1771
Sök

Ta bort bromsskiva bak på en Volvo 850?

Någon Form Av Proffs
214 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Det är väl ganska många som kan detta svar, men ge mig ett bra och förstårligt så är jag nöjd smile
Jag undrar bara hur man får bort Bromsskivan Bak på en volvo 850 från 1995? Handbromsen kärvar på den! Tack på förhand Gorgare

Januari 2007 Försvann 9 Meter Av Skåne!!!

719 Inlägg
21 april 2008
Har du ens försökt?

Ta bort hjulet, lossa på styrpinnen om det sitter någon, sen bort med bromsoket, tror det sitter med två bultar. Sen är det bara att slita och banka tills skivan släpper. Ett tips är ju att inte ha handbromsen åtdragen. Slå inte med något hårt på slitytan på skivan om du tänkt använda den igen.

Någon Form Av Proffs
214 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
självklart skulle jag berättat vad jag har försökt med, jo jag har haft bort däcket, styrpinnen till däcket samt bromsoket med dom två bultarna! jag har slagit och bent på bromsskivan men helt utan resultat, och jag har inte handbromsen i när jag försökt lossa den, om det nu är det enda jag ska behöva göra för att ta bort den så visst, men det känns som om det skulle vart något mer, den sitter ju som berget!!

Buller & Bånk
31 Inlägg
21 april 2008
Våld, funkar inte de mer våld. OM du gjort dessa moment som nämdes tidigare i tråden, dem kan sitta grymt hårt..

It's not how you treat your car, It's how you drive it

Bamse940Ltt
21 april 2008
har du lossat justeringen till handbromsbackarna?? finns ett hål på skivan som du justerar igenom.. snurra skivan så det står nästan rakt upp o sen ska du se ett tandhjul så är det bara ta en mejsel o justera tills det går jätte lätt så ska skivan lossa nästan utan våld alls

Buller & Bånk
31 Inlägg
21 april 2008
jo, jag uppfattde de som att han gjort de. Men de underlättar om den verkligen är utskruvad så mkt de går,  men skivorna kan likförbannat sitta väldigt hårt.

Bamse940Ltt
21 april 2008
ihopskruvad hoppas jag att du menar annars blir det bom stopp.. då sitter det fast. ja bromsskivor kan sitta som faan... har hänt att jag har behövt slå sönder dom för att kunna göra sitt jobb

Buller & Bånk
31 Inlägg
21 april 2008
Fel av mig, menar naturligtvis ihopskruvad, men tanken var den rätta:)

joo, dem kan sitta stört hårt, är ju lite enklare om man ska byta skivor, då kan man vålda fritt.. hehe

Bamse940Ltt
21 april 2008
ja alltid tanken som räknas.. hoppas det löser sig för våran handbromsbytare nu..

41 Inlägg
21 april 2008
du har väl tänkt på att lossa den lilla skruven som bromsskivan sitter åtdragen med. det sitter en M8 tror jag det är på dem flesta volvobilar som sitter på bromsskivan. tongue

892 Inlägg
21 april 2008
Sen när du väl fått bort skivan, så kan du ju lägga på ett lager med kopparpasta på navet, så den är lite lättare att få av nästa gång. smile
Senast redigerat av Android (21 april 2008)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Någon Form Av Proffs
214 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
tack så mycket för all hjälp, som det verkar så är jag definitivt på rätt väg, och jag har sett att det är ett litet hål i skivan som man ska kunna skruva innanför, men jag visste inte hur skivan skulle stå och hur man skulle bära sig åt, men vi verkar vara överens om att dom sitter som tusan!!smile
Tack så mycket, det blir ett nytt försök under dagarna!MVH

Sök