Värt att serva bilar oftare än tillverkarens rekomendationer?

Ostsåsen
8 januari 2006 · 173 Inlägg

Hej. Mina föräldrar köpte i sommras en ny saab 9-5 2,3t som nu har rullat 1000 mil. Jag har märkt att många byter t.ex. motorolja och filter redan var 500:e mil för att spara motorn. Saab anger dock att första serviceintervallet är först efter 3000 mil och min fråga är då ifall någon med erfarenhet har någon uppfattning ifall det är värt att byta typ motorolja och filter redan efter 1000 mil eller ifall man lika gärna kan vänta till 3000 mil. Oljan är en Mobil1 Longlife olja.

Köper man en bil för 300.000 + så kanske det är värt ett par hundra för olja om motorn håller längre, speciellt eftersom saab har hafft lite motorproblem?

Bilen är helt original och körs lungt.

Tacksam för svar och erfarenheter, mvh / Fredric

Goffen Administratör
8 januari 2006 · 2 974 Inlägg

Mja jag kör min passat på 3000mil intervall dock så är det ingen garanti att man kan köra så med bilen då den känner av själv när det är dax för service. Bilen tar ju hänsyn till hur många starter du gör och hur långt tid/sträcka det går. Detta innebär att den kan börja blinka efter service redan efter 1500mil alt 12månader.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Minge1 Saab freak
8 januari 2006 · 12 Inlägg

Klart det är värt att ge den lite extra service, jag skulle då inte vänta 3000 mil mellan olje bytena, var 1000:de mil låter lagom. Och som sagt olja o filter är ju ingen större kostnad.

Saab 900 s cab "Finbilen" (1992)
Saab 99 t16 "Sommarbilen" (1984)
Saab 9-3 2,0t "Vinterpulkan" (2008)
Goffen Administratör
8 januari 2006 · 2 974 Inlägg

För dom som inte klarar att serva bilen själv och då måste lämna in den så blir det ju en slant.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Markus_C Kart & Mätningstekniker
8 januari 2006 · 701 Inlägg

Om det är en ny bil. Så måste du lämna in den och få den stämplad för att motorgarantin ska gälla. Och kör du mycket korta sträcker med kallstarter så skadar det inte. Men de har kanske inte föraravsikt att behålla bilen i all evighet så vem bryr sig alvarligt om hur bilen går om 10 år? Dvs bytt oftare om du har för avsikt att ha bilen länge, men skulle det händ något så går ändå motorgarantin in.

Germax
8 januari 2006 · 12 086 Inlägg

Kör man bilen normalt finns ingen anledning att serva den oftare än vad tillverkaren rekomenderar.. dom lär ha tagit till goda marginaler, allt för att bilen aldrig ska gå sönder=P

Sen är de klar.. pressar du bilen hårt så kan ju oljebyten oftare vara rimligt.. och då kan ju även delar som kolvringar och andra lager behöva bytas efter ett tag..

NIzmO Ollikkala Racing
8 januari 2006 · 1 724 Inlägg

Om jag hade en 9-5:a så skulle jag inte vänta 3000mil mellan service utan passa på att iaf byta olja och filter en extra gång, just det de lite nyare Saabarna har haft problem är att den inte 100% fulländade vevhusventilationen "bryter ner" oljan i förtid så det bildas sk oilsludge och som i sin tur bidrar till att motorn rasar och man måste byta motor till en inte allt för billig peng.

Motorbytet kan ju gå på garanti men det är ju inte alltid säkert så tjänar på att byta oljen lite oftare än vad som rekomenderas, inget man behöver lämna in för ju utan bara åka till en gds-hall och fixar det på under en timme så länge man inte har tummen mitt i handen  wink

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
fr3drik
8 januari 2006 · 342 Inlägg

det är ju fler och fler tillverkare som har problem med just igenkoksade motorer och mycket annat lustigt.. själv kör jag 1000 mil på oljan.. å hade jag en 9-5 som hade ett intervall på 3000 mil så skulle jag iaf göra ett extrabyte vid 1500 mil..

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Ostsåsen
8 januari 2006 · 173 Inlägg

Tack så mycket! Det får nog bli ett extra oljebyte för säkerhets skull. Om inte annat så är det ju mycket trevligare att kolla oljenivån när oljan är genomskinlig och inte kolsvart hehe... alltid något. mvh / Fredric

BoraV6
8 januari 2006 · 677 Inlägg

Det är ju 3000 som gäller om du kör på longlife olja.
Enligt mig och många andra så är det bättre att köra på "vanlig" olja och byta var 1000mil. Allt skräp som finns i oljan efter 1000mil vill man ju inte ska snurra runt i motorn 2000mil till.
Dock kostar det ju lite mer att serva den på verkstad var 1000:e i stället för 3000:e.
Dock kan man ju byta olja och filter själv mellan servicarna! Och stämpla när det behövs.

jonTe
8 januari 2006 · 5 710 Inlägg

Oavsett bil kan dev vara idé med ett extra oljebyte första tiden av bilens liv, det är under den tiden motorn släpper ifrån sig mest partiklar när allt sliter in sig och dessa kan vara bra att bli av med.

I det fortsatta "livet" just i SAAB:ens fall slulle jag låta körförhållandet bestämma intervallet av oljebyte.
Körs bilen mycket korta stäckor = byt mellan servicen.

Lite synd att SAAB inte tagit efter VW koncernens "intiligenta" service intervall, skulle med facit i hand ha behövts.

MVH Jonas
..............
Markus_C Kart & Mätningstekniker
8 januari 2006 · 701 Inlägg

Vist att det står 3000 mil men det är var 3000mil eller en gång om året.

jocke_gronberg
18 maj 2007 · 4 586 Inlägg

en på jobbet körde med longlife service på sin audi -03 vid 9000 mil så hade motorn kokat igen å oljelampan började lysa. tur så gick det på garantin men jag skulle aldrig köpa en bil som har kört 3000 mil på samma olja

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang