Vinterdäck som sitter fast!

lmoberg
19 april 2008 · 542 Inlägg

Skulle byta till sommardäcken igår och fick bort alla vinterdäck utom ett.

Bultarna lossnar så fint men plåtfälgen vägrar släppa från navet.
Har testat allt, sparka, slå med hammare med träkloss, använt ett dorn och har även lossat bultarna ett ½ varv och kört med bilen men däcket sitter som berget.

Hur ska jag göra för att få loss däcket? Börjar blir lite panik då jag behöver åka imorrn.

viccoA
19 april 2008 · 3 110 Inlägg

Mer Våld :d

worlax
19 april 2008 · 280 Inlägg

vålda med en slägga

T12
19 april 2008 · 112 Inlägg

jag skruvade fast bultarna på min bil enaning så att de var typ att de var minst 3mm imellan fälg o bult, drog en kurva med kraftig inbromsning o då lossnade den, men på egen risk... (var min första bil celica -87, en skrotbil nästan)

Saab 99 "Red Fox" (1982)
luunggan
19 april 2008 · 956 Inlägg

spaya med 5-56 och ut ock kör mera och sväng fram och tillbaka som en dåre.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Zairon Tyskstuk.se
19 april 2008 · 630 Inlägg

5-56 och våld!!!

engolf
19 april 2008 · 3 235 Inlägg

Sätt ett rör in i fälgen (in i hålen så att du går fäste) och dra runt fälgen med eller moturs.

Mitt ena vinterhjul satt också fast som satan, och inte ens släggan gjorde nån nytta.
Det hjälper som regel inte att försöka dra fälgen från navet rakt ut, utan den måste vridas los

Senast redigerat av engolf (19 april 2008)

Rlundgren Långtradarchaffis
19 april 2008 · 224 Inlägg

Funkar inte våld kan du pröva o värma på skiten, men värm inte för mycket på navet så lager och fett tar stryk bara smile

Pröva o värma o sen dunka, de brukar funka smile haha

Den som påstår att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Landa_Racing
19 april 2008 · 104 Inlägg

hissa upp bilen så du har hjulet i luften, ta en grov bräda typ 3*2" typ 1,5m lång å slå som satan från insidan däcket, akta fälgen bara.

MVH Adde

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!
Volvo 144 Turbo "Sleeper" (1968)
Tore Student
19 april 2008 · 232 Inlägg

Se till att bilen är ordentlgit upphissad och står kvar där sen tar du släggan och slår innifårn då lossnar de till slut

Senast redigerat av Tore (19 april 2008)

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...
lmoberg
19 april 2008 · 542 Inlägg

Det är alltså bara mer våld som gäller....!!! Bara att fortsätta slå sig trött...

THEBADGUY Gorgilus addictus
19 april 2008 · 4 736 Inlägg

lmoberg skrev:
Det är alltså bara mer våld som gäller....!!! Bara att fortsätta slå sig trött...

Våld löser det mesta i bilvärlden. tongue

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Glow Fotograf
19 april 2008 · 134 Inlägg

eller gör som ja gör när ja byter däck på bilar... ta sommardäcket som du ska byta till å svinga de mellan bena på sidan på de andra däcket som sitter fasst... se till att svinga de andra däcket me slitytan mot de andra däcket för att inte skada fälgarna... slå förs på till exempel höger sida sen på vänster osv... brukar trilla av då smile

Ford Sierra "Turbo" (1992)
Suzuki Samuraj "Merzuki" (1987)
Mitsubishi evo ll "rwd" (1994)
Xuri One Man Clan
19 april 2008 · 4 287 Inlägg

hade samma problem som dig förra veckan ...den ena fälgen slog jag sönder för den satt så jävligt...den andra fälgen var vi 3 man för å få bort...en stod med gasen och värmde fälgen runt navet...riktigt ELDADE nu alltså... fick kyla både bromskiva å navet sen:p sen stod en man med 10 kg slägga och en stod och höll i plankan så att vi inte skulle skada fälgen ....vi lyckades då bara köra bort 2 fälgar med lösa hjulbultar..dom andra fick vi inte bort..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
BiggerDigger
19 april 2008 · 288 Inlägg

har samma problem med en polo som stått avställd med vinterdäck några år. Fram gick bra men bak har jag provat att skruva ut bultarna o göra handbromsvändningar mm, men de sitter minsann. Fantasktiskt vad rost kan göra. Hade en motor som fryst sönder, den fick stå nått år, och den hade rostat tätt i sprickan, så ibland har man tur också...

Opelmadness German cars, quality and beyond
19 april 2008 · 8 197 Inlägg

Som nån skrev. Spraya på WD-40 eller 5-56, eller annan mysig lösning, skruva ut muttrarna eller bultarna lite och kör och bromsa och sväng.. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Master_J Stålmannen
19 april 2008 · 465 Inlägg

Jag hade samma problem förra året. Jag la domkraften på sidan och pressade bort det. Funkade perfekt wink

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
Starbucks
19 april 2008 ·

Skärbrännare och klyvyxa,,,funkar inte det så är det bara att ställa av bilen och invänta snön,hehe

Killr0y_swe - De är jag de.
19 april 2008 · 354 Inlägg

Sätt i typ 2 bultar som sitter en halv centimerter från hjulet, höjj upp bilen med domkraft och släpp ner så fort du kan.

De kan  inte gå mer än åt helvete. wink

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1
lmoberg
20 april 2008 · 542 Inlägg

Glow skrev:
eller gör som ja gör när ja byter däck på bilar... ta sommardäcket som du ska byta till å svinga de mellan bena på sidan på de andra däcket som sitter fasst... se till att svinga de andra däcket me slitytan mot de andra däcket för att inte skada fälgarna... slå förs på till exempel höger sida sen på vänster osv... brukar trilla av då smile

Har testat det oxå men utan framgång...
Har nu använt en halv flaska 5-56 och väntar på att det ska verka...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang