Mds bas låter olika i min och en kompis bil

Dissection
22 april 2008 · 177 Inlägg

Tjenare, jag och en kompis köpte varsin Mds 2x10" baslåda i somras/höst.
I min Ford Scorpio låter det riktigt bra, men i hans 850 låter det bara skit, lite bas och lite tryck.
Hur kan det skilja så mycket mellan bil och bil? Tjockare mellanvägg, större/mindre bagage?

christofer_k Vorsprung durch Technik
22 april 2008 · 2 432 Inlägg

Dissection skrev:
Tjenare, jag och en kompis köpte varsin Mds 2x10" baslåda i somras/höst.
I min Ford Scorpio låter det riktigt bra, men i hans 850 låter det bara skit, lite bas och lite tryck.
Hur kan det skilja så mycket mellan bil och bil? Tjockare mellanvägg, större/mindre bagage?

har båda  lika steg ?  utrymmet där basen spelar spelar rätt så stor roll

Mr_Nicce
22 april 2008 · 143 Inlägg

christofer_k skrev:

Dissection skrev:
Tjenare, jag och en kompis köpte varsin Mds 2x10" baslåda i somras/höst.
I min Ford Scorpio låter det riktigt bra, men i hans 850 låter det bara skit, lite bas och lite tryck.
Hur kan det skilja så mycket mellan bil och bil? Tjockare mellanvägg, större/mindre bagage?

har båda  lika steg ?  utrymmet där basen spelar spelar rätt så stor roll

det plus hur ni ställer dom i era bilar..
va d på samma sätt osv.. ??

mYGeL
22 april 2008 · 1 338 Inlägg

Hej

Låter lite märkligt iofs så e väl scorpion kombikupe?
Volvon sedan.. Ska inte skilja sig så mycket som du beskriver tycker jag..

Har ni samma steg som driver basarna?
Liknande stereo ? Olika inställningar på steget?

Be nån som kan kolla på inställningarna på hans steg eller åk förbi din butik och be dom kolla på inställningarna..

Lycka till

MVH//

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
strid_1985
23 april 2008 · 141 Inlägg

sen skilljer sig avstämningen i era bilar oxå, lådstorleken ska anpassas efter bilen för att få en bra avstämning

Dissection
23 april 2008 · 177 Inlägg

Vi har inte likadana steg iof, men han har en gammal Mds 12" som spelar skitbra och den orkar hans steg driva hur bra som helst.

Hans steg är bättre än mitt, det måste det vara, vet inte vad hans heter men jag tror att jag har ett Magant rx.

Jag har ju större bagage i Fårrden men ja..

MrSpeed
23 april 2008 · 242 Inlägg

Precis som strid_1985 säger så gör nog hur väl lådan passar till 850 respektive scorpion en ganska stor skillnad för hur det låter.

Ford Focus (2012)
Casy vinnarskalle!
23 april 2008 · 907 Inlägg

ska en tätare bil ha mindre låda menar ni?

BMW M3 "Crisis" (2002)
Decibel
24 april 2008 · 2 911 Inlägg

Det är just därför bilanpassade lådor är A och O när det gäller baslådor. Man kan ha tur och få nåt som funkar men i alla lägen, i alla bilar, till alla basar blir det alltid bättre att custombygga för smak, tycke, bil och basar.

Det finns (på riktigt) inga som helst genvägar

Troligen är lådan lagom för scorpion och inte bra för 850;in.
Å andra sidan behövs lite mer modifikation än att bara släppa ner en låda i skuffen på en 850 också, dom kräver lite pyssel.

brrr
24 april 2008 · 63 Inlägg

Hade en 850 förr..det är ingen bil för bassljudet. Verkligen inte. Bassen känns  instängt. Det blir säkert bättre om man kan bygga själv. Fick lov att fixa utblåset till oppningen i armstödet. Daremot samma baslåda in en celica var en killer.

JUSTer
24 april 2008 · 451 Inlägg

brrr skrev:
Hade en 850 förr..det är ingen bil för bassljudet. Verkligen inte. Bassen känns  instängt. Det blir säkert bättre om man kan bygga själv. Fick lov att fixa utblåset till oppningen i armstödet. Daremot samma baslåda in en celica var en killer.

Samma för mig, flytta mina till min Golf.
Oj? för mycket bass helt plötsligt tongue

Drönirettab
24 april 2008 · 21 761 Inlägg

Jo, 850 är som sagt en knepig bil. En polare hade (tills nyligen) en baslåda med dubbla 12" basar i en 854 och när han satte lådan mot ryggstödet så lät det inte bra, däremot med basarna vänd mot bakluckan så lät det ganska bra.

Sedan provade han att vända basarna mot ryggstödet igen, men den här gången så tätade han ordentligt mellan baffel och ryggstöd (använde bla fogskum). Då spelade lådan mycket bra. Han säger själv att det ändå är ett bättre alternativ att ha basen vänd mot bakluckan eftersom det är ganska mycket arbete med att få helt tätt mot ryggstödet, men vill man lägga ner tid så kan man göra som han gjorde.

golf88
24 april 2008 · 956 Inlägg

Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet...Som farbror barbro säger i Nilecity

eldus veldus
Audi A6 (2017)
Dissection
24 april 2008 · 177 Inlägg

I mitt bagage så passar lådan perfekt, antagligen därför isf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang