila utan toning även vanliga radiobilar.
mer antenner är de inte på nyare civilare, då misstänker ju folk att de är nått skumt, och på de nyare v70 jag har sett så kan man inte se röd blåa ljus bak eller fram. utan de ser helt ut som en vanlig v70. där ljuset satt inne i bromsljuset bak och i backspegeln, vilket man inte kunde se.

Jodå, antenner finns det att på dem nya, inte på alla men en saab 9-5 -06 som går här har iaf 2 antenner på taket, dock tycker jag att det lyser civilbil om den.
Men det finns ju nästan oändliga kombinationer på civilbilar och hur de ser ut. Jag brukar iaf se upp för kombi saabar och volvo v70is, ser de misstänkta ut och jag är osäker på dem drar jag iväg regnummret till VV (71456)

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
15 april 2008 · 5 753 Inlägg

dom kan till och med hyra en bil, då ser du nog absolut inte att det är en civil bil tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
bushmyra
15 april 2008 · 782 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Crall skrev:
Behöver inte ha varken toning eller extra antenner för att vara civilbil. Meningen är väl just att dom inte ska sticka ut.
Enklast om du misstänker något är att skicka ett sms till VV

Fast det är ju lite sent när du blåst om nått mistänkt i 140 på 90 väg... tongue

Hajar man till när man kör om är det bara att bromsa in framför och lägga sig på laglig hastighet..dom kan ju inte mäta dig på så kort sträcka! dom vet att du kört för fort men de har inga bevis!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..
Audi A4 avant TS 1.8t "Stereobilen" (2004)
Volvo 745 "Epan" (1990)
Portal Filkörning?
15 april 2008 · 852 Inlägg

Heh.... jag hade tur som fan för bara några dagar sedan... drog på som satan med bilen från en rondell (skulle visa va den gick för åt en gammal polare).
de vart en tvåfilig 70 väg och jag drog säkert på i runt 140 eller så. då kom jag ifatt en vit 745 eller 945 kanske de va ser så lika ut tongue... i alla fall så sa jag "de där e inte en civilare va..." och så bromsa jag ner till 100~ och sen kom jag ifatt och upp längs sidan på dem..

å hellvete de e de fan :S så stampar på bromsen och lägger mig bakom dem i stället dem körde för fort också märkte jag så fick sakta ner ytterligare.

sedan delar vägen upp sig och jag byter fil i sista sekunden och kör därifrån. sjukt skakis men dem gjorde inget.

i alla fall så var den vit och hade tonade bakrutor och en relativt diskret extra antenn. det var väll det jag reagera på.

har sett att det finns en blå passat och en grå 9-5 som också kör häromkring.


kan tänka mig att nästan alla civilare är kombi bilar. så där har man ju nånting att kolla efter... iofs ganska många kombisar på vägarna tongue

StiFf Wankel
16 april 2008 · 1 080 Inlägg

vet inte vad det är, men brukar reagera på hur dom kör..
här i stan finns det också en röd saab 93 eller 95 sedan, utan tonade rutor eller nånting så man går aldrig riktigt säker

MDS Västerås
Ellertz Norrlänning
16 april 2008 · 1 453 Inlägg

ja ska fan ställa mig utanför polishuset här nån dag.. och ta kort och dokumentera alla bilar som ställer sig i p huset under polisstation.. sen så vet man vad man ska akta dig för smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
WilliamL Bmw Love
16 april 2008 · 164 Inlägg

1: Tonade Rutor
2: sådant där skydd för dragkroken.
3: Många antenner på taket.
4: Saab 9-5 eller Volvo V70..
5: stänk lappar bak..

Bmw är ingen bil, det är en livstil!
PaZZe
16 april 2008 · 199 Inlägg

Svenska polismyndigheten blir bara smartare och smartare. Dom börjar använda nya tekniker som gör det svårare för oss trafikister att se skillnaden mellan en civilare och en vanlig svensson bil. Men dom vanligaste kännetecknerna är väl två eller flera antenner och ingen text runt regskylten. Tonade rutor är extremt vanligt hos en civilare också.

MvH

Nissan Skyline R33 GTR "Midnight Purple" (1998)
christofferedil Yellow bug!
16 april 2008 · 1 640 Inlägg

MercaPOWER skrev:
sen har dom också massa 1 meters långa antenner tongue

Inte alls säkert. Finns ett flertal "inbyggda" dolda antenner som polisen kör med smile

Det är väldigt, väldigt osäkert att gå på det där med antennerna, märker dock att många skriver det.

Min morbror kör en vit Multivan -07, tonade rutor bak, samt 5 antenner på taket i olika längder. SOS-dekaler i rutorna. Samt massa radioutrustning som syns utifrån. Blir det automatiskt en civil bil då? wink

Senast redigerat av Edil_ (16 april 2008)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
FireTraXX DFFL
16 april 2008 · 9 020 Inlägg

Blåste om en silvrig Ford Transit modell skitstor idag i 130 på en 70-väg.
När den sen började köra som jag så insåg jag att det var dags att sakta ner, blev stannad och fick blåsa och de gjorde världens kontroll av bilen, frågade vem som ägde den och om jag brukade den.
När de var klara så sa de: "Hade du fortsatt gasa så vi hade fått en ordentlig mätning så hade vi tatt kortet, köp en lott."
Sen så fick jag köra. big_smile

Tre poliser i full uniform och enda jag såg som "utmärkte" bilen var att blixtljus i grillen och i vindrutan syntes när han låg 3dm bakom mig strax innan ljusena tändes. tongue
Inga långa antenner eller något sådant.

Senast redigerat av FireTraXX (16 april 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang