5251
Sök

Däcktryck för bättre grepp på stripp.

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
Tjenare!

Kommer att köra lite "lekrace" i sommar och jag har inget direkt bra fäste i asfalten.

Däcken är 185-70-14" och jag har runt 2.2 bars tryck i dem.

Vad ska jag lägga mig på för att få ett bättre grepp?

Spinner ettan - tvåan på högerbak.

tack på förhand. MVH daniel

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

1 661 Inlägg
26 april 2008
Satsa på andra däck skulle då jag ha gjort. 185-70-14" är inga racedäck precis.

Prova att släppa ut lite luft bara, lägg dig på 1,9 kanske?

Satsa på en G-tech mätare också så du får riktigt siffror och inte bara gissar dig fram till vad som går fortare.

Sen kanske du måste öva på starterna? Full gas och dumpad koppling spinner dom flesta bilar på, smyg iväg så kanske det går bättre?

Lycka till.

MVH

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
Jo jag vet att det inte är några riktiga racedäck. Finns inga som är bredare än 195 som är billiga hmm

Den spinner ifrån 2500-3000 och mjukt uppsläppt koppling med hmm

Ska testa med lägre tryck, men det lär ju automatiskt gå fortare att komma iväg om det inte spinner helt klart smile

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

1 661 Inlägg
26 april 2008
Bilen går ju lite tyngre också ska du räkna med... Vad menar du med billiga? Så du vill ha bra fäste men det ska vara med skitdäck? :S  Tyvärr rimmar sånt dåligt... det kostar att ligga på "topp" wink

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
Men jag tänkte ju inte lägga mig på topp tongue Det är meningen att jag ska få tillräckligt med fäste för att dra lite skitvolvos och en och annan bmw 318 smile

Bonnrace alltså

1 661 Inlägg
26 april 2008
Köp nya däck lr slira förbi dom! wink

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
Hehe tongue Ska ut och testa nu med 2bar.

Återkommer smile

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
För ett par timmar sedan sänkte jag trycket till 2 bar. och det var mycket bättre grepp. spann kanske 20cm max innan det greppade smile

Positivt men det gick lite tugnt och vart lite vingligt så det blir väl bara 2bar vid race och 2.4 vid normal körning.

1 353 Inlägg
27 april 2008
Farsan kör med 0.6 bar på strippen tongue

iofs med riktiga gatracing slicks då.

There's no replacement for displacement

KHRacing
28 april 2008
Hmm.. gatdäck dessa altså..?

inte över 0,8bar iaf. men du borde testa dig fram med 0,1 bars skillnad varje test så kommer du finna det bästa till slut, men tänk okså på att d aldrig släpper kopplingen likadant varje gpng du kör.

Så kanske runt 0,8-1,2 bar är lagom.

Som jämförelse så körde jag med formelslicks på en gatbil & hade ca 0,4bar i dessa & då pep det iväg rätt bra med tanke på att bilen alltså vägde mer än dubbelt så mkt emot vad däcken var tillverkade för

Annars så hade jag letat lite på nån skrot efter lite bredare & något lägre gamla vinterdäck.

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
Men just nu har jag runt 2 bar i däcken och det greppar ok faktiskt.

Men bredare skulle vara något att tillgå. smile

Tack för era svar smile

Sök