Utblås framför bakhjulet, lagligt eller inte??

GripenT16
17 april 2008 · 403 Inlägg

Hej har tänkt ha mitt utblås så det går ut genom sidokjolen precis framför bakhjulet! Men har hört från flera att det inte går igenom besiktningen!? Finns ju flera bilar som har det orginal och dom är ju godkända för gatan!? Är det nån som vet vad som gäller? Har mailat bilprovningen men har inte fått svar än!

lodan
18 april 2008 · 217 Inlägg

har hört nått om att det ska vara okej så länge det inte sitter på passagerarsidan.. med andra ord mot trottoarer och så.. men rätta mig gärna om jag har fel nån..

Nallen_sthlm Direktör
18 april 2008 · 305 Inlägg

Måste sitta på vänster sida i färd riktningen

Speed limit are only for pussy
Gulmun * Klåpare
18 april 2008 · 1 718 Inlägg

Jag hade utblås bakom bakhjulet på vänster sida, framför "var inte bra att ha" sa Vägverkets tekniker på telefon. Tolkade det som som olagligt att ha, men det sa han ju inte.

Prova annars denna "jättehäftiga" produkt lol
http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1225958795

Edit: Det värsta är Lagerstatus: Slutsåld!

Senast redigerat av Gulmun (18 april 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
sawant
18 april 2008 · 52 Inlägg

Vad jag har hört så är det bara lagligt på 2 dörrars bilar, pga av att då hamnar utblåset bakom dörren mot på en 4 dörrars så blir det ju typ under dörren. och då kan avgaserna komma in i kupèn.

BMW 530D (2006)
Gulmun * Klåpare
18 april 2008 · 1 718 Inlägg

8 Kap. Avgassystem
Övergripande krav

1 § Bil som drivs med förbränningsmotor skall ha avgassy-stem bestående av avgasrör och effektiv anordning (ljuddäm-pare) för att hindra störande ljud från avgaserna. Bil skall uppfylla kraven för respektive kategori enligt 2 – 6 §§ samt kraven för utvändigt fordonsbuller i 10 kap.
Personbil och lätt lastbil
2 § Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme.
Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.

Buss och tung lastbil

3 § Avgasrör skall vara riktat så att avgaserna avleds an-tingen uppåt, bakåt eller åt fordonets vänstra sida.
Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme. Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.
4 § Uppåtriktat avgasrör skall mynna ut på sådan höjd att olägenhet för förare eller passagerare inte uppstår. Avgaser-nas huvudriktning får vid vindstilla och stillastående fordon inte avvika mer än 60 grader från vertikallinjen.
5 § Bakåtriktat avgasrör skall vara så anordnat att avgasernas huvudriktning ligger i ett genom fordonet längsgående vertikalplan eller åt vänster från nämnda plan och är riktat horisontellt eller snett nedåt.
6 § Åt sidan riktat avgasrör skall vara så anordnat att avgasernas huvudriktning är snett bakåt vänster i högst 45 graders vinkel med fordonets längdaxel och är riktat horisontellt eller snett nedåt.

Senast redigerat av Gulmun (18 april 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
racefan
18 april 2008 · 1 059 Inlägg

ska sitta på vänster sida 30 cm bakom sista öppningsbara dörr. jag har det på s2 o kolla upp det.
S2 är omreggad utan passagerare bak så det funkar för mig.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Batta
18 april 2008 · 1 353 Inlägg

Är väl så att du får inte kunna veva/hissa ner bakrutorna om du skall ha det ut på sidorna framför bakdäcket, samt, får inte ha passagerare i baksätet.

dock inte säker ^^

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
racefan
18 april 2008 · 1 059 Inlägg

jag e säker .varför skulle man inte få veva ner rutorna? man får ju köra med öppen bagage.
jag har kollat med vv o det är reglerna.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
peegee Forummoderator
18 april 2008 · 2 924 Inlägg

En sak att tänka på är att det är relativt nya regler på detta, ca 5 år (tack vare EU faktiskt) roll ...och många "paragraf-ryttare" och rykten hävdar fortfarande att de inaktuella gamla bestämmelserna gäller då det var förbjudet att ha utblås på sidorna alls mer än på arbetsfordon och traktorer.

Senast redigerat av peegee (18 april 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
KHRacing
18 april 2008 ·

Gulmun skrev:
8 Kap. Avgassystem
Övergripande krav

1 § Bil som drivs med förbränningsmotor skall ha avgassy-stem bestående av avgasrör och effektiv anordning (ljuddäm-pare) för att hindra störande ljud från avgaserna. Bil skall uppfylla kraven för respektive kategori enligt 2 – 6 §§ samt kraven för utvändigt fordonsbuller i 10 kap.
Personbil och lätt lastbil
2 § Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme.
Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.

BARA ATT LÄSA, sedan att vissa släpper igenom ett snyggt & tyst system betyder inte att det är lagligt efteråt.

Senast redigerat av KHRacing (30 april 2008)

MrTurbo Better than God \o/
18 april 2008 · 1 882 Inlägg

Jag har en pipa ut på var sida på min, det jag tror kommer att reta dem mest är dock avgasljuset...  big_smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Phaetoon
18 april 2008 · 8 156 Inlägg

http://www3.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20 … oc38872769
Man kan tacka EU för en hel del lättnader wink
Sen har vi ju det här med helfordonsgodkänd bil som sätter en del käppar i hjulet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang